4.6/5 - (42 امتیاز)

آلاچیق به معنای لغوی یعنی سایبانی از جنس چوب، فلز و یا از پارچه‌های ضخیم که در فضایی وسیع مانند محیط‌های سرسبز، باغ‌ها و صحرا ساخته شده و در قسمت پایین آن تقسیم ‌بندی‌هایی برای نشستن اشخاص وجود دارد و با توجه به فضایی که در آن‌ احداث می‌شود می‌تواند به اشکال متنوعی چون مربع، مستطیل، شش‌ضلعی و هشت ضلعی، طرح‌‌های فانتزی مانند اَشکال استوانه‌ای نیز ساخته می‌شود. آلاچیق­ها فضاهایی مناسب برای دوری از شلوغی و مکانی برای استراحت و آرامش هستند.

ساخت آلاچیق یک پیشنهاد مناسب و پرطرفدار در طراحی حیاط ویلا است، که به ساکنین این امکان را میدهد تا در شرایط مطلوب آب و هوایی، یک نشیمن و فضای امن در محوطه و فضای باز ویلا داشته باشند تا در آن به استراحت و هر فعالیت دلخواه دیگری بپردازند.

اصولا ظرفیت الاچیق‌ها بسته به نوع و مساحت آنها بوده و معمولاً بین 6 تا 8 نفر گنجایش دارند. پارک‌ها، اطراف استخرهای شنا، باغچه‌های بزرگ، الاچیق باغ، آلاچیق بام سبز، آلاچیق محوطه سازی، حیاط منازل ویلایی و فضای بیرونی مجتمع‌های مسکونی که دارای چشم اندازی زیبا در مقابل خود هستند; مکان‌های مناسبی برای ساخت الاچیق می‌باشند. همچنین آلاچیق در طراحی ویلا و باغ ویلا، یک المان پرطرفدار برای محوطه سازی و داشتن یک نشیمن چهار فصل در حیاط ویلا است.

از موارد بسیار مهم در ساخت الاچیق طراحی دقیق و اصولی و ساخت حرفه­ای آن توسط افرادی است که در طراحی و ساخت المانهای محوطه سازی اشراف کامل دارند. از دیگر مواردی که هنگام طراحی و ساخت آلاچیق باید مد نظر باشد خواست و سلیقه کارفرما است که طراحی آن بسته به مکان و مدل آن با هم تفاوت دارد.

آلاچیق

طراحی آلاچیق

در مراحل اولیه باید در نظر داشت که طرفدار چه سبکی هستید مدرن یا سنتی و سپس اقدامات دیگر انجام پذیرد. طراحان و دکوراتورها الاچیق‌هایی که با چوب‌های پرتراش و تزئینات طبیعی هستند را آلاچیق‌های سنتی یا کلاسیک و آن آلاچیق‌هایی که ساده تر هستند (پرگولا) را جزو آلاچیق‌های مدرن می‌دانند. صحبت کردن در مورد آلاچیق یکی از مباحث جالب و جذاب در محوطه سازی است; چراکه الاچیق‌ها در تمام فصول سال قابل استفاده بوده و در فضاهای متنوعی می‌توان از آن استفاده کرد.
در طراحی آلاچیق مدرن، بخش‌های پوشیده سقف در الاچیق کنار رفته و از متریالی چون چوب ترمو و فلاشینگ استفاده شده که تنها ایجاد یک حریم جهت نشستن مد نظر بوده است. به این حالت از آلاچیق‌ها اصطلاحاً پرگولا گفته می‌شود. رواق‌ها و ایوان‌ها نوعی پرگولا محسوب می‌شوند; که معمولاً برای مشخص شدن فضای ورودی با محل عبور مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین کاشت گل‌های خوشبو و رونده در کنار این سازه‌ها استفاده ای هوشمندانه از المان‌های زنده در ترکیب آنها می‌باشند.

آلاچیق

آلاچیق اغلب از چوب یا فلز ساخته می‌شود و سقف عموما شیبدار آن از مصالح ضد آب مانند سفال یا پرچین و در بهترین حالت از دکرا، تاپ تایل و شینگل که همگی ورق‌های گالوانیزه با پوشش ضد آب پلیمری و قیر امولسیونی هستند، پوشانده می‌شوند. باید توجه داشت تمهیدات فضای باز می‌بایست در متریال اولیه سازه الاچیق دیده شده باشد. برای این منظور چوب اشباع و فلز رنگ شده با رنگ اپوکسی پیشنهاد می‌شود.

