4.7/5 - (44 امتیاز)

بازسازی ویلا (Reconstruction of the villa) می‌تواند کاری بسیاری مهم و البته مناسب برای ویلاهای قدیمی‌باشد. به‌ طورکلی ویلاها، از ارزش بالاتری نسبت به سایر مکان‌ها مثل آپارتمان برخوردار هستند. بعلاوه کیفیت زندگی در آن‌ها بسیار بالا است. همچنین فضاهای مختلفی دارند و می‌توانید تجربه‌های مختلفی داشته باشید؛ بنابراین در این مطلب می‌خواهیم به این بپردازیم که در بازسازی ویلا قدیمی باید به چه مواردی دقت داشته باشیم؟ همچنین کدام نکات بیشتر حائز اهمیت هستند؟ بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات موردنیاز خود را به دست آورید.

چرا باید ویلا را بازسازی کنیم؟

اولین سؤالی که شاید در ذهن خیلی از شماها پیش بیاید، این است که چرا باید ویلاها را بازسازی کنیم؟ یا به‌عبارت‌دیگر، مزیت بازسازی ویلا چیست؟ به‌طورکلی ویلاهایی که ساخته می‌شوند، طول عمری حدود 30 الی 50 سال دارند. گاهی طول عمر می‌تواند، بیشتر از این هم باشد. به‌هرحال با بازسازی یک ویلا، می‌توانید این مدت‌زمان را به میزان زیادی افزایش دهید.

تفاوتی که بین ویلا و آپارتمان وجود دارد، این است که ویلاها نسبت به آپارتمان‌ها، وزن کمتری را تحمل می‌کنند. همچنین سازه‌های خیلی بزرگی در آن‌ها به کار نمی‌رود. به همین دلیل طول عمر ویلاها، نسبت به آپارتمان بیشتر است. البته از این موضوع نباید غافل شد که با گذر زمان، مصالح استفاده‌شده در ویلاها، فرسوده می‌شوند. درنتیجه می‌توانید با ترمیم ویلای قدیمی‌خود، دوباره جانی نو به ویلای خود بدهید.

بازسازی ویلا

تفاوت‏های بازسازی ویلا و نوسازی ویلا چیست؟

ممکن است به این سؤال فکر کنید که فرق بین بازسازی و نوسازی ویلا قدیمی‌چیست؟ شاید در ظاهر فکر کنید که این دو عبارت، یک مفهوم را می‌رسانند. شاید هم آن‌ها را به‌جای هم به کار می‌برید؛ اما در اصل این دو، شامل دو مفهوم جدا از هم بوده که با یکدیگر متفاوت هستند. وقتی صحبت از بازسازی می‌شود، منظور پرداختن به قسمت خاصی از ویلا است.

بازسازی بیشتر به قسمت‏های ظاهری ویلا مربوط می‌‎شود.

بازسازی ویلا در بیشتر موارد به قسمت‌های ظاهری مربوط می‌شود. ولی وقتی‌که از نوسازی حرف می‌زنیم، منظور قسمت‌های اصلی و زیرساختی ویلا است. به‌عنوان نمونه می‌توان به لوله‌کشی‌ها، سیم‌کشی‌ها و غیره اشاره کرد. در نوسازی، سازه‌های درونی ویلا موردبازسازی قرار می‌گیرند و از نو دوباره ساخته می‌شوند. در بعضی از موارد هم بسیاری از بخش‌های ویلا به‌غیراز قسمت اسکلت، از نوساخته می‌شوند.

بازسازی ویلای قدیمی

مزیت بازسازی کردن ویلاها چیست؟

چرا باید ویلا را نوسازی کرد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که وقتی سراغ نوسازی ویلا می‌رویم که از ویلای قدیمی‌خود خسته شد‌ه‌ایم و می‌خواهیم تغییراتی اساسی در آن ایجاد کنیم. ویلای قدیمی‌که متریال‌های آن فرسوده شده‌اند، قابل‌استفاده نخواهد بود. حتی می‌تواند خطرناک باشد و خطر تخریب ساکنین را تهدید کند. درنتیجه اگر ویلای شما، دچار پوسیدگی شده، بهتر است که از همین امروز به فکر درست کردن آن باشید.

