4.5/5 - (71 امتیاز)

طراحی رستوران (Restaurant design)، در رستوران­ها جایگاه ویژه­ ای در زندگی پیدا کرده­ اند. رستوران­ها دیگر تنها محلی برای غذا خوردن به حساب نمی‌­آیند و افراد معمولا زمان زیادی را در آن­ها سپری می‌­کنند. حتی جشنها و مراسم نیز در آنجا یا به عبارتی در تالار رستوران­ انجام می‌­شود. با تمام این توضیحات، اهمیت طراحی رستوران­ و تالار رستوران­، توسط افراد متخصص دو صد چندان می‌­شود.

طراحی رستوران می‌تواند باعث موفقیت یا شکست کسب‌وکارتان شود! دکوراسیون داخلی، یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین اجزای هر مکانی است. در واقع وقتی وارد مکانی می‌شویم، اولین چیزی که به چشم‌مان می‌آید، طراحی داخلی و دکوراسیون است. آیا تا به می‌دانستید که چندین رستوران به دلیل نداشتن دکوراسیون داخلی مناسب، شکست‌خورده‌اند؟ بیهوده نیست که می‌گویند عقل انسان به چشم اوست! حتی اگر بهترین منوی غذایی را داشته باشید و بهترین غذاها را برای مشتریان سرو کنید، با نداشتن دکوراسیون مناسب، قطعاً نمی‌توانید مشتریان زیادی را جذب کنید؛ بنابراین اگر هدفتان موفقیت در کسب‌وکار است، حتماً تا انتهای این مطلب را به‌دقت مطالعه بفرمایید.

طراحی رستوران مدرن

انواع سبک‌های طراحی رستوران کدامند؟

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای طراحی رستوران باید در همان ابتدا انجام دهید، این است که سبک طراحی داشته باشید. منظور از سبک طراحی این است که می‌خواهید حال و هوای رستوران شما به چه شکل باشد؟ البته منوی غذایی و لیست غذاهایی که برای مشتریان سرو می‌کنید هم می‌تواند در انتخاب سبک طراحی تأثیرگذار باشد. سبک رستوران یا کانسپت، شامل تمامی‌موارد از جمله منو، خدمات، غذاها و غیره می‌شود. معمولاً رستوران‌ها در سه سبک کلی طراحی می‌شوند که این سه سبک، به شرح زیر هستند:

  • رستوران مدرن
  • رستوران سبک کلاسیک
  • رستوران سنتی

طراحی رستوران مدرن

امروزه برخی از رستوران‌ها به‌ صورت مدرن طراحی می‌شوند. سبک طراحی و رعایت ویژگی‌های رستوران مدرن اهمیت بسیار زیاد دارد. اگر به طراحی داخلی رستوران‌های مدرن دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که همه آن‌ها از آثار هنری و نور ملایم برای رستوران‌های خود استفاده کرده‌اند. یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک این رستوران‌ها، این است که از مبلمان ساده و چوبی برای غذاخوری استفاده کرده‌اند.

بیش­ترین رنگ‌هایی که در طراحی رستوران مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند، رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای هستند. به‌طور کلی در طراحی این رستوران‌ها، به منوی غذایی و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌شود، توجه می‌کنند. به این دلیل که تمام این موارد با یکدیگر در ارتباط هستند.

طراحی رستوران مدرن

طراحی رستوران کلاسیک

هنوز هم بسیاری از افراد هستند که دوست دارند غذای خود را در رستوران سنتی میل کنند. به همین دلیل بسیاری از کارآفرینان برای شروع کسب‌وکار خود، رستوران سنتی را مدنظر خود قرار می‌دهند. طراحی رستوران سنتی باید به صورتی باشد که در اولین نگاه، بتوان حس خوبی از آن به دست آورد. در رستوران‌هایی که کلاسیک هستند، چیدمان مبلمان و نوع آن‌ها به میزان زیادی اهمیت دارند.

اگر به این‌گونه رستوران‌ها علاقه دارید و حضور در آن‌‎ها را تجربه کرده‌اید، بنابراین این را به‌خوبی می‌دانید که در هنگام واردشدن، اولین چیزی که توجه را جلب می‌کند، وجود تابلوها و گلدان‌های بزرگ در گوشه‌های مختلف رستوران است. همچنین وقتی به چینش مبلمان و نوع آن‌ها دقت می‌کنید، فضای خصوصی‌تری را حس می‌کنید. لازم به ذکر است که در رنگ‌آمیزی‌های رستوران‌های کلاسیک، معمولاً از رنگ‌های تیره بیش­تر استفاده می‌شود.