آلاچیق

آلاچیق می‌تواند هم بصورت باز هم بصورت بسته ساخته شود که در حالت بسته اصطلاحا الاچیق چهار فصل نامیده می‌شود. از متریال چوب، سنگ، آجر و حتی شیشه برای بسته و محصور شدن آلاچیق می‌توان استفاده کرد.
در طراحی آلاچیق بصورت مدرن، بخش‌های پوشیده سقف در آلاچیق کنار رفته و از متریالی چون چوب ترمو و فلاشینگ  استفاده شده و تنها ایجاد یک حریم جهت نشستن مد نظر است که به این حالت از الاچیق‌ها اصطلاحا پرگولا گفته می‌شود.
رواق‌ها و ایوان‌ها نوعی پرگولا محسوب می‌شوند; که معمولا برای مشخص شدن فضای ورودی یا محل عبور مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاشت گل‌های رونده خوشبو در کنار این سازه‌ها، استفاده ای هوشمندانه از المان‌های زنده (گل و گیاه) در ترکیب با آنها می‌باشد. آلاچیق و پرگولا می‌تواند در کلیه فضاهای باز چون روف گاردن، باغ بام‌ها، محوطه سازی‌ها، محوطه ویلا و در کنار آبنما، برکه، باربیکیو یا هر چشم اندازی دیگر ساخته شود.

طراحی انواع آلاچیق

ساخت آلاچیق

برای ساخت آلاچیق لازم است از متریالهای مختلفی در کنار هم استفاده شود. قبل از هر چیز آلاچیق‌ها نیاز به یک سازه دارند که می‌تواند از چوب یا فلز باشد. سقف الاچیق‌ها به صورت شیبدار یک یا دو طرفه، شیبدار چند طرفه، گنبدی، فرفوژه، پارچه ای ثابت یا متحرک و شیشه ای یا تلقی بوده و برای ساخت آن می‌توان از مصالحی مانند سفال، چوب، پرچین، ورق گالوانیزه، شینگل، دکرا، تاپ تایل، چوب روسی، چوب ترموو وود، شیشه‌های سکوریت، تلق‌ها و پلکسی گلاس‌ها و چادر‌های کشسان می‌باشد.

ساخت آلاچیق

همانطور که اشاره شد، اجرای تمهیدات فضای باز در متریال اولیه سازه آلاچیق امری ضروری است. چوب اشباع و فلز رنگ شده با رنگ اپوکسی گزینه‌های مناسبی می‌باشند. آلاچیق به دو حالت باز و بسته که در نوع بسته آن چهار فصل نیز گفته می‌شود ساخته می‌شود. از متریال چوب، سنگ، شیشه، آجر، سمنت برد برای محصور کردن الاچیق استفاده می‌شود. همچنین برای عایق حرارتی بیشتر در حالت بسته، تزریق فوم نیز امکان پذیر است.
آلاچیق و پرگولا می‌توانند در کلیه فضاهای باز چون روف گاردن، باغ بام‌ها، محوطه سازی‌ها، محوطه ویلا و در کنار آبنماها، برکه‌ها، باربیکیو و هر چشم اندازی ساخته شود.

ترتیب مراحل ساخت یک آلاچیق

  • بررسی و انتخاب مکان مناسب با در نظر گرفتن چشم انداز و زاویه دید ایده آل.
  • توجه به مکان قرار گرفتن درب و ورودی الاچیق.
  • انتخاب طرح و مدل آلاچیق.
  • مشخص کردن مساحت و ابعاد سقف و ستون‌ها.
  • تعیین متریال­های مورد استفاده برای دیوارها و سقف.
  • نصب پایه‌ها و تقویت و استحکام آن.
  • سقف مناسب و نصب آن بروی پایه‌ها (ستون‌ها).
  • رنگ آمیزی سازه.

ساخت آلاچیق

آلاچیق

ساخت شاسی و چارچوب فلزی دومین مرحله در ساخت آلاچیق می‌باشد. این نکته را باید در نظر داشت که نبود شاسی فلزی باعث از بین رفتن سریع سازه می‌شود. مرحله سوم زمان نصب قطعات چوبی بر روی شاسی فلزی است که لازم است با دقت انجام شود تا هنگام نصب، قسمت‌های فلزی سازه کاملاً زیر قطعات چوبی پنهان شود.
مهمترین قسمت در ساخت الاچیق نصب سقف آن می‌باشد که برای نصب، با توجه به مدل طراحی از متریالهای مختلفی استفاده می‌شود. در سقف‌هایی که سطح صافی دارند برای نصب در قسمت‌های پوشیده از فلاشینگ و بخش‌های نیمه باز آن از ترمووود، اما اگر سقف آلاچیق شیب دار باشد برای نصب آن نیازمند به شاسی کشی است و متریال مناسب برای این شاسی کشی از آهن و چوب می‌­باشد.