کوبیدن ویلا و از نو ساختن آن، می‌‎تواند هزینه‌‎های زیادی داشته باشد؛ بنابراین برای کاهش میزان هزینه‌ها، نوسازی و بازسازی یک ویلا می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. بازسازی یا نوسازی ویلا، می‌تواند 20 الی 30 سال دیگر به عمر ویلای شما اضافه کند. همچنین هزینه کمتری نسبت به کوبیدن و از نو ساختن، پرداخت خواهید کرد.

چه زمانی باید ویلا را بازسازی کرد؟

برای نوسازی یا بازسازی ویلا بهترین زمان، فصل بهار یا تابستان است. به این دلیل که در این دو فصل، میزان تابش نور آفتاب بسیار زیاد بوده و می‌تواند کمک‌کننده باشد. برف و باران برای ساخت‌وساز مناسب نیستند. با تابیدن نور آفتاب به‌اندازه کافی، مواد و مصالح ازجمله سیمان به‌راحتی و خیلی زود خشک می‌شوند. درنتیجه سرعت کار بازسازی هم افزایش پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که آب‌وهوای یک منطقه تأثیر بسیار زیادی روی بازسازی کردن ویلا دارد. درنتیجه نمی‌توان یک ایده کلی را برای تمام مناطق داد. برای این‌که بتوانید پروسه بازسازی یا نوسازی ویلای خود را شروع کنید، باید یک پیمانکار و چند کارگر فصلی پیدا کنید که این مورد هم می‌توان در زمان بازسازی یا نوسازی ویلا تأثیر داشته باشد. این نکته را به این دلیل می‌گوییم که بعضی از فصل‌ها هستند که حجم کار بسیار بالا می‌رود و ممکن است پیمانکار و کارگران، کار ویلای شما را به‌خوبی انجام ندهند.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند روی زمان بازسازی و دکوراسیون ویلا تأثیر داشته باشد، قیمت مصالح است. امروزه قیمت مصالح، نوسانات زیادی دارد. درنتیجه این مورد هم می‌تواند در تعیین زمان مناسب جهت بازسازی یا نوسازی ویلا تأثیر داشته باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که زمان مناسب برای بازسازی کردن ویلا، می‌تواند زمانی باشد که هزینه‌ها به کمترین مقدار خود برسند.

بخش‌های مختلف ویلا برای بازسازی کدامند؟

برای بازسازی ویلای خود می‌توانید از بخش‌های مختلف شروع کنید. هرجایی که نیاز به بازسازی داشت را بازسازی کنید. بازسازی ویلای قدیمی، می‌تواند به‌سادگی رنگ‌آمیزی آن باشد یا این‌که شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها شود. شاید دوست دارید، در ویلای خود استخر داشته باشید. این مورد هم می‌تواند یکی از موارد بازسازی باشد. احداث استخر، ایجاد فضاهای جدید، باغچه یا باغ همگی از تغییراتی هستند که می‌توانید در ویلای خود به وجود آورید.

به‌عبارت‌دیگر می‌توان این‌طور گفت که هر قسمت از ویلا، این قابلیت را دارد تا موردبازسازی قرار بگیرد. شما برحسب نیاز و همچنین بر اساس میزان فرسودگی ویلای خود تصمیم به بازسازی آن می‌گیرید. به‌عنوان‌مثال اگر دوست دارید میزان زیبایی ظاهری ویلای شما افزایش پیدا کند، می‌توانید سراغ دیوارها، رنگ دیوار، در و پنجره بروید. ناگفته نماند که بازسازی ویلا می‌تواند شامل ایجاد تغییرات در دکوراسیون هم باشد. تمامی‌این موارد به شما و به وضعیت ویلای شما بستگی دارد.

بازسازی ویلا

بازسازی بخش‌های مختلف ویلا

برای بازسازی کردن ویلا می‌توانید از بخش‌های مختلفی شروع کنید. در ادامه به هر یک از این بخش‌ها اشاره و توضیحات لازم را هم خدمت شما ارائه می‌کنیم.

