4.8/5 - (47 امتیاز)

طراحی داخلی ویلا موارد بسیاری را شامل بوده و امری چند بعدی است. از مهمترین عوامل و پارامترها در طراحی داخلی می‌توان به مواردی چون ایجاد فضاهای وسیع با در نظر گرفتن سقف‌های بلند، استفاده از نور طبیعی، طراحی و ساخت دیوارهای پیرامونی جهت جدا سازی فضاهای داخلی و خارجی و در کنار آن ایجاد قسمتی برای دسترسی به فضای بیرونی ویلا اشاره کرد.

طراحی داخلی ویلا کلاسیک

طراحی داخلی ویلای کلاسیک یا همان سبک قدیمی‌طراحی ویلا برگرفته از ساختمان‌های یونانی و ایرانی بوده و از وجوه بارز آن استفاده از آبنما‌های قدیمی، چیدمان سنتی المانهای بکار رفته در طراحی، مجسمه‌های سنگی، استفاده از ابزارهای متداول، نماهای سنگی که از المانهای قدیمی‌در این سبک از طراحی ویلا بوده و هست، نور پردازی سنتی به شیوه معمول آن و استفاده از نور خورشید جهت روشنایی فضاهای داخلی ویلا، در نظر گرفتن فضاهای بیشتر و با وسعت زیاد که توسط طراح داخلی با استفاده از عناصری مانند مجسمه­ها، تابلوهای نقاشی به همراه مبلمان مناسب اقدام به چیدمان آن کرده و باعث زیبایی و جلوه آن می‌شود، می­باشد.

درست است که در طراحی کلاسیک تنوع متریال‌های ساختمانی به مراتب کمتر از سبک مدرن می­باشد اما باید در نظر داشت که طراحی ویلا به سبک کلاسیک سبکی شناسنامه دار و با سابقه ای طولانی در این سبک از معماری بوده و دارای عظمت، شکوه و اعتبار فراوانی بوده و هست.

طراحی داخلی ویلا

ویژگی‌های طراحی داخلی ویلا به سبک کلاسیک

مبلمان‌های شیک و آنتیک، تابلو‌های نقاشی فاخر، قالب‌ها و قرنیزآلات، سرویس‌های چوبی کندکاری شده، پرده‌های پارچه ای، حاشیه‌های نرم، استفاده از رنگ مایه‌های چوبی جذاب و قدرتمند، گچبری‌های زیبا، فرش‌های دست بافت ایرانی، آباژور، لوستر‌های پر نور و درخشان، استفاده از رنگ‌های مناسب (ترجیحاً کرم و قهوه ای) همگی درکنار هم فضایی زیبا و با شکوه که تداعی کننده اصالت می‌باشد را به نمایش می‌گذارد.

سبک طراحی داخلی دارای طرفداران زیادی بوده و از وقار و پایداری خاصی برخوردار است. تقارن و نظم در بین تمامی‌عناصر تشکیل دهنده این سبک، دارای اهمیت ویژه ای بوده و در کنار هم سبکی زیبا و باشکوه را بوجود می‌آورد.

نور پردازی داخلی ویلا

نورپردازی درست و مناسب می‌تواند ویژگی‌های یک خانه کلاسیک را برجسته تر نماید. در ویلاهایی با نشیمن‌های بزرگ که با مبلمان کلاسیک چیدمان شده است باید از لوسترهای بزرگ و سنگین با نور و روشنایی زیاد و ترجیحاً از جنس لوسترهای برنجی و یا بلوری و به سبک کلاسیک استفاده کرد.

طراحی داخلی ویلا

نور خورشید نقش مهمی‌در نورپردازی طبیعی فضاهای داخلی ویلا بر عهده دارد، بهمین خاطر بررسی و شناسایی سمت و سوی تابش نور خورشید در طول روز دارای اهمیت زیادی می­باشد. هنگامی‌که روز به پایان می‌رسد و شب فرا می‌رسد نورهای مصنوعی که برای روشنایی فضای داخلی ویلا تعبیه شده است جلوه و روشنایی خود را بیشتر آشکار می‌کند و اینجا است که یک نور پردازی مناسب و حرفه ای فضایی زیبا و باشکوه را در تاریکی شب نمایان کرده و زمینه آرامش و آسایش ساکنین را فراهم می‌کند.

