4.5/5 - (23 امتیاز)

در دنیای امروز همه افراد درگیری‌ها و مشغله‌های زیادی دارند و این نیاز را در خود حس می‌کنند که باید به گوشه آرام و امنی پناه ببرند. این گوشه پر از آرامش می‌تواند ویلای افراد باشد. خیلی‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود، در ابتدای کار زمین ساده‌ای می‌خرند و سپس برای طراحی و ساخت آن اقدام می‌کنند. برای طراحی حیاط ویلا نیز باید اطلاعات کافی و به‌روز داشته باشند تا از نتیجه فرایندها رضایت کاملی به دست بیاورند.

ما در ادامه برای شما مراحل، نکات کلیدی و حتی جزئیات را درباره محوطه ‌سازی حیاط ویلا بررسی خواهیم کرد. با دانستن موارد مهم پیش از شروع ساخت ویلا مطمئن باشید که هیچ ضرری به جهت منابع و سرمایه به شما وارد نخواهد شد. توجه شما را به نکات مهمی‌که در ادامه بیان خواهیم کرد جلب می‌کنیم.

طراحی حیاط ویلا

انواع طراحی حیاط ویلا

نوع‌های مختلفی که برای طراحی و اجرای حیاط ویلا معمولاً اعمال می‌شوند به توپوگرافی و شکل زمین و معماری و سبک‌ کار وابسته هستند. هر کدام از این موارد دسته‌بندی‌های مختلفی را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد که برای شما هر مورد را به‌صورت کاربری شرح می‌دهیم.

طراحی حیاط بر اساس شیب و وضعیت زمین

معمولاً در دشت‌ها و زمین‌های هموار شیب زیادی را احساس نمی‌کنیم. به همین علت حالت کلی حیاط ویلا نیز به فرم کاملاً مسطح طراحی می‌شود اما در حالت‌هایی مثل قرارگیری زمین در کوه پایه‌ها و یا تپه‌ها شرایطی به وجود می‌آیند که زمین شیب کاملاً محسوسی دارد. در این حالت نیاز است تا تدابیر مهمی‌اندیشیده شود.

معماران و طراحان فضاهای بزرگ اصولی به نام سایت آنالیز را می‌آموزند تا به کمک آن بتوانند شرایط زمین را بررسی کنند. معمولاً زمین‌های شیب‌دار به آنالیز مفصل و دقیق‌تری نیاز دارند. بعد از بررسی و به‌دست‌آوردن اطلاعات کافی، طراحی حیاط ویلا برای زمین شیب‌دار آغاز می‌شود. معمولاً طراحی‌های این‌چنینی تلاش دارند تا شیب زمین را مهار کنند و حتی از آن به نفع خود و برای جلوه بخشیدن به ساختمان استفاده کنند.

برای اینکه مطلب را واضح‌تر درک کنید به‌صورت مقایسه‌ای این موضوع را برای شما شرح می‌دهیم. در زمین مسطح ما نیاز چندانی به به‌کارگیری پله نداریم؛ مگر در حالتی که به علت کرسی‌چینی ساختمان، ارتفاع آن از زمین بلندتر شده باشد. اما در زمین شیب‌دار محوطه را به‌صورت پلکانی طراحی می‌کنند. برای ورودی فضای کافی طراحی می‌شود و سپس تعدادی پله می‌گذارند تا با آن به بخش‌های میانی حیاط مثل زمین ورزش و استخر و آلاچیق دسترسی ایجاد شود. سپس با تعدادی پله دیگر به ساختمان می‌رسیم.

طراحی محیط آزاد ویلا بر اساس سبک معماری

سبک معماری در محوطه ‌سازی حیاط ویلا بسیار پراهمیت است. سبک معماری همان چیزی است که هویت بنا را مشخص می‌کند. معمولاً در حال حاضر سبک‌های مدرن و کلاسیک به یک اندازه موردتوجه افراد قرار گرفته‌اند. دفتر مهندسی و طراحی که وظیفه نقش دادن حیاط ویلا را برعهده دارد موظف است که نظر و سلیقه کارفرما را در طرح و کانسپت خود دخیل کند. طراحی حیاط ویلا مدرن نمونه‌ای از این پروژه‌ها بوده که طبق نظر صاحب ملک و باتوجه‌به مدل ساختمان اجرا شده است.

