4.7/5 - (7 امتیاز)

اصولاً طراحی بام ویلا یا اجرای سقف ویلا تاثیر به سزایی در ظاهر خانه داشته و از عناصر بسیار مهم در بناهای مسکونی و ویلا‌ها نیز می‌باشد چرا که هم به عنوان سر پناه و هم عنصری جدایی ناپذیر در ساخت بنا است. آشنایی با انواع سبک­های طراحی بام و تاثیراتی که هر کدام می­توانند روی طرح کلی خانه داشته باشند، از اهمیت ویژه ای در طراحی ویلا برخوردار است. نوع متریال سقف بر اساس مجموعه پلان و توسط معمار یا طراح منزل و مطابق با نظر و سلیقه مالک ساختمان تعیین می‌شود. رنگ هم ممکن است به همین شیوه مشخص شود.

در ابتدا می‌بایست نوع متریال مشخص گردد، زیرا انواع مصالح سقف وزن‌های متفاوتی داشته و بار آنها باید توسط مهندسان در محاسبات سازه ای ساختمان لحاظ شود.

طراحی ویلا

طراحی ویلا

انواع سقف ویلا

در میان انواع بام ساختمان‌ها، سقف‌های شیروانی از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و بسیار مورد توجه می­باشند. در گذشته این سقف‌ها در مناطقی با آب و هوای خاص و با توجه به نیازهای اقلیمی‌مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروزه در هر نوع آب و هوا و اقلیمی‌این نوع سقف‌های زیبا دیده می‌شوند.

سقف‌های شیبدار بر اساس نوع مصالح به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. این سقف‌ها علاوه بر حفاظت منزل می‌تواند سبک خانه را مشخص یا حتی تعریف کند.

انواع سقف‌های شیبدار از قبیل سقف‌های ویلایی، شیروانی، انباری، پارکینگ، حیاط خلوت و غیره می­باشند. جهت زیبایی نمای ویلا از سقف‌های شیبدار با شیب تند استفاده می‌شود. سقف شیبدار دارای تنوع طرح و متریال و رنگ‌های بسیار است و از لحاظ کیفیت می­توان به سقف‌های شیبدار ورق گالوانیزه، گالوانیزه رنگی، سفال، آندولین، آندو ویلا، شینگل اشاره کرد. انواع سقف‌ها به شرح زیر می‌باشد.

ورقهای گالوانیزه

این نوع ورقها را که معمولاً به  ضخامت  0.5میلیمتر  و به صورت کویل می‌باشد در دستگاه رول فرمینگ در طرح‌های شادولاین، طرح سفال، طرح ایتالیایی، موج دار یا سینوسی یا کرکره تولید می­شود.

به علت نوع ورق و نوع طرح، این نوع سقفها را نمی­توان در ویلاهایی که دارای طرح‌های پیچیده می‌باشند استفاده کرد. آب بندی این نوع سقفهای شیبدار در مکانهای که دودکش، لوله یا دریچه در سقف می‌باشد بسیار مشکل است.

اجرای سقف ویلا

سقف­های شیبدار سفالی

این نوع سقف‌ها از نظر کیفیت نسبت به سقف‌های شیبدار گالوانیزه در درجه بالاتری قرار دارند. سقف‌های سفالی با توجه به نوع تولید به رنگ سفال می­باشند اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی این سقف‌ها به صورت رنگی نیز تولید می­شود. البته به علت ماهیت سفال قدرت چسبندگی رنگ به سفال ماندگاری زیادی ندارد. از معایب سقف­های شیبدار سفالی سنگین بودن آنها و عدم انعطاف پذیری در اجرای سقفهای شیبدار با طرح‌های پیچیده می­باشد.

آندوویلا و آندولین

آندولین و آندوویلا نوعی از سقفهای شیبدار هستند که ساختار آنها از ترکیب خالص الیاف طبیعی و بیتومن تولید و نحوه رنگ پذیری آنها در حین تزریق بیتومن می­باشد به همین دلیل رنگها از ماندگاری بالایی برخوردار هستند. این نوع محصول سبک تر از سفال بوده و نسبت به سفال و ورق گالوانیزه از کیفیت بالاتری بر خوردار است.

سقف شینگل

شینگل یک سقف یک پارچه و مسطح می­باشد که از نمای دور به صورت سایه روشن و سه بعدی دیده می­شود. قیمت شینگل نسبت به محصولات دیگر بالاتر است و این به دلیل کیفیت بالای این محصول می­باشد. شینگل به علت انعطاف پذیری بالا از جمله سقف‌هایی است که کمترین پرت محصول را دارد.