طراحی داخلی ویلا

طراحی داخلی ویلای مدرن

پایه گذار این سبک از طراحی، گروهی از طراحان اروپایی بودند و در سال 1919 این مکتب (باوهاوس) را در کشور آلمان آغاز کردند.عمل گرایی و پرهیز از تجمل گرایی و اجتناب از تزئینات زیاد و کنار گذاشتن عناصر غیر ضروری، بکار گرفتن فرم و عملکرد به شکل تلفیقی از هر دو و بطور خلاصه اجتناب از طراحی‌های مرسوم در قدیم (طراحی کلاسیک) دوری از هرگونه طرح ریزی و تهیه نقشه‌های پیچیده و دوری از قواعد گذشته در طراحی، ساده گرایی با نهایت بهره گیری از فضا و بزرگ نمایی فضاهای کوچک توسط طراح دکوراسیون داخلی با استفاده از المان‌هایی چون مجسمه‌ها و تابلوهای نقاشی، بکارگیری حداقل مبلمان در چیدمان و دکوراسیون داخلی ویلا، بهره گیری از فرم‌های هندسی، استفاده از رنگ‌های طبیعی و اصولاً رنگ‌های خنثی، دوری از تقارن و ایجاد هماهنگی با استفاده از عناصر و المانهای موجود برای رسیدن به تعادل در فضای داخلی، بافت جغرافیایی و طبیعی محیط، شرایط آب و هوایی ویلای طراحی شده در آن منطقه، سبک طراحی ویلای مورد نظر و تعداد طبقات ویلا، به کار گیری آبنما، استخر، دیوار‌های شیشه ای، چوب مصنوعی، خطوط قائم، محوطه سازی از المان‌های مشخص کننده سبک طراحی ویلا به شیوه مدرن می­باشد.

یکی از اصول لاینفک در طراحی ویلا به سبک مدرن هماهنگی و رعایت تناسب بین دکوراسیون داخلی ویلا با فضاهای خارجی آن است. همچنین وجود المانهایی چون فضای سبز، استخر، مجموعه باغ، پارکینگ، مبلمان محوطه و یلا و هماهنگی بین آنها تاثیر بسیاری در زیبایی و راحتی ویلا خواهد داشت.

طراحی داخلی ویلا

طراحی نمای ویلا

برای داشتن نمایی زیبا، مقاوم و مدرن توجه به مواردی چون طراحی مناسب، شرایط اقلیمی، ردیف بودجه در نظر گرفته شده، معماری ویلا، هماهنگی آن با بنا و همچنین در نظر گرفتن معیارهای زیبایی شناسانه توسط طراح و مجری دارای اهمیت بوده و ضروری می‌باشد.

بکار گیری آجر نسوز، ترموود، سنگ‌های مالون کیوبیک شده، سنگ‌های تراورتن یا سیمان لیسه ای مقاوم با رنگ‌های متناسب با طرح معماری و در کنار همه اینها نورپردازی مناسب در بنا زیبایی و ارزش ویلا را بالا می‌برد.

طراحی نمای ویلا

چیدمان فضاهای دکوراسیون داخلی ویلا

جانمایی پیش ورودی و ورودی ساختمان ویلا 

وقتی که افراد وارد حیاط ویلا می‌شوند مرحله ی بعدی مسیر ورود به ساختمان است که به سمت یک پیش ورودی که معرف درب ساختمان ویلا است هدایت می‌شوند.

 جانمایی ورودی مناسب در ویلای مدرن  و قرار گرفتن آن در بهترین محل می‌تواند تردد و دسترسی به فضاها را در ساختمان آسان تر کند.

جانمایی پیش ورودی و ورودی در نقطه ای باید قرار گیرد که کاملا حس دعوت کنندگی را در نظر افراد القا کند . باید سعی شود نزدیکترین نقطه به درب ورودی اصلی سایت و هموارترین مسیر انتخاب شود به دلیل اینکه افراد استفاده کننده از ویلا در گروه‌های سنی مختلف هستند و باید همه بتوانند به راحتی  مسیر را طی کرده و به ساختمان دسترسی پیدا کنند. استفاده از رمپ و پله‌های کوتاه در مسیر رسیدن به ساختمان از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا تردد را برای همه آسان می‌کند .

