4/5 - (8 امتیاز)

گیاهان مناسب تراس و بالکن

استفاده از المانهایی مانند گل‌ها و گیاهان زیبا برای تزیین و دکوراسیون بالکن‌ها، تراس و ایوان نه تنها باعث زیبایی این فضاها می‌شود بلکه باعث عدم دید و اشراف همسایگان در آپارتمان‌های روبروی ساختمان خواهد شد. اگر فضای بالکن یا تراس شما محدود است استفاده از المانهای مناسب می‌تواند شما را در تزیین و دکوراسیون آن یاری دهد.

طراحی تراس

تزیین بالکن، تراس و ایوان با گل‌ها و گیاهان

مدتهاست که بعضی از ساکنین آپارتمان‌ها از فضای بالکن و تراس خود بعنوان انباری و محل نگهداری لوازم و وسایل بی مصرف یا اضافی استفاده می‌کنند که این عمل نه تنها آن‌ها را از داشتن فضایی زیبا و دلنشین محروم می‌کند، بلکه نمای زشتی را هم در بیرون ساختمان به وجود می‌آورد. در صورتی که میتوان با استفاده از المانهای مناسب تراس و بالکن، آپارتمان خود را به محیطی زیبا و شاداب تبدیل کرده و از آن لذت برد. برای انجام این امر می‌بایست مواردی مورد توجه قرار گیرد که از آن جمله می‌توان به: مساحت تراس و بالکن، دانستن وضعیت جغرافیایی آپارتمان (شمالی یا جنوبی بودن آن) استفاده از المانهای مناسب برای تراس و بالکن، انتخاب گل‌ها و گیاهان مناسب برای استفاده در فضای در اختیار، بکارگیری نرده یا دیوار جهت تامین امنیت تراس یا بالکن اشاره کرد.

طراحی پاسیو

راه‌های بسیاری برای داشتن تراسی زیبا و دلنشین وجود دارد. گل‌ها و گیاهان گل دار با غنچه‌های رنگارنگ می‌تواند تراس و بالکن را به فضایی زیبا و باشکوه تبدیل کند. همانطور که در بالا ذکر شد می­توان بسته به موقعیت مکانی که آپارتمان در آن قرار دارد از گل‌ها و گیاهان برای تزیین و دکوراسیون تراس و بالکن استفاده کرد. گل شمعدانی در فصل گل دهی با غنچه‌های رنگارنگ و زیبای خود می­تواند فضای بالکن شما را به مکانی دلنشین تبدیل کند، شمعدانی طبیعتاً نور دوست بوده و می‌توان بصورت آویز نیز از آن برای تزیین و شادابی تراس و بالکن بهره برد.

از دیگر گل‌ها و گیاهانی که می‌توانند در روزهای آفتابی و گرم زینت بخش تراس و بالکن باشند، می‌توان به شب بوی پاکوتا، آفتاب پرست، رازک ژاپنی، گل‌های همیشه بهار، بگونیای همیشه گل دار، جعفری، آهار، تاتوره، محبوبه شب، یاس رونده، انواع شاه پسند، تاج خروس، داوودی، خورشیدی اشاره کرد. این گیاهان یک ساله و دو ساله بوده و در این مدت محیطی دلنشین و باشکوه را به ارمغان می‌آورند.

اگر تراس و بالکن در محیطی نسبتا کم نور قرار دارد و در نیمی‌از اوقات روز سایه است، می‌توان از گل‌ها و گیاهانی چون حنا، فلوکس، زنبق رشتی (همیرو کالیس)، پروانش (پریوش)، آجوگا، پیچ تلگرافی و بنفشه استفاده کرد. برای پاسیوی آپارتمانهایی که در محیطی کاملا ًسایه قرار دارند از گل‌ها و گیاهانی مانند مارانتا، پتوس، انواع فیلو دندرون، مارچوبه زینتی، برگ بیدی، برگ عبایی، نخل شامادورا و نخل اریکا استفاد می‌شود به شرط آنکه آپارتمان در مناطق بسیار گرم کشور نباشد و بتوان تا حدودی رطوبت را نیز برای این گیاهان تامین کرد.  گیاهان دیگری چون نی خیزران، پاپیتال، میخک هندی، شمشاد توپی، شمشاد نعنایی، برگ بو، یال اسبی و آکوبا، به عنوان گیاهان مناسب برای تراس و بالکن با نور نسبتا کم به حساب می‌آیند.

