محوطه سازی

طراحی-و-اجرای-محوطه-سازی-landscaping-design

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2019-03-08 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه | , , , , , , , ,

محوطه ساختمان اولین فضایی است که می تواند مورد توجه قرار بگیرد بنابراین بهتر است در طراحی محوطه باغ و ساختمان های مختلف حساسیت لازم را به خرج دهید. برای طراحی محوطه یا محوطه سازی ایده های زیادی وجود دارد و شما می توانید با کمک این ایده ها محوطه ای زیبا و مدرن را در محوطه ساختمان های مختلف ایجاد کنید.شرکت ویرا طرح اسپرلوس آماده طراحی و اجرای محوطه شما , از ابتدا تا انتهای پروژه میباشد.

ادامه
طراحی پارک

طراحی پارک

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2019-03-05 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه | , , ,

طراحی پارک

طرح یا اسکلت اولیه پارکها  توسط خطوط ریلی یا خیابانها مشخص میگردد به عبارت دیگر خطوط ریلی پایه های اصلی طراحی پارک را تشکل میدهند, لذا با توجه به خطوط مذبور, ملزومات دیگر در آن لحاظ میگردد.برای سهولت در عمل و شناخت خطوط اصلی طرح پارکها را از نظر خطوط طراحی به دستجات مختلف تقسیم مینمایند.

طراحی پارک

طراحی پارک

۱-طراحی پارکهای منظم

در طراحی اینگونه پارکها از خطوط راست هندسی و اشکال کاملا منظم استفاده میشود.معمولا در پارکهای منظم طرحهای تزئیناتی کاملا از خصوصیات اشکال منظم هندسی و قرینه سازی  برخوردار هستند.این شیوه طراحی در پارکها کاملا قدیمی است.برخی به اینگونه پارکها نوع فرانسوی اطلاق میکنند.در انواع پارکهاب ورزشی و برخی پارکهای نمایشگاهها این گونه طرح ها(پارک منظم) استفاده میشود.

طراحی پارک منظم

طراحی پارک منظم

۲-طراحی پارکهای غیرمنظم

در این گونه پارکها خطوط اصلی و فرعی به صورت غیر منظم ولی مرتبط به یکدیگر میباشند . اشکال حاصله تقریباً غیر منظم و از عدم تقارن برخوردار هستند.در پارکهای غیر منظم خیابانها از نظر انحنا و زوایا غیرمنظم هستند و رعایت اصول فنی و نکات مربوط به اشکال مختلف کاملاً ضروری میباشد.

طراحی پارک غیرمنظم

طراحی پارک غیرمنظم

۳-طراحی پارکهای مختلط

انواع پارکهائی که امروزه احداث میشود از قوانین خاص پارکهای مختلط برخوردار هستند.معمولاً در تعریف و بیان پارکهای مختلط آنها را چنین توصیف میکنند که این گونه پارکها دارای مجموعه ای از ضوابط پارکهای منظم و  غیر منظم میباشد.به عبارت دیگرتلفیقی از دو سبک منظم و غیرمنظم همراه با مجموعه ای از ضوابط خاصه آنها است.

درپارکهای مختلط لازم است خیابانهای اطراف ساختمانها اصلی,رستورانها, به طور منظم طراحی شوند و برای ایجاد هماهنگی ضمائو مربوط به آن نیز(تزئینات,گل کاری, آب نماها و…) به طور منظم و گاهی قرینه طراحی میگردند.اصولاً طرح پارک مختلط بیشتر برای پارکهای عمومی,کودکان,پارکهای بوتانیک و پارکهای وحش میباشد.

طراحی پارک

طراحی پارک

باغ ژاپنی

باغ ژاپنی

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2019-03-05 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه | , , ,

باغ ژاپنی

انسان همواره با استفاده از ابزار در كار خود به روی بخشهای مختلف طبیعت تأثیر گذاشته و به طور مرتب و مستمر آن را از نو ساخته است . به مرور با فراگیری علوم و استفاده از آن موفق شد با اكتشافات تازه و اختراعات متنوع در زمینه های مختلف اقدام به ایجاد بناها و ساختار های مختلف ،  طبیعت را در خدمت اراده خود درآورد. از این نظر معماری جزو اولین دستاورد های علمی بشر بوده است که رابطه آن با طبیعت از زمان پیدایش معماری که همان دوره غارنشینی می باشد وجود داشته است. از هنگام سکونت انسان اولیه در کوه و جنگل ، طبیعت از عوامل تعیین کننده در انتخاب محل زندگی ، شغل و حتی وسعت خانه و زندگی او بوده است.

ایده معماری و اختراع آن و بسط و گسترش آن به نخستین گروه از انسان هایی برمی گردد که در مکان مشخصی اقامت کرده و نخستین اجتماعات بشری را تشکیل دادند. به مرور انسانها با استفاده از قوه تخیل و بهره گیری از ذوق و سلیقه اقدام به ایجاد تسهیلاتی در جهت رفاه حال خود کردند. ساخت خانه ها برای تامین امنیت خود و نزدیکانشان، ساخت راه ها و پلها برای سهولت در رفت و آمدها و غیره و البته ایجاد باغها و باغ عروس نیز یکی از این ابداعات بود. ابتدا هدف از ایجاد باغ بهره گیری از مواهب طبیعی و ایجاد محیطی آرامش بخش در فضایی کاملاً طبیعی و بکر بود اما با گذشت زمان، انسان با به کارگیری خلاقیت های هنری و دستکاری و تغییر محیط، سعی در ایجاد باغ و بوستان های زیبا، با شکوه با فضایی دلنشین داشته است.

باغ ژاپنی

باغ یا بوستان فضایی محصور است که در آن انسان با استفاده از قوه تخیل و خلاقیت خود طبیعت را به شکلی هدفمند و هنرمندانه بازسازی می کند. ایرانیان اولین سازندگان باغ و بوستان به معنای امروزی بودند. در باغ ایرانی باغها در فضایی مربع یا مستطیل شکل ساخته و فضای درونی توسط آبراه هایی به چهار قسمت مساوی تقسیم می شده است. در طول تاریخ اقوام بسیاری در ساخت باغ و بوستان از این سبک تقلید نموده اند و آثار آن تا به امروز نیز باقی است.

باغ ژاپنی نام سبکی خاص از باغ سازی است که در آن از عناصر موجود در طبیعت به نحو شگرفی استفاده می شود. معمولاً در ترکیب باغ های ژاپنی استفاده از المانهایی چون گلها و گیاهان رنگارنگ و همچنین ترکیب آن با عناصر دیگر مانند برکه های کم عمق حصارهای سنگی، نرده هایی از جنس بامبو، پلهای چوبی و یا سنگی بر فراز برکه ها و جزایر مصنوعی پر از گل و گیاه مرسوم است.

با توجه به این که کشور ژاپن به شکل جزیره می باشد، می تواند تاثیر پذیری بهتری نسبت به فرهنگهای دیگر مانند فرهنگ غرب داشته باشد.ژاپنی ها در طول تاریخ همواره از باغ در آشکار ساختن سیمای هنری خود به طور کامل و مؤثر استفاده کرده اند.

از قرن 8 تا 11 میلادی طبقه الیت جامعه ژاپن که طبقه اشرافی ژاپن محسوب می شد باغ هایی احداث کردند که در آنها جزایر، آبشارها و گیاهان طبیعی موجود بود و منظره ای فراتر از باغ را با نام “شاککای shakkai” یا “منظره فرعی” ترکیب کردند . بعدها دیدگاههای ساده”ذن بودیسم Zen Buddhism” در فاصله بین قرون 16 و 17 میلادی اقدام به کاهش مقیاس باغ ها کرده و با حذف گلها و گیاهان، درختان و درختچه های همیشه سبز که نشان از زیبایی ابدی داشتند را جایگزین آنها کردند.

طراحی باغ‌های ژاپنی مانند یک تابلوی نقاشی و در واقع کاری هنری محسوب می‌شود. این باغ‌ها که برای مراقبه و تمدد اعصاب ساخته می‌شوند، تجربه‌ای معنوی را رقم می‌زنند. فقط کافی است انسان کمی در یکی از این باغها قدم بزند تا چنین احساسی را در روح و روان خویش تجربه کند. هنرمندان در ساخت این نوع باغ‌ها به ترکیبی بی بدیل از زیبایی طبیعت و نبوغ و ذوق آدمی در جهت پرواز روح متعالی انسان دست یافته اند.

باغ ژاپنی

المان های باغ ژاپنی

از نشانه های بارز این سبک طراحی می توان به عناصری چون سنگ، خزه، پل، استخرماهی، آبشار بامبو و فانوس سنگی، حصارها، دروازها و مسیرهای عبور و مرور اشاره کرد.

  1. سنگ :

که در کنار ماسه ها نشانه کوه های بلند و صخرها است که نمادی از ماندگاریست.

  1. خزه:

سرسبزی و ماندگاری خزها در تمامی فصول سال در کنار پایداری و رطوبت ، زیبایی خاصی به محیط داده و کاشت آن در فضاهای سایه و نمناک به این زیبایی و ماندگاری می افزاید.

