4.4/5 - (7 امتیاز)

برکه‌های مصنوعی ویلا و باغ، می‌توانند محیط بسیار دلنشینی را ایجاد کنند. این نوع برکه­‌ها، در سبک طبیعت گرایانه به ویژه باغ ژاپنی به وفور دیده می­ شوند. برکه مصنوعی معمولا باید به شکل نامنظم طراحی شود تا با سبک طبیعت گرایانه، همخوانی داشته باشد. این نوع آبنماها علاوه بر زیبایی، تا حدودی باعث تلطیف و پاک­ سازی هوا می‌شوند. برکه مصنوعی با توجه به ابعادی که دارد، قابلیت اجرا در ویلا یا در حیاط را خواهد داشت. برکه مصنوعی در حیاط، معمولا ابعاد کوچک تری دارد در نتیجه قیمت ساخت برکه مصنوعی در حیاط، کمتر خواهد شد. در نقطه مقابل، هزینه ساخت برکه مصنوعی در ویلا و با ابعاد بزرگ، بیشتر است.

آبنما

اجرای برکه مصنوعی

اجرای برکه مصنوعی در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد اما واقعیت امر این است که اجرای برکه به مهارت و تخصص نیاز دارد. برای اجرای یک برکه مصنوعی، باید پیش از هر چیز خاکبرداری انجام شود. هر چه مساحت برکه مصنوعی بیشتر باشد، خاکبرداری نیز بیشتر خواهد شد.  یکی از موارد مهمی‌که در برکه مصنوعی باید به آن توجه ویژه شود، عایق بندی کف و دیواره‌های برکه است، عایق بندی کف و دیواره‌های برکه، یک کار تخصصی محسوب می‌­شود. اگر عایق بندی به خوبی صورت نگیرد، اتلاف آب و خالی شدن برکه، دور از ذهن نیست. برای این منظور پس از خاکبرداری، خاک کف برکه کوبیده خواهد شد و به شیوه‌های مختلف، عایق بندی صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از موارد مهمی‌که در برکه‌های مصنوعی باید به آن توجه داشت، گردش آب است و نباید آب حالت ساکن داشته باشد چون علاوه بر بوی بد، تبدیل به محلی برای تجمع حشرات خواهد شد. البته گردش آب باید به شکلی نامحسوس باشد تا برکه حالت غیر طبیعی پیدا نکند. طراحی  و اجرای برکه در شرایطی که گردش آب را به همراه داشته باشد، مهارت خاصی را می‌طلبد. برای ایجاد گردش آب در برکه مصنوعی، از پمپ‌های مخصوص کمک گرفته می‌شود. گاهی در نظر گرفتن آبشار مصنوعی در کنار برکه، به جریان و حرکت آب کمک خواهد کرد.

محوطه سازی

اهمیت سنگ در برکه مصنوعی

بهره گیری از سنگ در برکه مصنوعی، اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند به برکه حالت طبیعی ببخشد. بعد از عایق بندی دقیق کف و دیواره‌های برکه، باید از سنگ برای تزئین اطراف برکه کمک گرفت. سنگ‌هایی که در برکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمدتا ظاهری طبیعی دارند یعنی نامنظم هستند. استفاده از سنگ‌های صاف و صیقلی در اطراف برکه مصنوعی چندان متداول نیست و ظاهر طبیعی برکه را از بین خواهد برد.

نقش گیاهان در برکه مصنوعی

گیاهان در برکه مصنوعی، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و باید به درستی انتخاب شوند. گیاهانی که برای داخل برکه انتخاب می‌شوند، گیاهان آبزی هستند. این گیاهان به بهبود وضعیت آب و تلطیف محیط کمک می‌کنند. از گیاهان آبزی می‌توان به نیلوفر آبی، اختر آبزی، نخل مرداب اشاره کرد. گیاهان آبزی، به شیوه ای خاص در آب قرار می‌گیرند. علاوه بر این، گیاهانی هم برای اطراف برکه در نظر گرفته خواهند شد که این گیاهان عمدتا با طرح برکه مصنوعی در تناسب هستند ولی به طور کلی، گیاهانی چون زنبق رشتی و پامپاس گراس برای اطراف برکه مناسب هستند. چنانچه اطراف برکه حالت صخره ای داشته باشد، می‌توان از گیاهانی چون کتناستر یا شیرخشت، پیراکانتا، جونی پروس و…، استفاده کرد.

گیاه سنبل آبی در برکه مصنوعی

امروزه گیاه سنبل آبی به عنوان یک گیاه آبزی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد چون به راحتی در مدت زمان کوتاهی می‌تواند سطح آب را سبز کند. این گیاه اگر چه زیبا و گزینه ای ایده آل برای برکه مصنوعی به نظر می‌رسد اما واقعیت امر این است که گیاهی مهاجم به حساب می‌آید. این گیاه زندگی را برای سایر گیاهان آبزی داخل برکه مصنوعی، غیر ممکن می‌کند. علاوه بر این، از آنجایی که جاذب فلزات سنگین است، گیاهی سرطان زا به حساب می‌آید. سنبل آبی، امکان زندگی را برای ماهی‌ها و جانداران داخل برکه غیر ممکن می‌کند. پس نباید از این گیاه برای تزئین و زیباسازی برکه استفاده کرد.

ماهی کوی در برکه مصنوعی

با توجه به عمق و وسعت برکه مصنوعی، می‌توان ماهی‌های زیبایی به نام کوی فیش را برای برکه خریداری کرد. این ماهی‌ها به طبیعی تر شدن ظاهر برکه کمک می‌کنند اما باید به نگهداری از آن‌ها آشنایی داشت. در صورت نگهداری از این ماهی در برکه، نباید از هیچ نوع ماده شیمیایی داخل آب استفاده کرد. علاوه بر این، باید در زمانی که احتمال یخبندان آب وجود دارد، از ماهی‌ها مراقبت کرد. معمولا برای پیشگیری از یخ زدن آب، از یک شناور برای سطح آب کمک گرفته می‌شود. اما در شرایطی که با وجود در نظر گرفتن تمهیدات خاص همچنان احتمال یخ زدگی آب وجود داشته باشد، ماهی‌ها را از داخل برکه مصنوعی، باید جا به جا کرد.