4.9/5 - (7 امتیاز)

طراحی لوکیشن عکاسی عروسی

عکس انداختن جزو آن دسته از کارهایی به حساب می­ آید که بسیاری از افراد برای انجام آن تمایل نشان می­ دهند و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که علاقه ای نسبت به این موضوع نداشته باشد. تمایل برای عکس انداختن در افراد به ویژه در مراسم خاص مانند عروسی، تولد، جشنها دو صد چندان می‌شود. از همین روی داشتن یک لوکیشن عکاسی مناسب می‌تواند عکس‌های زیبا و ماندگارتری را برای افراد به ارمغان بیاورد. لذا طراحی لوکیشن عکاسی باید با دقت زیادی انجام شود و طراحان منظر و معماری باید به نکات مهمی‌توجه کنند. برای داشتن برخی از این نکات کافی است متن زیر را با دقت بخوانید.

طراحی لوکیشن عروسی

اصول طراحی آتلیه عکاسی

آتلیه عکاسی، یکی دیگر از فضاهایی است که باید برای آن طراحی انجام داد. مهندس معمار باید اصول طراحی آتلیه عکاسی را بداند. آتلیه عکاسی هر چه با دقت بیشتری طراحی شود، در جذب مشتری می‌تواند موثرتر باشد. پیش از هر چیز به متراژ فضای آتلیه و نوع عکاسی ای که در آن قرار است انجام شود، باید توجه کرد. علاوه بر این باید به این نکته توجه کرد که ویژگی‌های طراحی آتلیه عکاسی کودک، با بزرگسال متفاوت است. آن چیزی که در تمامی‌آتلیه‌های عکاسی باید مورد توجه قرار بگیرد، اختصاص فضاهای متنوع و خاص برای عکاسی است. آن دسته از معمارانی که به عکاسی آشنایی دارند، می‌تواند طراحی آتلیه عکاسی را بهتر انجام بدهند.

طراحی تالار عروسی

مهمترین نکات در طراحی لوکیشن عکاسی کدامند؟

ایده گرفتن از طبیعت

شمال کشور به دلیل داشتن تنوع گونه‌های گیاهی، فضای مناسبی برای عکاسی و فیلمبرداری دارد. به همین دلیل بسیاری از افراد برای فیلمبرداری یا عکاسی، شمال کشور را انتخاب می‌کنند. اگر چه این منطقه از کشور، زیباهای خاص خود را دارد و این مسئله انکارناپذیر است ولی به دلیل مسافتی که با تهران یا سایر شهرهای ایران دارد، محدودیتهایی را ایجاد می‌کند. پس با الهام از مناطق مختلف شمال کشور و به طور کلی مناطق طبیعی مختلف، می‌توان طراحی آتلیه عکاسی انجام داد. به طور کلی، بسیاری از عروس و دامادها، تمایل دارند که فضایی متفاوت نسبت به فضای روزمره برای عکاسی و فیلمبرداری داشته باشند. پس طراحان منظر و معماران باید با خلاقیت خود فضاهای متفاوتی را طراحی و ایجاد کنند.

طراحی لوکیشن عکاسی

خصوصی سازی را از یاد نبرید

یکی از مهم ترین نکاتی که در طراحی باغ آتلیه عکاسی باید به آن توجه داشت، ایجاد فضاهای خصوصی است. با توجه به اینکه بسیاری از باغ­هایی که برای عکاسی در نظر گرفته می‌شوند بسیار بزرگ هستند، قابلیت استفاده افراد زیادی را می‌توانند داشته باشند به شرط آن که فضاها به گونه ای طراحی شوند که نسبت به یکدیگر، دید نداشته باشند. برای این منظور باید از درختان بلند بهره گرفت. پرچین‌هایی که با گیاهان مختلف آرایش شده اند، علاوه بر زیبایی، تا حدودی در خصوصی سازی لوکیشن عکاسی نقش دارند.

