4.7/5 - (109 امتیاز)

طراحی باغ ویلا در واقع، طراحی فضاهایی باز و البته وسیع مانند باغ‌ها و یا مانند بخشی از دشت‌های بزرگ و وسیع در تلفیق با فضای معماری ویلا می‌باشد; که گویی در دل طبیعت بنایی ساخته باشید. طرح ویلا و باغ ویلا متاثر از سبک‌های جذاب معماری و طراحی لندسکیپ ویلا می‌باشد. اجرای باغ ویلا عموما در اراضی و سکونت گاههای بزرگ حومه شهرها و روستاها ترویج یافته البته درون شهرها نیز مقدور است.

ساخت ویلا در باغ و طراحی منظر و لنداسکیپ، آرامشی توأم با بهره مندی از مناظر زیبای باغ، جریان هوایی سالم، تازه و خنک در سراسر فضای داخلی ویلا و حس بی انتهای حضور در طبیعت، ایجاد می‌شود. طراحی ویلا در باغ به نوعی یاد آور کلبه‌های قدیمی‌است که به صورت اقامتگاههای فصلی مانند ییلاق و قشلاق‌ها مورد  استفاده قرار می‌گرفتند.

بهره مندی از فضاهای نیمه محصور مانند تراس و پاسیو، ایوان‌ها و فضاهای شاه نشین ویلا نیز باغ ویلای شما را دارای  جذابیتی دوچندان می‌کند. این فضاها در کنار باغ، هنگام استراحت، صرف غذا و دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه کیفیت یک زندگی ایده آل و آرام را فراهم می‌کنند. وجود درختان، گیاهان و گلهای متنوع، طراوت و زندگی را برای این فضاها به ارمغان می‌آورد.

 

 

دیدن نمونه کارهای طراحی باغ ویلا

شاید خیلی از افراد تصور کنند که طراحی باغ ویلا یک کار لوکس و غیر ضروری به حساب می‌آید در حالی که این باور نادرست است و توجه به این کار می‌تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد. یکی از مزایای طراحی ویلا باغ قبل از اجرا، برآورد دقیق هزینه‌های ساخت و صرفه جویی در وقت به دلیل مشخص بودن مراحل کار است. علاوه بر این، طراحی  باغچه ویلا می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای کارفرما باشد و او را از سردرگمی‌نسبت به نتیجه نهایی، در بیاورد.

لذت وصف نشدنی حضور در یک ویلا شیک و راحت، در باغی سرسبز، تجربه بی نظیری است. شرکت ویرا طرح اسپرلوس با اشراف کامل بر تمام اصول طراحی ویلا باغ و محوطه سازی باغ ویلا، با تیمی‌متخصص و همچنین به روز ترین و پیشرفته ترین نرم افزارهای مدلسازی، باغچه ویلای شما را به بهترین شکل ممکن طراحی و اجرا می‌کند. برای داشتن یک باغچه ویلا با فضای سبزی دلربا حتما لازم به طراحی و اجرای ویلا از صفر نیست، شما حتی می‌توانید با یک بازسازی ویلا مختصر و طراحی مجدد محوطه باغ ویلا خود، در آن فضایی سبز متناسب با ویلا خود به وجود بیاورید.

طراحی باغ ویلا

مراحل طراحی باغ ویلا چیست؟

نقشه برداری دقیق از وضعیت موجود زمین باغ ویلا

نقشه برداری زمین ویلا، پستی بلندی‌های موجود و بخش‌هایی که باید آن را تسطیح کنیم، مقدار و نوع پوشش گیاهی ارزشمند که خواستار حفظ و نگهداری آن هستیم و سایر موارد ضروری باید تبیین و مشخص شوند.