کارکنان رستوران‌های کلاسیک، معمولاً لباس‌های رسمی‌می‌پوشند که این هم یکی دیگر از عناصر مهم و تأثیرگذار در تم کلی رستوران به شمار می‌رود. استفاده از تابلوهای مجلل، شمع و لوستر از دیگر مواردی هستند که در طراحی رستوران کلاسیک دخیل هستند.

طراحی رستوران‌های کلاسیک تنها به این موارد محدود نمی‌شود. استفاده از موسیقی یکی دیگر از مواردی است که همیشه در رستوران‌های موفق و محبوب دیده‌ایم. در رستوران‌های کلاسیک از موسیقی‌های بی‌کلام بیش­تر استفاده می‌شود. همچنین موسیقی‌هایی که انتخاب می‌شوند، بیش­تر آرام و دلنشین هستند. افرادی که سلیقه خاص دارند، در رستوران‌های کلاسیک حضور پیدا می‌کنند. به همین دلیل طراحی این‌گونه رستوران‌ها باید به‌صورت خاص انجام شود.

طراحی رستوران سنتی

رستوران سنتی، سبک دیگری از رستوران‌ها است که طرفداران خاص خودش را دارد. در این نوع رستوران، بیش­تر غذاهای سنتی سرو می‌شوند که ایرانیان زیادی به حضور در این‌گونه رستوران‌ها علاقه نشان می‌دهند. رستوران‌‎های سنتی شامل رده سنی خاصی نمی‌شوند؛ پیر و جوان سبک این رستوران‌ها را می‌شناسند. در این‌گونه رستوران‌ها، تم محلی مدنظر است و طراحی رستوران هم بر همین اساس انجام می‌شود.

طراحی رستوران مدرن

تمام آیتم‌ها، ظروف غذا و غیره به‌صورت محلی و سنتی انتخاب می‌شوند. معمولاً ظروف غذا به شکل سفالی هستند و مبلمان یا میز و صندلی‌های کم­تری در این‌گونه رستوران‌ها دیده می‌شود. مبلمان بیش­تر به شکل تخت هستند و فضا نیز صمیمی‌تر است. یکی از ویژگی‌هایی که در این رستوران‌ها دیده می‌شود، استفاده از رنگ‌های شادی مثل سبز و فیروزه‌ای است.

این‌گونه رستوران‌ها بیش­تر در مناطق گردشگری که آثار باستانی دارند، دیده می‌شوند. همچنین موسیقی که در رستوران پخش می‌شود، سنتی بوده و لباس کارکنان هم به شکل سنتی طراحی می‌گردد. در نتیجه تمام رستوران یک تم سنتی به خود می‌گیرد که حال و هوای خوبی به حاضرین می‌دهد. یکی دیگر از مواردی که در این‌گونه رستوران‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، این است که از آثار باستانی و صنایع‌دستی برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود.

در طراحی رستوران به چه اصولی باید توجه کرد؟

اگر تا به اینجای مطلب را مطالعه کرده باشید، احتمالاً به این نکته پی برده‌اید که طراحی یک رستوران شامل مجموعه‌ای از موارد مختلف می‌گردد. همچنین وقتی صحبت از آن می‌شود، تنها منظور دکوراسیون نیست. در این قسمت شما را به چند مؤلفه اصلی در طراحی رستوران‌ها آشنا می‌کنیم تا دیدگاه بهتری نسبت به این موضوع پیدا کنید. اولین مورد، نام رستوران است.

برای انتخاب نام مناسب، به سبک رستوران باید دقت کنید. یعنی اگر رستوران شما مدرن باشد، از نامی‌مدرن و اگر رستوران شما سبک سنتی داشت، از نامی‌سنتی و مرتبط با سبک رستوران استفاده کنید. این کار باعث افزایش تناسب اجزای مختلف می‌شود. دقت داشته باشید که حتی اسم رستوران هم عنصری از کل طراحی به شمار می‌رود. در نتیجه نباید از آن غافل شد.