با یک تیر چند نشان بزنید

اگر طراحی باغ آتلیه عروسی به گونه ای باشد که بتوان در آن خدمات مختلفی را ارائه داد، مسلما متقاضایان بیشتری خواهد داشت. برای مثال، در نظر گرفتن یک سالن زیبایی مجهز در قسمتی از باغ می‌تواند مفید باشد و میکاپ عروس به راحتی قابلیت تجدید و اصلاح در حین عکاسی را خواهد داشت. همچنین در نظر گرفتن سالن زیبایی مجهز در باغ عروسی، می‌تواند بسیاری از استرس‌هایی را که برای رسیدن به مراسم وجود دارد، کاهش بدهد.

به غیر از سالن زیبایی، در نظر گرفتن یک مزون در طراحی باغ آتلیه عکاسی هم می‌تواند مفید باشد. این مزون علاوه بر ارائه خدمات لباس عروس، می‌تواند ارائه دهنده لباس‌های خاص حتی برای کودک باشد. گاهی در نظر گرفتن برخی فضاها مثل سفره خانه سنتی یا کافی شاپ مدرن نیز خالی از لطف نیست و این امکان را به عروس و دامادها یا سایر افراد می‌دهد که بتوانند فضاهای عمومی‌را به صورت خصوصی برای عکاسی تجربه کنند.

طراحی باغ آتلیه عکاسی

البته الزامی‌برای کاربردی بودن چنین فضاهایی در طراحی لوکیشن عکاسی وجود ندارد و می‌توان صرفا دکور آن‌ها را شبیه سازی کرد. حتی ماکت سازی خیابان‌های مطرح جهان مانند خیابان‌های پاریس در فرانسه نیز برای این منظور مطلوب است و به نوعی می‌تواند نشان دهنده هنر و خلاقیت طراح باشد. طراحان معماری برای این منظور می‌توانند از ماکت سازی شهرک سینمایی غزالی یا سایر شهرک‌ها نیز، تا حدودی بهره بگیرند.

سبک‌های باغ سازی را از یاد نبرید

طراحی لوکیشن عکاسی باید به گونه ای باشد که در عکس‌ها و فیلم‌ها تنوع ایجاد کند و یکنواخت بودن فضاها نتیجه ایده آل را به همراه ندارد. معماران و طراحان منظر برای رسیدن به این تنوع در طراحی، علاوه بر دیدن عکس‌های مختلف، باید از باغ‌های گیاه شناسی نیز دیدن کنند و از آن‌ها ایده بگیرند. طراحی و اجرای سبک‌های مختلف باغ سازی، یکی از مهم ترین مواردی است که در طراحی آتلیه عکاسی باید به آن توجه داشت. سبک باغ کلاسیک، سبک طبیعت گرایانه و سبک مدرن، سبک‌های اصلی باغ سازی به حساب می‌آیند که معمولا سبک طبیعت گرایانه و کلاسیک به ویژه باغ فرانسوی و ایتالیایی، برای طراحی لوکیشن عکاسی مناسب تر است. سبک مدرن بیشتر برای عکاسی مدلینگ و جشن تولد می‌تواند گزینه خوبی به حساب بیاید.

طراحی باغ آتلیه عکاسی

دیوار سبز به کمک تان می‌آید

عکاسی در کنار یک دیوار که فقط روی آن سنگ صاف و ساده کار شده باشد، شاید نتواند نتیجه خاصی را پس از عکاسی به همراه داشته باشد. در نتیجه در طراحی باغ آتلیه عکاسی باید از دیوارهای سبز (Green wall) نیز بهره گرفت. دیوارهای سبز با بافت گیاهی و طبیعی خود، عکس را بیش از پیش جذاب می‌کنند. پس معماران و طراحان منظر باید از پتانسیل دیوارهای سبز بهره ببرند.

طراحی لوکیشن عکاسی

استفاده از عناصر محیطی

طراحان منظر و معماران نباید از ویژگی‌های خاص منطقه ای که در آن باغ آتلیه عکاسی قرار دارد غافل شوند. برای مثال، اگر دریا در نزدیکی محل باغ وجود دارد باید از آن برای عکاسی و فیلمبرداری بهره گرفت. برای اینکه عکس‌های کنار دریا یکنواخت نشوند، می‌توان از گل آرایی با گل‌های شاخه بریده و رواق و ایوان با قابلیت حمل بهره گرفت. همچنین در شرایطی که دسترسی به دریا وجود ندارد، می‌توان در طراحی آتلیه عکاسی از انواع آبنما و برکه کمک گرفت.