نقشه برداری دقیق و صحیح از زمین باغ ویلا هم، سایت فضای سبز زمین و وضعیت زمین‌های خالی را مشخص میکند، در این هنگام اقدامات تحلیل توپوگرافی سایت ویلا و عوارض احتمالی زمین آن، آغاز می‌شود.
بدین ترتیب فرصت‌ها و تهدیدهای احتمالی بستر طبیعی خاک و زمین مشخص می‌شود.
مهندسین توسط نقشه برداری صحیح از باغ، مبنایی و عوامل اصلی تعیین کننده را بطور مستند و صحیح برای تعیین نوع و فرم سازه ویلا فراهم می‌آورند.

همچنین با اقدامات بالا، امکان انتخاب دقیق تر و راحت تر سایت جهت ساخت و ساز و برآورد حجم خاکبرداری و خاکریزی نیز تسهیل میشود.
در مواردی ممکن است به دلیل هزینه‌های بالا و نامعقول، ایده طراحی و اجرای باغچه ویلا دچار تغییرات اساسی شود.
از این رو جمع آوری اطلاعات در این خصوص، پیش از تایید نهایی طرح باغ ویلا لازم است.

طراحی پلان و نقشه باغ ویلا

جانمایی مناسب باغ ویلا و جهت گیری‌های سازه و تعیین طبقات با توجه به پتانسیل زمین و همچنین در نظر گرفتن محدودیت‌ها.

طراحی سازه باغ ویلا

بررسی و تهیه نقشه‌های مورد نیاز برای ساخت باغ ویلا، از جمله نقشه توپوگرافی، برق و مکانیک، سازه و…  با توجه به جانمایی‌ها و درخواستهای کارفرما در فضای تعیین شده.

تعیین و انتخاب سبک طراحی مورد نظر و برآورد هزینه ساخت باغچه ویلا و بودجه مورد نیاز.

طراحی نقشه لنداسکیپ و محوطه باغ ویلا

با توجه به ایده آل‌ها و درخواست کارفرما در این مرحله باید تعیین شود که چه المان‌هایی در محوطه باید وجود داشته باشند و در نهایت این المان‌ها مانند استخر، آلاچیق و نشیمن، پاسیو، زمین بازی و دیگر فضاهای سبز و تفریحی و استراحت جانمایی شوند.

علاوه بر کانسپت‌های مورد نیاز، باید راههای ارتباطی و مسیرهای دسترسی پیاده و ماشین رو تعیین شوند.

و در نهایت باید نقشه‌های فاز دو معماری و لندسکیپ، تاسیسات و سازه‌ها تهیه شوند.

طراحی باغ ویلا

تسطیح و آماده سازی شرایط زمین باغ ویلا

این مرحله شامل خاکبرداری یا خاکریزی‌ها در شرایط مختلف و مورد نیاز برای ایجاد ترازها و هم سطح سازی سطوح مختلف می‌شود.

ایجاد و ساخت زیرسازی‌های محوطه باغ ویلا

زیر ساخت و یا زیرسازی شامل اجرای زهکشی، طراحی و ساخت سیستم‌ها ی آبیاری، فاضلاب و همچنین تاسیسات برقی محوطه می‌باشد.

باغ آرایی و طراحی منظر و اصلاح و یا ایجاد پوشش‌های گیاهی باغ

کاشت و اضافه کردن درختان، گلها و گیاهان متنوع و ساخت باغچه‌ها با اندازه‌ها و فرمهای مختلف و یا اصلاح و هرس کردن گیاهان هرز و بخشی‌هایی که درخواست حذف آنها از محیط را داریم.

با داشتن باغ ویلا، شاید در نگاه اول فکر کنید، نگهداری از فضای سبز و رسیدگی به حیاط ویلا پر درد سر و زمان بر باشد اما اگر باغبانی و رسیدگی به گل گیاه را تجربه کرده باشید، متوجه می‌شوید این کار در کنار زحمتی که برای شما ایجاد می‌کند، آرامش خاص و حس خوبی را در شما ایجاد می‌کند.
همچنین فضای سبز نه تنها زیبایی بصری به محوطه سازی باغ شما می‌دهد بلکه گیاهان آن باعث تصفیه هوا و ایجاد محیطی خنک در اطراف می‌شود بخصوص اگر در محوطه سازی ویلا خود از آبنما و یا استخر نیز استفاده کرده باشید.

