5/5 - (2 امتیاز)

جکوزی عموما به حوضچه ای گفته  می‌شود که دارای آب گرم باشد (با دمای 35 گرمایش و 15 سرمایش)  بوده و دارای تعدادی  نازل ایرجت جهت ماساژ افراد به کار گرفته می‌شود .کاسه جکوزی عموما  می‌بایست از بتن ( s300) مسلح ساخته شود و از نوار واتر استاپ جهت آب بند کردن آن استفاده نمود .

جکوزی

متاسفانه در ایران به دلیل کمبود اطلاعات در برهه ای از موارد دیده می‌شود که کاسه جکوزی یا استخر را از نوع آجری کار می‌کند که این کار سبب نشت آب و ترک کاسه جکوزی در هنگام بهره برداری شده و بعد از چندی عملا استفاده از جکوزی میسر نمی‌باشد.

پس بهتر آن است که از جکوزی با بدنه بتنی و مواد آب بند مناسب کار شود . از عمده تجهیزاتی که در جکوزی به کار گرفته میشود رینگ‌ها می‌باشند که سبب کارگذاری این آیتم در بدنه جکوزی بهتر و مطمئن تر آن است که از جنس استیل بوده تا در طولانی مدت دچار ترک یا پوسیدگی ناشی از فشار آب نشود . بهتر آن است که به جای استفاده از نازلهای برنجی یا کرمی‌از نازلهای استیل استفاده کرد که بعدها در هنگام بهره برداری با اطمینان بیشتری در بدنه جکوزی کار گذاشته شود .

جکوزی و سونا

نازل‌ها با توجه به نظر بهره بردار می‌توان از 2 تا 8 نازل برای استفاده کننده در نظر گرفت ،که معمولا در نوع هشتایی آن دو عدد از نازل‌ها به پشت کتف ،دو عدد به فیله‌ها ،دو عدد به پشت ساق پا و دو عدد دیگر کف پا را ماساژ می‌دهند .باید توجه داشت  با توجه به افزایش تعداد نازلها تعداد پمپ‌ها و سایز لوله‌ها نیز بیشتر می‌شود در نتیجه هزینه اولیه افزایش پیدا می  کند .جکوزی‌ها نیز همانند استخرها به دو نوع اسکیمری و لب ریز طراحی و ساخته میشوند که با توجه به  مساحت و ارتفاع جکوزی از لحاظ معماری نوع لب ریز آن زیباتر بوده و فضای جذاب تری را برای استفاده کننده محیا میکند .

جکوزی‌ها را میتوان در انواع مختلفی از نوع نشسته خوابیده و ایستاده ساخت که این موضوع به طراحی معماری و خواسته کارفرما دارد .

 این نوع ازجکوزی که عموما  استخرهای عمومی‌به کار گرفته  می  شود حوضچه کوچک مستطیل شکلی بوده که فرد در آن درازمی‌کشد و تعدادی نازل از زیر آب را با فشار و مخلوط هوا به پشت فرد می‌کوبد که این فشار آب باعث می‌شود فرد را ماساژ دهدجکوزی ایستاده نوعی از جکوزی است که بنا به خواسته کارفرما می‌توان  دمای آب آن را گرم  یا سرد در نظر گرفت که شامل یک حوضچه بوده و فرد با رفتن به داخل حوضچه تعدادی نازل آب را با فشار زیاد به پشت فرد میکوبد .این نوع از جکوزی را معمولا با آب سرد در نظر می‌گیرند و مکمل جکوزی‌های آب گرم می‌باشند

لوله‌های استخر و جکوزی :

شاید این سوال در ذهن پیمانکاران و کارفرمایان استخرها پیش آید که چه لوله‌ای می‌تواند مناسب برای استخرها و جکوزی‌ها باشد ؛ در ایران به طور معمول از لوله‌های پلی اتیلن یا لوله سفید و گاها لوله گالوانیزه در ساخت استخرها و جکوزی‌ها استفاده می‌شود ،اما معایب اینگونه از لوله‌ها چه بوده است ؟

لوله‌های پلی اتیلن با توجه به ساختار پلیمری آنها توانایی تحمل فشارهای بالایی را دارند اما به دلیل نوع اتصال اینگونه از لوله‌ها که از نوع جوشی بوده و تنها دولبه لوله بهم متصل می‌شود .امکان دارد در فشارهای بالا و تهت فشار قرار گرفتن هنگام کار و وارد آمدن ضربه به این لوله‌ها جوش این لوله‌ها از محل اتصال ترک برداشته و موجب نشتی آب در قسمت جوش شود .

