4.2/5 - (4 امتیاز)

ساخت روف گاردن، نکات ضروری؟

برای ساختن فضای سبزی زیبا و دلنشین بر روی بام یا تراس باید از متخصصین و کارشناسان حرفه ای در این زمینه کمک گرفته شود. چرا که موارد بسیاری چون اثر بار‌های وارده بر سازه ، زهکشی آب باران و برف احتمالی محصور شده، استفاده از گیاهان مناسب با فضای پشت بام و نگهداری از کلیه تاسیسات و فضاهای ایجاد شده مستلزم دانش‌های مهندسی مختلفی چون سازه، معماری، فضای سبز و تاسیسات می‌باشد. یکی از مهمترین مسائل در جهت ساخت روف گاردن، طراحی آن بر اساس نیرو‌های باد و زلزله احتمالی می‌باشد .

ساخت روف گاردن

خاک مورد استفاده در روف گاردن

طراحی و اجرای روف گاردن، یکی از تخصصی ترین کارهای معماری منظر و فضای سبز محسوب می‌شود از همین رو برای طراحی و اجرای آن حتما باید از مهندسین ماهر کمک گرفت. حتی خاک مورد استفاده در روف گاردن ویژگی‌های خاصی دارد. برای مثال، خاک مورد استفاده در روف گاردن باید در عین حال که مواد مورد نیاز گیاه را تامین می‌کند، وزن زیادی هم نداشته باشد تا پس از آبیاری مشکلی را برای زیر سازی به وجود نیاورد. خاک مورد استفاده در روف گاردن باید دارای تخلخل بالایی داشته باشد و علاوه بر تامین نیاز گیاه، بتواند آب را بدون مشکل از خود عبور بدهد.

مصالح و متریالهای مناسب برای روف گاردن:

در طراحی و اجرای روف گاردن ، باغ بام یا بام سبز متریال‌های مقاوم و سبک در اولویت هستند . چرا که بحث نیرو‌های وارده به آخرین سقف سازه ای در اکثر موارد در طراحی اولیه آنها توسط مهندس محاسب دیده نشده است. لذا با انتخاب متریال‌های سبک، این بار وارده تحمیلی را به حد اکثر می‌رسانیم . از دیگر مواردی که می‌بایست در نظر داشت مقاومت مصالح در برابر شرایط جوی است. تمامی‌این متریال‌ها می‌بایست از مقاوم ترین مصالح برای فضای باز باشند چراکه به دلیل استفاده آنها در پشت بام ، نه تنها شرایط جوی بدتری را نسبت به فضاهای باز محوطه‌ها تجربه می‌کنند ، تعمیر و رسیدگی و حتی تعویض آنها شرایط سخت تری را برای بهره بردار به همراه دارد .

تقسیم بندی وزن در روف گاردن:

ساخت روف گاردن در بهترین و ایده ال ترین حالت ، می‌بایست قبل از ساخت سازه ، در نقشه‌های اولیه ساختمان پیش بینی و توسط مهندس طراح سازه ، بارهای وارده بصورت بار مرده به طبقه آخر یعنی بام اعمال شود . لیکن متاسفانه در اکثر موارد ، روف گاردن بعد از اجرای ساختمان ، به سازه تحمیل می‌شود . در چنین مواردی مهندس طراح روف گاردن ، می‌بایست با مشاهدات عینی از استحکام سازه مخصوصا آخرین طبقه اطمینان حاصل کند . لاکن در چنین مواردی اعمال تنها چند نکته ساده در طراحی و اجرای روف گاردن ، بسیار اثر بخش است :

  • بار‌ها بصورت گسترده به سقف سازه ای و ترجیحا در محل تیر‌ها و سر ستون‌ها اعمال شود و از اعمال بار نقطه ای حتما جلو گیری شود .
  • از متریال سبک برای طراحی و اجرا استفاده شود .
  • ترجیحا بار‌ها به ستون‌ها و تیر‌ها منتقل شود و در محل کنسول‌ها و تراس‌ها ، از اعمال بارهای سنگین ممانعت گردد.
  • سعی شود در طراحی ، المان‌ها در بخش عظیمی‌از بام توزیع شوند و تمرکز المانی در بام نباشد .
  • کلیه اتصال المان‌ها برای بار باد طراحی شده باشند .

عملیات ایزولاسیون بام سبز:

از مهمترین عواملی که در ساخت روف گاردن باید مورد توجه قرار گیرد انجام ایزولاسیون است. چرا که با این عمل مرز بین عبور یا عدم عبور آب به ساختمان است. با توجه به نشست ساختمان‌ها که عموما به دلایل مختلفی چون عدم کیفیت اجرایی ، به صورت نا متناجس می‌باشد ، ایجاد ترک‌های مویین در تمامی‌قسمت‌های ساختمان امکان پذیر است . لذا اجرای ایزولاسیون با مواد ارتجاعی که خاصیت پلاستیسیته دارند امری ضروری است .

نحوه زهکشی در روف گاردن:

این عمل نیز همانند ایزولاسیون در روف گاردن از اهمیت والایی برخوردار است چرا که علاوه بر حفظ سلامت ریشه ی گیاهان در هدایت آب مازاد به لوله‌های خروجی هم نقش مهمی‌ایفا می‌کند. در صورتی که لوله‌های جداگانه ای برای دفع آب مازاد نصب نگردد می‌توان از لوله‌های آب باران کمک گرفت به شرطی که عمل فیلتراسیون قبل از آن اجرا شده باشد. همچنین می‌توان با مصالح خاص و فنون مختلف ، زهکشی متمرکز را به صورت گسترده انجام داد که این عملیات با استفاده از لایه‌های مخصوص زهکش روف گاردن ممکن می‌شود.همچنین باید در ادامه ی عملیات ساخت روف گاردن به مسایلی چون فیلترینگ و استفاده از گیاهان مناسب در روف گاردن نیز توجه کرد.

چمن مصنوعی در روف گاردن

کاشت و نگهداری چمن در روف گاردن، کار چندان راحتی نیست و در صورت عایق بندی نامناسب می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. کاشت چمن هزینه زیادی را به همراه دارد و در صورت عدم رسیدگی و مدیریت درست، از بین خواهد رفت. چنانچه موانع زیادی برای بهره گیری از چمن طبیعی وجود داشته باشد، می‌توان از چمن مصنوعی استفاده کرد. مسلما چمن مصنوعی، به اندازه چمن طبیعی زیبا نیست ولی در صورت انتخاب نوع مرغوب آن، می‌توان به محیط جلوه خوبی بخشید. امروزه تنوع چمن‌های مصنوعی آنقدر زیاد است که می‌توان با توجه به بودجه ای که کارفرما دارد، یکی از انواع آن را تهیه کرد.

 

دیدن نمونه کارهای زیبای طراحی و اجرای روف گاردن