جانمایی دکوراسیون داخلی ویلا

  • فضای عمومی‌
  • فضای خصوصی

فضای عمومی‌: غالبا فضای عمومی‌در دسترس همه ی افراد است که عبارتند از اعضای خانواده ، مهمان درجه اول ( بستگان ) و درجه دوم ( دوستان خانوادگی )

این فضا‌ها ( برنامه ی فیزیکی )  عبارتند از:

  • لابی (فضای ورودی)
  • رختکن
  • حال عمومی
  • آشپزخانه (آشپزخانه تمیز جهت سرو غذا و آشپزخانه کثیف برای پخت غذا)
  • پذیرایی
  • نشیمن
  • ناهارخوری
  • سرویس بهداشتی عمومی
  • فضاهای روباز (زمین بازی ، استخر، آتش دان ، باربیکیو، پارکینگ )
  • خواب مهمان
  • بار نوشیدنی

فضای خصوصی : شامل فضاهایی است که فقط افراد خانواده از آن استفاده می‌کنند که عبارتند از:

  • حال خصوصی
  • اتاق تلویزیون
  • صبحانه خوری
  • اتاق خواب والدین
  • اتاق خواب فرزند
  • سرویس بهداشتی
  • آشپزخانه
  • رختشوی خانه
  • اتاق مطالعه
  • اتاق کار پدر

جانمایی فضاها در پلان ویلای مدرن دارای اولویت بندی است و نسبت به نوع کاربری آن فضا و متراژ مورد نیاز در محل خود قرار می‌گیرند.

در این قسمت فضا‌های عمومی‌و خصوصی را از لحاظ عملکرد مورد بررسی قرار می‌دهیم .

فضا‌های عمومی 

 در چیدمان فضاهای عمومی‌سلسله مراتبی است که باید مورد توجه قرار گیرد . برای مثال نزدیکترین فضا به درب ورودی بعد از لابی و رختکن حال عمومی، سرویس بهداشتی عمومی‌و آشپزخانه می‌باشد و به ترتیب آن در مرحله ی بعدی سالن پذیرایی و غذاخوری و نشیمن.

حال عمومی‌:  این فضا نیاز به مبلمان زیادی ندارد و به عنوان فضای تقسیم بین لابی و آشپزخانه و پذیرایی عمل می‌کند ، حال عمومی‌را می‌توان به عنوان عرصه ی مکث و حرکت معرفی نمود که توقف زیادی در آن صورت نمی‌گیرد.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه

قلب تپنده ی خانه ، آشپزخانه است زیرا بانوی خانه بیشترین زمان از وقت خود  را در آن می‌گذراند پس اهمیت ویژه ای در طراحی دارد . آشپزخانه یک فضای عملکردی در بین دیگر قسمتهای ساختمان محسوب می‌شود پس در گام اول باید به چند قسمت دسترسی مستقیم داشته باشد این قسمتها عبارتند از :

  • ورودی
  • ناهار خوری
  • ذیرایی و نشیمن

دلیل اینکه باید به ورودی نزدیک باشد این است که ملزومات خریداری شده برای پخت و پز باید از کوتاه ترین مسیر به آشپزخانه برسد و دیگر اینکه در خصوص ناهار خوری می‌بایست  دسترسی مستقیم جهت سرو غذا به این قسمت داشته باشد و همچنین جهت سرویس دهی و پذیرایی از مهمانان می‌بایست از کوتاه ترین مسیر به سالن پذیرایی و نشیمن ارتباط پیدا کند .