انتخاب و تهیه مبلمان باغی

باید سبک، اندازه و تعداد مبلمان مورد نیاز برای محوطه باغ ویلا را تعیین کنیم، و در نهایت جانمایی آنها نسبت به سبک کلی و وسعت باغچه ویلا، با در نظر گرفتن پرهیز از شلوغی و تعدد زیاد را مد نظر قرار دهیم.

اصول طراحی باغ ویلا چیست؟

طراحی باغ ویلا متناسب با شرایط اقلیمی‌و پوشش گیاهی غالب در منطقه و برمبنای شرایط و اقیلم منطقه استوار باشد تا ماندگاری و استقامت بالایی داشته، و زیبایی باغ پایدار تر باشد.

همچنین در طراحی ویلا و باغ  طراحی پایدار قابلیت اجرایی بالا و مطلوبیت قابل توجهی دارد.

طراحی پایدار به گونه ای است که صرفه جویی در مصرف انرژی به حداکثر و هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی به حداقل برسد.

از این رو مجموعه ای پایدار و متناسب با شرایط زیست محیطی شکل می‌گیرد.

طراحی باغ ویلا

به عنوان مثال طرحی که مناسب شرایط آب و هوایی مناطق سرد وکوهستانی ارائه می‌شود نمی‌تواند پاسخگوی کامل نیازهای یک باغ ویلا در ناحیه ای با آب و هوای شرجی و گرم باشد.

در نتیجه اقلیم، تعیین کننده پوشش گیاهی پایدار و مقاوم می‌باشد و طراحی باغ به سبب ماهیت همیشه در حال تغییر خود متاثر از آن می‌باشد، در نتیجه انتخاب و تصمیم گیری در مورد نوع درختان باغ و پوشش سبز را با در نظر گرفتن فصل پاییز و بهار که تجدد حیات گیاهان و تغییر رنگ برگ درختان صورت میگیرد، تسهیل می‌کند.

علاوه بر انتخاب پوشش گیاهی، ملاحظات اقلیمی، جهت گیری اصلی پلان ویلا را در محوطه باغ تعیین می‌کند.

به گونه ای که حداکثر بهره گیری از گرمای آفتاب را در فصول سرد و خنکی را در فصول گرم را فراهم می‌آورد. بعلاوه بهره گیری از نور کافی برای داخل ویلا در هنگام روز که نکته حائز اهمیت دیگری است.

طراحی ورودی باغ ویلا

یکی از اصول مهم در طراحی باغ ویلا کمتر به آن اشاره می‌شود، طراحی درب ورودی باغ ویلا یا یک سردر و ورودی شکیل و زیبا برای ورودی باغ ویلا است که معمولا با سازه‌های سبک و از متریال مخصوص ساخته می‌شوند و یا کاشت گیاهان متنوع و مناسب شرایط آب و هوایی و هماهنگ با محوطه سازی باغ ویلا و سبک طراحی نمای آن است، مزین می‌شود.
ورودی باغ ویلا بسیار مهم و تاثیر گذار در نگاه اولیه افراد به باغچه ویلای شما می‌باشد، همچنین اگر روزی قصد فروش باغ ویلا را داشته باشید، یک ورودی چشم گیر و بی نقص تاثیر مثبتی روی دید مشتری به ملک شما خواهد داشت.
وقتی افراد تصمیم به خرید یا طراحی و ساخت باغچه ویلا می‌گیرند، انتظار می‌رود تا هم از امکانات و مزایای ویلا و هم یک باغ بهره مند باشند، نتیجه می‌گیریم که محوطه سازی باغ ویلا، محوطه سازی ویلا همراه با محوطه سازی باغ است که شما هر آنجه که از ویلای خود انتظار دارید را در یک باغ داشته باشید.
از این رو می‌توان گفت اصول طراحی باغچه ویلا به مراتب بیشتر و مهم تر و پیچیده تر از طراحی ویلا می‌باشد.