طراحی منوی رستوران از دیگر مؤلفه‌های اصلی در طراحی کلی رستوران به شمار می‌رود. منوی رستوران باید به شکلی طراحی شود که همسو با سبک کلی رستوران باشد. نحوه نوشتن منو، طراحی رنگ و ظاهر آن، همگی باید با سبک کلی رستوران همخوانی داشته باشند. علاوه بر این مورد، باید به سرویس‌دهی هم دقت کافی داشته باشید.

همان‌طور که در معرفی انواع سبک‌ها اشاره کردیم، در رستوران‌‎های سنتی، غذاهای سنتی و در رستوران‌های مدرن غذاهای مدرن سرو می‌شود. در نتیجه وقتی می‌خواهید رستوران خود را راه‌اندازی کنید، حتماً باید به این موردتوجه داشته باشید. حتی لباس کارکنان رستوران هم باید با سبک و طراحی کلی رستوران هم‌خوانی داشته باشد. چیدمان و طراحی دکوراسیون هم از دیگر مؤلفه‌های اصلی است که باید با سایر عناصر یکی باشد.

طراحی رستوران

نکات مهم در طراحی رستوران

یک سری نکات ریز و ساده‌ای در طراحی رستوران‌‎ها وجود دارد که شاید کم­تر کسی به آن‌‎ها توجه کند. اگر می‌خواهید رستوران خود را با بالاترین کیفیت تأسیس کنید، حتماً به این نکاتی که در ادامه می‌گوییم، توجه داشته باشید.

  • سیستم تهویه رستوران

سیستم تهویه در طراحی رستوران، اهمیت بسیار زیادی دارد. در رستوران‌ها غذاهای مختلفی پخته می‌شود. در نتیجه بوی غذا و دود باید خیلی سریع از فضای رستوران خارج شود؛ بنابراین باتوجه‌به حضور افراد زیاد در رستوران، باید سیستم تهویه مناسبی ایجاد کنید که هوا را تازه و مطبوع نگه دارد.

  • طراحی دیوار رستوران

دیوارها از اهمیت بسیار در طراحی رستوران‌ها برخوردارند. می‌توانید از کاغذ دیواری استفاده کنید یا این‌که از یک نقاش دیوار کمک بخواهید. همچنین می‌توانید از تابلوها برای تزیین بیش­تر دیوارها استفاده نمایید. به‌هرحال سبکی که برای رستوران خود انتخاب می‌کنید، در این مورد تأثیر دارد. برای نمونه در رستوران‌های سنتی، می­توان از آثار و صنایع‌دستی برای طراحی دیوارها استفاده کرد.

  • اهمیت استفاده از کف‌پوش

یکی از نکات بسیار مهم دیگر در طراحی رستوران این است که از کف‌پوش مناسب استفاده کنید تا میزان سروصدای تردد کاهش یابد. همچنین با وجود این‌که تردد در رستوران‌ها بسیار زیاد است، بهتر است از کف‌پوش چوبی استفاده کنید. چون هم ظاهر شیکی دارد و هم این‌که زود دچار فرسایش نمی‌شود.

علاوه بر این موارد، کف‌پوش رستوران باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که نگهداری آسانی داشته باشد. چون در رستوران احتمال این‌که غذا روی زمین ریخته شود، بسیار زیاد است. در نتیجه کف‌پوشی که انتخاب می‌کنید، باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان به‌راحتی و خیلی سریع آن را تمیز کرد. در انتخاب کف‌پوش، به لغزنده بودن آن هم دقت کنید. کف‌پوش نباید به صورتی باشد که باعث لغزندگی و افتادن افراد شود.

  • طراحی سرویس بهداشتی رستوران

سرویس بهداشتی یکی دیگر از عناصر بسیار مهم در رستوران است که باید موردتوجه قرار بگیرد. متأسفانه بسیاری از رستوران‌دارها از این موضوع غافل هستند. درحالی‌که سرویس بهداشتی هم یکی دیگر از اجزای رستوران شما است که به چشم میاید و تأثیر زیادی روی مشتری خواهد داشت. جادار بودن، بوی مطبوع و داشتن امکانات کافی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرویس بهداشتی رستوران است.