دو نکته در خصوص طراحی آشپزخانه 1- چیدمان و دسترسی‌ها 2- نورگیری آشپزخانه

چیدمان داخلی ویلا

  • چیدمان و مبلمان آشپزخانه : قسمت‌های مرتبط لوازم آشپزی و پخت و پز در اولویت است ، مبلمان آشپزخانه بر اساس مثلث کار در آشپزخانه چیده می‌شود . راس‌های مثلث کار عبارتند از فرگاز ، یخچال و سینک ظرف شویی که اصلی ترین فعالیت‌ها را در بر می‌گیرد . نگهداری مواد غذایی ، شست و شو و آماده سازی ، پخت و پز که جزء اصلی ترین مسیر‌ها هستند و در مسیر ارتباطی این سه مورد نباید تداخلی بوجود بیاید  و می‌توان نسبت به فرم کلی آشپزخانه مثلث کار را جانمایی کرد و بعد از آن دیگر قسمت‌ها را مانند میز کار، ماکرو ویو ، ماشین ظرفشویی ، فر برقی، ویترین ظرف‌ها را جانمایی می‌کنند.
  • نورگیری آشپزخانه : جهت نورگیری آشپزخانه بهتر است از نور طبیعی و نور زنده اول صبح باشد که جهت آن شرق و جنوب شرق هست  و همچنین نزدیک به درب ورودی باشد و از جهتی هم به فضای ناهار خوری مرتبط باشد این کار برای ارائه سرویس دهی بهتر و راحت تر انجام می‌گیرد .

درخصوص آشپزخانه این نکته مهم است که تمامی‌پخت و پزها در قسمت آشپزخانه که به نام آشپزخانه کثیف نامیده می‌شود انجام می‌گیرد به جهت وجود حرارت بالا و دود و چربی که محیط فضا را نا مناسب می‌کند و از آشپزخانه تمیز صرفا جهت آماده سازی و سرو غذا‌ها استفاده می‌شود .

همانطور که اشاره شد آشپزخانه کثیف جهت پخت و پز می‌باشد و با جانمایی کمد و کابینت می‌توان محل نگهداری ظرف‌ها و اقلام مصرفی خوراکی باشد.

از دیگر عملکردهای آشپزخانه کثیف عبارتند از : محل نگهداری برنج وحبوبات ، روغن و همچنین می‌توان  در آن قسمت یک سینک ظرفشویی جانمایی کرد که ظروف بزرگ مانند قابلمه و ماهیتابه را در همانجا شسته شود

پذیرایی و نشیمن : در خصوص این دو فضا بهتر است در جهت شرق باشد . همچنین با استفاده از باز شو‌های بزرگ و سرتاسری نمای روز و شب فضای سبز ویلا را داشته باشد.

خواب مهمان : این فضا برای اسکان موقت مهمان در نظر گرفته می‌شود و بهتر است که به مانند خواب مستر دارای حمام و سرویس بهداشتی مجزا باشد از لحاظ نورگیری هم اولویت چندانی ندارد زیرا صرفا جهت استراحت و خواب از آنجا استفاده می‌شود و می‌توان یک کتابخانه کوچک و جمع و جور داخل اتاق خواب مهمان طراحی نمود.

طراحی دکوراسیون پذیرایی ویلا   

فضایی که برای مهمانداری خیلی مورد توجه است سالن پذیرایی می‌باشد . زیرا اولین جایی که مهمان پس از ورود به ساختمان راهنمایی می‌شود سالن پذیرایی است.

پذیرایی بهتر است با سقفی بلند و نور پردازی دکوراتیو و عمومی‌خاص ، طراحی شود . از نظر پلان در معماری مدرن ، برای این فضا پلان آزاد در نظر گرفته می‌شود . به این صورت که فضای پذیرایی بدون وجود ستون و کاملا باز طراحی می‌شود . با این کار می‌توان به طور کامل از ظرفیت فضا برای مبلمان کردن استفاده کرده و همچنین به افراد خانه این امکان را می‌دهد هر زمان که اراده کنند چیدمان فضا را تغییر دهند.

این آزاد بودن دست در تغییر دکوراسیون از لحاظ تاثیر روانی و بصری کمک می‌کند که همیشه روحیه ی افراد سر زنده و شاد باشد .

در طراحی سبک مدرن ،کف و دیوار و سقف ویلا باید از نظر طراحی مورد توجه خاصی قرار بگیرد .

در خصوص چیدمان فضا استفاده از مبلمان  مدرن و کاناپه و نورهای موقت قابل جابجایی (آباژور) در کنار هم لازمه ی فضای پذیرایی می‌باشد.

از دیگر ملزومات سالن پذیرایی در طراحی ویلا ایجاد دید و منظر مناسب به فضای سبز بیرون ساختمان توسط پنجره‌ها و بازشوهای سراسری با  جانپناه کوتاه می‌باشد که به این وسیله بتوان نمایی زیبا از گیاهان درون حیاط ویلا را به صورت کامل داشته باشیم.

