4.7/5 - (4 امتیاز)

فضای سبز ویلا، جدا از تاثیر بر زیبایی فضا و ویلای شما، قطعاً نقش موثری بر کاهش آلودگی هوا دارد. شما می‌توانید، با تکیه بر علم طراحی محیط، کلیه فضاهای خارجی ویلای خود را، از قبیل حیاط ، فضاهای پیرامونی محوطه ویلا و پشت بام ویلای خود را بیارایید. محوطه سازی ویلا یا همان لند اسکیپ، هنر آرایش ویلا و تبدیل یک فضای ساده به محیطی سبز، آرام و چشم نواز است. چینش آبنما در کنار استخر‌های کوچک، آلاچیق‌هایی با سقف و متریال چوبی، در همجواری پوشش  گیاهی مختلف، باغچه‌های پرگل و درخت‌هایی با سایه گستری دلچسب علاوه بر معرفی سلیقه صاحب ویلا، می‌تواند بهشت کوچکی را برای آرام گیری و رهایی از استرس‌های زندگی روزمره شهری فراهم آورد.

فضای سبز ویلا

وقتی هدف شما محوطه سازی فضای سبز ویلا باشد، علاوه بر ایده ای که در ذهن دارید، می‌بایست به سایر استانداردهای موجود در این زمینه نیز توجه داشته باشید که در پایان چیزی خلق کنید که شایسته سلیقه و هنر ذاتی شخص شما باشد.

اولین و اصلی ترین قدم پیروی از الگوی معماری و طراحی ویلاهای منطقه است. البته این به معنای شبیه سازی و کپی برداری نیست، اما به هر حال ترکیب فضای سبز ویلا‌های یک منطقه و البته مجاور به هم زیباتر است که هماهنگ و یکنواخت باشد.

رنگ بندی در فضای سبز ویلا

رنگ‌ها، در محوطه سازی ویلا، اولین چیزی است که در نگاه مخاطب به چشم می‌آید. بنابراین این المان، از مهمترین ابزار طراحی فضای سبز ویلا ست. رنگ‌ها می‌توانند، به صورت طبیعی مانند استفاده از گیاهان خاص، با ترکیب رنگ بندی متفاوت و یا به صورت بهره مندی از هنر دست خالق آنها مانند سنگ فرش دیوار نرده و آبنما و غیره به محیط اضافه شوند.

با پیشنهاد استفاده از جعبه گلی با گلهای سفید که باعث ایجاد کانون توجه مخاطب در طراحی حیاط ویلایی شما می‌شود چطورید؟

محوطه سازی ویلا

بافت گیاهی فضای سبز ویلا

بافت گیاهی به ظرافت، نرمی، سبکی، یا بالعکس به درشت بودن، زبری و سنگینی گیاه ارتباط دارد. گیاهان از هر نوعی که باشند، دارای بافت هستند. بهره‌مندی از گیاهان با بافت‌های متفاوت، راهی است فوق‌العاده برای ایجاد تنوع در محوطه سازی ویلا.

با شنیدن عنوان فضای سبز، ناخودآگاه فضای سبز پارک یا میادین دارای گل و گیاه یا چمن کاری شده در ذهن تداعی می‌شود، اما آنچه در مورد طراحی فضای سبز ویلا مد نظر است، متفاوت از آن چیزی است که در ذهن ماست.

عوامل گوناگونی در طراحی فضای سبز ویلا و محوطه سازی آن باید مد نظر باشد. فضای سبز ویلا زیر مجموعه‌ای از محوطه سازی ویلا است.

ابتدا باید تصمیم بگیریم، که چقدر از محوطه در اختیار را، می‌خواهیم به فضای سبز اختصاص دهیم. شما بسته به ایده  و سلیقه شخصی می‌توانید، از گیاهان و درختان تزئینی، یا گیاهان خوراکی و درختان میوه، و یا اینکه از هر دو مورد به صورت ترکیبی که البته هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند، در فضا سازی محوطه ویلای خود استفاده نمایید البته باید توجه داشت، که هر گیاه در شرایط متفاوتی پرورش و نگهداری می‌شود، که قطعاً در هنگام انتخاب و ایده پردازی به شرایط اقلیمی‌و آب و هوایی منطقه نیز، توجه خواهید داشت. مورد دیگری که در طراحی فضای سبز ویلا می‌بایست  مدنظر باشد، تناسب چیدمان المان‌ها با طراحی ویلا است.

به طور کلی، گیاهان نقشی کلیدی، در فضای سبز ویلا دارند. گیاهان در مکان‌های مختلفی از محوطه ویلا می‌توانند قرار بگیرند ، معمولاً در کنار مسیر آمد و شد، اطراف آلاچیق، استخر یا آبنما، حتی در ویلاهای با محوطه کوچک، تراس  و پشت بام و نیز دیوارها، محل مناسبی برای ایجاد فضای سبز است.

فضای سبز ویلا

یکی از دلچسب ترین بخش طراحی محوطه حیاط ویلا، طراحی فضای سبز برای مهندسین امر  میباشد، چرا که گیاهان، مثل انسان‌ها، موجوداتی زنده، دارای شعور و احساس می‌باشند که انرژی دریافت، و ساتع می‌کنند، لذا کار کردن با آنها حسی خوشایند، همراه با نشاط و سرزندگی تولید می‌کند.

شما به عنوان کارفرما، با شناخت کافی از شرایط اقلیمی‌منطقه می‌توانید به جانمایی درست گیاهان، در هنگام طراحی نظارت داشته باشید.

یکی از عوامل مهم، در بهینه سازی و اقتصادی نمودن هزینه‌های طراحی فضای سبز، استفاده از متریال مناسب و مصالح مقاوم در برابر عوامل طبیعی است.  همچنین شرایط آبرسانی و آب منطقه عامل  مهم دیگری در طراحی فضای سبز ویلا ست.