سقفهای شینگل در طرح‌ها و رنگهای متنوع تولید می‌گردد.

  • طرح شینگل لانه زنبوری یا چند ضلعی
  • طرح شینگل دولایه یا کمبریج
  • طرح شینگل ساده یا آجری

سقف کامپوزیت یا آسفالتی

آسفالت ترکیبی، رایج ترین متریال سقف مورد استفاده در ایالات متحده است. این نوع متریال نسبتاً ارزان با قابلیت نصب آسان است و توسط بسیاری از شرکت‌ها در انواع رنگ‌ها و سبک‌ها تولید می‌شود.

تایل‌های سقف بتنی

تایل‌های بتنی مشخصات مشابهی با تایل‌های سفالی دارند. آنها مقاوم اند و می‌توانند ظاهر سفال را با هزینه ای بسیار پایین تر تکرار کنند.

تایل‌های سقف سفالی

سفال یک متریال قدیمی‌با حسی باستانی است. سفال شکننده و گران است اما یک گزینه مطلوب و دلچسب برای بسیاری از سبک‌های قدیمی‌خانه‌ها است.

سقف فلزی ویلا

این گزینه با خطوط صاف و جلوه فلزی اش بر خلاف بقیه ظاهری شیک و امروزی دارد و مانند بقیه مصالح در رنگ‌ها و سبک‌های متنوعی موجود است.سقف‌های فلزی با سبک مدرن به خوبی هماهنگ می‌شوند و می‌توانند حسی امروزی به سبک‌های قدیمی‌تر بدهند. این متریال نسبتاً گران است اما میزان کارایی بالایی دارد.

عایق سقف ویلا

استفاده از پشم شیشه و پشم سنگ در ساختمان نقش بسیار مهمی‌در جلوگیری از اتلاف گرما در فصل زمستان و خنک نگه داشتن فضای داخل در فصل تابستان دارد، به این ترتیب علاه بر صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ منابع انرژی برای استفاده آیندگان به پاکی محیط زیست نیز کمک می‌شود.

عامل مهم در انتخاب عایق پشم شیشه و پشم سنگ میزان مقاومت حرارتی آن است. هر قدر مقاومت حرارتی بالاتر باشد عایق گرمای کمتری را از خود عبور می‌دهد و صرفه جویی بیشتری را به همراه دارد پس به جای مقایسه ضخامت عایق‌ها بهتر است مقا‌ومت حرارتی آنها با هم مقایسه شود. عایق‌های مختلف با مقاومت‌های حرارتی برابر از نظر صرفه جویی در میزان انرژی یکسان هستند و تنها اختلاف آنها در قیمت و محل استفاده است. کف و سقف ساختمان­های موجود را می­توان به راحتی و با استفاده از فناوری‌های جدید عایقکاری کرد در صورت وجود فضای دیوارهای خارجی را نیز می­توان عایق نمود.

بر اساس مبحث ۱۹مقررات ملی ساختمان کلیه ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند باید به مقدار کافی عایقکاری شوند.
در نهایت زمانی که می‌خواهید برای ساختمان خود سقف مناسبی انتخاب کنید باید در وهله نخست به تهیه لیستی از انواع سقف و انواع پوشش سقف که در منطقه آب و هوایی شما کاربرد دارند بپردازید و همچنین سقف‌هایی که در چنین شرایطی آسیب پذیر بوده و دوام نمی‌آورند را بشناسید.
به عنوان مثال اگر در محل زندگی شما برف و باران به وفور می‌بارد تند بودن شیب سقف باعث می‌شود حجم بالای برف بر روی سقف ساختمان شما باقی نماند و به آسانی از بام شما سرازیر شود. با محدود کردن گزینه‌هایی که پیش رویتان است می‌توانید به درک صحیحی از نیاز‌های خود برسید فضای بیشتری احتیاج دارید یا ترجیح می‌دهید خانه ای مطابق با استانداردهای حفظ محیط زیست بنا کنید و در نهایت تصمیم بگیرید چه سبکی را انتخاب کنید. تمامی‌این نکات را به دقت مرور کرده تا سرانجام به خانه رویایی خود دست یابید.

 

دیدن نمونه کارهای زیبای طراحی ویلا