4.7/5 - (24 امتیاز)

روف گاردن یا بام سبز مناطقی سبز در سطوح بالای ساختمان‌های مسکونی، صنعتی و تجاری هستند که برای تفریح، فضای بازی، سایه و سرپناه، تولید غذا، کنترل دما، ارتقاء معماری و ایجاد زیستگاه مناسب برای پرندگان و یا به سادگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. . به عنوان منطقه سبز توسعه یافته این باغ‌های بزرگ می‌توانند بر آب و هوا و محیط محلی تأثیر بگذارند و آن را بهبود بخشند. روف گاردن‌ها انواع مختلفی دارند; از همین رو طراح باید با توجه به شرایط محل اجرای روف گاردن، یکی از انواع روف گاردن را برگزیند. شاید خیلی از افراد تصور کنند که اجرای انواع روف گاردن هزینه‌های بالایی را در پی دارد اما باید توجه داشت که یک طراح و مجری حرفه ای می‌تواند یکی از انواع آن را برگزیند که هزینه بسیار بالایی را به کارفرما تحمیل نکند. البته باید به این مسئله توجه داشت که به طور کلی، روف گاردن‌ها از هر نوعی که باشند، به دلیل ویژگیهایی که دارند، نسبتا هزینه بر هستند. اما باید در نظر داشت مزایایی که از آنها نصیب ساکنان ساختمان می‌شود قابل قیاس با هزینه‌ها نیست.

انواع روف گاردن

  • سیستم متمرکز (intensive)
  • سیستم گسترده (extensive)
  • ترکیبی (synthetic)
  • سیستم مدولار یا جعبه گیاه (planter box)

سیستم بام سبز (روف گاردن) متمرکز

برای سیستم متمرکز واژه Roof Garden یا باغ بام استفاده می‌شود. این سیستم به نام مقطع عمیق نیز شناخته می‌شود. این نوع از بام سبز (روف گاردن) شامل انواع مختلفی از گیاهان بوده و شبیه یک پارک طراحی می‌شود.
بامهای سنتی سبز که نیازمند عمق متعارفی از خاک برای رشد گیاهان حجیم و چمن معمولی می‌باشند، به عنوان بام‌های سبز متمرکز مطرح هستند. در این سیستم معمولاً نیازهای سازه ای جدید الزامی‌است و برای بامهایی که دسترسی عمومی‌دارند بکار برده می‌شوند.

روف گاردن

سیستم بام سبز گسترده

برای سیستم گسترده از واژه Green Roof یا بام سبز استفاده می‌شود. این سیستم به نام مقطع کم ارتفاع یا اجرا با ضخامت کم نیز شناخته می‌شود. این نوع بام فقط شامل یک یا دو نوع گیاه و محیط کاشت کم عمق می‌باشد. معمولاً این سیستم برای زمانی‌که حداقل بار وزن مدنظر باشد به کار گرفته می‌شود.

سیستم بام سبز ترکیبی

این نوع بام ترکیبی از دو سیستم گسترده و متمرکز است و دارای فواید دو بام ذکر شده‌است، اما دارای ظرفیت بار بیشتری است. در عین حال سبز شدن در داخل پانل‌های گسترده سبک وزنی صورت می‌گیرد.
در نظر گرفتن آلاچیق برای روف گاردن‌ها ایده مناسب و جذابی برای افراد خانواده بشمار می‌آید آلاچیق­ها هم از مواردی هستند که در طراحی روف گاردن در نظر گرفته می‌شود.

انواع روف گاردن

سیستم مدولار یا جعبه گیاه

در این سیستم گیاه و محیط کاشت آن در جعبه‌های مخصوصی که تمام یا بیشتر بام سبز را می‌پوشاند، نگهداری می‌شود.

طراحی مدرن روف گاردن

طراحی مدرن روف گاردن این روزها بسیار رایج است و اکثر کارفرمایان خواهان طراحی مدرن بام سبز، طراحی مدرن روف گاردن هستند. در این روش طراحی، معماران و طراحان سعی می‌کنند با استفاده از محصولات جدید در ساخت عناصر بام سبز و همچنین با استفاده از عناصر جدید معماری که در معماری منظر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، ایده ای متفاوت و حرفه ای خلق کنند. برای طراحی روف گاردن مدرن به این نکته توجه کنید که رنگ آمیزی و ایجاد‌هارمونی خاص بسیار موثر است. این را می‌توان با استفاده از یک ماده چند منظوره که در زمینه‌های مختلف استفاده می‌شود، مانند پروفیل‌های چوب پلاستیکی به دست آورد. علاوه بر این می‌توان با روش‌هایی مانند نورپردازی صحیح و اصولی و استفاده از ایده‌های خلاقانه فضایی مدرن ایجاد کرد.

جزئیات اجرایی روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن، مستلزم یک کارگروهی است. برای این منظور مهندسین معماری، عمران و طراحی فضای سبز، باید در کنار هم به طراحی و جزئیات اجرایی روف گاردن رسیدگی کنند. جزئیات اجرایی روف گاردن، مبحث بسیار گسترده ای است ولی به طور کلی، باید به جلوگیری از انتقال صدا به طبقات پایین (عایق بندی صوتی)، زهکشی و محاسبه بار، بیش از هر چیز دیگری توجه کرد. انتخاب گیاهان با نیاز آبی نزدیک به یکدیگر و گیاهان مقاوم به باد، در جزئیات اجرایی روف گاردن در نظر گرفته می‌شوند. ایمنی در کنار زیبایی از مهم ترین مواردی است که نباید از نظر طراحان دور بماند.

