4.5/5 - (59 امتیاز)

طراحی ویلا دوبلکس (Duplex villa design) اگربه درستی انجام شود، می‌تواند چشم انداز خوبی را از محوطه و فضای اطراف ویلا، در پیش رو بیاورد. ویلاهای دوبلکس معمولا تهویه بهتری به نسبت ویلاهای یک طبقه دارند. از آنجایی که طراحی ویلای دوبلکس معمولا به گونه ای است که ساختمان بالاتر از سطح زمین قرار می‌گیرد، حداکثر استفاده از نور خورشید را می‌توان داشت.

طراحی ویلا دوبلکس

انواع سبک‌های  طراحی ویلای دوبلکس کدامند؟

طراحی ویلای دوبلکس، برای انواع سبکها کاربرد دارد ولی بیشتر در سبک مدرن و سبک کلاسیک مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند برای طراحی و اجرای ویلای دوبلکس حتما باید متراژ زمین زیاد باشد در حالی که طراحی ویلا دوبلکس برای زمین­‌هایی با متراژ کم نیز قابل اجراست. در زمین‌های کوچک، می‌توان با طراحی ویلا به سبک دوبلکس، فضای بیشتری را به محوطه اختصاص داد.

طراحی ویلا دوبلکس مدرن

مهمترین نکات در طراحی ویلا دوبلکس چیست؟

در طراحی ویلا دوبلکس باید به فرم گرایی و عملکرد گرایی توجه ویژه داشت به گونه ای که در طراحی، فضاهای عمومی‌و خصوصی، به درستی  لحاظ شوند. در فرم گرایی باید طراحی فرمی‌ساختمان را متناسب با شرایط مالی کارفرما، ابعاد سایت پلان، اقلیم منطقه و توپوگرافی در نظر گرفت. معمولا در خانه ویلایی دوبلکس، یک لابی برای تفکیک فضاها باید وجود داشته باشد. این لابی در ویلا به سبک کلاسیک، مجلل طراحی می‌شود.

علاوه بر لابی، در ویلای دوبلکس، فضایی با عنوان وید (Void) نیز می‌تواند وجود داشته باشد. وید در واقع یک فضای خالی در میانه بناست که دید بین طبقه پایین را با طبقه بالا، ممکن می‌کند. طراحی این فضا کاملا حرفه ای است و اگر به خوبی انجام نشود، تاثیر منفی در پی خواهد داشت.

طراحی ویلا دوبلکس کوچک

برای زمین‌هایی با متراژ کوچک نیز طراحی ویلا دوبلکس قابل اجرا است. اگر از جنبه اقتصادی نیز به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که طراحی ویلا دوبکس به صرفه تر خواهد بود. اگر بخواهیم یک خانه ویلائی دوبلکس کوچک طراحی کنیم باید از تمام فضاها حداکثر استفاده و بهره وری را داشته باشیم و در عین حال طراحی داخلی ویلا نباید ظاهری شلوغ و آشفته را به فضاها بدهد.

طراحی فضاهای چند منظوره مانند تلفیق فضای نشیمن و ناهار خوری با مجزا سازی فضاها توسط یک مبلمان یا پارتیشن بندی‌های سبک و مشبک، نیز یکی از ویژگی‌های خانه ویلایی دوبلکس نقلی و کوچک است. طراحی پلان ویلا دوبلکس باید با حداقل زاویه‌ها و شکستگی‌ها صورت گیرد تا از ایجاد فضاهای به اصطلاح قناص و پرت جلوگیری شود. جانمایی راه پله‌ها در گوشه ای از فضا و همینطور استفاده از راه پله‌های مینیمال که فضای داخلی ویلا شما را دلباز تر نشان می‌دهد.

