4.3/5 - (30 امتیاز)

طراحی تراس

امروزه با مهاجرت مردم به شهرها، افزایش جمعیت شهر نشین، کمبود فضاهای سبز و همچنین آلودگی هوا، به وجود گیاهان و درختان که تا حدود زیادی می‌توانند باعث کاهش این معضلات زیست محیطی شوند، بیش از پیش احساس می‌شود. در این دوران بدلیل نیاز ساکنین به سرپناهی برای زندگی و ساخت ساختمان‌ها و برج‌های سربه فلک کشیده و از بین رفتن خانه‌های ویلایی و حیاط دار در شهرها، تراس و پشت بام از اهمیت بیشتری برخوردار گشته و مردم بیش از قبل به فکر راهی برای زیباتر کردن این مکان‌ها هستند. با حذف حیاط از آپارتمان‌های امروزی طراحی تراس و طراحی پاسیو اهمیت ویژه ای یافته است.

پاسیو در معماری ساختمان با معانی مشابه دیگری چون نورگیر و حیاط خلوت نیز شناخته می‌شود که مورد توجه بسیاری نیز قرار گرفته است. امروزه بیشتر مردم بخشی از آپارتمانشان را برای ساخت پاسیو اختصاص می‌دهند. پاسیو یک حیاط خلوت بی سقف یا دارای سقفی شیشه ای می‌باشد که در آن می‌توان گونه‌های متنوعی از گیاهان را پرورش داد.

 

طراحی تراس و پاسیو

دیدن نمونه کارهای زیبای طراحی تراس و پاسیو

با توجه به این که بالکن و تراس‌ها هم از اجزای ساختمان محسوب می‌شوند باید تزیینات و چیدمان دکوراسیون آن‌ها نیز هماهنگ با دکوراسیون داخلی خانه صورت پذیرد. امنیت و ایمنی وسایل و لوازمی‌که در آن تعبیه می‌شود به همان اندازه دارای اهمیت است که برای سایر اجزای ساختمان مورد توجه قرار می­گیرد. تراس‌ها می‌توانند بزرگ یا کوچک باشند که این امر به اندازه متراژ ساختمان برمی‌گردد.

به طور مثال برای چیدمان دکوراسیون یک بالکن یا تراس کوچک ابتدا باید محیط اطراف خانه مورد بررسی قرار گرفته و باتوجه به فضای کمی‌که در اختیار داریم از اسباب و وسایلی مناسب با این فضا استفاده کنیم. از موارد دیگری که باید به آن توجه داشت تقسیم بندی فضای بالکن است. با توجه به این که ساختمان‌های کوچک با متراژ پایین بالکن یا تراسی کوچک دارند، استفاده از لوازم و وسایل کوچک و جمع و جور می‌تواند گزینه ای مناسب باشد.

ویدئویی از طراحی و اجرای تراس در تهران

 

برای داشتن تراسی زیبا از المانهای مناسب دیگری مانند گل‌ها و گیاهان نیز می‌توان استفاده کرد. در این شرایط می‌توان با استفاده از گلدان‌های کوچک یا گلدان‌های آویز نه تنها فضایی دلنشین را خلق کرد بلکه با استفاده از این آویزها در محیط بالکن یا تراس مان تا حد امکان از اشغال فضای باقیمانده خودداری کنیم. وجود گل‌ها وگیاهان طراوت و شادابی خاصی را بوجود می‌آورد حالا می‌شود با اضافه کردن یکی دو صندلی کوچک از فضای باقیمانده نهایت استفاده را کرده و خالق تراسی زیبا و شاداب باشید.