  1. استخر ماهی:

برکه و استخر ماهی نشانه دریا و دریاچه و ماهی نشانه آورنده زندگیست که یکی دیگر از عناصر مهم در باغهای ژاپنی است که به دوشکل بزرگ یا کوچک ساخته می شود.

  1. پل: یکی دیگر از عناصر در باغ که به دو صورت سنگی یا چوبی به دو شکل بزرگ یا کوچک طراحی می شود پل می باشد.
  2. آبشار بامبو: المانی جالب در باغ های ژاپنی است به اینصورت که بدلیل تو خالی بودن ساقه بامبو، هنگامی که آب داخل آن جاری می شود صدایی عجیب و ترسناک ایجاد می شود که عاملی برای ترساندن حیوانات مزاحم برای جلوگیری از صدمه زدن به گیاهان باغ است.

6 . فانوس ژاپنی: فانوس ها از جنس سنگ ساخته می شوند و برای تامین روشنایی در کنار برکه ها و ساختمان های اصلی قرار می گیرند و باعث زیبایی باغ می شوند

  1. حصار : مرزهایی برای جدایی بین بخشهای مختلف باغ و برای احیای قوای فکری است.
  2. دروازه: فضایی عبوری از مرحله ای به مرحله دیگر زندگی که از ویژگی های دیگر باغ های ژاپنی و چینی است.
  3. پیاده روها و مسیرهای دسترسی: تداعی کننده مسیر های زندگی است که از کنار هم قرار گرفتن قلوه سنگهای کوچک وپهن ایجاد می شود.
  4. گیاهان در باغ های ژاپنی:

از جمله گیاهان بومی که در طراحی باغ های ژاپنی استفاده می شوند و زیبایی بی نظیری را دارا می باشند  می توان به گونه های زیر اشاره کرد.

کاج سیاه ژاپنی، کاج سرخ ژاپنی، آزالیاها و کاملیاها، گونه های متعدد بامبو سرخس ها و خزه ها، گیلاس های گلدار، سیب وحشی یا آلو، به ژاپنی، افرای ژاپنی و زنبق

  1. مبلمان باغ ژاپنی: در مبلمان باغ های ژاپنی علاوه بر میز و نیمکت از فانوس های سنگی، چترها و آلاچیق های چوبی گنبدی شکل و غیره نیز استفاده می شود.

انواع باغ های ژاپنی:

باغ تپه (باغ های بهشتی)

باغ چای

باغ های خشک

باغ تپه ها

ساخت این باغ ها متعلق به دوران هیان (Heian) بین قرن 9 الی 12 می باشد و صاحبان این باغ ها اشراف و ثروتمندان آن دوران بودند. این باغ ها مجموعه ای از چند ساختمان در مجاورت استخری بزرگ می باشد. امروزه تنها اطلاعات باقی مانده براساس نقاشی های به جای مانده و اسناد مکتوب از آن دوران می باشد. باغ های تپه ای از ترکیب عناصر طبیعی و دست ساز مانند پل و معبد ساخته شده اند.

یکی دیگر از انواع باغ تپه، باغ بهشت است. باغ بهشت در معابد بودا و برپایه اعتقادات جدید شکل گرفت. این باغ ها جهت نشان دادن سرزمینی پاک بر روی زمین ساخته شدند. هدف از طراحی و ایجاد این باغ ها خلق فضایی آرامش بخش و امید دهنده و پناهگاهی برای انسان خسته از زندگی روزمره بوده است. در این باغ ها فضایی در ایوان در نظر گرفته می شد تا افراد بتوانند ضمن استراحت از مناظر زیبای باغ لذت ببرند. گیاهان موجود در باغ به طور طبیعی رشد کرده و عناصری مانند فانوس سنگی، حوض سنگی و را ههای سنگی نیز در ساخت این نوع باغ مورد استفاده قرار می گرفت. طراحان باغ بهشت به آرامش و آسودگی توجه بسیاری داشتند.

باغ های خشک

باغ های خشک با الهام از طبیعت و تفکرات آیین ذن در ایجاد فضا ساخته شده است. در چیدمان و طراحی این باغها رستگاری، اعتماد به نفس، فداکاری و نظم و انضباط فلسفه ذن نمایش داده شده است. آبشار سنگی بخشی از اجزا سازنده این نوع باغ ها محسوب می شود.

باغ های سنگی یکی از انواع باغ های خشک بوده و  تقریباً هیچگونه گل و گیاهی در آن موجود نمی باشد. این نوع باغ ها به گونه ای ساخته شده اند که فضای کیهانی را به نمایش می گذارد.

باغ های چای:

باغ های چای، فضاهای کوچکی بودند که به عنوان محلی برای توقف کوتاه و موقتی برای اجرای مراسم چای مورد استفاده قرار می گرفتند. در باغ های چای خانه های کوچک و ساده با نمایی هماهنگ با فضای طبیعی باغ ساخته می شدند. افراد پس از عبور از راهی سنگ فرش در چشمه های آب طبیعی دست ها را شسته و از درگاهی کوتاهی داخل فضایی ساده می شدند که اغلب به صورت چهارگوش و اندازه آن برای ایجاد احساس صمیمیت مناسب بود. فانوس سنگی، حوض آب کاسه ای شکل، ساقه بامبو که آب از میان آن جریان دارد، مسیر سنگ چین از اجزا تشکیل دهنده این نوع باغ ها هستند.

پس از آنکه سایر اقشار جامعه نیز مانند طبقه اشراف از مزایای باغ چای بهره مند شدند تغییراتی در باغ های چای به وجود آمد. این تغییرات سبب شد تا طرح های کوچکتر و طراحی های ساده تر با سلیقه های شخصی نیز مورد توجه قرار گرفته و در طراحی این نوع باغ ها مصالح و ایده های نو استفاده شود.

ارتباط بین باغ چینی و ژاپنی:

باغ های ژاپنی از نظر معنایی، مبانی فلسفی و نمادین، ریشه در فرهنگ چین باستان دارد اما در منابع موجود به باغ های ژاپنی معروف هستند که با گذشت زمان در فرهنگ ژاپن راه پیدا کرده و در آنجا بومی شده و به مرور توسعه یافته اند.

در بین این دو سبک تفاوت ها و شباهت های زیادی وجود دارد. به طورمثال: در طراحی چینی باغ را می توان از داخل باغ تماشا کرد اما در سبک ژاپنی باغ از داخل خانه دیده می شود.

وجود تپه و استخر در هر دو سبک نماینده نمادین کوهستان و رودخانه در طبیعت می باشند. در سبک چینی منظره ها واقعی ودر سبک ژاپنی منظره ها واقعی یا نمادین می باشند. مثلاً در باغ های ذن ژاپنی ماسه پهن شده تداعی امواج دریاست. در باغ های چینی گل ها به صورت طبیعی نگهداری می شوند در حالی که در روش ژاپنی درختان را به شکل کوه هرس و آرایش می کنند. در استفاده از سنگهای صخره ای هم دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. در سبک چینی استفاده از سنگ در جایی از باغ صورت می گیرد که نیاز باشد. مثلاً به عنوان مواد اولیه در مسیرهای دسترسی و پیاده روها در حالی که در سبک ژاپنی عمدتاً به عنوان جزئی از باغ می باشد.

هر دو سبک ریشه در طبیعت دارند. برداشت مذهبی و معنوی از عناصر تشکیل دهنده طبیعت باعث شده است که آنها را به صورت نمادین در باغ سازی مورد توجه قرار دهند.

مبانی باغ های  ژاپنی

۱. باغ های ژاپنی ریشه در برداشت مذهبی از طبیعت دارد و تمامی عناصر تشکیل دارای نقشی نمادین می باشد. این سبک را نباید سبک طبیعی باغ سازی دانست. در سبک طبیعی سعی می شود که باغ ساخته شده به دست انسان کارکردی شبیه یک باغ  طبیعی را داشته باشد، در حالی که سبک  ژاپنی برداشت معنوی و نمادین از طبیعت را در باغ سازی مد نظر قرار می دهند.

۲. هارمونی و هماهنگی در باغ سازی از ویژگی های برجسته باغ های  ژاپنی است. هیچ یک از اجزا نباید به صورت مشخص و متفاوت از سایر اجزا باشند و تمامی اجزا موقعیت مکانی و ویژگی یکسانی در طراحی دارند.

۳. باغ ژاپنی تصویری زیبا و خیال گونه از طبیعت است. به عنوان مثال یک راه عبور کوتاه در درون باغ تداعی کننده جاده ای زیبا در دل طبیعت است.

۴. در باغ ژاپنی  از یک تکه سنگ کوچک به عنوان نمادی از کوهستان و از یک جوی آب به عنوان نمادی از رودخانه استفاده می شود.

