5/5 - (7 امتیاز)

طراحی نمای ویلا مدرن در ایران

طراحی نمای ویلا مهم ترین بخش از طراحی ویلا می‌باشد زیرا نمای ویلا در دیدار اول تاثیر بسیار زیادی در مخاطب گذاشته و ذهنیت افراد را شکل می‌دهد تا با جذابیت بصری ایجاد رغبت و تمایل در افراد ایجاد شود.
در نتیجه می‌توان گفت نمای ویلا معرف شخصیت و سبک کلی در طراحی ویلا می‌باشد پس لازم است که در طراحی نما ویلا، همیشه سبک کلی طراحی ویلا مد نظر قرار گیرد.
پیش از این اشاره کردیم که سبک‌های متفاوتی برای نماسازی ویلا وجود دارد. طراحی نمای مدرن،طراحی نما دوبلکس، کلاسیک و روستیک، که هرکدام شاخصه‌های و ویژگی‌ها منحصر به فردی دارند.
نکته مهم تناسب میان سبک کلی طراحی ویلا با نمای ویلا می‌باشد تا ارتباط و تناسب میان فضای داخلی و سبک طراحی ویلا با نمای ویلا برقرار باشد.

طراحی نمای ویلا

تفاوت طراحی نمای ویلا با سایر ساختمان‌ها

یک پوهن مثبتی که در طراحی نمای ویلا وجود دارد و در واقع می‌توان گفت یک ویژگی خوب در طراحی نما، آن است که اکثر ویلا‌ها در فضاهای باز و خارج از شهر‌ها هستند که این موضوع باعث می‌شود پتانسل زیادی برای سازه و ایجاد خلاقیت و ایده‌های نو در طراحی نما وجود داشته باشد، در واقع دست طراحان در این زمینه باز خواهد بود.
این خود مهم ترین تفاوت و برتری در میان طراحی نمای ویلا و نمای ساختمان‌های مسکونی داخل شهر‌ها است.

همچنین در فضاهای شهری ما شاید تراکم بالا در ساخت ساز، قیمت‌های بالای زمین‌های مسکونی و همینطور محدودیت فضا و البته محدودیت‌های شهرداری در اصول شهرسازی هستیم که همه این موارد باعث می‌شود نتوانیم آنطور که کاملا دلخواه مان باشد; نمای ساختمان را طراحی کنیم و از ایده‌های خلاقانه طراحی نما و استفاده از حجم‌های هندسی و سایر موارد استفاده کنیم.

همانطور که اشاره کردیم، وجود قوانین و مقررات شهرسازی و طراحی نما در شهر اصول و الزامات خاصی در زمینه طراحی، ابعاد و اندازه بازشو‌ها، تعیین نوع متریال مصرفی و ارتفاع مصوب در هر منطقه، در طراحی نما تاثیر گذار است. اما بجز شهرک ویلایی که یک همگونی و تناسب میان ویلا‌ها باید وجود داشته باشد، در سایر مناطق حومه  شهری این اجازه را داریم که بدون محدودیت‌های خاص به ویلاسازی و طراحی نما به سبک و ایده‌های متنوع، پرداخت.

طراحی نمای ویلا

اصول طراحی نمای ویلا

نمای ویلا، معرف کاربری ویلا است. بازشوها، تو رفتگی‌ها و بیرون زدگی‌های موجود در نما و حجم ویلا نه تنها برای زیبایی و ایجاد ظاهری شیک برای ویلای شماست، باید کاربردی کاملا متناسب  با نیازهای عملکردی اعضای ساکن در ویلا باشد. اگر بخواهیم این موضوع را بهتر تفهیم کنیم لازم است یک مثال از این موضوع داشته باشیم، مثلا فضایی مانند اتاق نشیمن ویلا، نیازمند نور کافی و فراوان است پس طراحی بازشو‌ها و پنجره‌های بزرگ در این فضا کاملا  توجیه پذیر است و به تبع تاثیر زیادی بر طرح بندی نما خواهد داشت.