طراحی تالار رستوران

تالار رستوران یا به عبارتی تالار و رستوران که به آن تالار پذیرایی نیز گفته می‌­شود، جایی است که در آن مراسمی‌چون ختم و جشن‌های کوچک خانوادگی برگزار می‌شود. همچنین به صورت محدود جشن عقد یا عروسی‌های بدون زرق و برق (در حد برگزاری یک شام یا ناهار) را می‌توان در آن برگزار کرد.
طراحی تالار رستوران با طراحی تالار عروسی یا طراحی باغ تالار عروسی، دارای تفاوت­هایی است چون مراسمی‌که در یک تالار رستوران برگزار می‌شود، همراه با برخی از محدودیت‌هاست. به طور کلی، در طراحی و اجرای تالار رستوران باید به برخی موارد توجه داشت. برای مثال، در طراحی باید ارتفاع سقف را به گونه ای در نظر گرفت که به دلیل ازدحام جمعیت، هوای محیط   نامطبوع نشود. در واقع هر چه ارتفاع سقف بیشتر باشد، گردش هوا و تهویه راحت تر صورت می‌گیرد.
البته در طراحی باید به بحث تهویه مناسب نیز توجه کافی داشت. یکی دیگر از مواردی که باید مد نظر قرار داد، فضای کافی برای تالار رستوران است و اگر فضای اختصاصی برای برگزاری مراسم بتوان در نظر گرفت، در رفاه حال مشتریان معمول و همیشگی رستوران، می‌­تواند تاثیر مثبت داشته باشد. در نظر گرفتن دو ورودی مجزا در طراحی و اجرای تالار رستوران، برای رسیدن به این امر نقش دارد.

طراحی رستوران
دیوارهای تالار رستوران­ به دلیل ضوابط بهداشتی باید سنگ شوند در نتیجه در زمان طراحی باید این مسئله را نیز مد نظر داشت. معمولا ارتفاع سنگ از کف ۱۲۰ سانتی متر در نظر گرفته می‌شود. طراحی یک آشپزخانه صنعتی در تالار رستوران، مثل تالار عروسی، حائز اهمیت است. تامین پارکینگ به اندازه کافی، از ضوابط طراحی تالار رستوران به حساب می‌آید. رعایت قوانین آتش نشانی و ایمنی در طراحی و اجرای تالار رستوران ضروری است و هرگونه تخلف در این زمینه می‌تواند دردسرساز شود. بنابراین معماران باید پیش از طراحی، آخرین ضوابط شهرداری را مطالعه کنند.

تالار رستورانها بر خلاف باغ تالار عروسی، معمولا به رختکن نیازی ندارند چون فضای عمومی‌­تری دارند. در برخی از تالار رستوران­ها که جشن­ها و مراسم ساده قرار است در آنها برگزار شود، با توجه به مساحت می‌توان یک جایگاه نیز طراحی کرد که در اصطلاح صاحب مجلس در این جایگاه بنشیند درست مانند تالارهای عروسی که جایگاهی برای عروس و داماد طراحی می‌شود. البته انجام چنین کاری در تالار رستوران­ که فضای اختصاصی دارند منطقی به نظر می‌رسد. تالار رستورانها غالبا فاقد پیست رقص هستند در نتیجه فضای بیشتری برای دکوراسیون داخلی وجود خواهد داشت. طراحی نما برای تالار رستوران بر اساس ضوابط باید در نظر گرفته شود چون بسیاری از تالار رستورانها در سطح شهر واقع شده اند. برای اینکه فضای تالار رستوران جذاب تر شود، می‌توان بخشی از فضای آن را در صورت امکان در بام طراحی کرد و از مزایای روف گاردن نیز بهره مند شد.

طراحی داخلی رستوران

طراحی نما، طراحی داخلی و طراحی فضای سبز رستوران جزو کارهای تخصصی محسوب می‌شوند که هر گونه خطا در آن فارغ از طعم و کیفیت غذا، می‌تواند در جذب مشتری اختلال ایجاد کند. داشتن یک تابلوی مناسب و جانمایی اصولی آن روی نمای ساختمان بیش از هر چیزی حائز اهمیت است. این تابلو باید به گونه ای قرار بگیرد که در روز و شب، به خوبی قابل رویت باشد از همین روی نورپردازی تابلوی رستوران و نورپردازی داخلی آن باید به دقت صورت بگیرد. انتخاب رنگها در طراحی محوطه، طراحی نمای رستوران و طراحی داخلی باید با دقت صورت بگیرد. رنگ‌های داخل رستوران غالبا باید از رنگ‌های گرم انتخاب شوند که بتوانند در افزایش اشتها نقش داشته باشند.
فضای یک رستوران هر چقدر خاص تر باشد و بتواند کنجکاوی طراح را برانگیزد، نشان دهنده عملکرد موفقیت آمیز طراح است. اما نباید این مسئله را از یاد برد که رستوران در عین زیبا بودن باید بتواند منجر به احساس خوشایند و آرامش در فرد شود. اگر این امر در طراحی مورد توجه قرار بگیرد، می‌توان انتظار داشت که افراد بارها و بارها به آن رستوران مراجعه کنند.