یکی دیگر از کارهایی که برای طراحی تراس کوچک می‌توان انجام داد، بهره گیری از دیوارهای سبز است. دیوارهای سبز امروزه خیلی مورد توجه قرار گرفته­اند و علاوه بر ایجاد زیبایی، فضای کمی‌را اشغال می­کنند.بسیاری از افرادی که از تغییر و زیباسازی تراس خود اجتناب می‌کنند، دلیل آن را کوچک بودن فضا می‌دانند در نتیجه طراحان در فضاهای کوچک، باید به کاربردی بودن آن نیز توجه کافی داشته باشند و تمهیداتی را برای آویز رخت، به صورت متحرک در نظر بگیرند. در یک تراس کوچک، استفاده از نیمکت بزرگ منطقی به نظر نمی‌رسد و اگر کارفرما اصرار زیادی برای داشتن نمیکت داشته باشد، باید نیمکت‌هایی را طراحی کرد که قابلیت تاشو داشته باشند و به دیوار متصل شوند.

طراحی تراس

از ویژگی‌های یک تراس ایده آل داشتن منظره و دید مناسب و زیباست. یک بالکن با منظره و دید مناسب و زیبا می‌تواند فشار و خستگی حاصل از کار روزانه را کاملاً برطرف نموده و مکانی باشد برای رسیدن به آرامش. امروزه در اکثر کشورها در معماری نوین حتی در آپارتمان‌های بسیار کوچک نیز از فضای بالکن و تراس‌ها استفاده می‌کنند و با استفاده از المانهایی متناسب با فضایی که در اختیار دارند به تزیین و چیدمان دکوراسیون بالکن‌ها می‌پردازند.

البته باید به این نکته توجه داشت که در ساختمان‌های بزرگ و ویلایی بسته به اندازه و متراژ بالکن یا تراس، طراحان می‌توانند با استفاده از المانهای متنوع تری برای تزیین و چیدمان دکوراسیون آن اقدام کرده و بالکنی با خصوصیات جالب و جذاب تری که زیبایی و دلباز بودن و القای حس تازگی و شادابی از ویژگی­های آن باشد را طراحی کنند.

کاربرد رنگ در طراحی تراس

یکی از موارد مهمی‌که در طراحی تراس و بالکن نباید از نظر دور بماند، بهره گیری هوشمندانه از رنگ است. اگر طراح به این امر توجه کافی نداشته باشد هر چقدر هم که برای طراحی و اجرای تراس زحمت کشیده باشد باز هم نتیجه چندان مطلوبی بدست نخواهد آمد. طراحان باید دقت داشته باشند که استفاده از رنگ‌های تیره، فضا را کوچک تر نشان می‌دهد در نتیجه رنگ‌های تیره، مناسب فضاهای کوچک نیستند. بدیهی است که رنگ هر چقدر روشن تر باشد، فضا هم بزرگ تر به نظر خواهد رسید.

طراحی پاسیو

پس برای فضای کوچک باید تا جای ممکن از رنگ‌های روشن استفاده کرد. علاوه بر این، در فضای کوچک به کار بردن متریال‌هایی با رنگ‌های مختلف یا متریال‌هایی با طرح‌های شلوغ، آشفتگی ذهنی ایجاد می‌کند و در طراحی تراس باید به این مسئله توجه کافی داشت. محدودیت‌هایی که برای طراحی فضای کوچک وجود دارد، برای فضای بزرگ چندان وجود ندارد. در تراس‌های بزرگ می‌توان به صورت منطقی، متریال و رنگ‌ها را تا حدودی متنوع در نظر گرفت. بهره گیری از رنگ‌های کمی‌تیره در فضای بزرگ مجاز است اما باید به این مسئله توجه داشت که در یک تراس با کاربری مسکونی، رنگ تیره می‌تواند تا حدودی خسته کننده باشد.

تعریف بالکن، تراس و ایوان

در معماری و دکوراسیون داخلی اجزای طراحی شده در یک فضا را با نام‌های مختلفی می‌شناسیم، این اجزا ممکن است در ظاهر به یک معنا باشند اما دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. به طور مثال، می‌توان به تفاوت میان تراس، بالکن و ایوان اشاره کرد. اگر چه در نگاه اول معنای هر سه کلمه یکی است اما در تعریف آنها تفاوت‌هایی وجود دارد.

