4.7/5 - (3 امتیاز)

در ابتدا  در خصوص  تاریخ معماری سبک مدرن در طراحی و ساخت ویلا توضیحاتی ارائه می‌شود . در تاریخ هنر جهان و پیدایش سبکهای معماری، سبک مدرن دارای پیشرفتهای قابل توجهی بوده ، این سبک در سه دوره ی متوالی با عناوین معماری مدرن اولیه ، معماری مدرن متعالی و معماری مدرن متاخر هنر خود را در کالبد شهرها به نمایش گذاشت.

معماری ویلا

معماری مدرن متعالی

معماری مدرن متعالی بعد از جنگ جهانی اول مطرح شد . در پایان جنگ نیاز شدید به باز سازی و ساخت و ساز انبوه گرایش به سمت معماری مدرن متعالی را افزایش داد زیرا استفاده از مصالح روز و عملکرد گرایی و سرعت بخشیدن به ساخت و ساز و ترمیم خرابی‌های ناشی از جنگ  مورد توجه دولتمردان قرار گرفته بود.

معماران مهم این سبک عبارتند از : والتر گروپیوس، میس وند روهه، لوکوربوزیه

ادامه سبک مدرن متعالی تا به امروز ردِّ خود را بر پیکره ی شهرها و نمای ساختما نها  به شایستگی نشانده است.از شاخص ترین پروژه‌ها  در طراحی ویلای مدرن ، ویلا ساوا اثر معمار معروف شارل ادوارد ژانره که به نام لوکوربوزیه شناخته شده می‌توان نام برد که در حوالی شهر پاریس در منطقه ی پوآسی طراحی و ساخته شد. وی در این عرصه نظریه پرداز و معمار بوده و شعار سبک معماری مدرن متعالی با عنوان خانه ماشینی است برای زندگی (a house is machine for living) را ارائه کرد که بر اساس آن ایده‌ها (concepts) و  در ادامه ی آن ساختمانها شکل گرفت.

معماری ویلا

پنج اصل معماری مدرن که توسط لوکوربوزیه ارائه شده و می‌تواند بخوبی رسالت سبک معماری مدرن متعالی را کامل کند عبارتند از :

  • باغ بام (roof garden)
  • نمای آزاد
  • پلان آزاد
  • پنجره‌های افقی و کشیده
  • اجرای ساختمان روی ستون – پیلوت

زمانی که این پنج اصل در طراحی مدرن رعایت شود شرایط مطلوبی برای سکونت در ویلا مهیا می‌گردد.

در یک توضیح کلی در خصوص موارد مربوط به پلان و بحث دید و منظر ، وقتی که از پنجره کشیده در ساختمان استفاده می‌کنیم می‌توان مناظر را با دید 360 درجه (پانوراما) داشته باشیم و همچنین در خصوص پلان آزاد هم به طراح این اجازه را می‌دهد که در چیدمان ، حداکثر استفاده از فضا را داشته باشد . همچنین با وجود پلان آزاد ، دیوار و ستون مزاحم در طراحی داخلی نخواهیم داشت.

معماری مدرن متاخر

معماری مدرن متاخر در بازه ی زمانی بعد از جنگ جهانی دوم تا دهه هفتاد فعال بود و همان معماران معروف سبک مدرن متعالی همچون گروپیوس ، لوکوربوزیه ، رایت و میس وندرو ، نقش به سزایی در شکل گیری این سبک داشتند.

فرانک لوید رایت همچنان معروفترین معمار این سبک بود و آخرین شاهکار وی در راستای این سبک ساختمان موزه گوگنهایم (1943-1959) در شهر نیویورک می‌باشد . فرم این ساختمان به صورت تندیسی دوار طراحی گردید که مورد توجه بسیاری قرار گرفت و بعد از آن بود که تعدادی از معماران جوان در این دوره به سمت معماری تندیس گرایی تمایل پیدا کردند .

از نکات مهم این سبک معماری (تندیس گرایی) استفاده از بتن در تمامی‌مراحل اجرایی بوده ، در این ساختمانها بتن به مانند خمیر مجسمه سازی ماده ای مناسب برای خلق اجسام جدید مورد استفاده قرار گرفت. در بسیاری از بنا‌ها بتن به صورت نمایان ظاهر شده (بتن اکسپوز) و از آثار معروف این سبک کلیسای نوتردام در رونشان فرانسه طراح لوکوربوزیه و ساختمان اپرای سیدنی  به طراحی یورن اوتزون می‌باشد .

 

دیدن نمونه کارهای زیبای طراحی ویلا