گل‌ها و گیاهان مناسب برای تراس و بالکن

گیاهان پوششی هم خوب هستند

از آنجایی که در فضای تراس، بالکن و پاسیو، به نسبت فضای محوطه بیرونی، سرمای کمتری در فصول سرد وجود دارد، استفاده از گیاهان پوششی برای داخل فلاورباکس‌ها و باغچه‌ها، می‌تواند گزینه خوبی به حساب بیاید. به عبارتی گیاهان پوششی به غیر از چمن (به دلیل نیاز آبی بالا)، گیاهان مناسب برای تراس و پاسیو به حساب می‌آیند. آجوگا، لیزوماکیا، دایکوندرا، فیله آ، فستوکا و …، برخی از گیاهانی هستند که می‌توان در پاسیو، بالکن و تراس از آن‌ها بهره گرفت. گیاهان گل دهنده ای چون آلیسوم نیز به دلیل بوی خوب و ظاهر زیبا، می‌توانند به عنوان گیاه پوششی مورد استفاده قرار بگیرند.

گل‌ها و گیاهان مناسب برای تزیین تراس و بالکن­های جنوبی

گل‌ها و گیاهانی مانند رز، پالم، یوکا، زرشک زینتی و پیچ امین الدوله، فونیکس (به شرط نداشتن زمستان بسیار سرد) و یاس هلندی، مورد پیوندی، یاس امین الدوله، شمشاد طلایی و توپی، رزماری، لاواندر و کامیس پاریس گونه‌های مناسبی برای بالکن‌های جنوبی به حساب می­ آیند.

گل‌ها و گیاهان مناسب برای تراس و بالکن‌های شمالی

از گونه‌های مناسب برای این محیط می‌توان به بگونیا، حنا (امپاتیانس)، نردبان یعقوب، گل گوشواره ای، گل تورنیا، پیچ تلگرافی، زنبق یا سوسن سفید و بنفشه اشاره کرد.

جالب است بدانید اگر در تراس و بالکن روزانه دو تا سه ساعت نور آفتاب داشته باشید، می‌توانید با کاشت و پرورش گیاهان و سبزیجات فضای بالکن و تراس خود را تزیین کرده و سرسبزی و شادابی به همراه رایحه ای خوش و فرح بخش را در بالکن خود داشته باشید. نخود فرنگی، اسفناج، کاهو، ترخون، ریحان، مرزه و تربچه از آن دسته سبزیجات است که مناسب بالکن و تراس هستند.

طراحی تراس

نیاز آبی کمتر، بهتر

از آنجایی که کشور ما به لحاظ آب و هوایی در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، تا جای ممکن باید در طراحی از گیاهانی استفاده کرد که نیاز آبی کمی‌داشته باشند. با توجه به اینکه بسیاری از افراد در طول سال مسافرت می‌روند، گیاهان مناسب برای تراس و پاسیو و بالکن، گیاهانی به حساب می‌آیند که نیاز آبی چندانی ندارند. البته در شرایطی که زیبایی برای افراد حائز اهمیت باشد و گیاهان با نیاز آبی نسبتا بالا مد نظر قرار بگیرند، می‌توان تمهیداتی برای آبیاری انجام داد. برای مثال، استفاده از آبیاری قطره ای که به تایمر مجهز باشد، می‌تواند گزینه خوبی محسوب شود به ویژه بهره گیری از تایمرهایی که قابلیت تنظیم از راه دور از طریق اینترنت را نیز داشته باشند.

ویژگی‌های نور

شرایط آب و هوایی منطقه به ویژه تغییرات دمایی در فصول مختلف، شدت و مدت زمان تابش نور آفتاب، از عواملی هستند که در انتخاب گیاهان مناسب بالکن ، تراس و پاسیو نقش دارند. هر چه مدت زمان تابش نور بیشتر باشد، امکان انتخاب گیاهان گل دهنده زینتی بیشتر می‌شود ولی هر چه مدت زمان تابش نور کمتر شود یا شدت تابش نور کم باشد، انتخاب گیاهان گل دهنده زینتی نیز محدود خواهد شد. انتخاب گیاهان تراس و بالکن، به نحوه قرار گیری ساختمان بستگی دارد. خورشید از سمت شرق طلوع می‌کند و اگر ساختمان نور صبح را داشته باشد، باید سراغ گیاهانی رفت که نیاز نوری متوسط دارند و برای رشد و نمو به ساعات زیادی نور احتیاج ندارند.

بالکن‌ها یا تراس‌هایی که نور شرق (طلوع خورشید تا ظهر) را دارند، معمولا به نسبت بالکن‌ها و تراس‌هایی که نور جنوبی یا غربی را دارند، خنک تر هستند اما دما و نور بیشتری به نسبت آن‌هایی دارند که در شمال واقع شده اند.  قسمت جنوبی، بیشترین نور و دما را برای گیاه تامین می‌کند در نتیجه آن دسته از بالکن‌ها و تراس‌هایی که در قسمت جنوبی واقع شده اند، برای داشتن گیاهان گل دهنده ایده آل هستند. قسمت غربی ساختمان نور خوبی را تامین می‌کند ولی گرم است و نور آن به اندازه قسمت جنوبی نیست چون در ساعات صبح و قبل از غروب آفتاب، نور مستقیم ندارند.