راه پله در طراحی ویلای دوبلکس

راه پله در طراحی ویلای دوبلکس و پلان ویلایی دوبلکس بسیار مهم است و به شکل‌های مختلف این طراحی می‌تواند صورت بگیرد. اگر طراحی داخلی به صورت مدرن باشد، راه پله ای که برای ویلای دوبلکس در نظر گرفته می‌شود، ساده و بدون زرق و برق است. اما در نقطه مقابل، راه پله ویلای دوبلکس به سبک کلاسیک، پر زرق و برق طراحی می‌شود. فرم راه پله می‌تواند به صورت گرد، نیم دایره، سه طرفه باشد.
به طور کلی، راه پله‌های گرد در ویلاهای دوبلکس طرفدار بیشتری دارند اما این نوع راه پله‌ها، فضای زیادی را می‌گیرند که در بیشتر موارد اطراف این نوع پله‌ها بلااستفاده خواهند شد. پله‌های گرد، مناسب ویلاهای کوچک نیستند. متریالی که برای ساخت پله به کار می‌رود، باید در طراحی ویلای دوبلکس مشخص شود. به طور کلی، راه پله می‌تواند از جنس چوب، شیشه، فلز یا سنگ باشد. استفاده از شیشه برای کف پله‌ها بیشتر در سبک مدرن طراحی ویلای دوبلکس دیده می‌شود و چندان پر طرفدار نیست.

جانمایی درست و اصولی راه پله در پلان ویلا دوبلکس، بسیار حائز اهمیت است. معمولا در ویلا مدرن یا خانه ویلایی دوبلکس نقلی سازه و حجم راه پله‌ها مینیمال و ساده تر اجرا می‌شود، اما در ویلاهای دوبلکس کلاسیک راه پله با ظرافت بیشتر و بصورت حجم شاخص و نقطه کانونی در مقابل ورودی ویلا طراحی میشود. همچنین توجه به این نکته ضروری است که فضای راه پله به گونه ای باشد که مستقیما به ورودی اتاق خواب‌ها ختم نشود و یک مکث کوتاهی در نظر گرفته شود که اصطلاحا به این بخش ایجاد پیش فضای ورودی می‌گویند.

راه پله در ویلا دوبلکس

استخر در طراحی ویلا دوبلکس

نقشه یا پلان ویلایی دوبلکس با استخر، مورد توجه بسیاری از کارفرمایان قرار می‌گیرد. چنانچه در طراحی ویلای دوبلکس، استخر وجود داشته باشد، باید به گونه ای جا نمایی شود که به راحتی بتوان آن را در محوطه ویلا دید. با بهره گیری از بالکن بزرگ در طبقه دوم، می‌توان یک دید خوب نسبت به استخر و فضای سبز محوطه ایجاد کرد.

طراحی ویلا دوبلکس

پلان ویلا دوبلکس

پلان ویلا دوبلکس اصولی و استاندارد باید به گونه ای سازماندهی شود که فضاهای عمومی‌و خصوصی در ترازهای مختلف ارتفاعی قرار گیرند. یعنی نشیمن و غذاخوری و آشپزخانه با تخصیص مساحت بیشتری به خود معمولا در سبک رایج موجود، در همکف قرار میگیرند و اتاق خواب‌ها و سرویس‌های بهداشتی، تراس و بالکن  در طبقه بالا جانمایی می‌شوند.

همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که در بعضی از ویلاهای لوکس دارای شاه نشین هستند، این فضای نشیمن در بالاترین طبقه ویلا با یک طراحی مجلل و با شکوه جای می‌گیرد که دارای بهترین دید به پیرامون می‌باشد.

اما در مواردی که استثنا وجود دارد، از جمله طرح‌های اقلیمی‌که منطبق بر شرایط سخت آب و هوایی، موقعیتی یا وجود شیب‌های تند سایت پلان ویلا طراحی می‌شوند، از جمله مناطق کوهستانی مانند  طراحی و ساخت ویلا در دماوند که اکثر اراضی در کوهپایه و شیب قرار گرفته، می‌توان فضاهای خصوصی و اتاق خواب را در بخش‌های گود، نقاط پست تر شیب و سطوح پایینی طراحی کرد و طبقه بالا را به فضاهای نشیمن و عمومی‌اختصاص داد که بهره مند از نور و گرمای خورشید باشند.

بطور کلی اگر بتوان پلان ویلا دوبلکس را به گونه ای طراحی کرد که پیوستگی فضایی میان اجرای مختلف ویلا وجود داشته باشد، طراحی داخلی ویلا تنوع، گیرایی و جذابیت بسیار بیشتری نسبت به ویلایی دارای فضاهای کاملا مستقل و محصور هستند، دارد.