جانمایی تراس در مقابل پنجره ی سراسری سالن پذیرایی می‌تواند فضای دنجی برای صحبت‌های خاص بوجود بیاورد و چیدمان تراس نیز به صورت کاملا مینیمال و ساده ، صرفا دو عدد صندلی و میز  و فضایی مملو از فلاور باکس گل و گیاه که زیبایی فضارا چند برابر می‌کند.

نور پردازی پذیرایی ویلا

این فضا نیاز به روشنایی کامل دارد . به جهت اینکه فضای پذیرایی دلبازتر و بزرگ تر از آنچه که است به نظر برسد . بهتر است از ترکیب نور سرد و گرم استفاده شود و در وسط نصب یک لوستر بزرگ با روشنایی زیاد و همچنین استفاده از آباژور در گوشه ای از فضا می‌تواند سالن پذیرایی را مجلل تر کند .

چیدمان پذیرایی

چیدمان فضای پذیرایی به گونه ای باشد که فضا برای عبور و نشستن به اندازه کافی بین گل میز‌ها و کاناپه‌ها باشد حد اقل فضای عبوری  cm 60 در نظر گرفته شود متراژ مناسب مورد نیاز سالن پذیرایی 30 متر مربع می‌باشد.

قرار گرفتن کاناپه‌های 2 نفره ، 3 نفره و تک نفره به صورت ترکیب مربع یا مستطیل در کنار هم و دو عدد کاناپه تک نفره جهت آقا و خانم صاحب خانه در جایی قرار داده شود که به راحتی به آشپزخانه دست رسی داشته باشد و سرویس دهی را آسان تر کند.

طراحی دکوراسیون ناهار خوری ویلا

فضای ناهار خوری از چند جهت نیاز به بررسی و توضیح دارد . ابتدا همانطور که گفته شد جانمایی ناهارخوری در دسترسی مستقیم به آشپزخانه در اولویت بوده زیرا برای سرویس دهی مناسب از جانب آشپزخانه ارتباط مستقیم آن فضا‌ها لازم است . در مرتبه دوم ارتباط بین پذیرایی و نشیمن دیگر اولویت‌های طراحی می‌باشد که در قسمت مطالعات اولیه و بخش دیاگرام ارتباطی بین فضاها با اولویت دوم معرفی می‌شود .

جانمایی میز 8 یا 12 نفره با تم رنگی قهوه ای سوخته و روکش صندلی طوسی و قراردادن یک لوستر در وسط سقف و در آکس میز و اجرای نور مخفی در سقف به صورت قاب ساده می‌تواند چیدمان مدرن را تکمیل کند .

مسیر عبور دور میز غذا خوری از اهمیت خاص بر خوردار است  و باید به صورتی باشد که وقتی کسی بر روی صندلی قرار گرفت عرض مسیر عبور پشت صندلی cm  60 باید درنظر گرفته شود و cm  30 برای قرار گرفتن کامل پشت میز و صرف غذا ، با اندازه‌های گفته شده مشخص شد که دور تا دور میز غذا خوری می‌بایست cm  90 فاصله از دیوار داشته باشد .

طراحی دکوراسیون نشیمن ویلا

فضای نشیمن اغلب با سالن پذیرایی ادغام می‌شود . ولی ایده ال ترین حالت این است که فضای نشیمن از دیگر فضا‌ها جدا باشد و با یک پارتیشن جدا کننده می‌توان این کار را کرد.

فضای نشیمن برای گپ و گفت و دورهمی‌آخر شب در کنار شومینه دنج ترین محل است .

فضای نشیمن با پنجره‌های کشیده و دید و منظری به سمت فضای سبز محوطه با اجرای نورپردازی دکوراتیو و تم رنگی کرم قهوه ای فضایی خاص را بوجود می‌آورد.

چیدمان داخلی ویلا

مبلمان فضای نشیمن از سری مبل راحتی سبک مدرن انتخاب می‌شود و تم رنگی خنثی ( طوسی ، فیلی ) برای آن جا مناسب است ، همه چیز در این فضا باید ملایم باشد از رنگهای پرده‌ها و مبل‌ها تا نور عمومی‌و دکوراتیو.