طراحی باغ آتلیه

چنانچه مساحت زمین در نظر گرفته شده زیاد باشد، طراحی دریاچه خالی از لطف نیست و عکس‌ها و فیلم‌های خاصی در این فضا ثبت خواهند شد. در کنار دریاچه مصنوعی می‌توان از المان‌هایی چون قایق چوبی، تور ماهیگیری، لنگر و… استفاده کرد. تم دریایی یکی از پر طرفدارترین تم‌ها برای عکاسی به حساب می‌آید. البته نباید این نکته را از یاد برد که طراحی باغ آتلیه عکاسی نباید تنها به این فضا محدود شود و قطعا به فضاهای دیگری مانند باغ به سبک طبیعت گرایانه (تداعی کننده جنگل) نیاز است.

طراحی لوکیشن عکاسی

یک سفره عقد خاص

ایجاد یک جزیره روی آب دریاچه یا برکه در طراحی لوکیشن عکاسی، می‌تواند فضا را برای افراد جذاب تر کند ضمن اینکه مکان مناسبی برای برگزاری مراسم عقد یا برگزاری جشن تولد با تعداد مهمان محدود است. علاوه بر این، فضای سفره عقد می‌تواند در چمن یا آلاچیق یا روی برکه (در صورت ایجاد جزیره) نیز در نظر گرفته شود. طراحان منظر و معماران باید توجه داشته باشند که سفره عقد حدود 9 تا 12 متر مربع فضا را می‌گیرد در نتیجه با احتساب تعدادی مهمان، به حداقل 25 متر مربع فضا نیاز است که با اضافه شدن صندلی‌ها باید به این فضا افزود.

طراحی لوکیشن عکاسی

معمولا در کنار سفره عقد حدود 30 تا 50 صندلی قرار می‌گیرد. از آنجایی که مراسم عقد در فضای روباز معمولا حدود ساعت 5 تا 7 عصر برگزار می‌شود، باید از سایبان نیز استفاده کرد. در نتیجه زیبا بودن سایه بان اهمیت بسیار زیادی دارد و در طراحی باید به آن دقت شود. حتی می‌توان طراحی لوکیشن عکاسی را به گونه ای در نظر گرفت که در پشت سفره عقد، فواره وجود داشته باشد تا فیلم‌های عروسی خاص تر شوند.

عکاسی ورزشی

خیلی از عروس و دامادها و حتی افراد دیگر تمایل دارند که عکاسی به سبک اسپرت (ورزشی) را تجربه کنند. معمولا عکاسی بدین شکل، یک روز قبل از عروسی انجام می‌شود. مد نظر قرار دادن یک زمین تنیس یا حتی زمین فوتبال شبیه سازی شده در طراحی لوکیشن عکاسی، می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای عکاسی قبل از عروسی یا عکاسی مدلینگ باشد. قطعا یک زمین فوتبال کوچک، برای عکاسی از کودکان( باغ آتلیه کودک ) بسیار ایده آل است و حسابی به آن‌ها در زمان عکاسی خوش خواهد گذشت.

طراحی لوکیشن عکاسی

المان‌ها را جدی بگیرید

طراحی آتلیه عکاسی علاوه بر اینکه نباید بیش از اندازه شلوغ و گیج کننده باشد، در عین حال باید در آن از المان‌های مختلف به شکل منطقی نیز بهره گرفته شود. برای مثال، در نظر گرفتن آلاچیق‌های مختلف متناسب با سبک باغ آتلیه عکاسی، سر ستون‌های خاص، آبنماها، فواره، آتشدان، لامپ‌ها و مسئله بسیار مهمی‌محسوب می‌شود و نباید از کنار آن‌ها به سادگی گذشت. بهره گیری از حریر، گل‌های شاخه بریده، شمع، کالسکه، ماشین قدیمی، قفس‌های تزئینی، میز بیلیارد، پیانو، بالن، شمع، نورپردازی‌های خاص و مواردی از این دست می‌تواند به زیباتر شدن و ایجاد تنوع در لوکیشن عکاسی و فیلمبرداری کمک کند. شاید کمتر کسی به گابیون به عنوان فضای عکاسی فکر کرده باشد. ولی واقعیت این است که در طراحی باغ آتلیه عکاسی، گابیون‌ها می‌توانند بسیار کاربردی باشند و فضای متفاوتی را ایجاد کنند. چنانچه معماران و طراحان منظر در کنار گابیون‌ها از گیاهان بهره بگیرند، مسلما فضا برای عکاسی بیش از پیش زیبا خواهد شد.