معمولا ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها در قسمت غربی بیشتر دوام می‌آورند. قسمت شمالی ساختمان اگر چه نور دارد ولی نور آن غالبا مستقیم نیست و دمای محیط در این قسمت کمتر است در نتیجه گیاهان بالکنی مناسب برای این قسمت، گیاهان سایه دوست هستند.

گل‌ها و گیاهان مناسب تراس و بالکن

باد را هم مد نظر قرار بدهید

برای انتخاب گیاهان مناسب بالکن و تراس، باید به باد توجه ویژه ای داشت و در تراس‌ها و بالکن‌هایی که بادگیر هستند، از کاشت گیاهان حساس به باد اجتناب کرد. چنانچه ناگزیر گیاهان بالکنی حساس به باد انتخاب شوند، باید با ایجاد پرچین با گیاه یا متریال‌های متداول، شدت باد غالب را کاهش داد. برای این منظور می‌توان از گیاهانی چون نی خیزران، شمشاد هرس شده یا سرو که به صورت پرچین درآمده باشد، استفاده کرد. چنانچه اختلاف دمای فصول گرم و فصول سرد در منطقه ای زیاد باشد، مطلوب است که در طراحی، تمهیداتی برای حفظ گیاهان حساس به سرما مد نظر قرار داده شود تا بدین شکل مانع از یخ زدگی شد.

تعادل بین همیشه سبز و خزان کننده

گیاهان بالکنی یا گیاهان مناسب برای تراس و پاسیو، آن دسته از گیاهانی هستند که همیشه سبز به حساب می‌آیند. به عبارت روشن تر اینکه گیاهان اصلی این فضاها باید همیشه سبز انتخاب شوند و در کنار آن‌ها گل‌ها و گیاهان فصلی یا خزان کننده قرار بگیرد. چنانچه طراح تمامی‌گیاهان را از دسته گیاهان خزان کننده یا فصلی انتخاب کند، در زمستان عملا هیچ نوع گیاهی وجود ندارد و این بزرگترین ایراد یک طراحی به حساب می‌آید. علاوه بر نوع گیاهان (همیشه سبز و خزان کننده)، باید به این مسئله توجه داشت که گیاه انتخابی برای بالکن، پاسیو و تراس، تا جای ممکن نباید جاذب پرندگان باشد.

نورپردازی مناسب برای طراحی بالکن و تراس

از دیگر مواردی که فضای داخلی و محیط بیرونی تراس و بالکن را زیباتر می‌کند، نورپردازی است. در نورپردازی می­توان با انتخاب گزینه‌های درست فضای زیبا و خیال انگیزی را بوجود آورد. ریسه‌های روشنایی و نور‌های نقطه ای می‌تواند در خلق این فضا تاثیر گذار باشد.

طراحی تراس

انتخاب مبلمان مناسب برای طراحی بالکن و تراس

با توجه به اندازه تراس و بالکن می‌توان از مبل و صندلی که هماهنگ با دکوراسیون داخلی منزل باشد استفاده کرد. استفاده از مبل و صندلی در بالکن و تراس آسایش و راحتی را به همراه داشته و بسیار لذت بخش می‌باشد.

طراحی تراس

انتخاب گلدان مناسب برای طراحی بالکن و تراس

در انتخاب گلدان نیز دانستن اندازه تراس و بالکن اهمیت دارد. اگر تراسی با فضای محدود دارید، انواع گلدان‌های دیواری و گلدانهای آویزی می‌تواند گزینه مناسبی برای تراس و بالکن باشد. در بالکن‌ها و تراس‌هایی با مقیاس بزرگتر انواع فلاور باکس‌های فلزی، بتنی، چوبی و یا پلاستیکی گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

کفپوش‌های مناسب برای تراس و بالکن

معمولا برای تزیین و دکوراسیون بالکن یا تراس خانه‌های سنتی از کاشی و سرامیک‌های سنگی و درخانه‌هایی که مایل به استفاده از دکوراسیون مدرن در تراس خود هستند هم از کفپوش‌های چوبی و لمینیت استفاده می‌شود. امروزه استفاده از کفپوش‌های چوبی در دیگر نقاط جهان به یک امرعادی تبدیل شده و به علاقه مندان آن نیز روز به روز افزوده می‌شود. از دلایل استفاده از کفپوش‌های چوبی در تراس و بالکن نسبت به کفپوش‌های داخلی  مقاوم بودن آن در برابر عوامل محیطی مانند نور،گرما و رطوبت است.

فضای بالکن و تراس را می‌توان به فضایی دلنشین، دنج و امن برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت تبدیل کرد بنابراین بهتر است در هنگام طراحی دکوراسیون بالکن و تراس حساسیت لازم را به خرج دهید.

دیدن نمونه کارهای زیبای طراحی تراس ,  پاسیو و بالکن