به‌تازگی نظریه‌هایی اعمال شده که برای طراحی ویلا از سبک‌های هنر ایرانی و به‌خصوص باغ‌سازی و فضاسازی اصیل ایرانی در کارها استفاده شود. البته این به آن معنا نیست که همان سبک قرون گذشته در ویلا اعمال شود. بلکه هدف آن است که از تجربیات و نقاط قوت و هویت‌بخش معماری و فضاسازی ایرانی در کالبدی مدرن و باتوجه‌به نیاز مردم این زمانه بهره ببریم.

طراحی حیاط ویلا

مراحل طراحی حیاط ویلا

برای انجام این کار باید گام‌هایی برداشته شود. نخست همان بررسی و آنالیز زمین است. توجه به جنس خاک، سطح آب‌های زیرزمینی بسیار مهم است. از طرفی باید دقت کنید که جهت تابش آفتاب به چه صورت بوده و آب‌وهوای غالب منطقه شامل چه گروهی می‌شود. جالب است بدانید که آب‌وهوا تا حدود زیادی با نوع معماری می‌تواند در ارتباط باشد. بعد از شناخت محوطه طرح‌های اولیه زده می‌شود.

این طرح اولیه باید در برگیرنده تمامی‌انتظارات کارفرما از ویلای خود باشد. سپس وارد مرحله ساخت می‌شویم. باید مصالح را از بهترین نوع انتخاب کنید تا در فاصله زمانی کوتاه دچار استهلاک نشود. مرحله ساخت از زیرسازی و فراهم‌کردن بسترهای مناسب شروع شده و به روسازی و آرایش گیاهان و نورپردازی ختم می‌شود.

5 نکته مهم پیش از طراحی حیاط

در ادامه برای شما نکات طلایی و مهمی‌را بازگو خواهیم کرد که باعث تجربه بهتر شما در اجرا و استفاده از حیاط ویلا خواهد شد. البته تمامی‌نکات در غالب یک مقاله نمی‌گنجند و حتماً باید با یک طراح متخصص مشورت کنید.

به تناسبات دقت کنید!

نسبت‌های میان فضای آزاد و سرپوشیده بسیار مهم هستند. فضای سبز ویلا باید مقدار کنترل شده‌ای باشد؛ در غیر این صورت باعث خفگی و گرفتگی فضا خواهد شد. به محیط بازی و محل نشستن دقت داشته باشید. تمامی‌این موارد باید در مقیاس‌های واقعی و کاربری طراحی شود.

فضا باید پاسخ‌ده باشد

شاید از تیتر این نکته تعجب کنید اما فضا کالبدی است که شما به آن روح می‌دهید؛ به همین علت باید ارتباط با آن کار راحتی باشد. درگذشته سبک‌هایی از معماری و طراحی رواج داشت که در آن به روحیات و نیازهای انسان توجهی نشده بود. هم اکنون اما نقش انسان در محیط پررنگ شده است. طراحی حیاط ویلا باید به‌گونه‌ای باشد که پذیرای افراد بوده و دید ناظر را به دنبال خود بکشاند. این موارد را به طراحان حرفه‌ای بسپارید.

چیدمان آیتم‌ها را جدی بگیرید

در حیاط ویلای خود چه مواردی را می‌خواهید داشته باشید؟ برای استخر باید ضوابط عمرانی را در نظر داشته باشید و تدابیر مناسب برای تخلیه آب را بیندیشید. باربیکیوی ثابت را در نزدیکی درختان قرار ندهید. این کار بسیار خطرناک غیراصولی است. میان آلاچیق، استخر، باربیکیو، زمین ورزش و محل پارک اتومبیل‌ها کف‌سازی مناسبی برقرار کنید.

به فرم توجه داشته باشید

گاهی پیش می‌آید که ویلا ابتدا یک ورودی مختصر داشته، سپس وارد ساختمان می‌شود و محوطه اصلی در پشت ساختمان است. در فرم‌های این‌چنینی بهتر است تمرکز آیتم‌های اصلی را در محوطه اصلی قرار دهید. اگر قسمت مهمی‌مثل باربیکیو را در ورودی بگذارید آنگاه دسترسی شما به سایر بخش‌ها مختل می‌شود. بهتر است برای طراحی‌ها و مخصوصاً طراحی حیاط ویلا مدرن نکات ذکر شده را به‌خاطر بسپارید.