کتابخانه می‌تواند گزینه ی خوبی باشد برای فضای نشیمن ، یک فقسه ی چوبی از جنس چوب گردو که تا سقف کشیده شده و ترکیبی از کتاب‌های نفیس و اکسسوری‌های کانسپتچرال ( مفهومی‌)

دسترسی این فضا به آشپزخانه از سمتی و دسترسی به بار نوشیدنی در سمت دیگر از ملزومات طراحی داخلی این فضا می‌باشد.

سلسله مراتب پذیرایی از مهمان‌ها به این صورت می‌باشد که پس از ورود مهمان به داخل ساختمان به سمت سالن پذیرایی راهنمایی می‌شود همزمان با پذیرایی ، میزبان درحال آماده سازی غذا  در سالن غذا خوری می‌باشد که بعد از پذیرایی مختصر جهت صرف غذا به قسمت غذا خوری راهنمایی می‌شوند پس از صرف غذا که عموما شام یا ناهار است به سمت فضای نشیمن جهت پذیرایی بعد صرف غذا راهنمایی می‌شوند .

همانطور که گفته شد در سلسله مراتب بالا هر قسمت عملکرد خاص خود را دارد ولی در زمان حال که اکثرا خانه‌ها کوچک و محدودیت متراژ خانه دست طراح را می‌بندد با ادغام این فضا‌ها به صورت مشترک از یک فضا استفاده می‌کنیم . برای مثال عملکرد سالن پذیرایی و هم نشیمن را می‌توان در یک فضا استفاده کرد حتی می‌توان با قرار دادن یک میز غذا خوری در گوشه سالن سمت آشپزخانه از اتاق غذاخوری هم صرف نظر کرد.

سرویس بهداشتی عمومی

سرویس بهداشتی عمومی‌بهتر است نزدیک ورودی و حال عمومی‌باشد . به جهت اینکه مهمانان درجه 3 و 2 بدون اینکه به دیگر فضاهای خصوصی مرتبط بشوند از این فضا استفاده کنند و اینکه زمانی که کسی از افراد خانه از بیرون می‌آید ، پیش از ورود به فضای خانه مسائل بهداشتی را رعایت کند و آلودگی بیرون به داخل وارد نشود.

ابعاد مورد نیاز سرویس بهداشتی حداقل 2 متر مربع که متشکل از کاسه توالت و کابینت رو شویی می‌باشد. برای نصب کاسه توالت می‌بایست از هر طرف 20 cm تا دیوار فاصله داشته باشد  و فاصله شیر مخلوط آفتابه ای از دریچه خروجی فاضلاب در شعاع 1 متری نصب گردد .

طراحی داخلی ویلا

تهویه ویلا

بحث مهم در سرویس بهداشتی تهویه است که باید به طور دقیق اجرا شود زیرا به جهت اینکه سرویس بهداشتی در نزدیک درب ورودی به ساختمان قرار دارد احتمال ایجاد کوران در هنگام باز و بسته شدن درب و تردد ساکنین بوجود آید . به همین دلیل در کنار همه ی فضا‌های خیس از قبیل توالت ، حمام ، آشپزخانه و رختشوی خانه یک فضا اختصاص داده می‌شود به نام داکت یا رایزر عمودی که از طریق آن تهویه هوای داخل سرویس‌ها و فضای خیس صورت می‌گیرد.

نحوه ی عملکرد داکت‌های عمودی به این صورت است که از دیوار سرویس یک دریچه گریل دار (مشبک) نصب می‌گردد و یا در جاهای دیگر یک فن هواکش نصب می‌گردد که هوای داخل سرویس را به حالت مکش به سمت لوله ی انتقال به پشت بام هدایت می‌کند این لوله‌ها از جنس PVC و یا آزبست می‌باشد در روی پشت بام نیز باید یک سانتریفیوژ هواکش نصب گردد که به طور کامل هوای داخل را به بیرون هدایت کند.

نکته ی مهم در خصوص داکت‌ها : باید توجه داشته باشیم که لوله‌های تهویه ی سرویس بهداشتی و آشپزخانه در یک داکت نباشد و هر کدام برای خود نیاز به طراحی و جانمایی محل داکت و لوله گذاری مختص به خود را دارد .

دیدن نمونه کارهای طراحی داخلی ویلا