آلاچیق

ساخت دیوار مرحله دیگری از روند ساخت آلاچیق می‌باشد; که بعد از نصب سقف باید به آن پرداخته شود. برای ساخت دیوار در قسمت‌هایی که آلاچیق دارای دیوار هست; از متریال­هایی مانند چوب و شیشه و دیگر متریال­های مناسب استفاده می‌شود. و در بخش‌های دیگر دیوار از گل‌ها و گیاهانی مانند پیچک‌ها برای پوشاندن آن استفاده می‌شود. در آخرین مرحله از ساخت آلاچیق با رنگ آمیزی و پوشاندن چوب با لایه ضد آب ساخت آلاچیق به پایان می­رسد.

آلاچیق چوبی

یکی از المان‌های محبوب و پرطرفدار که از پرکاربرد ترین سازه‌های چوبی نیز محسوب می‌شود آلاچیق چوبی است; که در دو نوع تمام چوب و نیمه چوبی که ترکیبی از دو عنصر چوب و فلز است ساخته می­شود. در الاچیق‌های تمام چوب هم زیر ساخت و هم تزیینات داخل و قسمت خارجی آن از ترمووود و چوب نما استفاده می‌شود و نوع دیگر آن که سازه از فلز بوده اما مبلمان و تزیینات داخلی آن از چوب ترمو می‌باشد. آلاچیق‌های چوبی زیبا تنها یک سایبان برای شما نیستند، بلکه یکی از المانهای معماری محسوب می­ شوند. الاچیق‌های چوبی در اشکال متنوعی طراحی و ساخته می‌شوند. آلاچیق‌های چوبی خانگی کوچک یا بزرگ، آلاچیق‌های مدرن، الاچیق‌های سنتی، الاچیق‌های دوطبقه، آلاچیق‌های کلاسیک، آلاچیق تاشو یا سیار، الاچیق درختی آلاچیق‌های پیش ساخته و آماده با بهترین چوب‌ها از آن دسته هستند که دارای مقاومت بالا در برابر نفوذ آب، رطوبت در فصول سرد و پر باران می‌باشند.

آلاچیق چوبی

ساخت آلاچیق‌های چوبی با تنه درختان

این سازه نه تنها ایده ای زیبا، جالب و کاربردی است، بلکه می‌تواند پایه ای مستحکم برای آلاچیق خانه و باغ ویلای شما باشد; و همچنین باعث صرفه جویی در هزینه ساخت آلاچیق شما نیز می‌شود. از دیگر امتیازات ساخت الاچیق با تنه درختان آسیب نرساتدن به محیط و طبیعت اطراف شما می‌باشد. این نوع آلاچیق در ترکیب با برکه مصنوعی و یا آبشار صخره ای بسیار زیبایی و جذابیت بصری خاصی به محوطه ویلا شما میدهد

آلاچیق پیش ساخته یا آلاچیق آماده و پرتابل

الاچیق‌های آماده وسیله ای کاربردی و زیبا که می‌توان آن را در هر مکانی که مایل باشید به راحتی برپا کنید. سایبانی برای نشستن و وسیله ای کارا و مناسب برای جلوگیری از باد و باران‌های احتمالی که به دو شکل ساخته شده و پیش ساخته هستند. نوع ساخته شده آن که برای برپایی و احداث آن نیازمند مکانی دایمی‌می‌باشد و در مدل‌های سیمانی، بتنی و چوبی طراحی می‌­شوند. ولی در مورد الاچیق آماده نیازی به مکان‌های دایمی‌نبوده و قابل جا به جایی است.
جنس بدنه الاچیق‌های‌های آماده از فلز یا رنگ کوره ای می­ باشد و دارای روکشی از جنس برزنت و یا پرس پلاستیکی بوده و از آن استفاده‌های مختلفی می‌شود. از مزایای دیگر آن نصب و برپایی سریع آن است و ظرف مدت زمان کوتاهی هم قابل جمع آوری می‌باشد. از جمله مکان‌هایی که می­ توان از آن استفاده کرد کنار رودخانه و استخر می‌باشد. همچنین می‌توان از آن به عنوان پارکینگ و محافظی برای اتومبیل در حیاط منازل و باغ یا ویلا استفاده کرد.