ایوان چیست؟

در طراحی‌های سنتی معماری ایرانی ایوان یکی از مهمترین اجزا به شمار میرود که اگر دقت کرده باشید در عمارت‌های ویلایی که به سبک کلاسیک ایرانی طراحی شده اند; بخصوص آن مواردی که با هدف طراحی باغ ویلا اجرا شده باشند، ایوان‌هایی بزرگ و وسیع در طبقات فوقانی بنا دیده می‌شود. ایوان در لغت پیشگاه نیز نامیده می‌شود. ایوان همان فضای مابین داخل و خارج اتاق است که به دلیل ارتفاع آن از سطح زمین مانع ورود برگ‌های ریخته درختان، خاک و گرد و غبار در حیاط می‌شود و از انواع آن می‌توان به ایوان عمارت، ایوان ایوان مسجد اشاره کرد.

طراحی ایوان را به ایرانیان نسبت می‌دهند که در مساجد و عمارت‌ها به طور خاص از آن استفاده می‌شده است . در دوران قدیم از ایوان‌ها برای فرار از گرمای تابستان استفاده می‌کردند. ایوان در بخش‌های مختلف ایران با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود. مثلا در بندر بوشهر با نام شناشیل معروف شده است. برای طراحی و اجرای ایوان، فضای نسبتا زیادی باید وجود داشته باشد و غالبا ایوان برای ویلاها گزینه خوبی می‌تواند محسوب شود.

با توجه به اینکه فضای ایوان بزرگ است، محدودیت چندانی برای طراحی ایوان، چه به لحاظ معماری و چه به لحاظ طراحی کاشت گیاهان وجود ندارد. البته برای انتخاب گیاهان ایوان باید به مسئله وجود سایبان یا عدم وجود سایبان بالای ایوان توجه کافی داشت چون نیازهای نوری گیاهان متفاوت خواهد شد.

بالکن چیست؟

بالکن نیز یکی از اجزای اصلی ساختمان به حساب آمده و در معماری سنتی از آن به عنوان ایوانک نیز یاد می‌شود. بالکن‌ها عموما مسقف هستند امروزه با افزایش جمعیت و نیاز و نیاز روز افزون به مسکن و تبدیل شدن خانه‌های حیاط دار به آپارتمان‌های چند طبقه و مجتمع‌های مسکونی و همچنین میل به عمودی سازی در شهرها، نیاز ساکنین این خانه‌ها به محیطی آزاد بیشتر از گذشته احساس می‌شود. برای طراحی تراس و بالکن رعایت نکاتی چون مساحت و متراژ ساختمان و بنا، تامین ایمنی و امنیت المانهایی که قرار است در چیدن دکوراسیون از آنها استفاده شود، هماهنگی بین دکوراسیون بالکن با دکوراسیون داخلی حائز اهمیت است.

برای طراحی بالکن محدودیت‌هایی وجود دارد، مثلا اگر قرار است بالکن داخل ساختمان طراحی شود فقط از یک جهت باز است، اما در صورتی که طراحی آن در محیط بیرونی ساختمان باشد از سه جهت، باز خواهد شد. در مواردی در محیط‌های باز، دو طرف برای بالکن در نظر گرفته می‌شود. برای ایجاد امنیت و ایمنی نیز از حصارهایی مانند  نرده، دیوار یا از هر دو حالت در بالکن‌ها بهره گرفته می‌شود. از انواع آن می‌توان به بالکن داخلی، بالکن مسقف و بالکن کنج اشاره کرد. اگر چه در بالکن ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد ولی این محدودیت‌ها به اندازه تراس نیست.

