4/5 - (4 امتیاز)

نورها در طراحی نقش مهمی‌را ایفا می‌کنند، جذابیت و جلوه گری ساختمان در شب توسط نور پردازی صد چندان می‌شود، استفاده درست از نورها و تابانیدن آنها بر جداره ی بیرونی ساختمان بویژه  بر روی عناصر دکوراتیو نمای خارجی مانند ستونها، سنتوری‌ها، قابها

نور‌ها به لحاظ دسته بندی کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند نورهای طبیعی و نورهای مصنوعی

نورهای طبیعی در محوطه ویلا

نورهای طبیعی همان نور خورشید هستند که ما در شدت و زاویه تابش آن تصرفی نداریم ولی می‌توان از آن به   بهترین  حالت بهره برداری کرد.

با استفاده از پرده‌های عمودی و افقی در ساختمان شدت نور را تنظیم می‌کنیم  و با این کار فضای داخلی لطیف تر می‌شود و در واقع می‌توان از نور طبیعی روز که اصطلاحاً نور زنده و گرم نامیده می‌شود استفاده بهینه کرد ، گاهی این نورخورشید ایجاد مزاحمت می‌کند ، به دلیل شدت و حرارت زیاد

برای مقابله با شرایط بوجود آمده می‌توان علاوه بر استفاده از پرده در داخل و مهار شدت گرما در نمای ساختمان از سایبان‌های افقی و عمودی استفاده کنیم این سایبان‌ها می‌تواند ثابت یا متحرک و هوشمند باشد یعنی اینکه با چرخش زاویه ی تابش خورشید قسمت‌های سایه انداز سایه بان هوشمند  نیز در همان جهت تغییر حالت داده و سایه و روشنایی داخلی را متعادل کند .

نورپردازی ویلا

جهت تابش نور محوطه ویلا

جهت تابش نور به این صورت می‌باشد که خورشید از سمت جغرافیایی شرق طلوع و با طی مسیر منحنی شکل که تمایل به سمت جنوب دارد به سمت غرب می‌رود و غروب می‌کند.

بهترین جهت تابش نور خورشید در هنگام طلوع و در ضلع شرق و جنوب شرق  ساختمان است . هرچه جهت تابش به سمت غرب و در واقع غروب خورشید صورت بگیرد نورها خاصیت گرم بودن و پویایی خود را از دست می‌دهند و در اصطلاح نور غرب را نور سرد می‌نامند.

نورهای سرد فقط روشنایی دارند  با این شرایط که گفته شد بهترین فضا‌هایی را که می‌توان در قسمت نور گرم و زنده جانمایی کرد فضاهایی چون پذیرایی ، نشیمن و آشپزخانه است .

از دیگر استفاده‌ها از نور طبیعی و متعادل کردن آن عبور دادن نور از فیلتر‌های رنگی است  و این کار با استفاده از شیشه‌های رنگی در قسمتهای مختلف ساختمان مانند نورگیر (پاسیو) و بازشو‌های درب و پنجره صورت می‌پذیرد و این کار فضای داخل ویلا را لطیف تر و همچنین نمای ساختمان را زیباتر می‌کند.

استفاده از شیشه‌های رنگی لمینت که دارای بافت و رنگ هستند در بخش دکوراسیون داخلی به زیباتر شدن فضا کمک شایسته ای می‌کند.

نور مصنوعی

نورهای مصنوعی در نما و جلوه ی ساختمان نقش مهمی‌دارند و از زمان غروب خورشید نقش نورهای مصنوعی پر رنگ تر می‌شود . این روشنایی‌ها توسط منابع نوری الکتریکی تامین می‌شود .

روشن کردن فضا‌ها در داخل و یا خارج ساختمان توسط منابع نور مصنوعی از قبیل چراغ‌های دفنی ، پایه دار ، دیواری ، سقفی آویزی ، سقفی سیلندری(تو کار) و نوار خطی (LED & SMD)   صورت می‌گیرد هر کدام از منابع نور مصنوعی وظیفه خاصی دارند.