طراحی روف گاردن

خاک مناسب برای روف گاردن و بام سبز

از عناصر مهم دیگری که در ساخت بام سبز نقش مهمی‌ایفا می‌کند خاک مناسب است، خاک مورد استفاده برای این منظور بدلیل محدودیت در انتخاب و استفاده از آن باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. اول اینکه باید وزن کمی‌داشته باشد، دوم قابلیت جذب آب در آن است که هم باعث کاهش نوبت آب دهی به پوشش گیاهی باغ بام شده و هم اینکه هنگام بارش باران مانع غرقاب شدن سطح باغ بام می‌شود. نکته مهم دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار است مغذی بودن خاک با مواد معدنی و ریز مغذی‌ها است چرا که تعویض خاک باغ بام‌ها به ندرت انجام شده و امکان تعویض مکرر آن وجود ندارد.

روف گاردن-شرکت ویرا طرح اسپرلوس

مزایای روف گاردن

استفاده از روف گاردن باعث پاکسازی هوای اطراف، کاهش آلاینده‌ها، کاهش جذب حرارت ساختمان، کنترل دما، کاهش مصرف انرژی و بهره برداری از آب باران می‌شود و علاوه بر اینکه  معماری ساختمان را ارتقا می‌دهد، چهره شهر را زیباتر می‌کند. به دلیل استفاده از مواد سبک و البته مقاوم در ساخت روف گاردن، بستری فراهم می‌شود تا پوشش‌های گیاهی رشد و نمو داشته باشند و به کشت محصولات کشاورزی پرداخته شود.

هم اکنون می‌توانید ویدئوی روف گاردن  در تهران را مشاهده کنید. 

مزیت دیگر روف گاردن این است که محیطی تفریحی، زینتی و دکوراتیو را فراهم می‌کند و حتی می‌توان زیستگاه مناسبی برای حیوانات ایجاد نمود.روف گاردن با داشتن یک سیستم سبک مهندسی ساز باعث محافظت بام در برابر اشعه خورشید می‌شود و با ایجاد آن می‌توان محیط زیبایی را در یک قسمت بدون استفاده ساختمان فراهم کرده و سطح کیفی زندگی را بهبود بخشید.
یکی از مزیت‌های روف گاردن (Roof Garden)این است که در فضای گمشده ساختمان، منظره ای متفاوت، جالب، مفرح و منحصر به فرد را ایجاد می‌کند و باعث بالا رفتن ارزش ساختمان شده و می‌توان با مدیریت آب باران، پایداری بنا را افزایش داد.
از آنجایی که در طول روز به مقدار کافی نور آفتاب وجود دارد، روف گاردن این امکان را فراهم می‌کند تا محیطی دنج برای استراحت ایجاد شود. ویرا طرح اسپرلوس آماده همراهی شما جهت طراحی و اجرای روف گاردن از ابتدای پروژه تا انتهای آن میباشد.

مراحل ساخت روف گاردن روی پشت بام

نحوه ساخت روف گاردن

برای داشتن روف گاردن خود باید به نکات زیر توجه کنید:
دوام سقف و ظرفیت تحقق تمامی‌مراحل بام سبز
هر سقف باید بتواند وزن باغ را تحمل کند و استانداردهای لازم برای اجرای بسیاری از عناصر را داشته باشد.
فضای رایگان برای ساخت روف گاردن
روف گاردن شما باید با توجه به فضای داده شده طراحی شود
گیاهان روف گاردن و مراقبت از آنها
گیاهانی که برای باغ در نظر می‌گیرید باید با توجه به آب و هوای منطقه انتخاب شوند
برای ساختن یک باغ روی پشت بام، شما به یک متخصص نیاز دارید که بتواند باغ کاملی را که می‌خواهید ایجاد کند. به طور کلی از گیاهان و درختچه‌های سریع رشد و سبز برای این منظور استفاده می‌شود.

علاوه بر این، استفاده از فلاورباکس‌های قوی، اغلب از چوب، بسیار هماهنگ با گیاهان سبز است. این گلدان‌ها فضای کافی برای رشد گیاهان دارند و در صورت انتخاب با اندازه و ابعاد مناسب تا سال‌ها نیازی به تعویض ندارند. برای این کار بهتر است از جعبه‌های چوبی استفاده شود که با موادی مانند پروفیل چوبی پلاستیکی قابل استفاده است. زیرا طول عمر بالایی خواهند داشت و در برابر عوامل فیزیکی و محیطی بسیار مقاوم خواهند بود.

قیمت روف گاردن

قیمت بام سبز با توجه به طرح ارائه شده توسط معمار یا طرح درخواستی شما متفاوت است. به همین دلیل با مشاهده پلان تهیه شده توسط معمار می‌توانید با توجه به بودجه ای که برای ساخت روف گاردن در نظر گرفته اید، پلان را تغییر دهید و در نتیجه قیمت روف گاردن را کاهش و یا افزایش دهید. برای اطلاع از قیمت بام سبز می‌توانید به شرکت ویرا طرح اسپرلوس مراجعه کنید و از قیمت آن مطلع شوید. همانطور که می‌دانید قیمت بام سبز با توجه به متریالی که برای طراحی و اجرای سقف انتخاب می‌کنید تعیین می‌شود. بنابراین شما می‌توانید به طور مستقیم بر قیمت روف گاردن تاثیر گذاشته و بر اساس بودجه ای که برای این منظور در نظر می‌گیرید، روف گاردن خود را بسازید.