  • بازسازی سالن ویلا

برای بازسازی ویلا می‌توانید از قسمت سالن شروع کنید. قسمت سالن ویلا، معمولاً خیلی نیاز به بازسازی آن‌چنانی ندارد. البته به شرطی که هنوز سیم‌کشی‌های آن سالم باشند و مشکلی برای آن‌ها به وجود نیامده باشد. در این صورت می‌توانید تنها با یک رنگ‌آمیزی ساده تغییرات دلخواه خود را ایجاد کنید. در قسمت سالن، می‌توانید از سنگ برای بازسازی دیوارها استفاده کنید که هزینه این کار افزایش می‌یابد. درنتیجه اگر هزینه کافی نداشته باشید، همان رنگ‌آمیزی می‌تواند گزینه خوبی باشد.

  • آشپزخانه ویلا

آشپزخانه هم یکی دیگر از بخش‌های ویلا است که می‌توانید به فکر بازسازی آن باشید. برای بازسازی آَشپزخانه، باید سراغ قسمت‌های اصلی آن بروید. اصلی‌ترین قسمت آشپزخانه، شامل کابینت‌ها می‌شود. همچنین می‌توانید مصالح را هم تغییر دهید. سعی کنید از مصالح باکیفیت استفاده نمایید. به این دلیل که در قسمت آشپزخانه، میزان رطوبت بالا است و لازم است که مصالح از کیفیت کافی برخوردار باشند.

بازسازی ویلای قدیمی

  • سقف ویلا

سقف هم یکی دیگر از مواردی است که می‌توانید برای بازسازی ویلا، مدنظر خود قرار دهید. این قسمت از ویلا برای بسیاری از افراد اهمیت زیادی دارد. درنتیجه باید توجه کافی نسبت به بازسازی آن داشته باشید. برای این قسمت حتماً لازم است که از متخصص کمک بگیرید. سقف ویلا را می‌توانید با استفاده از لوسترهای زیبا مزین کنید یا این‌که طرح‌های متنوعی متناسب با فضای کلی ویلا برای سقف‌های خود ایجاد کنید. برای ایجاد طرح، می‌توانید از کناف و همچنین گچ استفاده کنید.

  • سرویس بهداشتی ویلا

سرویس بهداشتی هم یکی دیگر از مواردی است که در هر ویلای قدیمی، ممکن است نیاز به بازسازی داشته باشد. برای این قسمت از ویلا، می‌توانید از سرامیک، سنگ‌های تیره یا کدر استفاده کنید. به این دلیل که در این قسمت از ویلا، میزان کثیف شدن کف و دیوارها بسیار بالا است. درنتیجه لازم است که حتماً سرامیک به‌گونه‌ای باشد که لکه‌ها خیلی در آن پیدا نباشند.

در هنگام بازسازی این قسمت از ویلا، بهتر است که با مراقبت عملیات تخریب را انجام دهید. چون ممکن است به لوله‌ها، آسیبی وارد شود. درنتیجه مجبور به هزینه بیشتری خواهید شد یا حتی این احتمال وجود دارد که لوله آسیب ببیند و شما متوجه آن نشوید. سپس بعد از قرار دادن کاشی‌ها، آب نشت کند و مجدد باید هزینه پرداخت کنید.

بازسازی ویلای قدیمی

هزینه‏‌های بازسازی ویلاها به عوامل مختلفی بستگی دارد؟

قطعاً نمی‌توان قیمت یا هزینه خاصی را برای بازسازی کردن ویلا اعلام کرد. چون بازسازی هر ویلا بستگی به مالک و وضعیت آن دارد. مسلماً بازسازی جزئی، هزینه کمتری نسبت به بازسازی کل ویلا خواهد داشت. برای اطلاع دقیق از هزینه‌های بازسازی، بهتر است که لیستی تهیه کنید تا بتوانید به‌صورت دقیق هزینه بازسازی را برآورد کنید. در این لیست باید هزینه مصالح، حمل، پیمانکار، کارگران و غیره را محاسبه کنید.

ارزیابی مقاومت بنا برای بازسازی ویلا

تغییر طراحی ویلا و دکوراسیون داخلی ویلا در ساختمان‌هایی که عمر چندانی ندارند و در اصطلاح نوساز هستند، کار چندان سختی نیست اما با افزایش سن ساختمان، کار پیچیده خواهد شد. در ساختمان­هایی که عمر بنا زیاد است، برای انجام تغییرات اساسی، باید حتما مقاومت بنا مورد ارزیابی قرار بگیرد. جمع آوری تیغه­های داخلی یا تغییر در کف و افزایش وزن سقف، باید با انجام محاسبات دقیق باشد و این کار توسط یک مهندس عمران با تجربه باید انجام شود.