آلاچیق

مزایای خرید یک آلاچیق پیش ساخته

با توجه به کارایی بالا و قابلیت جابجایی این مدل از الاچیق قیمت تمام شده آن در برابر امتیازاتی که دارد بسیار ناچیز است. امکان جابجایی، نصب سریع و جمع آوری آسان و فضای کمی‌که اشغال می‌کند نشان از کارایی آن به حساب می‌آید.
این سایبانهای پیش ساخته و آماده قابلیت‌های مختلفی برای تفریح در سفرها، باغ و ویلای شخصی، آفرود و سفرهای کویری، پارکینگ خودرو را دارا می‌باشد همچین این نوع الاچیق قابلیت ایجاد یک مکان مسقف موقت، قابلیت نصب موقت و یا دائمی‌را نیز دارا بوده و حتی می‌­توان پایه آن را روی زمین پیچ کرد، جوش داد و بوسیله سیمان مهار کرد.

پرگولا چیست؟

پرگولا سازه ای مسقف و دارای چهارچوب (ستون) با سقف‌هایی صاف یا به شکل منحنی می­باشد که ساختاری ساده و شبکه بندی شده است; و به همراه الاچیقی که از پر طرفدار ترین المانها در طراحی منظر بشمار می‌رود. در ایجاد ورودی‌های شیک و مجلل در محوطه سازی و فضای سبز، مسیرهای تردد، روف گاردن، فضای بازی کودکان از پرگولا استفاده می‌شود.

پرگولا

پرگولا در دو نوع چوبی یا فلزی و در اشکال مختلفی چون پرگولا ترمووود، پرگولا چوب پلاست، پرگولا چوبی و پرگولا فلزی با در نظر گرفتن نوع سازه به دو شکل مستقل یا متصل به بنا ساخته می‌شود. حضور این المان محبوب در معماری منظر پدیده جدیدی نیست و طبق اسناد و نقشه‌های بجای مانده از گذشته‌های دور حضور آن بر می­گردد به قرن‌ها پیش از میلاد و در مصر باستان و ساخت آن در باغ‌های مصریان آن زمان. حضور پرگولا در باغ و منظر فقط از جنبه زیبایی شناختی نیست، پرگولا می‌تواند در کنار زیبایی یک سایه، یک چهار چوب مسقف، حریمی‌خصوصی در باغ، یک نقطه کانونی و همچنین به شکل داربستی باشد.
برای گیاهانی مثل پیچک‌ها و تاک‌ها (درختان انگور) که نوع چوبی آن بدلیل دوام بیشتر در مقابل شرایط جوی و همچنین بلحاظ قیمت تمام شده و احساسی که حضور در طبیعت را القا می­کند از محبوبیت بیشتری نسبت به مدل فلزی آن برخوردار است. می‌توان بسته به سلیقه مخاطب با اضافه کردن عناصری مانند لوسترها، میز و نیمکت، گل‌های تزیینی بر زیبایی و راحتی آن افزود. همچنین می‌توان از پرگولا برای ساخت پارکینگ نیز استفاده کرد.

سخن پایانی

وجود آلاچیق‌ها در هر فضایی که باشد، می‌تواند باعث زیبایی آن مکان شود. انتخاب طرحی که با فضای کلی مورد نظر همخوانی داشته باشد، آشنایی با فضای محوطه، تعداد افرادی که قرار است از آلاچیق استفاده کنند، استفاده از متریال­های مناسب و هماهنگ با مکانی که قرار است الاچیق در آن ساخته شود، کیفیت مصالح، همگی از مواردی است که قبل از آغاز ساخت باید مد نظر قرار گیرد. معمولاً الاچیق‌های دایره ای، چهار ضلعی، پنج ضلعی، شش ضلعی و هشت ضلعی‌ها بیشتر از سایر مدل‌ها مورد نظر وانتخاب افراد می‌­باشند.

از دیگر موارد مهم در ساخت الاچیق محل احداث آن می‌باشد. اصولاً مکان‌هایی که به لحاظ جغرافیایی و زیبا شناختی دارای مزیت‌های بیشتری هستند; فضاهای مناسب تری برای احداث آلاچیق می‌باشند. مناظر سرسبز طبیعت، سواحل دریا، کنار آبشار، حیاط ویلا و بطور کلی تمام مکان‌ها و مناظر دیدنی، فضاهای ایده الی برای ساخت الاچیق هستند. آلاچیق پیش از هر چیز نیاز به یک سازه دارد که معمولاً این سازه از فلز یا چوب است.

دیدن نمونه کارهای زیبای آلاچیق