فواید دیوار سبز

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2019-03-03 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه |

فواید دیوار سبز

دیوار سبز در واقع همان فضای سبزی است که به شکل عمودی بروی دیوار یا نمای ساختمان شکل گرفته است. البته دیوارهای سبز همیشه حاصل اصول مهندسی و ساخته دست انسان نمی باشد و در جاهای مختلفی به صورت طبیعی توسط گیاهان بالارونده و تاک های انگور شکل گرفته است. دیوار های سبز علاوه بر ایجاد چشم اندازی زیبا از فواید بی شماری برخوردارند:

-دلیلی براي سلامت روح و جسم ساکنین

-ديوارهاي سبز عايق صدا هستند و از صداهای مزاحم جلوگيري مي کنند

-بهبود وضعيت محیطی در داخل و فضای خارج ساختمان

-کاهش دمای هوا در فصول گرم سال

-جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل ساختمان

– محافظ ساختمان

-موثر در تثبیت سرما در تابستان و عايقي مناسب برای خروج سرما در زمستان

-عمل فيلتراسیون مناسب در مقابل مواد مضر

– جذب CO2 از هوای محیط اطراف و توليد اکسيژن

-عنصری عالی برای حفظ و نگهداري گونه هاي مختلف گياهي در شهر

-دلیلی برای افزایش ارزش ملک

-ایجاد سایه مناسب و جلوگیری از ورود نور مزاحم خورشید

-ایجاد خنکی بوسیله عملیات تبخیری گیاهان

فواید دیوار سبز

-از دیگر فواید دیوار سبز اینکه استفاده از این نوع دیوارها تنوع زیبایی شناسی و حس حضور در طبیعت را در محیطی که مردم در آن فعالیت‌های روز مره خود را انجام می‌دهند فراهم می‌سازد. همچنین طی مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است حضور گیاهان را به سلامت بشر و شادابی روحی ایشان، مربوط می‌دانند.

 

باغ ژاپنی

گیاهان دیوار سبز

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2019-03-03 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه |

گیاهان دیوار سبز

جهت انتخاب گیاهان دیوار سبز باید به نکات مهمی توجه کرد. شرایط آب و هوایی و شرایط اقلیمی هر منطقه از جمله نکات مهمی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد. گرما و خشکی هوا، آب و خاک نامناسب مثال هایی از این نوع می باشد. اما نکات زیر نیز به صورت عمومی در انتخاب گونه‌ های مناسب مؤثر هستند و باید مد نظر قرار گیرد.

موقعیت اقلیمی و اکولوژیک مانند نور، دما، عواملی همچون شدت نور، رطوبت محیط، حرارت، میزان و کیفیت آب جهت آبیاری، شدت وزش باد، ارتفاع محیط و غیره.

انتخاب گیاهان همیشه سبز

در اقلیم های سرد و خشک استفاده از گیاهان پوششی با تراکم بالا که نفوذ تابش خورشید را در بین برگها کاهش می دهد گزینه مناسبی برای انتخاب نمی باشند.

با مطالعه بر روی گونه های مختلف گیاهی به لحاظ بصری و زیبایی شناختی می بایست عواملی چون تنوع رنگی، غنای بویایی، فرم، خزان پذیری و غیره در زیبایی بصری دیوار سبز مورد توجه قرار گیرد.

دیوار سبز

انتخاب گیاهان بومی:

گیاهان بومی در برابر عواملی محیطی مانند تغییر ناگهانی دمای محیط، نوع خاک و مقدار آب مورد نیاز و  غیره بسیار مقاومتر هستند. از جمله گیاهانی که جهت استفاده در دیوار سبز مناسب می باشند می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

کلماتس: این گیاه از خانواده آلاله سانان و رونده می باشد و به طور معمول روی داربست ، پرگولا  و یا آربور در نزدیکی درب ورودی مجتمع رشد می کند. رشد کلماتیس تا سه متر هم می رسد که باعث چشم نواز شدن بی حد و حصر فضایی که در آن استفاده شده می شود. 6 نوع از این گیاه در ایران موجود می باشد که یکی از زیباترین آن ها Ispahanica یا اصفهانی است. برگ های این گیاه پیچ، سه برگچه ای یا مرکب هستند. رشد و نگهداری از این گیاه در مناطق معتدل بسیار مطلوب است و نگهداری از این گیاه در جنوب و منطقه هایی با آب و هوای گرم توصیه نمی شود. کلماتیس مناطق سرد و مرطوب را می پسندد ، چرا که زادگاه این گیاه به شرق آسیا باز می گردد.

شیرخِشت : جنسی از گیاهان چوبدار از خانواده گل سرخ است. گیاه شیرخشت مناطق معتدل آسیا، اروپا و آفریقای شمالی است و تمرکز انواع آن در کوه‌های جنوب غربی چین و هیمالیا قرار دارد. شیرخشت گیاهی است پایا به ارتفاع ۳ تا ۸ متر. پوست آن خاکستری مایل به سیاه و گل صورتی در حاشیه سرخ رنگ دارد.

Hedera یا پاپیتال: این گیاه دارای گونه های اصلاح شده زیادی است. می توان از این گیاه در مکان های مختلفی چون: پاکها، حیاط منازل و باغ های گیاه شناسی استفاده کرد، دارای ساقه ای رونده و بسیار صبور بوده و به سایه علاقه زیادی دارد.

-رازک:  گیاهی دو پایه، علفی، چندساله و بالا رونده است.  هومولوس شامل گونه های متعددی است ولی گونه لوپولوس از زمانهای گذشته در برخی نقاط جهان کشت می شده است. اخیراً در کشور ژاپن از گونه اسکاندس (با گونه جاپونیکوس هم نام می باشد) به منظور استفاده از الیافهای بلند آن در صنایع پارچه و کنف سازی استفاده می شود. از این رو این گیاه در سطوح وسیعی در ژاپن کشت می شود .

اگرچه ((واویلوف)) منشا رازک را نواحی مدیترانه گزارش کرده است، ولی این گیاه به طور وسیعی در مناطق معتدله نیمکره شمالی گسترش دارد و در اکثر کشورهای اروپایی به صورت خودرو می روید.

رازک به طور خودرو در جنگلهای غیر متراکم بید و در بین درختان نارون، زبان گنجشک، بلوط و در خاکهای مرطوب نقاط دیگر می روید. این گیاه تقریباً در تمام کشورهای اروپایی کشت می شود.

رازک دارای ساقه ای بالا رونده است که ارتفاع آن در انواع مختلف متفاوت و بین 5 تا 10 متر می باشد. ساقه این گیاه در جهت حرکت عقربه های ساعت (به سمت راست) حول قیم می پیچد.

رازک گیاهی دو پایه است. گلهای نر به صورت خوشه از کنار برگها روییده و به طرف پایین آویزان می شوند. گلهای ماده به شکل مخروطهای بیضی شکل و مجتمع می باشند. برای کشت همواره از گیاهان ماده استفاده می شود، زیرا گلهای نر کیفیت مطلوبی از نظر مقدار و نوع مواد موثره ندارند. هنگام کاشت و تکثیر رازک باید توجه داشت تا شعاع سه کیلومتری، انواع خودروی رازک وجود نداشته باشد. زیرا بر اثر انتقال دانه گرده آنها (به وسیله باد یا حشرات) بر روی گل گیاهان کشت شده، بذر تولید و از کیفیت گلها به طور بارزی کاسته می شود.

طول و ضخامت ریزوم  در شرایط مختلف اقلیمی متفاوت می باشد . طول آن بین 20 تا 40 و قطر آن بین یک تا دو سانتی متر است. ریشه رازک بسیار سریع الرشد است و طول آن به سه تا پنج متر می رسد. از ریزوم انشعابهای متعددی خارج می گردد که به ریشه های تابستانی معروف بوده و کم و بیش سطحی می­باشند. از ریزوم ساقه های زیرزمینی متعددی به نام ریشه رست (استلون) خارج می شود . ریشه رستها به صورت افقی قرار می گیرند و از رشد سریعی نیز برخوردارند . روی ریشه رست پس از هر 8 تا 10 بند (گره) یک ساقه به صورت قایم رشد می کند و گیاه جدیدی به وجود می آید.

پیچ امین‌الدوله: نام علمی این گیاهLonicera caprifolium می باشد. گونه ای از گیاهان گلدار چندساله از جنس Lonicera و از تیره آقطیان است. این گیاه بومی بخش هایی از اروپا، شرق انگلستان جنوبی و شمال شرقی شمال امریکا است. این گیاه قوی، رونده و خزاندار است که تا 8 متر میتواند رشد کند. در اواسط تابستان نیز گل‌های معطر کرم رنگی آمیخته با صورتی بر شاخه های این گیاه ظاهر می شود.

موچسب زینتی: نام علمی Parthenocissus tricuspidata می باشد که اگرچه یک پیچک نیست اما با نام‌های پیچک بوستون، پیچک ژاپنی و پیچک انگوری (به انگلیسی: Japanese creeper, Boston ivy, Grape ivy, Japanese ivy, and woodbine ) نیز شناخته می‌شود، گیاهی گلدار از خانواده انگوریان است که بومی شرق آسیا در کشورهای ژاپن، کره و شمال و شرق چین است.

این گونه در ایران به عنوان گیاه زینتی و موچسب دیوارها کاشته می‌شود و در پاییز برگ‌هایش رنگی شده و زیبایی خاصی به منازل می‌دهد. در نواحی معتدله و معتدله سرد و به ویژه در تهران بیشتر از سایر نقاط کاشته می‌شود.

این گیاه، درختچه‌ای برگریز، بالارونده، پیچان و چسبنده از گونه ویره است که می‌تواند با داشتن حامی مناسب تا ارتفاع ۳۰ متر یا بیشتر بلند شود و خود را با شاخه‌های کوچکی به سطح حامی‌اش می‌چسباند.