طراحی نمای ویلا مدرن

تناسب  نمای ویلا با دکوراسیون داخلی ویلا، همگونی بصری ایجاد می‌کند. تم و سبک طراحی ویلا که عموما با رنگ و متریال غالب استفاده شده در نمای ویلا تعیین می‌شود، عاملی تاثیر گذار و جامع است که برای یک طراحی نمای مناسب و اصولی بهتر است تمام جنبه‌های طرح یک خانه ویلایی را در برگیرد.
برای مثال شاخصه اصلی طراحی داخلی ویلای مدرن، پلان ویلایی باز و مینیمال، آمیختگی فضایی در داخل و خارج و روشنی فضاها می‌باشد، همین سبک و رویکرد و سادگی گرایانه باید در قالب شکل‌ها و الگوهای ساده، خطوط مستقیم و سطوحی بدون تزئینات و کاملا مینیمال، جلوه گر شود.
نقطه مقابل نمای ویلا مدرن، نمای ویلای کلاسیک است، که باید با اجزا و عناصر تزئینی و پیوست المان‌های اضافی، بازتاب طراحی داخلی کلاسیک، تجمل گرایی با قالب بندی‌ها و الگوهای کلاسیک باشد.

در مواردی که سبک‌های تلفیقی مد نظر باشد، مثلا سبک ویلای مدرن روستیک، ویژگی‌های ویلای روستیک مانند استفاده از مصالح خام و طبیعی با رویکردهای مدرن مانند سطوح شیشه خور وسیع و خطوط ساده و انتزاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمای ویلا نمایانگر سبک طراحی ویلا می‌باشد. اولین بازخوردها در نگاه اول به نمای ویلا شکل می‌گیرد و ایده‌های مختلف طراحی ویلا توسط آن متمایز می‌شوند. در واقع باید گفت که سبک طراحی نمای ویلا تاثیر بسزا و غیر قابل انکار در معرفی الگو‌ها و سبک‌های طراحی و اجرای ویلای شما دارد.
در نتیجه  پس از تصمیم گیری نهایی در مورد سبک طراحی ویلا، چارچوب‌های طراحی نما و المان‌های مورد استفاده در آن تعیین و تبیین می‌شوند. شرکت ویرا طرح اسپرلوس از ابتدای پروژه طراحی نمای شما، تا گرفتن مجوزه‌های طراحی نما، و در نهایت طراحی و اجرای نما همراه شما خواهد بود.

اهمیت طراحی نما ویلا

همانطور که در ابتدای این نوشته گفتیم، به طور کلی نمای ویلا از اهمیت بسیاری برخوردار است، در نتیجه طراحی یک نمای مناسب و در خور شخصیت و ویژگی‌های ویلا و همچنین اجرای صحیح و مناسب آن، اصل اساسی داشتن یک نمای زیباست، چرا که نمایانگر سبک طراحی ویلا می‌باشد.

در نتیجه میتوان گفت هرچه برای داشتن یک نمای زیبا و شکیل هزینه کنید، ضرر نکرده اید چرا که هزینه نماسازی ویلا در اصل یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می‌شود. با این دیدگاه اجرای یک طرح زیبا و اصولی برای نما علاوه بر جذابیت بنا، باعث ارزش افزوده آن می‌شود.

یک نمای زیبا و جذاب و البته اصولی می‌تواند یک ساختمان معمولی را نیز تبدیل به بنایی خاص و با شکوه کند. از طرف دیگر امروزه طراحی خانه ویلایی بدون نماسازی مناسب باعث پایین آمدن کیفیت آن می‌شود و در واقع دیگر تفاوتی نمیکند که بنای شما یک ویلا لوکس و طراحی شده توسط یک تیم معماری است و یا یک خانه معمولی.