طراحی باغ آتلیه

کمی‌خاص باشید

روف گاردن روی برج‌ها برای آن دسته از افرادی که دوست دارند در پشت زمینه عکس شان شهر دیده شود و به ارتفاع علاقه دارند گزینه خوبی به عنوان طراحی لوکیشن عکاسی می‌تواند باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که در روف گاردن، تعداد زیادی فریم عکس نمی‌توان داشت. عکاسی در این فضا بیشتر برای مدلینگ مناسب است تا عکاسی عروسی به شرط آنکه گونه‌های گیاهی و طراحی محوطه روف گاردن به خوبی انجام شده باشد.

طراحی باغ آتلیه

فضای شام هم قابلیت‌هایی دارد

سرو شام و پذیرایی در محیط باز، جزو آن دسته از مواردی است که در حالت عادی افراد کمتر آن را انجام می‌دهند. پس میز شام و فضای اطراف آن نیز می‌تواند به عنوان یک لوکیشن برای فیلمبرداری و عکاسی تا قبل از ورود مهمانان، به حساب بیاید. در طراحی لوکیشن عکاسی نباید از پتانسیل این فضا غافل ماند.

طراحی آتلیه عکاسی کودک

نکاتی برای عکاسی کودک

به جرأت می‌توان گفت که عکاسی کودک یکی از سخت ترین عکاسی‌ها به حساب می‌آید. عکاس باید صبر و حوصله زیادی داشته باشد و بتواند به راحتی با کودکان ارتباط برقرار کند. به غیر از مورد یاد شده، طراحی آتلیه عکاسی برای کودکان تفاوت‌هایی با عکاسی بزرگسالان دارد. برای مثال، نیمکت‌ها و صندلی‌های باغی، باید در ابعاد کوچک برای کودکان طراحی شوند. همچنین در این لوکیشن باید.

لوکیشن عکاسی کودک

جذابیت‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که بتواند چنین ساعت فضا را برای کودک قابل تحمل کند. برای مثال، می‌توان در طراحی آتلیه عکاسی برای کودکان از حیواناتی چون خرگوش، اسب و حتی مرغ و خروس هم کمک گرفت. گاهی شبیه سازی فضای عکاسی همانند دهکده‌های روستایی هم می‌تواند جذاب باشد. برای این منظور می‌توان از کاه‌های بسته بندی شده، شنکش‌های کوچک، گاری‌های چوبی استفاده کرد.
انتخاب گیاه در این فضا برای عکاسی حائز اهمیت است و طراحان منظر به هیچ وجه نباید از گیاهانی که برگ یا میوه سمی‌دارند استفاده کنند. علاوه براین، تا جای ممکن نباید از گیاهان تیغ دار در طراحی لوکیشن عکاسی برای کودک(باغ کودک) استفاده شود. استفاده از رنگ در این نوع طراحی باید هوشمندانه باشد و هرچه از رنگ‌های شاد و جذاب بهره گرفته شود، نتیجه بهتر خواهد شد. مسئله رنگ در یک محیط طبیعی نیز به همان میزان حائز اهمیت است و برای این منظور می‌توان از گیاهان با رنگ‌های تند و آتشین یا گل‌های فصلی کمک گرفت.

عکاسی کودک

کلام آخر

فردی که می‌خواهد طراحی باغ آتلیه عکاسی یا به عبارتی طراحی لوکیشن عکاسی انجام بدهد، باید همه چیز را از دریچه دوربین عکاسی متصور شود. اینکه مهندسین معماری و فضای سبز بتوانند علاوه بر زیبایی، طراحی درست و انتخاب مناسب گونه‌های گیاهی, به جنبه عکاسی هم فکر کنند، هنری است که هر فردی نمی‌تواند به آن برسد.

 

دیدن نمونه کارهای زیبای طراحی لوکیشن عکاسی