-Polygonum auberti یا بند واش گیاهی از گونه های علفی بوده و دارای 35 گونه علفی و بوته ای با بوته های یک ساله و چند ساله می باشد.

-Pyracantha شیرخشت را به خاطر حبه های سرخ درخشانش می کارند. شیرخشت انواع مختلف دارد: ازC.horizontalis که در حد پوشش سطح زمین است، تا C.lacteus (به ارتفاع ۳ تا ۴ متر) و درخت گونه C.pannosus. انواع شیرخشت ها در بهار گلهای کوچکی می دهند و همه آنها به خاطر خوشه های زیبای میوه های سرخِ آلبالوییِ آن که از پاییز تا زمستان بر بوته می درخشند، پرورش داده می شوند. این بوته ها، بسته به نوع و اقلیم، ۵ تا ۱۰ سال طول می کشد تا به بلوغ برسند و همه انواع آن با دوام بوده و از ابتدای زندگی گل می دهند. این درختچه های سخت، بسیار مفید و خوب هستند.

– پیچ گلیسین گونه ای گیاه بالا رونده از جنس Wisteria بومی چین می باشد. این گیاه در سال 1816 از چین به اروپا و شمال امریکا آورده شده است و به عنوان یکی از محبوب ترین درختان زینتی باغ و خانه های غرب تبدیل شده و از پرکاربردترین درختان در فضای سبز به شمار می رود.

در برخی از مناطق شرقی ایالات متحده ، پیچ گلیسین به عنوان گونه مهاجم معرفی شده است.پیچ گلیسین می تواند 20 تا 30 متر در طول رشد کند و بلند شود. دارای برگ های براق سبز رنگ به طول 10 تا 30 سانتی که هریک 9 تا 13 برگچه مستطیلی 2 تا 6 سانتی متری دارند.

گل های آن سفید، بنفش، آبی به طول 15 تا 20 سانتی متر هستند که در بهار نمایان می شوند و معمولا در اواسط ماه فروردین به اوج خود میرسند. گل ها قبل از گسترش شاخ و برگ در هر خوشه همزمان باز می شوند و عطری شبیه به انگور دارند.

میوه آن پهن، قهوه ای رنگ و مخملی شبیه غلاف حبوبات است و 5 تا 10 سانتی متر طول دارد و دانه های آن دیسک مانند و با ضخامت حدود 1 سانتی متر میباشند.

پیچ گلیسین درختچه ای مقاوم، خزان دار با طول عمر زياد، بالا رونده چوبي، سريع الرشد (در شرايط محيطي مناسب سالي 3 متر رشد مي کند.) برگ هاي آن متناوب و به فرم مرکب شانه اي فرد هستند.

گل آذين خوشه زيبايش سبب معروفيت اين گياه شده است. پس از گلدهي، بذرها در غلافهايي تشکيل مي شوند. اين غلافها (نيام) به رنگ سبز مي باشند.

پیچ گلیسین گياهي است که تقريبا به نور زيادي نياز دارد و بايستي در مکان هاي آفتابگير کاشته شود.

دفع آفات در گیاهان دیوار سبز:

دیوارهای سبز می توانند امکان  زندگي برای انواع موجودات زنده، همچـون: پرنـدگان، خزنـدگان و ريز موجودات را فراهم كنند. در واقع، بستر خاكي و پوشش گياهي، زيستگاه مناسبی برای موجودات زنده محـسوب مـي شـود و حضورشان كاركردهاي گوناگوني دارد. در چنین شرايطی، جدای از زیبایی های بصری اين موجودات زنده مي توانند از حشرات موذي تغذيه كنند كه نمونه آشناي آن، حضور مارمولك در موچسبهاي ديواري است كه با شكار حشرات، تا حدود زیادی باعث تاثیر در کم شدن جمعیت این موجودات مزاحم می شوند.

استفاده از ظرفيت نماي ساختمان ها و بامها و دیوارهای سبز براي ايجاد فضاي سبز شهری، همگام با جامعه جهاني همواره باید مورد توجه کارشناسان و دست اندرکاران و اهل فن قرار داشته باشد.

با توجه به محدوديت منابع موجود براي توسعه فضاي سبز شهری می توان با فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه و انجام اقدامات تشويقي در جلب مشاركت شهروندان در ايجـاد و توسـعه فضـاي سـبز نماها و فضـاهای بلا استفاده ساختمانها در کلان شهرها کوشش نمود.

طراحی لوکیشن عروسی

طراحی باغ عروسی

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2019-03-03 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه | , , , , , , ,

طراحی باغ عروسی

در میان تمام خاطرات قشنگ و بیاد ماندنی، مراسم ازدواج و شب عروسی یکی از ماندنی ترین خاطرات است. آرزوی هر دختری داشتن یک مراسم عروسی شیک، زیبا و رویایی است تا همچون فرشته ها در میان مجلس بدرخشد و شمع محفل باشد. زوج های جوان معمولاً ترجیح می دهند مراسم خود را در باغ برگزار کنند. دوری از منازل مسکونی و عدم ایجاد مزاحمت برای همسایه ها و داشتن فضایی بزرگتر برای شادی و پایکوبی و بهره مندی از هوای مطبوع باغ از جمله دلایلی است که این زوج ها باغ را به فضای بسته سالن ترجیح می دهند.با توجه به تمام این موارد طراحی باغ عروسی از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

البته مشخص است که همه باغ شخصی ندارند و باید آن را اجاره کنند. بهتر است قبل از گرفتن باغ نکاتی را مد نظر داشته باشند که از آن جمله می توان به برآورد هزینه اشاره کرد، اینکه چه مقدار موجودی داشته تا بتوانند بر اساس آن هزینه های مراسم ازدواجشان را برنامه ریزی کنند.

طراحی باغ عروسی

طراحی شیک و زیبای باغ و تالار عروسی یکی از مهمترین موارد در داشتن یک عروسی ایده آل است. گاهی بدلیل ضعف طراحی و دیزاین نامناسب، متاسفانه علی رغم تلاشی که برای برگزاری مراسم صورت می گیرد و با وجود خدمات ارائه شده مانند چیدمان وسایل، گل آرایی و غیره رضایت خاطر زوجین جلب نشده و نارضایتی ایشان را به همراه دارد.

اطلاعات محدود عروس و داماد در انتخاب مناسب ترین مکان برای باغ عروسی یکی از چالشهای قبل از مراسم ازدواج می باشد. گاهی به دلیل بی تجربگی، ندانسته مرتکب اشتباهاتی ساده می شوند که در بعضی از مواقع می تواند زمینه ساز مشکلی بزرگتر باشد.

در نظر گرفتن وضعیت آب و هوایی باغ تالار

از جمله نکاتی که قبل از رزرو باغ باید مد نظر قرار گیرد توجه به شرایط آب و هوایی است. با توجه به این موضوع که اکثر باغ ها دارای فضایی باز و بدون سقف می باشند بارش های ناگهانی و همچنین تغییر ناگهانی دما می تواند دردسر ساز باشد. در چنین مواقعی استفاده از چادر و به همراه آن تعبیه سیستم های گرمایشی و سرمایشی شرایطی را بوجود می آورد که حتی با وجود این چالش ها هم مراسم به شکلی ایده آل برگزار گردد.

یکی از مناسب ترین کارهایی که عروس و داماد قبل از انتخاب باغ عروسی می بایست انجام دهند تهیه لیستی از خواسته ها و نیازهایشان است. برخی از این موارد می تواند به شرح زیر باشد:

انتخاب سالن باز یا سرپوشیده با توجه به شرایط آب و هوا

فضای سفره عقد در داخل یا خارج سالن

فضای سبز و محوطه قابل استفاده و امکانات خارجی سالن عروسی

هماهنگی با برگزار کنندگان مراسم و اطمینان از تاریخ مورد نظر و رزرو نبودن باغ

اطلاع از ظرفیت باغ عروسی و تعداد میهمانان

تهیه کروکی دقیق باغ تالار در طراحی باغ عروسی

سوال در مورد هزینه تالار پذیرایی مورد نظر

طراحی باغ آتلیه

تست غذای تالار عروسی

هماهنگی با خدمات در مورد ریختن نقل و غیره در سالن تالار پذیرایی

آمادگی گروه موسیقی و چک کردن آهنگ های درخواستی

چک کردن امکانات نورپردازی

انتخاب باغ در نزدیکی شهر

داشتن پارکینگ

بررسی امکانات باغ

-امنیت محل باغ عروسی

-مسافت پارکینگ تا سالن اصلی

-سرویس بهداشتی در باغ عروسی

-پوشش کف باغ ویلا

-نظافت باغ عروس و داماد

-امکانات لازم در مواقع اضطراری

-موقعیت جغرافیایی باغ و باغ تالار

بعد از تهیه لیست انتظارات عروس و داماد، گام بعدی ساماندهی و استفاده از عناصر و المانهای  مناسب جهت زیبا سازی فضای باغ است. نورپردازی، شمع آرایی، جایگاه عروس و داماد، نحوه چیدمان میز و صندلی ها، گل آرایی و غیره از جمله مواردی هستند که به خلق این زیبایی کمک می کنند.