انتخاب مصالح مناسب در طراحی نمای ویلا

ساخت ویلا با وجود متریال گوناگون و متنوع موجود در بازار، موجب ایجاد طیف وسیعی از نماها و بستری برای بروز خلاقیت طراحان شده است.
انتخاب مصالح مناسب برای طراحی نمای ویلا با توجه به سبک طراحی ویلا و نوع آب و هوای منطقه انجام می‌شود و هر یک از متریال‌ها ویژگی‌های ساختاری منحصر به فرد خود را دارد.
اهمیت انتخاب درست و مناسب متریال طراحی نمای ویلا در دوام و ماندگاری نمای ویلا است که منجر به استفاده صحیح و به جا از زمان و هزینه‌های ناشی از نگهداری و تعمیرات نما می‌شود.

نماهایی با مصالح بتن و سنگ و در واقع طراحی نمای بتنی در مناطق سرد و با بارندگی‌های زیاد و مداوم بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، و به همین ترتیب سایر متریال مانند چوب، شیشه و… متناسب با شرایط و سبک طراحی انتخاب می‌شوند.
ظاهر مصالح کاربردی در طراحی نما نیز مورد اهمیت است تا موجب تناسب بصری در نمای ویلا با سبک طراحی ویلا باشد، برای مثال بتن طبعا سرد و خشن است که این ویژگی بیشتر در ویلاهای مدرن یافت می‌شود، یا چوب ساختار گرم و صمیمی‌دارد. شیشه در نمای ویلا نقش به سزایی در ایجاد شفافیت در نما و ورود مناظر اطراف ویلا به داخل دارد.

نور پردازی نمای ویلا

علاوه بر زمانی که هوا روشن است و در طی روز که باید ویلا جلوه ی خاص و جذابی داشته باشد، جلوه ی ویلا و نمای ویلا در شب نیز باید واضح، جذاب و گیرا باشد که اجرای یک نور پردازی صحیح و متناسب موجب ایجاد این جذابیت و گیرایی می‌شود. نور پردازی نمای ویلا با توجه به ابعاد ویلا، نورپردازی محوطه ویلا و اطراف آن صورت می‌گیرد. از انواع سبک‌ها و تکنیک‌های نور پردازی می‌توان به نقطه، تاکیدی و پخشایی و یا ترکیبی از این سبک‌ها اشاره کرد.

هزینه طراحی نمای ویلا

برای برآورد هزینه طراحی نمای ویلا، باید خاطر نشان کرد که طراحی نمای ویلا با طراحی نمای آپارتمانی تفاوت‌های شاخصی دارد. هزینه اجرای نمای ویلا، شامل بخشی از هزینه اجرا و ساخت ویلا می‌شود.

نمای ویلا دارای شخصیتی پویا با تورفتگی‌ها و بیرون زدگی‌هایی شاخص که کانون تمرکز بصری هستند، همچنین تراس‌های بزرگ، بازشو و شیشه بندی‌های وسیع، که متفاوت از نمای محدود و نسبتا ساده ی آپارتمانی است.

همچنین نباید فراموش کرد که همراه با طراحی یک پلان ویلایی، نمای آن نیز متاثر از آن تغییر می‌کند. طراحی در این مرحله، اتودهای متنوع همراه با در نظر گرفتن رویکردهای مختلف لازمه کار است.

از این رو هزینه طراحی نمای خانه ویلایی بیشتر از خانه مسکونی برآورد می‌شود.

برآورد هزینه اجرای نمای ویلا در پروژه‌های مختلف، متفاوت است و اصلا نمی‌توان آن را با یک روش ثابت هزینه یابی کرد.

یکی از مهمترین عوامل موثر در هزینه طراحی نما، وسعت و ابعاد بنا و نمای آن می‌باشد. بدیهیست که هزینه اجرای نما ویلا لوکس و بزرگ با ویلای فلت و یا نمای ویلا دوبلکس کاملا متفاوت هستند.

در یک مقایسه ساده بعنوان مثال، نمای ویلا یک طبقه و به سبک مینیمال مدرن، با سادگی طراحی شده و به تبع با چالش‌های اندکی روبرو می‌باشد، اما نمای ویلا دوبلکس یا تریبلکس بخصوص اگر به سبک کلاسیک و سنتی باشند، طراحی و اجرای پیچیده تر و زمان بر تری خواهد داشت.