طراحی تراس

طراحی تراس

تراس چیست؟

در گذشته و در خانه‌های حیاط دار آن دوران در بعضی فصول سال مانند اواخر بهار و تابستان زمانی که آب و هوا مناسب بود گاهی روزها و خصوصاً شب‌ها در محیط حیاط استراحت می‌کردیم، تراس برای همین منظور طراحی شده و تداعی کننده همان اوقات است با فضایی نسبتاً بزرگتر از بالکن و ایوان که سقفی هم نداشته و در مواقعی که فضای حیاط بین ساکنین به طور مشترک استفاده می‌شود، وجود آن به صورت شخصی بشدت احساس می‌شود.

پاسیو چیست؟

پاسیو در معماری ساختمان با معانی مشابه دیگری چون نورگیر و حیاط خلوت نیز شناخته می‌شود که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. امروزه بیشتر مردم بخشی از آپارتمانشان را برای ساخت پاسیو اختصاص می‌دهند. پاسیو یک حیاط خلوت بی سقف یا دارای سقفی شیشه ای است که در آن می‌توان گونه‌های متنوعی از گیاهان، به ویژه گیاهان آپارتمانی را پرورش داد.

طراحی پاسیو باید به گونه ای باشد که ضمن تامین نور و ایجاد زیبایی پس از کاشت گیاهان بتواند هوا را به خوبی گردش بدهد. برای این منظور، معماران باید حتما به مسئله تهویه در صورت مسقف کردن پاسیو، توجه ویژه داشته باشند. اهمیت این مسئله در شرایطی که طراحی آشپزخانه­های واحدها به گونه ای است که پنجره‌های آن­ها به سمت پاسیو قرار می­ گیرد، دو صد چندان می‌شود. علاوه بر این، در طراحی پاسیو باید به استفاده از مه پاش نیز توجه کافی داشت چون بیشتر پاسیوها در تابستان بسیار گرم می‌شوند و گیاهان در چنین شرایطی آسیب خواهند دید. حتی در برخی موارد با توجه به منطقه جغرافیایی، استفاده از سیستم‌های گرمایشی یا سرمایشی در پاسیو ضروری احساس می‌شود.

چند پیشنهاد برای پاسیو

اگر محدودیت چندانی در رابطه با متراژ پاسیو وجود نداشته باشد، می‌توان خلاقیت‌های زیادی به خرج داد. برای مثال، در طراحی پاسیو می‌توان از اکسسوری‌های دریایی، حصیر و مواردی از این دست استفاده کرد. همچنین می‌توان یک محیط جنگلی را در مساحت کوچک شبیه سازی کرد. برای  این منظور از کاشت خزه و سرخس (به شرط تامین رطوبت) در بین گیاهان دیگر، می‌توان بهره گرفت.

پاسیوهای بزرگ می‌توانند محلی برای صرف صبحانه، ناهار یا شام باشند در نتیجه معماران در طراحی پاسیو باید فضایی را به این امر اختصاص بدهند. یکی از نکات مهمی‌که نباید از نظر دور بماند، متریالی است که در کف پاسیو به کار می­ رود. با توجه به اینکه بسیاری از پاسیوها مستقیما به داخل منزل راه دارند، تا جای ممکن کف پاسیو باید به گونه ای باشد که کمترین خاک و گرد و غبار وارد محیط منزل شود. طراحی بالکن، تراس و پاسیو باید به گونه ای انجام شود که به راحتی قابلیت تمیز کردن وجود داشته باشد. باغچه‌های بالکن، تراس و پاسیو، نباید به شکلی طراحی شوند که محل راحتی برای زندگی حیوانات موذی از جمله موش و سوسک باشند. علاوه بر این، گیاهانی که در بالکن، تراس و به ویژه پاسیو کاشته می‌شوند نباید ایجاد آلرژی کنند و گرده یا بذر افشانی زیادی داشته باشند. استفاده از گیاهان معطر به شکل منطقی، گزینه خوبی برای این فضاها به حساب می‌آید.