طراحی باغ تالار

نورپردازی یکی از المان های مهم و تاثیر گذار در دیزاین فضای باغ است و طراح با بهره گرفتن از این المان می تواند کمک شایانی به زیباتر شدن مراسم کرده و جلوه خاصی به جشن عروسی ببخشد.

اغلب بازدیدها از محل مراسم توسط عروس و داماد در روز انجام می شود و ممکن است به این نکته که نورپردازی چگونه است، توجه کافی نشود. عدم نورپردازی صحیح و همچنین نور ناکافی تاثیر بسیاری در مراسم داشته و می تواند موجب نارضایتی گردد.

نورپردازی باغ عروسی

امنیت محل باغ عروسی:

معقوله امنیت نیز از فاکتور های اساسی در انتخاب محل برگزاری مراسم است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. قرار گرفتن باغ در محیطی خلوت و بدور از شلوغی و مشکلات حاشیه ای مانند حضور افراد ناباب، سارقین و افرادی که احیاناً قصد مزاحمت و آزار و اذیت داشته باشند و همچنین محیطی به دور از منازل مسکونی همگی از مواردی است که توجه به آنها ما را در ساختن یک شب رویایی در کنار عزیزانمان کمک خواهد کرد.

انتخاب باغ در نزدیکی شهر و داشتن پارکینگ اختصاصی:

نزدیکی به شهر و اجتناب از انتخاب مسیرهای شلوغ و پر رفت و آمد و داشتن پارکینگ اختصاصی برای میهمانان همگی از نکات مهمی است که حتما در طراحی باغ عروسی باید در نظر گرفته شود.

رزرو باغ چند ماه قبل از برگزاری جشن:

با توجه به این که بسیاری تمایل دارند مراسم ازدواجشان در روزهای تعطیل و همچنین روزهایی که مصادف است با اعیاد و بعضی مناسبتهای مذهبی برگزار گردد بهتر است رزرو باغ یا سالن برای مراسم روزها و یا در بعضی مواقع ماه ها زودتر انجام شود.

طراحی باغ تالار عروسی

توجه به امکانات الکترونیکی باغ تالار عروسی :

از آنجا که نورپردازی و وجود سیستم های صوتی از المانهای مهم و تاثیر گذار در مراسم عروسی می باشد وجود هر نوع کم و کاستی می تواند مشکلات بزرگی را در شب عروسی  بوجود آورد، لذا بهتر است در اولین فرصت قبل از مراسم با هماهنگی مدیریت باغ، این موضوع بررسی و در صورت وجود هرگونه مشکل در این زمینه برای رفع آن اقدامات لازم انجام پذیرد.

سرویس بهداشتی در باغ عروسی :

از ویژگی های یک باغ خوب ، داشتن سرویس های بهداشتی مناسب با استاندارد های بالا است. داشتن امکاناتی مانند سیستم روشنایی مناسب، سیستم های تهویه مطبوع، مایع دستشویی و دستمال توالت و سایر ملزومات مرتبط. همچنین از موارد مهم دیگر تمیزی و نظافت باغ و محیط پیرامون آن می باشد که می بایست هنگام رزرو باغ عروسی حتماً مورد بررسی قرار گیرد. سالن ها، فضای پارکینگ، محوطه باغ، آشپز خانه، تمیزی کف و دیوارها، تمیزی میز و صندلی ها، دقت در تمیزی ظروف پذیرایی و غیره همگی از نکات پر اهمیت در استاندارد بودن یک باغ عروسی مناسب برای میهمانی  می باشد.

پوشش کف باغ تالار

نکته بعدی در طراحی باغ عروسی مناسب ترین کف در باغ های عروسی سطحی صاف و به دور از هرگونه برآمدگی، پستی و بلندی، سنگ و چاله است بطوری که هم چیدن میز و صندلی ها به آسانی انجام شود و هم مهمان ها بتوانند براحتی در محیط باغ رفت و آمد کنند. البته زمین چمن کاری شده هم گزینه مناسبی برای کف باغ محسوب می شود برخی از باغ ها از این المان استفاده می کنند که باعث سهولت در رفت وآمد میهمان ها می شود.

داشتن آمادگی و امکانات لازم در مواقع اضطراری:

داشتن امکانات و آمادگی جهت مواجه شدن با اتفاقات غیر منتظره یکی دیگر از نکاتی است که هنگام رزرو باغ عروسی باید به آن توجه داشت، بطور مثال داشتن کپسول اطفاء حریق برای مواجه شدن با آتش سوزی های احتمالی و اتفاقاتی از این دست و داشتن خدمه ای آموزش دیده و با تجربه جهت مدیریت بحران و تامین امنیت مهمان ها و باز گرداندن آرامش به آنها از نکات مهمی است که باید به آن توجه داشت.

 تاریخچه عکاسی عروسی:

تنها زمان کوتاهی از اختراع دوربین عکاسی نگذشته بود که اولین عکس عروسی در مراسم ازدواج ملکه ویکتوریا و شاهزاده آلبرت در سال 1840 گرفته شد و این عکس تاریخی در واقع پایه گذار این شاخه از عکاسی با نام عکاسی عروسی شد. از همان زمان تا امروز این شاخه از عکاسی به مرور یکی از مهمترین و اقتصادی ترین موضوعات عکاسی تبدیل شد و به رغم تمام تحولات و پیشرفت ها در صنعت و تکنولوژی همچنان از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار است.

با توجه به سیر تکامل عکاسی از آغاز تا به امروز وقتی به عکس هایی که در گذشته از مراسم های مختلف عروسی گرفته شده نگاه می کنیم عروس و داماد هایی را مشاهده می کنیم که آرام در جلوی پرده ای که تصویری از طبیعت روی آن نقش بسته بود ایستاده و معصومانه به دوربین زل زده اند. با مشاهده عکس ها در همان نگاه اول متوجه می شویم که این آدم ها هنگام ثبت تصویرشان توسط عکاس نه ژست های آرتیستی و آنچنانی به خود می گرفتند و نه با لبخندهای پت و پهن قصد خودنمایی دارند، فضای عکس ها ساده و گاهی با وجود ستونی سنگی یا سبد گلی آراسته شده است.

امروزه همین عکس‌ها می‌تواند به عنوان منابع مهم تصویری از تغییرات مد، پوشش و آرایش سر و صورت مورد استفاده قرار گیرد. تاریخچه عکس عروسی در ایران، بخاطر بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه در آتلیه های عکاسی عروسی بسیار دیرتر از تاریخ عکاسی در ایران شروع شد. با اختراع دوربین های عکاسی کوچک که دارای لنزهایی با فاصله کانونی کوچکتر و در نتیجه سبکتر بودند و عکاسی روی دست را امکان پذیرتر می کردند، عکس های عروسی از انحصار آتلیه های عکاسی عروس بیرون آمد و عکاس ها به مجالس عروسی راه یافتند.

طراحی باغ عروسی

انتخاب آتلیه عکاسی و فیلمبرداری عروس:

عکس و فیلم عروسی ماندگارترین یادگاری های ما از مراسم ازدواج و شب عروسی است که تا آخر عمر برای ما می ماند و خاطرات آن مراسم زیبا و باشکوه را در ذهن ما زنده نگاه می دارد. به همین خاطر پیدا کردن یک آتلیه عکاسی و فیلمبرداری عروس خوب و مناسب یکی از مهمترین کار هایی است که قبل از عروسی باید انجام پذیرد.

موقع انتخاب آتلیه عکاسی به این نکات توجه کنید:

  1. اطمینان به تجربه تیم عکاسی و فیلمبرداری.
  2. مطمئن شوید که آتلیه مورد نظر عضو اتحادیه است یا نه.
  3. درگیر واسطه بازی ها نشوید.
  4. جزئیات کاری که می خواهید و آلبوم مورد نظرتان را در قرارداد ذکر کنید.
  5. مدل عکس های مورد علاقه تان را برای عکاس توصیف کنید.
  6. حتما قبل از قرارداد هزینه چاپ عکس یا درست کردن آلبوم را مشخص کنید.
  7. آتلیه ای را انتخاب کنید که امانتدارعکس های شما باشد.
  8. اگر عکاس عروسی شما روی گزینه روتوش تاکید داشت با تامل تصمیم بگیرید چرا که با وجود آرایشی که دارید روتوش چهره شما را بیش از اندازه مصنوعی نشان می دهد.

طراحی باغ عروس و داماد

روش های عکاسی:

عکاسی عروسی به دو صورت عکاسی عروسی دیجیتال، عکاسی عروسی از روی فیلم و عکاسی عروسی هنری صورت می پذیرد.

 عکاسی عروسی دیجیتال

عکاسی دیجیتال انتخاب معمول در این مورد است و مزیت آن این است که شما می توانید عکس هایتان  را درست چند روز پس از مراسم عروسی مشاهده کنید. دوربین های دیجیتال توانایی عکاسی در نور خیلی کم را دارند و به لطف صفحه نمایش دوربین های عکاسی جدید، عکاس می تواند عکس هایتان را بلافاصله برای تایید به شما نشان دهد.