هماهنگی و تناسب میان اندازه و ابعاد باغ و بنای ویلا

یک رابطه اندازه ای که دو المان متفاوت اما مربوط به هم میتوانند با یکدیگر داشته باشند مقیاس یا نسبت است.
برای به دست آمدن مقیاس در وهله اول باید ابعاد دقیق زمین برای ساخت باغ ویلا در اختیار باشد و مشخص شود که چقدر از آن باید به ساختمان ویلا و چه میزان به ایجاد فضای سبز باغ تخصیص داده شود.
برای اینکه هویت باغ به باغچه ای کوچک محدود نشود، باید فضای قابل ملاحظه و بزرگی را نسبت به بنای ویلا، به آن اختصاص دهیم.
پس از جانمایی ابتدایی، زمان طراحی محوطه باغ ویلا فرا می‌رسد.
در اینجاست که قیاس‌های طولی، عرضی و ارتفاعی به دست آمده از سازه، ملاک سازماندهی، حفظ، کاشت و به طور کلی طراحی فضای سبز قرار میگیرد.
این اقدامات نقش پررنگی در حصول کیفیت قابل قبول از فضاسازی، دید و منظر می‌باشد.

برای اینکه بهتر این موضوع را تفهیم کنیم، به مثالی که در ادامه میزنیم توجه کنید. یک مسیر پیاده کم عرض با ردیفی اندک از گلهای کوچک در مقابل یک ساختمان بسیار بزرگ، جلوه مناسب و متعادلی ندارد.
تمام این تناسبات و مقیاس یابی‌ها در مورد سایر اجرای محوطه باغ ویلا نیز دارای اهمیت است.

طراحی باغ ویلا

در ایران، اکثر باغ ویلا‌ها مانند تصویر بالا که طراحی و اجرای باغچه ویلایی در مشا دماوند می‌باشد، به سبک طبیعت گرایانه و با المان‌های چوبی و طبیعی محوطه سازی می‌شود، از این رو در حیاط باغ ویلا از آلاچیق چوبی، برکه مصنوعی، آبنمای صخره ای و سنگی استفاده می‌شود و بسیار منظره خاص و زیبایی را برای باغچه ویلای شما به ارمغان می‌آورد.

تناسب معماری داخلی باغ ویلا و محوطه

در طراحی باغ ویلا باید تناسب بین طراحی معماری داخلی ویلا با طراحی حیاط ویلا وجود داشته باشد. چنانچه طراحی داخلی، به سبک مدرن باشد، طراحی محوطه ویلا نیز باید از همین سبک پیروی کند. این مسئله در سایر سبکها نیز مصداق دارد. برای مثال، اگر معماری و دکوراسیون داخلی ویلا به سبک کلاسیک باشد، حیاط ویلا نیز باید به سبک کلاسیک طراحی شود.

طراحی باغ ویلا

سبک‌های طراحی باغ ویلا کدامند؟

طراحی باغ ویلا مدرن

طراحی ویلا باغ مدرن به عنوان طراحی باغ ویلا ساده شناخته شده و تعریف می‌شود.

طراحی و اجرای باغ ویلا مدرن نیاز به یک محوطه سازی و باغ آرایی مدرن و متناسب با سبک بنای ویلا مدرن دارد.

اصول و شاخصه‌های این طرح باغچه ویلا، عملکردگرایی و کارآمدی، سادگی، طراحی غیر متقارن و همچنین پویایی در محوطه باغ ویلا می‌باشند.

فرم‌های منحنی یا مستقیم و کنج دار با ساده ترین مسیر‌های دسترسی، فرم باغچه‌ها، سکوسازی‌ها در هماهنگی و تناسب با نمای ویلا شکل می‌گیرند.

