4.3/5 - (19 امتیاز)

برای طراحی پلان ویلا، باید به موارد زیادی توجه داشت ولی به طور کلی، طراحی پلان ویلا باید به گونه ای انجام شود که قابلیت اجرایی داشته باشد. گاهی طراحی پلان ویلا، به خوبی انجام می‌شود و مورد تایید کارفرما نیز قرار می‌گیرد ولی عملا با شرایط منطقه ای که قرار است ویلا اجرا شود، سازگاری ندارد. یکی از دلایلی که می‌تواند در بروز این مسئله نقش داشته باشد، عدم بازدید مهندس معمار از محل و اکتفا به دیدن عکس از محل و دریافت متراژ از کارفرماست. مهندس معمار با دیدن محیط می‌تواند با توجه محدودیت‌ها یا پتانسیل‌های محل اجرای ویلا، طراحی پلان را انجام بدهد.

طراحی پلان ویلا  در روند طراحی ویلا بسیار مهم است و از قسمتهای مختلفی تشکیل شده که در نهایت به ترسیم یک پلان قابل اجرا منجر می‌شود. برای شروع طراحی پلان ویلای مدرن ابتدا یک برنامه فیزیکی نیاز بوده که در قالب لیستی از فضاهای مورد نیاز کارفرما جهت لحاظ کردن در طراحی ویلا در جلساتی که بین کارفرما و تیم طراحی تشکیل می‌شود اعلام می‌شود و این برنامه فیزیکی در غالب سوالهایی از جانب طراح مطرح می‌شود . برای مثال فضای مورد نظر برای استفاده  چند نفر در ساختمان بوده و چه فضاهایی مورد نیاز است (کتابخانه، سالن ورزشی، استخر داخلی و خارجی، سونا و جکوزی، بار نوشیدنی، رختشو خانه، اتاق خواب مستر)موارد ذکر شده اطلاعاتی هستند که طراح پیش از شروع باید از آنها اطلاع داشته باشد که در طراحی لحاظ کند. اگر بخواهیم به یک طرح ایده آل در پلان ویلای مدرن برسیم می‌بایست چند نکته را در نظر داشته باشیم که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازیم:

اطلاعات اقلیمی‌منطقه طراحی پلان ویلا

در خصوص اطلاعات اقلیم منطقه که می‌بایست مشخص شود سایت مورد طراحی در کدام منطقه از اقلیم 4 گانه آب و هوایی کشور واقع شده است . 1- اقلیم معتدل و مرطوب 2- اقلیم گرم و خشک 3- اقلیم سرد و کوهستانی 4- اقلیم گرم و مرطوب
1- جهت باد : جهت‌های وزش باد در سایت را از طریق منابع مربوطه می‌شود مشخص کرد و این کار به ما کمک می‌کند که نسبت به موقعیت سایت از کدام سمت در جریان هست . بادهای غالب ، باد موافق و مخالف از این دسته هستند که با در نظر داشتن مسیر باد‌ها و زمان‌های وزش باد می‌توان در مناطق مختلف استفاده‌های بهینه ای از آنها داشته باشیم .
2- نور خورشید : تابش نور خورشید در فصول مختلف سال دارای شدت کم و زیاد و همچنین زاویه  تابش مختلف است که نسبت به آن در طراحی می‌توان از آن استفاده نمود . همچنین با در نظر گرفتن اقلیم آب و هوایی منطقه ، لکه گذاری در سایت و کشیدگی ساختمان جهت سایه اندازی و آفتاب گیری مراحل اولیه  طراحی در فاز مطالعاتی پروژه صورت می‌پذیرد.
بروزترین اطلاعات در خصوص مناطق آب و هوایی را می‌توان از سایت هواشناسی کشور و رجوع به کتب علمی‌مربوطه مانند کتاب اقلیم و معماری آقای کسمایی و یا طراحی اقلیمی‌آقای قبادیان بدست آورد.

کاملترین برنامه فیزیکی در مورد پلان ویلا

مطمئنا برنامه فیزیکی مهندس معمار از خواسته‌های کارفرما کامل تر است به همین دلیل می‌بایست در جلسه هماهنگی و دکوراسیون با کارفرما در غالب طرح پیشنهادی به کارفرما ارائه شود.

در واقع می‌توان گفت بزرگترین چالش طراحی ویلا طراحی پلان ویلا می‌باشد. فاکتور‌های کلیدی از قبیل حداکثر استفاده از نور محیط ، حداکثر نزدیکی و ارتباط استفاده کنندگان از ویلا با محیط اطراف و چشم انداز و منظره اطراف ویلا، جانمایی درست فضاها به نحوی که خللی به آسایش و استفاده ساکنین از ویلا وارد نکند ، اجتناب از ایجاد فضای‌های بلا استفاده و غیر کاربردی ، توجه به سطح لوکس بودن و امکانات درخواستی کارفرما و سطح انتظارات وی از ویلای خود ، توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه و میزان بارش‌ها در طراحی شیب سقف‌ها ، توجه به بازه تغییر دمای منطقه در فصول مختلف سال و نحوه آفتاب گیر بودن ویلا در تعیین ابعاد پنجره‌ها و استخر فضای باز ، ابعاد مناسب فضاهای داخلی به گونه ای که کاربردی باشد و حداکثر آسایش را برای ساکنین به همراه داشته باشد.