لوکیشن عروس و داماد

عکاسی عروسی هنری

حتما نباید همه عکس های عروسی فریمی تمام قد از زوج ها باشد؛ می توانید تصویر هنری و خاصی را برای این لحظات ثبت کنید و این نکته را در نظر بگیرید که عکاسی فقط استعداد و توانایی عکاس نیست بلکه شوق و تمایل زوج ها برای داشتن لحظاتی شاد و لذت بردن از آن را هم شامل می شود.

حال که شما دو راهی انتخاب تصویر و فیلم برداری را گذراندید، زمان آن رسیده است که حالت و مدل عکس هایتان را انتخاب کنید. می توانید مثل آلبوم عکس عروسی پدر و مادر بزرگ ها، تصاویر کلاسیک را انتخاب کنید که جذاب و کمی رسمی می باشند. این عکس ها واقعیت را منعکس می کنند ولی این به عکاس و دوربین او بستگی دارد.

طراحی باغ عروس

عکس هایی که باید در آلبوم عروسی تان داشته باشید:

کارت دعوت عروسی، لباس عروسی آویزان شده روی رخت آویز، حلقه نامزدی و عروسی، عروس و ساقدوشهایش، داماد و ساقدوشهایش، جواهرات عروس، لحظه قرار دادن تور روی سر عروس در آرایشگاه، لحظه ای که داماد کتش را می پوشد و مشغول درست کردن یقه یا گره زدن کروات است، لحظه ای که داماد جلوی در آرایشگاه عروس از ماشین پیاده می شود، عروس و داماد وقتی که اولین بار دم در آرایشگاه همدیگر را می بینند، عروس، داماد، همه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها لحظه امضای قباله سر سفره عقد، برش کیک، لحظه خداحافظی عروس و داماد از خانواده.

 انواع آلبوم های عروسی:

آلبوم های ساده: این دسته از آلبوم های عروسی توسط برنامه های کامپیوتری طراحی می شوند و در کشورهای اروپایی به آلبوم های  matted معروفند و طرفدار چندانی هم ندارد، این آلبوم ها اغلب در همان شب عروسی چاپ و آماده شده و به عنوان هدیه به عروس و داماد تقدیم می شود.

آلبوم های ژورنالی:

آلبوم‌های ژورنالی به ژورنال عروس ایتالیایی یا آلبوم‌های مجله‌ای (magazine style) نیز معروفند.در اینگونه آلبوم ها عکس های شما که به صورتی هنری و زیبا گرفته شده اند روی صفحات آلبوم قرار می­گیرند به گونه ای که انگار قسمتی از آن آلبوم هستند و نه عکسی که به آن چسبیده شده باشد.

طراحی باغ تالار

اگر جویای باغ ویلا یا عمارتی لاکچری  جهت برگزاری مراسم عروسی و یا عکسبرداری از عروس و داماد و مادلینگ با دیزاینی برگرفته از پرتره های اروپایی هستید طراحان ویرا طرح اسپرلوس این فضا را برای شما مهیا می کنند.

 

دیدن نمونه کارهای زیبای طراحی باغ عروسی

دیوار سبز

دیوار سبز

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2019-01-01 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه | , , , , ,

دیوار سبز در واقع مجموعه ای از گیاهان است که روی یک دیوار عمودی قرار گرفته‌اند دیوار سبز می تواند یک سیستم کاملاً مستقل، نحوه اجرای دیوار سبز

ادامه
نگهداری فضای سبز

نگهداری فضای سبز

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2019-01-01 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه | , , ,

نگهداری فضای سبز امروزه به ملزومات زندگی شهری تبدیل شده است. چه این فضای سبز باغچه شخصی شما و چه فضای سبز شهرک یا باغچه حیاط آپارتمان تان باشد، در هر صورت باید با نحوه نگه داری و توسعه فضای سبز آشنایی داشته باشید. مراقبت مناسب از درختان ، چمن و درختچه ها به طرز شگفت انگیزی ساده است

ادامه
طراحی فضای سبز

طراحی منظر

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2018-12-10 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه | , , ,

طراحی منظر

محوطه سازی یکی از رشته های هنرهای تجسمی محسوب می شود و داشتن آگاهی و نبوغ در کنار خلاقیت در طراحی از مهمترین مولفه ها در این رشته بوده که در علوم دانشگاهی از آن با عنوان طراحی منظر نام برده می شود.

هنگام طراحی منظر رعایت اصولی چون ایجاد هماهنگی میان علم و هنر، طراحی محیط و ساماندهی نکات برنامه ریزی شده، تحلیل، مدیریت و نظارت بر محیط­های طبیعی که توسط انسان ساخته شده است از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با توجه به اینکه طراحی و اجرای فضای سبز و معماری منظر تخصصی حرفه ای در معماری است، برای پیشبرد کار همکاری با حرفه هایی چون معماری، برنامه ریزی شهری و مهندسی عمران دارای اهمیت بسیاری در حفظ و حمایت از محیط زیست و طبیعت سبز شهری و همچنین رفاه و آسایش انسان می باشد.

امروزه بدلیل بی­ توجهی به محیط زیست و فضاهای سبز و اهمیت ندادن به توان و پتانسیل ها و محدودیت­های بوجود آمده که ثمره بی توجهی انسان به طبیعت می باشد شاهد افت و پایین آمدن کیفیت فضا های سبز در همه جای این کره خاکی هستیم.

طراحی منظر

به همین دلیل است که در کشورهای صنعتی و پیشرفته و کشورهای در حال پیشرفت با برنامه ریزی دقیق و مدون و با فرهنگ سازی در زمینه حفظ و نگهداری منابع طبیعی و بکارگیری نیروهای آموزش دیده و علاقه مند در کنار مدیریت کارامد (آشنا به مدیریت جلوه های بصری و فرایند های اکولوژیکی) همگی سعی بر حفظ منابع طبیعی و ارتقاء فضاهای سبز هم در بعد کمی و هم در بعد کیفی آن را دارند تا هم خود و هم نسل های بعد نیز بتوانند از این مواهب بهره مند گردند.

از مهمترین اهداف معماری منظر تقویت ارتباط انسان با طبیعت و محیط پیرامون خویش با بهره گیری از هنر و دانش تنظیم شرایط موجود و زمینه سازی برای درک بهتر زیبایی و ایجاد آسایش در فضاهای سبز ساخته شده توسط انسان با استفاده از علوم پایه مهندسی مانند زمین شناسی، گیاه شناسی و باغبانی، اکولوژی و آب و غیره می باشد.

برای نیل به این هدف توجه به جنبه های گوناگون در مقیاس های متفاوتی از جمله آمایش سرزمین تا پرداختن به فضاهای اندک، محیطی پایدار، آشنایی با فرایندها و توجه به زیبایی های بوم شناسی، آماده سازی زمین و در نظر گرفتن جذابیت های محیط طبیعی و عناصر مهمی مثل آب و گیاهان و دیگر المانها در طراحی منظر دارای اهمیت می باشد.

لازم به ذکر است حضور مدیریتی متخصص در این رشته از معماری سهم بسیار مهمی در مدیریت نگهداری و بهره برداری، حفظ و برقراری تعادل میان مجموعه عوامل و عناصر طبیعی حاضر با دیگر المانهای موجود در محوطه سبز و منظر را داراست.

با این اوصاف معماری منظر علاوه بر احترام به سنتهای گذشته و استفاده از تجربه های تمدن های پیشین در اجرا و پرداختن به معماری منظر، از تجربه ها و دانش نوین نیز در زمینه هایی چون برنامه ریزی، طراحی، فناوری و مهندسی آب و خاک، تاسیسات زیر ساختی، اکولوژی، مواد و منابع و مصالح در راستای بالابردن سطح کیفی محیط زندگی انسان و همچنین صیانت از منابع طبیعی موجود و ارتقاع سطح فرهنگی بهره مند می­شود.

معماری منظر

نتیجه اینکه معماری منظر و فضاهای سبز شهری (بخش های طبیعی و عرصه های مصنوعی) قسمتی از فضاهای باز شهری است که با وجود گل ها و گیاهان، درختان و درختچه ها، نقاط سبز چمن کاری شده با نظارت انسان و در حوزه مدیریتی و احترام به قواعد و ضوابط در کنار قوانین وضع شده برای مراکز جمعیتی شهری و بالا بردن سطح کیفی و کمی شرایط زیستی و رفاهی شهروندان طراحی، حفظ و نگهداری می شود.

انواع معماری منظر و فضاهای سبز شهری

طراحی منظر دارای سبک های متنوعی می باشد و در کشورها و مناطق مختلف می­توان این سبک ها را مشاهده کرد. بطور مثال در اروپا سبک قدیمی باروک از معروفترین سبک های معماری منظر می باشد. باغهای ایرانی و باغ های ژاپنی نیز از قرن­ها پیش در معماری منظر و ساخت باغ و فضاهای سبز خود هر کدام سبکی منحصر به فرد می باشند که الهام بخش بسیاری از کشور های دیگر در جهان است. با بررسی طراحی باغ های ماندگاری مانند باغ های ایرانی می­توان اوج خلاقیت و هنرمندی را در ذات هنرمند آن بخوبی مشاهده کرد.