لوله‌های گالوانیزه :

اینگونه از لوله‌ها معمولا از بیرون شروع به پوسیدن می‌کنند، همچنین در اینگونه از لوله‌ها به دلیل رزوه کردن لوله‌ها و نازک شدن لوله در قسمت رزوه احتمال پوسیدگی بیشتری را در محیط استخر دارند .پس بهتر آن است که از لوله‌های پلیمری در محیط استخرها استفاده شود .

اجرای جکوزی و سونا

لوله‌های سفید ( پلی پروپیلن )

این گونه از لوله‌ها نسبت به دو نوع قبلی بهتر بوده وهم پوشانی زیادی در محل جوش داشته و توانایی تحمل فشار بالایی را دارند .اما از معایب این لوله آن است که در سایزهای بالا ضخامت لوله بیش از اندازه زیاد شده ودر مقایسه باسایزهای یکسان در دیگر انواع لوله دبی عبوری کمتری را از خود عبور میدهد.

لوله‌های UPVC :

این گونه از لوله‌ها دارای تحمل فشار بالایی را دارند و در طیف وسیعی تولید و به بازار عرضه می‌شوند اینگونه از لوله‌ها با توجه به هم پوشانی ۳ سانتی در محل اتصالات مناسب برای استخر بوده و در مقابل تنش‌ها و ارتعاشات و وزن بالا مقاومت خوبی از خودشان نشان می‌دهند و به لحاظ نصب شیرآلات آن که از نوع upvc بوده و هیچگونه گرفتگی و زنگ زدگی در آن پیش نمی‌آید)

لوله‌های upvc

سونا بخار :

سونا بخار معمولا به دلیل تولید رطوبت بالا ، فضا می‌بایست دارای عایق بندی مناسبی بود تا از نفوذ بخار به سایر فضاها جلوگیری شود . بهترین نوع لوله بخار سونا از جنس استیل بوده که در مقابل فرسایش مقاوم می‌باشد در ساخت سونای بخار می‌بایست نوع سقف به گونه ای باشد که از افتادن قطرات بخاری که در زیر سقف جمع شده بر روی نفرات جلوگیری شود .به همین دلیل سقف سوناهای بخار را شیبدار می‌سازند .

به لحاظ انباشت بخار در فضای سونا معمولا دیوارها و سقف را سرامیک مکنند تا بتوان در هر زمانی که میسر بود دیواره و کف سونا را به سهولت تمیز نمود.

سونا

سونا بخار به دو‌نوع تقسیم شوند:

بویلر بخار گازی : این نوع از بویلرها معمولا دارای یک مشعل بوده که مستقیما به گاز شهری متصل میشوند و نیازمند اجرای دودکش این بویلر تا پشت بام در نظر گرفته شود .

سونا خشک :

این مکان با توجه به کاربری آن و دمای بالای آن از چوب برای معماری آن استفاده می‌شود .چرا که چوب عایق حرارتی مناسبی بوده و نمای زیبایی را به فضای سونا می‌دهد .اما علت اصلی آنکه سونا را چوب کاری می‌کنند به آن دلیل است که دمای بالای سونا خشک و انتقال حرارت بالا در فضای سونا استفاده از موادی مانند آهن و سرامیک که گرمای زیادی را به خود جذب می‌کنند و در تماس با بدن افراد موجب سوختگی شده و آزار دهنده است .به همین دلیل چوب سونای خشک بهتر است که هم در مقابل رطوبت مقاوم بوده و هم در مقابل گرما که دچار سوختگی نشود .به همین دلیل بهتر است که از چوبهای روسی ترمود در این فضاها استفاده شود.

سونا خشک