استفاده از سطوح و بازشو‌های وسیع شیشه ای در نمای ویلا، طراوت و زیبایی باغ را به طور یکنواخت و ملایم به درون فضای ویلا می‌کشانند.

در همین حین مرز بین فضای‌های داخل و خارج ویلا کمرنگ می‌شوند و استفاده از چوب و ترمووود در محوطه باغ ویلا، پیوند با درختان و طبیعت را تقویت می‌کند.

طراحی باغ ویلا

سادگی و مدرن بودن در تمام اجزای محوطه سازی یک باغ ویلا مدرن وجود دارد.

طراحی ورودی باغ ویلا، یک مسیر با گل آرایی و جذابیت‌های بصری و کف سازی مسیری سنگی و استفاده از سایر اکسسوری‌های باغی تعریف می‌شود که در انتهای این مسیر بنای ویلا واقع شده است.

نکته مهم و بسار تاثیر گذار، نورپردازی‌های ورودی ویلا همراه با حوضچه‌ها و آب نماها است که شرایطی گیرا و جذب کننده را برای ورود به فضای باغ ویلا خلق می‌کند.

پس تا اینجا می‌توان دریافت که در تعریف طراحی ورودی باغ ویلا، مسیرها، نقش مهمی‌ایفا می‌کنند. این مسیرها  فضاهای بیرونی به داخل محوطه و همچنین از محوطه به داخل ساختمان ویلا را در بر می‌گیرند.

باغ ویلا

طراحی باغ ویلا سنتی و کلاسیک

نقطه مقابل طراحی باغ ویلا مدرن، طراحی باغ ویلا سنتی و کلاسیک است که بر مبنای اصول و هندسه باغ آرایی به صورت متقارن و منظم شکل می‌گیرد. جزئیاتی نه تنها لوکس بلکه کارا و پرکاربرد در طراحی و ساخت اکسسوری‌ها متناسب با نمای کلاسیک ویلا، مجموعه باغ ویلا را همگون و متعادل می‌سازد.

باغ آرایی کلاسیک و سنتی نیز با طرح بندی و انتخاب گیاهانی بادوام و شاداب، حس نوستالژیک به کاخ باغ‌ها و خانه باغ‌های قدیمی‌را القا می‌کند. ایجاد منظری با شکوه به واسطه درختان سرو قامت و گیاهان خاص و تزئینی، می‌تواند نمایی از عمارت‌های قصر مانند و مختص اشراف باشد. باغ ویلا سنتی برگرفته از قصر‌های مجلل قدیمی‌با آب نما و فضاسازی‌های متقارن جلوه زیبایی خلق می‌کند.

طراحی ویلا باغ سنتی، یکی از سبکهایی است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. علاوه بر این، طراحی و ساخت باغ ویلا به سبک مدرن، کلاسیک، طبیعت گرایانه ، نیز در طراحی و ساخت ویلا انجام می‌شود.
چنانچه طراحی باغچه ویلا سنتی انتخاب کارفرما باشد، باید از المانهایی کمک گرفت که نشان دهنده این نوع سبک طراحی است. برای مثال، آجر به ویژه بهره گیری از آجرنما در این سبک به وفور دیده می‌شود. پنجره در سبک سنتی ایرانی با شیشه‌های رنگی تزئین می‌شوند و به طور کلی این سبک یادآور باغ‌های ایرانی است. در طراحی ویلا باغ سنتی، حوض یا استخر حتما وجود دارد. گیاهان در طراحی باغ ویلا سنتی، عمدتا نمادی از باغ‌های ایرانی هستند برای مثال، درخت سرو با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، به وفور دیده می‌شود.

طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا روستیک

طراحی باغ ویلا روستیک سبکی کاملا نزدیک به ماهیت ذاتی و اصلی باغ و به طور کلی طبیعت است.
از این رو یکی از سبک‌های مورد توجه و مهم در طراحی باغچه ویلا، طراحی و اجرای باغ ویلا روستیک است.
طراحی محوطه یک باغچه ویلا روستیک می‌تواند با استایل‌های طبیعی آبشار و آبنما، سکو و عرشه استخر، پله‌ها و سطوح سنگی با استایل ظاهری طبیعی و بکر، حس یک خانه روستایی را در دل طبیعت به وجود می‌آورد.
استفاده از متریال چوب و سنگ مخصوصا با ظاهر نامنظم، عاری از هرگونه پرداخت کاری و کاملا طبیعی، وجود شومینه و آتشدان‌ها مناسب فضای باز، محوطه سازی باغ ویلا شما را تا حد زیادی جذاب و گیرا می‌کند و محیطی مناسب برای یک دورهمی‌دوستانه برای شما فراهم می‌آورد.

گیاهان در طراحی باغ ویلا

انتخاب گیاهان در طراحی باغ ویلا بسیار اهمیت دارد. برای انتخاب گیاهان به عواملی چون شرایط آب و هوایی، نوع خاک، دما، دسترسی به آب، باید توجه کرد. همچنین، باید این مسئله را نیز در نظر داشت که کارفرما برای طراحی و اجرای باغ ویلا چقدر قصد دارد، هزینه کند. علاوه بر موارد یاد شده،  گیاهان با توجه به سبک طراحی باغچه ویلا باید انتخاب شوند. برای مثال، عمده گیاهانی که در سبک کلاسیک انتخاب می‌شوند، گیاهان آرایشی و هرس شده هستند. در نقطه مقابل، گیاهان در طراحی و اجرای باغچه ویلا به سبک طبیعت گرایانه، هرس چندانی نمی‌شوند و باید فرم طبیعی داشته باشند.

طراحی باغ ویلا

گیاهانی که در طراحی باغ ویلا به سبک مدرن انتخاب می‌شوند، غالبا گیاهان هرس شده هستند که فرم و بافت خاصی دارند. در کنار انتخاب گیاهان مناسب، نورپردازی نیز در طراحی و اجرای باغ ویلا حائز اهمیت است. نورپردازی هم مانند انتخاب گیاه، تابع سبک طراحی باید باشد. برای مثال، در طراحی ویلا کلاسیک، استفاده از لامپ‌های مدرن جایگاهی ندارد و حتما باید از لامپ‌های سبک کلاسیک استفاده کرد. نورپردازی قسمت‌های داخلی نیز بر اساس سبک طراحی باغ ویلا انتخاب می‌شود.

هزینه طراحی باغ ویلا

هزینه طراحی باغ ویلا می‌تواند بسیار متغیر باشد. هر چه طراحی باغ ویلا با جزئیات بیشتری انجام بگیرد، هزینه بیشتری نیز به همراه خواهد داشت. شاید خیلی از افراد به دنبال طراحی ویلا باغ با هزینه پایین باشند اما نباید این نکته را از یاد برد که هزینه پایین تر در طراحی باغچه ویلا، می‌تواند مشکلاتی را در زمان اجرا به همراه داشته باشد. در واقع طراحی ویلا باغ با جزئیات کمتر، کار اجرا را سخت تر می‌کند.
بسیاری از کارفرماها به دنبال طراحی ویلا باغ با هزینه کمتری می‌گردند در حالی که صرفه جویی در این مرحله، به دلیل مشخص نبودن جزئیات، هزینه طراحی مجدد را برای مشخص کردن جزئیات به همراه دارد. طراحی ویلا باغ به غیر از نشان دادن کلیات، می‌تواند شامل نقشه‌های قسمت تاسیسات و نورپردازی نیز شود. علاوه بر جزئیات، کیفیت خروجی طراحی باغ بر قیمت آن تاثیر گذار است به شکلی که هر چه کیفیت خروجی بیشتر شود، هزینه طراحی نیز افزایش خواهد یافت.