از خصوصیات بارز و ارزشمند معماری منظر سبک ایرانی می توان به نقشه های متقارن، چشم انداز، محوربندی، استفاده از المانهایی چون آب و صوت و کلاه فرنگی یا کوشک که همگی بیانگر هویت اصیل و ماندگار ایرانی است اشاره کرد. بلوار چمران شیراز و پارک جمشیدیه تهران از جمله نمونه های بی نظیر معماری منظر می­باشد که نمایانگر ذوق و استعداد بالای هنرمند طراح آن است. از دیگر آثار ماندگار طراحی منظر باغ فین، باغ شازده ماهان، تاج محل می باشند.

فضاهای سبز معمولاً به دو صورت گسترده و خطی تقسیم می شوند. فضاهای سبز گسترده که به آنها پهنه-­ای نیز گفته می شود فضاهایی را شامل می شوند که در نقشه‌های شهری به رنگ سبز و بصورت تیکه ای  دیده می‌شوند و فضاهای سبز خطی به فضاهایی گفته می‌شود که متناسب با هویت ظرفیت جا‌به‌جا شدگی شهر‌ها و گذرگاه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. به طوری که ممکن است در نقشه‌های شهری نیز دیده نشوند. هر چند نقش بسیار مهمی را در کنترل مسایل زیست محیطی و کالبدی شهر بر عهده دارند.

طراحی آب در سبک‌های مختلف

جذابيت آب از ديگر عناصر موجود در پارك بيشتر است. ابنما عنصري است كه اگر در پارك‌ها خوب و كامل طراحي شود تركيب مناسبي ايجاد مي‌نمايد و اگر به طور صحيح مورد استفاده قرار نگيرد باعث ضايع شدن شيوه طراحي خواهد شد. براي احتراز از بروز چنين مشكلاتي بايد با احتياط عمل كرد. آبنماها را مي‌توان به دو صورت منظم يا غيرمنظم طراحي كرد. منظور از طراحي منظم، دادن شكل كاملاً هندسي به آب‌ نماها و آبراهه ‌هاست. اين نوع آبنماها وقتي در يك چشم‌انداز كه به شيوه منظم طراحي شده است قرار گيرند بهترين نماي خود را نشان مي‌دهند.

آبنما در طراحی منظر

فواره‌ها:

فواره ها و اب نما ها در فصول گرم سال باعث افزایش رطوبت در اطراف خود و ایجاد فضایی دلنشین و خنک برای همگان می­شود و به وسیله پمپ شناور، آب استخر و حوضچه ها آب در آن به جریان می افتد. فواره‌های پرتابی، فواره‌های ریزشی، فواره‌های جهنده از انواع فواره هایی هستند که در محوطه سازی از آنها استفاده می شود.

چمن در طراحی منظر

چمن از کاربردی ترین المانها در محوطه سازی بشمار می آید و مانند فرشی به رنگ سبز فضای زیادی از محوطه را می پوشاند.

 درختان و گیاهان در طراحی منظر

بیشتر مردم حضور گیاهان و درختان در نزدیکی محل زندگیشان را دوست دارند و از این حضور سبز لذت می برند، که این خود نشانگر علاقه آنها به سرسبزی و طبیعت اطرافشان هست. البته این حضور سبز گل­ها،گیاهان و درختان فواید و ویژگی های دیگری نیز دارد که در این بخش به آن خواهیم پرداخت.

ویژگی‌های زیست محیطی گیاهان و درختان در محوطه سازی (طراحی منظر)

کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، کنترل فرسایش خاک و تثبیت آن، کنترل انعکاس نور، کنترل شرایط خود اقلیمی شامل کنترل تابش خورشید و درجه حرارت، کنترل باد و کنترل رطوبت هوا از ویژگی­های زیست محیطی گیاهان و درختان بشمار می آید.

امروزه با توجه به گسترش حاکمیت صنعت بر زندگی انسان بر اساس تکنولوژی جدید و گرایش به سوی زندگی ماشینی و اثرات مخربی چون نابودی گام به گام منابع طبیعی و پوشش‌های گیاهی و همچنین تفکیک زمین های حاصلخیز کشاورزی و اراضی مزروعی و باغ های میوه و جنگل های اطراف شهرها به دلایل سودجویانه و تغییر کاربری جهت طراحی و ساخت ویلا و ساختمان های مسکونی و اداری و غیره در کنار انفجار جمعیت و نیاز به سرپناه، جملگی باعث آلودگی محیط زیست و بهم خوردن سیستم اکولوژی و توان خودسازی طبیعت شده است.

در این راستا می‌توان از گیاهان در طراحی و فضا سازی شهرها بهره برد. گیاهان در معماری منظر به عنوان مصالح اصلی به کار گرفته می‌شوند. از سوی دیگر در مقیاس کلان در شهرها توده‌های گیاهی می‌توانند در تشکیل ساختار، بافت و چهره شهرها نقش موثری ایفا کنند.

در طراحی فضای سبز درختان کاشت درختان باید حساب شده و با تحقیق و برنامه ریزی قبلی صورت پذیرد. اینکه درختان در فضای سبز با یک مدل و فرم مشخص کاشته شوند دارای اهمیت می باشد.

انواع کاشت درختان در محوطه سبز:کاشت انفرادی، کاشت گروهی، کاشت توده ای

در این نوع کاشت درخت به صورت آگاهانه بر مبنای بافت، رنگ، شکل، فاصله و با پیروی از یک الگوی مشخص در کنار درختان دیگر در محوطه کاشته می شود. کاشت انفرادی درخت اغلب اوقات وجود دارد اما همیشگی نیست. با کاشت درخت به صورت انفرادی در طراحی نقطه ای کانونی ایجاد می شود.

کاشت گروهی: در کاشت گروهی درختان، یک درختان به عنوان یک واحد در فضای سبز به شمار می رود. در کاشت گروهی اغلب اوقات از یک گونه استفاده می­شود البته این اصل همواره صادق نخواهد بود. در کاشت گروهی درختان از کنار هم قرار دادن گونه های متضاد خودداری کنید.

کاشت توده ای: در کاشت توده ای درختان در محوطه سبز از الگوی مشخصی پیروی نمی شود و درختان به صورت یک واحد در کنار هم کاشته شده و رشد می­کنند.

آشنایی با گیاهان متنوع و آگاهی از ویژگی ها و خصوصیات آنها در طراحی فضای سبز و معماری منظر بسیار حائض اهمیت می باشد. در طراحی فضای سبز و انتخاب گیاهان موارد بسیاری از جمله شرایط آب و هوایی و اقلیم، وزش باد، میزان تابش خورشید می­بایست مورد توجه قرار گیرد.

تعدادی از گیاهان که برای محوطه سازی و طراحی منظر مناسب می باشند به شرح زیر است:

درختان مقاوم به گرد و خاک:

عرعر، زالزالک، ژینکو، چنار، لیلکی امریکایی، ماگنولیا، بیدمجنون، اقاقیا، داغداغان

گیاهان جاذب پرنده:

یاس وحشی، زیتون، زغال اخته، امین الدوله، پیروکانتا، خاس، اسپیره، یاس خوشه ای، انگور زینتی

درختان دارای بافت خشن:

عرعر، ماگنولیا، انجیر، خرمالو، نخل زینتی، شاه بلوط هندی

طراحی منظر

درختان دارای بافت نرم:

ابریشم مصری، بید

گیاهان معطر:

سرو ناز، برگ بو،گل یخ، سنجد، یاس خوشه ای، اقاقیا، نمدار، پائولونیا، ماگنولیا

گیاهان دارای رشد کم:

کریپتومریا، زیتون معمولی، ماگنولیا، برگ بو، انجیر، زالزالک، سوفورا

 درختان سریع الرشد:

سرو نقره ای، عرعر، دم موشی، زیتون تلخ، چنار، سدروس، افرا سیاه، اقاقیا، پائولونیا، توت امریکایی، لاله، ابریشم

 گیاهانی که در زمستان جلوه دارند:

بید مرجانی، بید فری، فندق، گیلاس، سوزنی برگان مانند سرو کوهی رونده، سرو سیمین، یاسمن زمستانی انواع کاجها و سروها، پهن برگان همیشه سبز مانند ماگنولیا تابستانه،آکاسیا، گل یخ

درختان برگ قرمز:

افرای ژاپنی، افرای چناری برگ قرمز، گوجه گل، فندق، زرشک، انجیلی در پاییز، توری در پاییز

گیاهان الوان:

ارغوان، سیب گل، میموزا، طاووسی، توری، ماگنولیا زمستانه، ماهونیا، پیراکانتا، دوتسیا

درختان مقاوم به سایه:

سرخدار، دوگلاس، سکویا، نوئل، ممرز، هدرا، راش، شمشاد خزری

درختان مقاوم به بادهای دریایی و آب شور:

کاج­ها، ایلان، گل ابریشم، زبان گنجشک، توت، صنوبر و سپیدار، اقاقیا، گز

ضوابط و مقررات اصول طراحی فضای سبز

طراحی منظر از یک سو با اصول ترکیب زیباشناسی معماری ارتباط می‌یابد و از سوی دیگر هماهنگ با اصول زیباشناسی طبیعت، زیبایی حاصل از ارتباط تنگاتنگ با دینامیک دانش‌های مختلف در طراحی منظر می باشد. در این نوع نگرش کیفیت زیبایی منظر، در ارتباط با عناصر مفید و عملکرد آن‌ها در معماری منظر سنجیده می شود و به عنوان دانشی در کنار سایر دانش‌های عملکردی مانند معماری، شهرسازی، کشاورزی و باغبانی قرار می‌گیرد.