حیاط ویلا

 حیاتی که ویلا را در بر می‌گیرد، یکی از عوامل مهم در تکمیل پروسه طراحی ویلای شماست. مهندسین امر، از همان ابتدا به این نکته توجه داشته و با وسواس خاصی نحوه تعریف رابطه فضاهای داخلی با فضاهای باز و کیفیت و عملکرد آنها را مد نظر می‌گیرند.

ویلا‌ها در طراحی حیاط چهار نوع اند

  • حیاتی برای دورهمی
  • حیاتی برای بازی و سرگرمی، حیاط خلوت ویلا
  • حیاط جلوی ویلا
  • حیاط دورهمی

این حیاط می‌بایست در مجاورت فضای خانوادگی، همچون اتاق‌های نشیمن و غذاخوری و البته با دسترسی راحت به آشپزخانه باشد. رعایت استانداردهای همجواری، مانند محفوظ بودن از دید عابران و همسایگان از شروط لازم در انتخاب فضای حیاط دورهمی  است.

حیاط بازی و سرگرمی

ایمن بودن و دور از حیاط دورهمی‌بودن، از مشخصه‌های حیاط بازی است، زیرا این حیاط برای بازی بچه‌ها طراحی می‌شود ، البته می‌تواند در همجواری اتاق نشیمن و دارای دسترسی به آن باشد.

حیاط خلوت ویلا

 این  حیاط در فضایی جدا از آمد و شد روزانه و معمول ویلا و در فضایی که می‌تواند بخشی از اتاق‌های خواب باشد، طراحی می‌شود.

حیاط جلوی ویلا

 محلی در جلوی ویلا که علاوه بر معرف سلیقه صاحب ویلا در منظر عمومی، محلی است برای آمده شده‌های روزانه.

فضای سبز ویلا

طراحی پلان محوطه فضای سبز ویلا

قدم ابتدایی در محوطه سازی فضای سبز ویلا، بررسی و جمع آوری اطلاعات، در مورد ظرفیت‌های زمین، نوع گیاهان منطقه، جهت غالب  وزش باد، وضعیت حاصلخیزی خاک، وضعیت آب و البته خواست  و سلیقه کارفرما است.

کار با نقشه برداری از محوطه مدنظر شروع می‌شود، که این امر قدمی  بسیار مهم، مخصوصاً در زمین‌ها و محوطه‌های بزرگ است، که نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت. دستگاهی به نام توتال در نقشه برداری زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد. میزان خاک موجود و همچنین خاکبرداری و خاکریزی مناسب برای نقشه‌برداری و محوطه سازی می‌بایست مدنظر و محاسبه شده باشد.

تمامی‌شاخص‌های  تزئینی، عوامل کاربردی و بافت‌های گیاهی، در پلان حیاط ویلا می‌بایست، مشخص گردد.

المان‌های محوطه سازی، از قبیل استخر ، آبنما، آلاچیق، پیاده راه‌ها، جدا کننده‌های تزیینی و شبکه‌های آبرسانی  در پلان حیاط باید جانمایی شود. طراحی محوطه ویلا، یکی از فعالیت‌های دلچسب و لذت بخش در انجام فرایند طراحی و ساخت ویلا ست، که حتی در زمان ایده پردازی و بعد از آن در اجرا و در پایان، نگاه کردن به فعالیت اجرا شده، تاثیر مثبتی در روحیه مجری طرح دارد; مخصوصاً اگر ذوق باغبانی هم داشته باشید بدون شک لذت این مهم دو چندان خواهد شد.

در طراحی محوطه ویلا، اول باید منظور خود از طراحی و خواسته تان از پدید آوردن  این محیط را مشخص کنید. آیا داشتن صرفاً یک فضای سبز پاسخگوی نیاز شماست؟ یا اهداف و انتظارات دیگری همچون بهره مندی از درختان میوه را دارید. که در این مورد انتخاب‌های شما محدود می‌شود و می‌بایست شرایط متفاوت‌تری را فراهم کنید. پس در طراحی محوطه ویلا، قبل از هر اقدامی‌کاربرد آن را برای خود مشخص کنید.

محوطه سازی ویلا با آلاچیق و آبنما

محوطه ویلای خود را کاربردی سازیم

الف) توجه به شرایط آب و هوایی منطقه کمک چشمگیری در پیشگیری از اتلاف منابع مالی و اقتصادی نمودن پروژه می‌نماید.

ب) استفاده تلفیقی از پوشش گیاهی، آبنما و فضاهای باز و نیمه باز مانند آلاچیق و پرگولا به طور معجزه آسایی موجب کاهش مصرف انرژی در معتدل سازی شرایط آب و هوایی محوطه ویلا میشود.

ج) استفاده از سیستم آبرسانی هوشمند، در جهت توزیع  مناسب  آب مستقیم بر روی ریشه گیاهان، طبق یک برنامه ریزی مدون و مشخص، که به نوبه خود تاثیر شایانی در کاهش مصرف آب و البته خدمات نیروی انسانی دارد.

د) استفاده از چمن مصنوعی شاید در نگاه اول در تضاد با منابع دوستدار محیط زیست باشد، ولی در دراز مدت باعث سهولت در نگهداری و کاهش هزینه‌های زهکشی و آبیاری و… می‌شود.

ه) با طراحی و اجرای درست دسترسی، از ورودی اصلی محوطه  ویلا، به سمت ورودی ساختمان، متریال کمتری برای کف سازی استفاده می‌شود، و البته این اقدام، مانع از بین رفتن پوشش گیاهی محیط نیز می‌گردد.