طراحی حیاط ویلا

گیاهان در طراحی حیاط ویلا

انتخاب گیاهان در طراحی حیاط ویلا به اندازه انتخاب متریال اهمیت دارد پس کارفرما برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید همکاری لازم را با مهندس مجری برای انتخاب گیاهان داشته باشد. در انتخاب گیاهان، عوامل زیادی نقش دارند که مهم ترین آن شرایط آب و هوایی منطقه است. گیاهان باید متناسب با اقلیم هر منطقه انتخاب شوند برای مثال، نمی‌توان یک گیاه منطقه گرمسیری را در منطقه سردسیر کاشت. انتخاب صحیح گیاهان در طراحی حیاط ویلا، نیاز به دانش و تجربه دارد و انتخاب نادرست گیاهان، می‌تواند منجر به اتلاف وقت و هزینه شود. علاوه بر اقلیم، باید نیازهای هر گیاه را به صورت مستقل نیز در نظر گرفت. مثلا گیاهان سایه دوست همان طور که از اسم شان مشخص است باید در طراحی محوطه ویلا در قسمتی که سایه وجود دارد، قرار بگیرند. در نقطه مقابل، گیاهان آفتاب دوست باید در طراحی حیات ویلا، در پرنورترین قسمت جانمایی شوند. عوامل دیگری چون نوع خاک و آب نیز باید مد نظر قرار بگیرد و طراحی حیات ویلا، صرفا بر اساس زیبایی گیاهان انجام نمی‌شود.

طراحی حیاط ویلا

مصالح ساختمانی در حیاط ویلا

علاوه بر گیاهان، انتخاب مصالح ساختمانی نیز در طراحی حیات ویلا حائز اهمیت است. مصالح ساختمانی باید متناسب با ویژگی‌های منطقه باشد برای مثال، مصالح ساختمانی در طراحی حیات ویلای مناطق کوهستانی باید به گونه ای باشد که بتواند در مقابل سرمای زیر صفر دوام بیاورد. هر چه مصالح ساختمانی از نوع مرغوب تری انتخاب شوند، طراحی حیات ویلا علاوه بر زیباتر شدن، پس از اجرا کاربردی تر نیز خواهد شد. انتخاب متریال نامرغوب در زمان طراحی محوطه شاید در نگاه اول برای کارفرما خوشایند و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه به نظر برسد ولی واقعیت این است که به مرور زمان، نیاز به جایگزینی مصالح مرغوب با مصالح نامرغوب احساس می‌شود.

طراحی محوطهطراحی حیاط ویلا

طراحی حیاط ویلا نیز جزئی از محوطه سازی ویلا و طراحی محوطه بیرونی ویلای شما می‌باشد.

بطور کلی طراحی حیات  ویلا دو بخش مهم دارد، اول طراحی فضای سبز ویلاست و بخش دوم طراحی  و ساخت المان‌های دست ساز انسانی است.

از آنجا که ساخت ویلا در خارج از شهر‌هاست و دارای محوطه‌های باز و وسیع می‌باشد، پس حیاط سازی ویلا و طراحی حیاط نقش مهم و موثری در خلق جذابیت برای ویلای شما دارد.

در این شرایط است که نقش مهم و کلیدی طراحان لند اسکیپ و مهندس فضای سبز به میان خواهد آمد.

در این میان حتی به خانه‌هایی با تعداد طبقات کم که در بافت شهر هستند و از حیاط و فضای باز پیرامون خود برخوردار هستند و از چهار طرف نما دارند، عنوان ویلا برای آن‌ها اتلاق می‌شود.

طراحی حیاط ویلا

پس بدانید که حیاط سازی ساده برای خانه‌های ویلایی کوچک نیز قابل طراحی و اجرا است. امروزه طراحی حیات ویلا بسایر مهم شده و علاقه مندان زیادی پیدا کرده، زیرا هدف اصلی از طراحی و اجرای ویلا که ارتباط با فضای طبیعی در کنار استفاده بهینه و مفید از فضای سبز بیرون ویلا است.
پس طراحی حیات ویلا به اندازه طراحی ویلا و طراحی داخلی ویلا نیازمند خلاقیت، دانش و تجربه ی کافی است تا محوطه ای منسجم و اصولی و زیبا برای ویلا تشکیل شود.

طراحی حیاط ویلا

کلام آخر

شما از ویلای خود انتظار دارید که شرایط مطلوبی را برای آرامش و استراحت شما فراهم کند. قسمت اساسی این انتظارات به حیاط ویلا ختم می‌شود؛ به همین دلیل است که طراحی محوطه الزامات و ضوابط بسیاری دارد. ما برای شما نکات اساسی طراحی حیاط ویلا برای زمین‌ها با شرایط مختلف، سبک‌های معماری را به همراه موارد مفید دیگر در این مقاله به‌صورت کامل ذکر کردیم.