نقش گیاه در فضای سبز

ارسالی توسط :ویرا طرح اسپرلوس |2018-09-13 |0 Comments | طراحی و اجرای محوطه |

نقش گیاه در فضای سبز

می‌توان به فضاهای سبز موجود در شهرها اشاره کرد که نقش بسزایی در خلق منظر شهری متفاوت دارند.در میان عناصر طبیعی تاثیر‌گذار در منظر شهری، درختان به خاطر ساختار و بافت ویژه‌ای که دارند اهمیتی دو چندان پیدا می‌کنند. در ختان نیزهمانند بناها دارای ساختارهایی هستند که منجر به ایجاد یک سبک معماری گیاهی می‌گردند. متناسب با تغییر و تحول شهرها در دوره‌های مختلف، معیار‌های انتخاب در‌ختان نیز دستخوش تغییر شده است.

از سوی دیگر، اصولاً شهرها با یک نسبت بالایی از فضای باز روبرو هستند که هر کدام از آنها وضعیت فیزیکی خاصی را دارند. از جمله‌ی این فضاها، می توان به خیابان‌ها، میادین و فضاهای اطراف پارکینگ‌ها اشاره کرد که ملاک انتخاب درخت و پوشش گیاهی برای هر‌کدام متفاوت است.( همان) در این زمینه معمار منظر شهری وظیفه انتخاب گیاهان مناسب و سازگار با محیط را بر عهده دارد.


در ختان از روی اندازه، شکل، ترکیبات رنگیشان و یا تباین با عناصر دیگر و حتی به خاطر بافت یا عطرشان بر‌گزیده ‌می‌شوند، زمان تشکیل یا افتادن برگها، نوع سایه یا اندازه تاج درخت بر انتخاب آن تاثیر دارد. اوضاع زیست محیطی در محیط‌های شهری متغیرتر از دیگر محیط‌های انسان ساخت است، سایه ساختمان‌ها، وضعیت نور، باد، دما و خاک از محلی به محل دیگر متفاوت است. در بین عوامل اقلیمی، نور خورشید به دلیل تأثیر مستقیم بر رشد درختان، نقش مهمی در انتخاب محل کاشت درختان دارد. درختان هر جا که رشد کنند باید در فصل رویش حداقل ۳ تا ۴ ساعت نور مستقیم خورشد داشته باشند، بنابراین جهت خیابان‌ با توجه به ارتفاع ساختمان ‌ها و ساعات تابش نور نقش مهمی در تعیین محل کاشت دارد. حتی درختان باید ۱۰ـ۸ فوت از دیوار ساختمانها فاصله داشته باشند تا سایه ‌ساختمانها مانع تابش نور نباشد.


فضا در اطراف خانه‌ها، پارک‌های عمومی و زمین‌های مدرسه به سهولت یافت می‌شود، اما دربخش‌های پارکینگ و در امتداد خیابان‌ها فضای کافی در صورتی که در طول طراحی برای آن فضایی در نظر گرفته شده باشد، در اختیار خواهد بود. فضا برای درختان باید در سراسر محیط سنگفرش شده پراکنده شود، چنین فضاهایی باید به حدی بزرگ باشند که وقتی درختان رشد می‌کنند، سایه‌ی خود را روی ماشین‌های پارک شده بیندازند. محیطی که با سنگفرش احاطه شده باید فضایی میدان مانند به طول ۶ پا در کنار خود داشته باشد.
کاشت درختان نابالغ یکی از موثرترین و اقتصادی‌ترین راه‌های تلطیف محیط شهری است، جایگزینی درختان جدید به جای قدیمی، کاشت گیاهان روی پشت بام، دیوارها، پیاده‌روها، باعث ارتقاء محیط زیست شهری و تلطیف محیط می‌شود.
درختان برای ایجاد تغییر در هویت بصری شهر باید به اندازه کافی بزرگ و تعدادشان زیاد باشد تا قادر به ایجاد جلوه‌ی خاصی در سیمای شهر شود . بهترین مقیاس برای تاثیر بصری درختان حجم شاخه و برگ آنهاست. کاشت درختان نزدیک جداول شکل بهم پیوسته‌ای از شاخه‌ها را ایجاد می‌کند که همچون پرده ای سبز و عمودی باعث تقویت فضای پیاده می‌شود.از این رو استفاده از درختان کوتاه برای فضای خیابان مناسب به نظر نمی‌رسد چون فضای خیابان را قطعه قطعه کرده و نیازهای توازن برای فضای شهری را رفع نمی‌کند. اگر درختان خیلی دور از هم قرار گیرند، هردرخت یک ساختار متراکم‌تر با شاخه‌های نزدیک به زمین ایجاد می‌کند که این فاصله تضاد نور و سایه را ایجاد کرده و باعث تأکید بر روی درخت منفرد می‌شود.

عنصر گیاه در فضای سبز

نتیجه در هر حال یک پیاده‌روی شهری (جلوه‌ای از فضای‌شهری) بدون درخت مثل یک ساختمان بدون سقف است.بنابراین درختان در شهرهای امروزی وایجاد منظر مناسب شهری نقش بسزایی دارند، حتی اگر فاقد ارزش کاربردی باشند.در حقیقت درختان یک فرصت برای خلق ترکیبات بدیع شهری با ترکیب هنر، مجسمه‌سازی و معماری در توازن و وحدت بصری شهری به دست می‌دهند.در شهرهای سیمان زده امروزی که نگاه آدمی در پس دیوارهای بلند محصور مانده است،درختان نقش حائل میان انسان و محیط انسانی ساخت را ایفا می کنند و مفاهیمی چون تاکید ، تکرار و تضاد و ………را بدون استفاده از ساختارهای مصنوعی و با تاکید بر ویژگی های طبیعیشان در محیط های شهری القا کرده و در نهایت به وحدت بصری شهری امروزی یاری می رسانند.
انتخاب گیاه برای فضای سبز :
در طراحی فضای سبز و معماری منظر یکی از ارکان اصلی آشنایی با گیاهان متنوع و خصوصیات آنها برای منظورهای خاص میباشد .در ایجاد تنوع گیاهی در فضای سبز شهری همواره محدودیت های هوا و اقلیم،خشکی باد ، تابش بیش از حد خورشید و غیره وجود دارد که همین امر باعث کاهش تنوع می گردد انتخاب گونه های جدید در انتخاب و بررسی انواع گونه های جدید موارد ذیل ، بایستی مد نظر باشد:
الف) سازگاری گونه معرفی شده با خصوصیات آب و هوائی منطقه این امر باعث بالا رفتن قدرت رشد، تکثیر و در نهایت بقای گونه می گردد.
ب)زیبایی و ظاهر آراسته گونه جدید گیاه به نحوی که شکل و ظاهر گیاه مناسب محل مورد نظر باشد ، که در این رابطه دیدگاه و نظر کارشناس فضای سبز از اهمیت ویژه ای برخوردار است عدم استفاد ه مناسب از یک گونه گیاه در محل مورد نظر، باعث کاهش زیبایی محوطه گردیده ضمن آنکه گاهی ممکن است باعث بروز مشکلاتی گردد به عنوان نمونه چنانچه از گیاهان انبوه در حواشی معابر و پیاده رو استفاده گردد، باعث کاهش دید رانندگان و ممانعت از توجه آنها به عابرین پیاده که در انتظار عبور از خیابان هستند، می گردد و همین امر باعث بروز حوادثی می شود.
ج) خصوصیات فیزیولوژیک و مرفولوژیک گیاه گاهی صمغ تانن و سایر اسانس های موجود در بخش های مختلف انواع گیاهان باعث وارد گردیدن لطماتی به اقشار مختلف بخصوص کودکان می گردد زیرا کودکان از روی کنجکاوی و یا بازیهای کودکانه در تماس با این پیکره های گیاهی بوده و حتی بخشی از برگ و غیره را در طی بازیهای کودکانه تناول می نمایند که در آنها ایجاد مسمومیت می نماید ، لذا توجه به ایمنی اقشار مختلف این موضوع دارای اهمیت به سزائی است سالها است که فضای سبز شهری سطح مالامال از درختان صنعتی،جنگلی چون چنار، نارون ، زبان گنجشک گردیده است و سالها است که مهمترین پوشش سطح زمین در پارکها ، مبادین و بلوارها چمن است، حال آنکه مشخص گردیده است که بیشترین آلرژی از طرف گیاهان فوق حادث می گردد و چمن نیز با توجه به وضعیت خشکسالی ها و کمبود آب و همچنین هزینه های بالای نگهداری فضای سبز ، حداقل در پاره ای از مناطق که امکانات و بودجه وسیع و کلان در دسترس نیست ، کاملا از چرخه کشت و فضای سبز خارج گردیده است.لذا ایجاد تنوع اوری ضروری و رویکردی الزامی برای بهبود فضای زندگی انسان ماشین زده امروزی است.