مزایای طراحی پاسیو چیست؟

از پاسیو می‌توان برای ساخت محیطی خیال انگیز و رویایی بر روی بام یا تراس با استفاده از سیستم روف گاردن استفاده کرد.
از فضای پاسیو می‌توان برای ساخت فلاورباکس‌های طولی، گل کاری، پرورش گیاهان پوششی صخره ای محوطه سازی در سبکهای گوناگون بهره برد. پاسیو مکان مناسبی برای طراحی و اجرای محوطه‌های روف گاردن شامل پیاده رو سازی، نورپردازی، آبنما، آلاچیق، همچنین اگر طرفدار سبک‌های طبیعت گرایانه باشید آبنما صخره ای، نشیمن‌های چوبی رسمی، سنتی و مدرن و غیره می‌باشد.

"<yoastmark

رَواق یا پیشگاه خانه به فضاهای سرپوشیده ستوندار می‌گویند که شامل سقف و ستون است و حداقل در یک طرف مسدود می‌شود و انسان را از تماس با بارش باران و تابش نور آفتاب محافظت می‌کند. در مناطقی که شدت نور و حرارت خورشید زیاد باشد نور ملایمی‌را به داخل عبور داده و نور و روشنایی مورد نیاز را تامین می‌کند. رواق نیز مانند ایوان از عناصر سنتی معماری ایرانی است و در ساخت اماکن مذهبی مانند مساجد استفاده شده است.

کاربری پاسیو را مد نظر قرار دهید

برای طراحی تراس ، بالکن یا پاسیو، باید حتما به کاربری توجه شود. مسلما یک بالکن که از آن به عنوان فضای بیرونی کافی شاپ یا رستوران بهره گرفته می‌شود، دارای تفاوت‌هایی با بالکنی است که در یک ساختمان مسکونی قرار دارد. برای مثال، در یک ساختمان مسکونی ممکن است در طراحی تراس یا بالکن، محصور کردن مد نظر قرار بگیرد در حالی که تراس یا بالکن یک مکان تجاری باید دید به شهر داشته و در اصطلاح دلواز باشد. البته موارد یاد شده نسبی و کمی‌سلیقه ای هستند و از دید هر کارفرما به کارفرمای دیگر فرق دارند. چنانچه پاسیو، تراس یا بالکن در یک جای عمومی‌باشند، باید در طراحی، به میزان کافی، سطل زباله جانمایی شود.

باغچه­‌ها و فلاورباکس­ها باید تا جای ممکن به گونه ای طراحی شوند که امکان ریختن زباله در آن‌ها به حداقل ممکن برسد و در صورتی که در آن‌ها زباله یا ته سیگار ریخته شد، به راحتی قابلیت تمیز کردن داشته باشند. گیاهانی که در بالکن‌ها، تراس‌ها و پاسیوهای عمومی‌قرار می‌گیرند، باید مقاوم در نظر گرفته شوند. همچنین در طراحی بالکن، تراس یا پاسیو ای که در یک مهدکودک قرار گرفته باشد، باید از انتخاب گیاهان سمی، جدا اجتناب کرد و نباید فقط به دلیل زیبایی یک گیاه آن را کاشت.

حواس تان به گرد و غبار پاسیو باشد

موارد دیگری در طراحی تراس، بالکن و پاسیو باید مد نظر قرار بگیرد برای مثال، تمامی‌موارد یاد شده باید به آسانی قابلیت شست و شو و تمیز کردن را داشته باشند به ویژه آن دسته از تراس‌ها، بالکن‌ها یا پاسیوهایی که در شهرهای بزرگ یا در معرض گرد و غبار قرار دارند. تعبیه کف شور برای خروج آب اضافه کف و طراحی سیستم زهکشی برای خروج آب اضافه فلاورباکس­ها و باغچه‌ها، ضروری است.  علاوه بر این، در شرایطی که تراس در نزدیکی بزرگراه قرار داشته باشد، باید تمهیداتی را مبنی بر کاهش ورود سر و صدا به داخل ساختمان مد نظر قرار داد. بهره گیری از شیشه‌های دو جداره در جلوی تراس می‌تواند برای این منظور مفید باشد.