یکی از مزایایی که در بازسازی ویلا وجود دارد، آن است که شما نیازی به طراحی پلان ویلا ندارید و میتوانید از نقشه پلانی که از پیش تهیه شده استفاده کنید و با توجه به آن پتانسیل‌های سازه را بررسی کنید.

مواردی از قبیل ابعاد مناسب برای اتاق‌های خواب و در نظر گرفتن ابعاد پنجره‌های مناسب و همچنین لحاظ کردن کمدهای دیواری با عمق و ابعاد مناسب برای تک تک اتاق‌های خواب ، تعداد، ابعاد و محل سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها ، جانمایی آشپزخانه و دسترسی‌ها به فضای ناهار خوری و نشیمن ، ابعاد مناسب نشیمن و توجه به نور و چشم انداز داخلی ، ابعاد و موقعیت بالکن‌ها و تراس‌ها و توجه به چشم انداز مقابل، جانمایی شومینه و باربکیو، جانمایی محل پارک خودرو و لحاظ نمودن فاصله توقف خودرو تا درب ورودی ویلا ، جانمایی آلاچیق و استخر یا آبنمای فضای باز و غیره

طراحی پلان ویلا

ویلا مدرن

طراحی سازه ویلا

پس از طراحی پلان ویلا و حصول نقشه ای مطلوب برای ویلا کار طراحی سازه ویلا توسط مهندس طراح سازه انجام می‌گیرد
سازه ویلا با مشخصات کامل و واقعی در نرم افزارهای ویژه طراحی ساختمان بارگذاری و مدلسازی شده و با رعایت استانداردها و آیین نامه‌های طراحی ساختمان شبیه سازی زلزله بر روی آن انجام شده و خروجی‌های نرم افزار توسط طراح سازه کنترل شده و نتایج این پروسه طراحی ویلا شامل نقشه‌های سازه از قبیل فونداسیون، ستون‌ها، سقف‌ها، کلیه جزئیات اجرایی برای ساخت سازه ویلا ترسیم می‌گردد.

طراحی سازه ویلا

طراحی نمای ویلا

نمای ویلا با استفاده از متریال‌های مناسب موجود در منطقه با در نظر گرفتن دوام و زیبایی و قیمت مناسب انتخاب می‌گردد. جنس متریال غالب در طراحی اکثر نماهای ویلا سیمان ساده رنگ شده می‌باشد. استفاده ترکیبی از سنگ‌های کوهی یا تراورتن یا آنتیک یا آجر نما یا ترموود در کنار سیمان جذابیتی بصری ویژه به نمای ویلا خواهد داد
توجه به استحکام متریال استفاده شده و وزن تمام شده هر متریال و نحوه اتصال آن به سازه و قیمت تمام شده از موارد کلیدی برای طراحی نمای ویلا می‌باشد. ایده آل نمایی ساده ، کم هزینه ، مستحکم و زیبا می‌باشد. مواردی از قبیل نور پردازی نما و محوطه ویلا و یا حفاظ‌های امنیتی برای پنجره‌ها نیز در این مرحله طراحی می‌گردد.

طراحی نمای ساختمان

طراحی حیاط ویلا

در گذشته تمرکز افراد بر طراحی ساختمان ویلا بود ولی به مرور زمان، طراحی حیاط ویلا نیز مورد توجه قرار گرفته است. اگر یک ویلا به خوبی طراحی و اجرا شده باشد ولی حیاط آن مورد توجه قرار نگرفته باشد، زیبایی ویلا زیر سئوال خواهد رفت. حیاط ویلا بر اساس سبک ویلا باید طراحی شود. برای مثال در طراحی باغ ویلا که حیاط و محوطه ویلا بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و انتظار بیشتری از محوطه سازی باغ می‌رود، نمی‌شود که بنای ویلای شما به سبک مدرن باشد و در محوطه سازی از آلاچیق‌ها و آبنما‌های سنگی و کلاسیک استفاده کنید، این آشفتگی و ناهماهنگی در ویلا، موجب نازیبا شدن ویلای شماست. عدم تناسب بین ساختمان و محوطه، برای مخاطب ایجاد آشفتگی بصری خواهد کرد. طراحی حیاط ویلا یک کار تخصصی است و برای این منظور باید از مهندسان منظر و طراحی فضای سبز کمک گرفت. انتخاب گیاهان در طراحی حیاط ویلا به اندازه انتخاب متریال اهمیت دارد پس کارفرما برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید همکاری لازم را با مهندس مجری برای انتخاب گیاهان داشته باشد.

شامل جانمایی ساختمان ویلا، محل پارک خودرو، محل آبنما یا استخر محوطه، محل فضاهای تاسیساتی و یا موتورخانه ، سوئیت سرایداری ، سرویس بهداشتی محوطه، انباری ، سردرب ورودی ملک ، آلاچیق، جانمایی پیاده رو‌ها و فضاهای سبز، طراحی فلاور باکسها و دیوار‌های حیاط و نور پردازی‌های مربوطه است
از جمله موارد حائز اهمیت در طراحی حیاط ویلا توجه به هماهنگی طراحی با نمای اصلی ساختمان است و اینکه تا جایی که امکان پذیر باشد فضای سبز ویلا و طبیعت اطراف دست نخورده باقی بماند. از قطع درختان اجتناب شود و شیب احتمالی زمین حفظ گردد.

دیدن نمونه کارهای زیبای طراحی ویلا