اهمیت رنگ‌ها در طراحی داخلی رستوران

بر اساس تحقیقات روانشناسی، رنگ‌های گرم موجب تحریک و بر انگیخته شدن اشتها در افراد می‌شود، از این رو یکی از مهم ترین مباحثی که در طراحی دکوراسیون داخلی باید به آن توجه داشت، انتخاب صحیح رنگ‌ها و بخصوص استفاده از رنگ‌های گرم در طراحی داخلی است.
به همین دلیل در طراحی دکوراسیون داخلی رستوران‌ها همواره از رنگ‌های گرمی‌مانند، قرمز، نارنجی، قهوه ای، زرد و ترکیبات و مشتقات آن‌ها چه در طراحی داخلی و چه در برندینگ و طراحی لوگوی رستوران و تابلوی سر در آن نیز استفاده می‌شود.
برای طراحی داخلی مناسب و اصولی به منظور ایجاد محیطی شیک و جذاب در این مکان‌ها از متریال چوب به رنگ‌های گرم و حتی از اکسسوری‌هایی در این تم رنگی و یا ظروف و سایر امکانات استفاده شده در رستوران را می‌توان به این تم نزدیک کرد تا در کنار یکدیگر محیطی جذاب و دلنشین برای مشتریان فراهم آورد.

نورپردازی در طراحی داخلی رستوران

نورپردازی رستوران با چراغ‌ها و لامپ‌های دکوراتیو شیک و زیبا و در عین حال صورت می‌گیرد که همان لامپ‌ها و چراغ‌ها نیز از انواع لامپ‌ها و عموما ال ای دی‌های کم مصرف هستند و کمترین تولید حرارت و گرما را نیز دارند.
نکته مهم در نورپردازی رستوران ایجاد یک نور ملایم و لطیف است تا حس آرامش را القا کند و فضا را تلطیف کرده تا مشتریان با آرامش غذای خود را صرف کنند. نورهای شدید و به اصطلاح جیغ باعث می‌شود تاثیر منفی رو اعصاب گذاشته و افراد غذای خود را با عجله و تند میخورند که این موضوع نه تنها روی سلامتی افراد تاثیر منفی دارد بلکه از لحاظ کاری و حرفه ای نیز برای رستوران خوب نیست. ایجاد یک فضای آرام باعث می‌شود افراد زمان بیشتری را در رستوران صرف کنند و همچنین ترغیب می‌شوند تا بعد یک تجربه دوباره به آنجا بیایند.

طراحی تالار رستوران

طراحی رستوران مراکشی

طراحی رستوران مراکشی، می‌تواند یک انتخاب خوب برای آن دسته از افرادی باشد که به دنبال سبکی خاص و متفاوت برای رستوران می‌گردند. برای طراحی رستوران مراکشی، مهندس معمار باید از رنگ‌های شاد و گرم کمک بگیرد. استفاده از کاشی‌های پر نقش و نگار برای کف و دیوارها در طراحی رستوران مراکشی به وفور دیده می‌شود. نورپردازی و مبلمانی که در طراحی داخلی این رستوران مد نظر قرار می‌گیرد، کاملا متناسب با سبک معماری مراکشی است و حالت سنتی دارد.