زمانی که به این مرحله از طراحی ویلای مدرن می‌رسیم بهتر است که برای نورپردازی نیز یک تم رنگی انتخاب کنیم که می‌تواند بر پایه ی رنگهای سرد یا گرم باشند و همه منابع نور مصنوعی بکار برده شده در پروژه از آن رنگ باشد مانند تم یخی ، مهتابی ، آفتابی که هر کدام از این تم‌ها دارای طیف رنگی بسیاری هستند برای مثال تم رنگی آفتابی در زیر مجموعه طیف رنگی خود رنگ انبه ای را دارد که با استفاده از آن نمایی بسیار زیبا در شب از فضاهای داخلی و خارجی به نمایش گذاشته می‌شود .

نورپردازی ویلا

در حالت کلی نور‌های مصنوعی به دو گروه تقسیم می‌شوند.

  • نور عمومی
  • نور دکوراتیو

نور عمومی

 زمانی که هوا تاریک می‌شود برای روشن کردن کلی  فضاها نیاز به منابع نور عمومی‌است که با استفاده از آنها روشنایی عمومی‌تامین می‌شود . برای مثال در شب برای تردد در فضای سبز بیرون و عبور از عرصه‌های حرکتی فضای سبز حیاط و نشستن در زیر آلاچیق و یا در کنار آتشدان می‌بایست مسیر‌ها و محل نشستن مشخص شود و به خوبی روشن باشد که این کار با استفاده از منابع نوری پایه دار یا دفنی ، مسیر حرکتی روشن می‌شود و همچنین در محل آلاچیق در بالای ستونهای آلاچیق چراغ‌های دیواری نصب می‌گردد.

مورد دیگری که باید در نظر قرار گیرد فضای داخلی ساختمان است که نیاز به روشنایی کامل دارد که این وظیفه را نورهای آویزی و دیواری و سقفی مانند لوستر و  نورهای توکار سیلندری از زیر شاخه ی نورهای عمومی‌بر عهده دارد.

نورهای عمومی‌غالبا به صورت تک رنگ ساده استفاده می‌شوند و در جاهایی نیز ترکیب رنگ‌های سرد (یخی ، مهتابی) و گرم (آفتابی) به صورت همزمان استفاده می‌شود برای بدست آوردن فضایی دلنشین .

نور دکوراتیو

 نورهای دکوراتیو از دیگر دسته بندی‌های نور‌های مصنوعی محسوب می‌شوند . عملکرد نور دکوراتیو به صورتی می‌باشد که برای روشن کردن جاهایی خاص استفاده می‌شود . قدرت روشنایی آن نسبت به نور عمومی‌به مراتب کمتر است . در واقع کار نورهای دکوراتیو در جاهایی تاکید بر موضوع خاصی دارد  و در جای دیگر ایجاد یک فضای عاشقانه و ملایم برای شب نشینی‌ها و دور همی‌ها.

  نور‌های دکوراتیو دارای دسته بندی‌هایی از جهت فرم روشنایی می‌باشد که عبارتند از :

 1- نور دکوراتیو جهت دار  2- نور دکوراتیو نقطه ای 3- نور دکوراتیو خطی

  • نور دکوراتیو جهت دار : موارد استفاده ی این نورها در پایین و بالای ستون‌ها در زیر درختان و روشن نمودن قسمتی از دیوار نمای ساختمان می‌باشد و در نورپردازی کف پله‌های خارجی و داخلی مورد استفاده دارد.
  • نور دکوراتیو نقطه ای : برای روشن کردن یک موضوع خاص مانند تندیس‌ها ویا در بالای یک گلدان و هچنین یک تابلوی نقاشی زیبا در داخل ساختمان و موارد دیگر استفاده ی آن در فضاهای خارجی است .
  • نور دکوراتیو خطی : غالب استفاده ی این نورها در سقفها و دیوارهای دکوراتیو به صورت نور مخفی می‌باشد که به صورت نواری و پیوسته دور تا دور یک قاب در سقف یا دیوار را روشن می‌کند .

نور‌های عمومی‌و دکوراتیو مکمل یکدیگر هستند و با ترکیب آنها با یکدیگر فضای داخلی و خارجی ویلا زیباتر و جذاب تر می‌شود .

 

دیدن نمونه کارهای زیبای طراحی ویلا