پس از ارزیابی و محاسبات دقیق، می‌توان فضا را به طور کامل تغییر داد به شرط آنکه محدودیت‌های جدی وجود نداشته باشد. مهندس معمار باید طراحی داخلی را با در نظر داشتن محدودیت‌ها، سلیقه کارفرما و برآورد هزینه انجام دهد. گاهی وضعیت ساختمان به گونه ای است که نیاز به مقاوم سازی ضروری است.

بازسازی ویلای قدیمی

بازسازی ویلا بر اساس سبک طراحی ویلا

بازسازی ویلا را می‌توان بر اساس سبک‌های طراحی داخلی انجام داد. البته برای این منظور باید دید که کارفرما تمایل به تعویض مبلمان و وسایل خود دارد یا نه؛ در صورتی که طراح مجبور باشد از وسایل قبلی بهره بگیرد، کار کمی‌سخت خواهد شد. معمولا سبک‌های کلاسیک و مدرن، به نسبت سایر سبک‌ها طرفدار بیشتری دارند. اگر به صورت هماهنگ این امکان وجود داشته باشد که محوطه و نما نیز بازسازی شود، نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد.

البته بازسازی محوطه بیشتر در بازسازی باغ ویلا مشهود است، مثلا هنگامی‌که یک خانه باغ قدیمی را خریداری می‌کنید و قصد طراحی باغ ویلا را در آن دارید. لازم است تا محوطه آن را با توجه به نیاز و سلیقه خود مرمت و بازسازی کنید و یا حتی ممکن است بخشی را به بنای آن بیفزایید. طراحی محوطه و طراحی نما، در ویلا‌های بازسازی باید تابع یکی از سبک‌ها باشد. هر چقدر طراحی داخلی ویلا به طراحی محوطه و نمای آن نزدیک شود، حس بهتری را به مخاطب القا خواهد کرد.

بازسازی ویلای قدیمی

اهمیت رعایت ضوابط بازسازی ویلا

هر گونه تغییر در ساختمان، نیاز به اخذ مجوزهای لازم از سوی شهرداری دارد و بازسازی ویلا از این امر مستثنا نیست. پس از همان ابتدای کار و طراحی داخلی با هدف بازسازی، باید مجوزهای لازم را برای این منظور دریافت کرد. همچنین طراحی باید بر اساس ضوابط انجام شود و طراح نمی‌تواند بر اساس سلیقه خود تغییراتی را خارج از ضوابط اعمال کند. یک مهندس ناظر با شرایط تعیین شده، باید به عنوان ناظر بر بازسازی نظارت کامل داشته باشد. چنانچه طراحی نما و بازسازی آن نیز مد نظر باشد، علاوه بر این باید ایمنی را نیز رعایت کرد. برای این منظور نصب حفاظ‌های مخصوص در پیاده رو ضروری است علاوه بر این باید اقدام به نصب تابلوهای هشدار دهنده کرد.

بازسازی ویلای قدیمی

نتیجه‌گیری

ویلاها معمولاً نسبت به آپارتمان‌ها از ارزش بیشتری برخوردار هستند و کیفیت زندگی بالاتری دارند. همچنین به علت این‌که وزن خیلی زیادی را تحمل نمی‌کنند و سازه‌های بزرگی روی آن‌ها قرار نمی‌گیرد، بهتر می‌توان آن‌ها را بازسازی کرد. برای بازسازی ویلا، می‌توانید از یک‌گوشه شروع یا اینکه کل ویلای خود را بازسازی کنید. به‌ هرحال وضعیت فرسودگی ویلای شما می‌تواند در این امر دخیل باشد. در این مطلب درباره تمامی‌نکات مربوط به بازسازی یا نوسازی ویلا صحبت کردیم که می‌توانند بسیار مفید باشند. همچنین درباره بخش‌های اصلی و مهم یک ویلا در بازسازی هم صحبت کردیم.