طراحی رستوران

طراحی رستوران مدرن

روف گاردن در رستوران

امروزه با توجه به اینکه فضاها بسیار محدود شده اند و دسترسی به طبیعت نیز مثل گذشته نیست، بهره گیری هوشمندانه از فضای سبز در فضاهایی چون رستورانها، می‌تواند در جذب افراد بسیار موثر باشد. برای این منظور می‌توان از فضای بام نیز بهره گرفت و با طراحی و اجرای روف گاردن در محیط رستوران، آن را به یک فضای دلنشین تبدیل کرد.
البته این بدین معنا نیست که از فضای سبز رستوران­هایی که به بام دسترسی ندارند باید غافل شد بلکه بالعکس طراحی فضای سبز این دسته از رستورانها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور کلی، نقش مثبت فضای سبز را در محیط رستوران نمی‌توان انکار کرد. حتی رستوران‌های کوچک هم که فضای کمی‌دارند می‌­توانند با بهره گیری از دیوار سبز یا آبنمای دیواری، فضای مطلوبی را برای مشتریان ایجاد کنند. البته از انواع آبنما در محوطه سازی و حتی ورودی رستوران‌ها نیز ایده و پیشنهاد مناسبی است. بخصوص آبنمای صخره ای در رستوران‌های سنتی ایرانی که به سبک کلاسیک که دکوراسیون داخلی آنها با المان‌هایی چون تخت‌های چوبی سنتی طراحی شده است. طراحی و اجرای دیوار سبز و آبنما باید زیر نظر مهندسین معماری انجام شود علاوه بر این، برای طراحی چنین فضاهایی باید ضوابط بهداشت را نیز در نظر داشت.

روف گاردن در رستوران

طراحی باغ رستوران

اصالت طراحی باغ رستوران از مراجعه و تمایل انسان به طبیعت و فضای سبز بخصوص برای رفع خستگی‌های روزمره دنیای مردن نشات میگیرد.
تاثیر مثبت روحی گیاهان، درختان، آوای آب و… در روحیه انسان غیر قابل انکار است.
باغ رستوران‌ها که به باغچه رستوران و یا حتی سفره خانه سنتی هم معروف هستند؛ به فضاهایی گفته می‌شود که عاری از امکانات لوکس و پر زرق و برق صنعتی باشند و یادآور طبیعت است.
لذت دو چندان غذا خوردن در فضای باغ رستوان علت اصلی کشش و تمایل افراد به انتخاب این محیط‌ها برای صرف وعده غذایی خود در طول روز می‌باشد.
طراحی باغ رستوران به گونه‌ای است که افراد ساعتهای طولانی را برروی تختها یا آلاچیق‌ها در محیطی زیبا با محوطه سازی اصولی و چشم گیر، به سر می‌برند.

اصول طراحی باغ رستوران

انتخاب سبک مناسب و هماهنگ با کاربری و هدف محوری در احداث باغ رستوران، مهم ترین و اولین اصل است.
در تعیین سبک طراحی باغ رستوران، هماهنگی مصالح و نوع وسایلی که برای طراحی دکوراسیون داخلی باغ رستوران در نظر گرفته می‌شوند، بایستی در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند.

اگر از عنصر چوب برای ساخت آلاچیق و پرگولا استفاده می‌شود، بهتر است چوب در ساخت مبلمان هم استفاده شود.  تخصیص فضای انباری متناسب با متراژ مفید باغ رستوران برای نگهداری مواد اولیه از دیگر اصول مهم در طراحی باغ رستوران است که تاثیر مستقیمی‌در کیفیت محصولا و بهره وری کارکنان دارد.در طراحی فضای سبز محوطه، استفاده از گیاهانی که با اقلیم آن منطقه هماهنگی داشته باشند، خیلی اهمیت دارد.
جانمایی و طراحی آشپزخانه و تهیه تجهیزات و ملزومات کافی برای آن مناسب با خدمات ارائه شده و ظرفیت پذیرش مهمان نیز از اصول طراحی باغ رستوران است.

صحبت پایانی

اگر به فکر راه‌اندازی رستوران هستید، علاوه بر برنامه‌ریزی جهت خرید تجهیزات و گرفتن مجوزهای لازم، باید به فکر طراحی رستوران خود هم باشید. چون طراحی دکوراسیون از مهم‌ترین مؤلفه‌های یک رستوران موفق است که شامل عناصر مختلفی می‌شود. در این مطلب به‌صورت کامل درباره عناصر مختلف و تأثیرگذار صحبت کردیم. همچنین انواع سبک‌های مختلف رستوران‌ها را هم معرفی کردیم. همان‌طور هم که اشاره کردیم، عناصر مختلف باید همخوانی کافی با سبک کلی رستوران را داشته باشند.