طراحی داخلی ویلا دوبلکس

طراحی داخلی ویلا دوبلکس بر پایه ایجاد ارتباط آزاد و سیال میان طبقات ویلا با یکدیگر شکل می‌گیرد، این بدان معناست که تنها به واسطه یک راه پله که شاخصه اصلی در تمام ویلا‌های دوبلکس است و بدون هیچ مانع فیزیکی، این ارتباط را ایجاد کند.
دوبلکس رایج ترین سبک و روش برای طراحی ویلا دو طبقه است. یکی از روش‌های پرطرفدار برای طراحی ویلا دوطبقه ، باز گذاشتن کف طبقه بالایی(سقف میانی دو طبقه) رو به فضای پایین و ایجاد وٌید است. وٌید ویلا باعث ایجاد فضاهای روشن تر و وسیع تری میشود و همچنین بهترین فضا برای اجرای راه پله است تا ارتباط فیزیکی طبقات را میسر می‌کند.

طراحی داخلی ویلا مدرن

پس باید به این نکته توجه داشت که فضای داخلی ویلا دوبلکس، غالبا به صورت پلانی باز تعریف می‌شود. بنابراین برای فضاسازی مختلف بهتر است به جای استفاده از مرز بندی‌ها و ایجاد بخش‌های محصور و جدا از هم، از ترفندهای خلاقانه و نو در معماری مانند ایجاد اختلاف سطح، استفاده جسورانه از متریال متفاوت یا ارتفاع متغیر سقف کاذب‌ها بهره برد.

حفاظت از حریم خصوصی در طراحی ویلا دوبلکس

مهم ترین نکته در طراحی یک ویلای دو طبقه (دوبلکس)، توزیع و تفکیک فضاها می‌باشد. اساسا طبقه همکف به فضاهای عمومی‌و طبقه دوم به فضاهای خصوصی بیشتر اختصاص دارد.
در طراحی ویلای دو نفره می‌توان یک اتاق را به عنوان اتاق خواب مهمان در طبقه همکف طراحی کرد و اعضای خانواده می‌توانند اتاق خواب خود را در طبقه بالا داشته باشند.
مثلا طبقه اول را به ورودی خانه وصل می‌کنیم. سپس می‌توانید آشپزخانه و اتاق نشیمن را در آنجا قرار دهید و اتاق خواب‌ها را در طبقه بالا قرار دهید. اگر در طبقه بالا فضای تراس وجود دارد، تیم طراحی شرکت ویرا طرح اسپرلوس ایجاد دسترسی مستقیم به فضای تراس از اتاق نشیمن طبقه بالا را توصیه می‌کند، در واقع می‌توانید یک اتاق نشیمن و آشپزخانه در کنار تراس داشته باشید.
وقتی خانه به دو قسمت تقسیم می‌شود، باید کل مکان را با هم جمع کنید. یک راه عاقلانه برای یکپارچه سازی یک خانه، ایجاد یک فضا یا یک خانه است. این فضا به عنوان قلب خانه برای یک جمع خانوادگی در پایان روز عمل می‌کند. در این قسمت از خانه، در وسط، می‌توانید در مورد اتاق نشیمن، اتاق نشیمن و حتی قسمت تلویزیون تصمیم بگیرید.

قیمت ساخت ویلای دوبلکس

هزینه ساخت ویلای دوبلکس با عوامل مختلفی تعیین می‌شود و اگر می‌خواهید از ساخت ویلای دوبلکس نهایت استفاده را ببرید باید بودجه معقولی داشته باشید.
به طور پیش فرض هزینه ساخت یک خانه دو طبقه گرانتر از ساخت خانه‌ها و زمین‌های معمولی خواهد بود و این چیزی است که می‌توانید با بهینه سازی فضا تا حدودی کنترل و کاهش دهید.
اما هزینه ساخت ویلای دوبلکس را می‌توان مشروط به موارد زیر در نظر گرفت:
• اندازه متراژ
• مواد به کار رفته در ساخت آن
• تعداد اتاق‌ها و خدمات
• طراحی بیرونی

کلام آخر

ماهیت ویلا دوبلکس صرفا به معنای فضاهای بزرگ و ساخت ویلا لوکس نیست. بلکه ویلاهای کوچک و ساده را نیز در بر می‌گیرد. در واقع ایده دوبلکس برای ساخت ویلا کوچک نیز مطلوب است، چرا که با پیوند فضایی خانه ویلایی دوبلکس، محدودیت ابعاد طبقات کمتر احساس می‌شود; و توسعه عمودی فضاها به خوبی شکل می‌گیرد. شرکت ویرا طرح اسپرلوس با تیمی‌متخصص از مهندسین معمار، آماده طراحی ویلا دوبلکس شما عزیزان، و اجرای ویلا دوبلکس می‌باشد.