4.8/5 - (5 امتیاز)

طراحی داخلی منزل مسکونی باید با در نظر گرفتن برخی نکات باشد و انجام آن نیز، باید توسط یک مهندس معمار صورت بگیرد. پیش از هر چیز باید مشخص شود که کارفرما چه سبکی از طراحی داخلی منزل یا حتی طراحی ویلا را می‌پسندد و چقدر تمایل دارد که برای آن هزینه کند. مسلما طراحی داخلی خانه‌هایی که وسایل نو برای آن‌ها قرار است خریداری شود، راحت تر از خانه‌هایی خواهد شد که کارفرما تمایلی برای خرید وسایل جدید ندارد. در شرایطی که حداقل وسایل نو خریداری شود، طراح مجبور است بر اساس اکسسوری‌های موجود، سبک طراحی خود را انتخاب کند.

برای مثال، اگر بیشتر وسایل کلاسیک باشند و کارفرما تمایلی برای تغییر آن‌ها نداشته باشد، طراح به ناچار باید سراغ طراحی داخلی به سبک کلاسیک برود. دکوراسیون داخلی در ساختمان‌های مسکونی علاوه بر زیبایی، باید کاربردی هم باشد. علاوه بر این، طراحی باید متناسب با متراژ و نور در نظر گرفته شود. هر چه متراژ بیشتر باشد دست طراح برای انتخاب سبک‌های مختلف به ویژه انواع سبک کلاسیک، بازتر است.

راه پله در ویلا دوبلکس

اما در نقطه مقابل؛ مبلمان، کمدها و وسایل در خانه­‌های کوچک باید به گونه ای باشند که کمترین فضا را بگیرند و خانه بزرگتر به نظر برسد. نداشتن نور کافی در ساختمان‌های مسکونی، انتخاب رنگ را محدود می‌کند و طراح به ناچار باید سراغ رنگ‌های روشن تر برود چون ساکنین، معمولا وقت زیادی را صرف ماندن در خانه می‌کنند. اگر طراحی نما، طراحی محوطه و طراحی داخلی منزل مسکونی با یکدیگر متناسب باشند، فضا دلنشین تر خواهد شد.

طراحی داخلی مراکز اداری

مسلما طراحی داخلی مراکز تجاری و اداری با ساختمان‌های مسکونی، تفاوت زیادی دارد. البته این امر تنها به طراحی داخلی مربوط نمی‌­شود و در رابطه با طراحی محوطه نیز چنین مسئله ای صدق می‌کند. طراحی دکوراسیون داخلی اداری و مراکز تجاری کاملا به فعالیت آن‌ها وابسته است و مهندس معمار باید نهایت دقت و خلاقیت خود را به خرج دهد. برای مثال، در یک شرکت اداری که شغلی مرتبط با صنعت داشته باشند، باید طراحی داخلی و دکوراسیون را به گونه ای انجام داد که بتواند حس صنعتی بودن را به مراجعه کنندگان آن شرکت القا کند. برای این منظور می‌توان از اکسسوری‌هایی که بافت زمخت دارند مثل فلز بهره گرفت.

استفاده از رنگ‌های تیره می‌تواند طراح را به این هدف نزدیک کند البته باید شرایط نور و متراژ را نیز مد نظر قرار داد. در نقطه مقابل اگر فعالیت یک شرکت مثلا در زمینه شیرینی و شکلات باشد، باید از رنگ‌های روشن مثل صورتی، آبی  استفاده کرد و از المان‌هایی بهره گرفت که بتواند حسی لطیف را در مخاطب ایجاد کند. برای طراحی داخلی مراکز تجاری و واحدهای آن، محدودیت‌های بیشتری وجود دارد چون طراحی واحد تجاری، باید تابع ضوابط خاص آن مرکز تجاری باشد. با این حال یک اصل مهم در رابطه با طراحی فضاهای تجاری وجود دارد و آن اینکه باید برای مشتری و مراجعه کنندگان جذاب باشند تا بتوانند مشتری را برای خرید و گرفتن خدمات، ترغیب کنند.

کاربردی بودن فضاها اگر چه اهمیت دارند ولی در این واحدها، زیبایی حرف اول را می‌زند. هر چه این امکان وجود داشته باشد که فضای بیشتری را برای کسب و کار اختصاص داد، کارهای بیشتری در رابطه با طراحی داخلی می‌توان انجام داد. در واحدهای تجاری کوچک، فضای داخلی اگر چه مهم است ولی باید تمرکز ویژه ای روی ویترین داشت. به طور کلی، ویترین مغازه‌های تجاری، هویت آن‌ها به حساب می‌آید. برای دکوراسیون ویترین، علاوه بر تخصص، باید به روانشناسی آشنایی داشت، البته ذوق هنری و تجربه نیز در این امر دخیل است.