4.2/5 - (5 امتیاز)

در ایران، طراحی ویلا، معمولا در شهرهای شمالی با آب و هوای مطلوب و دلپذیر همواره صورت می‌گیرد.

شمال ایران در واقع پر طرفدار ترین و محبوب ترین موقعیت‌های ویلایی است و چنانچه اگر فردی میان دو منطقه ی برای مثال کلاردشت و طالقان حق انتخاب برای ساخت ویلا داشته باشد، به احتمال 85 درصد، کلاردشت را انتخاب خواهد کرد.

اما همیشه اوضاع و شرایط به صورتی نخواهد بود که شما بتوانید برای ساخت ویلا ایده آل خود از میان مناطق دلخواه خود به ویژه در شمال یکی را برگزینید.

طراحی و ساخت ویلا اخیرا در مناطق کوهستانی و یا گرمسیری مانند جنوب کشور نیز رواج پیدا کرده.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با ویژگی‌های آب و هوای گرم و مرطوب نیز آشنا کنیم تا اگر قصد خرید یا ساخت ویلا را در این مناطق داشتید، بتوانید با اطلاعات و آگاهی بیشتر اقدام کنید.

طراحی ویلا در اقلیم گرم و مرطوب

سواحلی در جنوب غربی استان خوزستان که دارای اقلیم گرم و مرطوب هستند و به لحاظ اقلیمی‌تابستان‌ها نسبتا طولانی و زمستان‌ها کوتاه که فقط در دو ماه دی و بهمن تا حدودی خنک می‌باشد. به سبب مجاورت با دریا، درصد رطوبت هوا بالاست و همچنین در اثر کم بودن بارندگی، به جز نخلستان‌ها و کشتزار‌هایی محدود می‌توان گفت فاقد پوشش گیاهی است.

خصوصیات آب و هوایی اقلیم گرم و مرطوب

  • بارش سالیانه بسیار کم و اغلب در پاییز و زمستان
  • رطوبت بالا در تمام سال
  • تابستان گرم و مرطوب
  • زمستان‌هایی معتدل
  • اختلاف دمایی کم در شب و روز
  • شور بودن آب
  • پوشش گیاهی و تنوع گیاهی کم
  • تابش عمودی آفتاب

از ویژگی‌های بیان شده در این اقلیم میتوان دریافت که به طور کلی این شرایط طراحی و ساخت ویلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از جمله تابش‌های عمودی، شور بودن آب، رطوبت از تاثیگذار ترین ویژگی‌ها در چگونگی اجرای ویلا است.

اهداف طراحی ویلا در اقلیم گرم و مرطوب

  • طراحی داخلی ویلا به گونه ای که دمای فضاهای داخلی را کاهش دهد
  • محافظت از سازه ی ویلا در برابر تابش مستقیم نور خورشید با ایجاد حداکثر سایه اندازی
  • استفاده هدفمند از جریان هوا برای ایجاد تهویه طبیعی.

طراحی ویلا در اقلیم گرم و مرطوب

ملزومات طراحی ویلا در اقلیم گرم و مرطوب

پلان ویلا در اقلیم گرم و مرطوب

برای طراحی پلان ویلا در اقلیم گرم و مرطوب، بهترین جهتی که پیشنهاد می‌شود، جهت جنوبی است که بدون شک موجب می‌شود تا بیشترین مقدار انرژی خورشید در زمستان و کمترین در تابستان وارد فضای داخلی ویلا شود.

علاوه بر جنوبی بودن جهت ویلا، ساختمان ویلا بصورت درون گرا بوده و در واقع فضاهای داخلی دور تا دور یه نقطه مرکزی ساخته می‌شوند و وسط بنا خالی است.

به جز روزهای گرم سال که فقط سیستم‌های سرمایشی چون اسپیلت‌ها جوابگو هستند، برای روزهای معتدل زمستانی، باز شوهای وسیع و رو به آب دریا تعبیه می‌شوند تا با تهویه طبیعی از دمای داخل ویلا بکاهد.

همچنین ایوان‌های وسیع و سرپوشیده و یا نیمه مسقف طراحی می‌شوند که عموما رو به دریا هستند.

فرم کلی ساختمان

از آنجا که شدت تابش آفتاب در جهات شرق و غرب بسیار است، فرم ساختمان باید کشیدگی در امتداد محور شرقی – غربی داشته باشد. در این حالت با ایجاد کوران درداخل ساختمان و در نهایت کاهش رطوبت هوای داخلی بهتر انجام می‌شود.
اما در صورتی که ویلا کاملا در سایه قرار گیرد پلان آن می‌تواند آزاد باشد، همچنین بهتر است بنای ویلا بر خلاف اقلیم سر،  در جهت وزش بادهای مطلوب قرار گرفته و سقف آن بلند باشد.

به حداکثر رساندن جریان هوا در اطراف ویلا توسط ایجاد فواصل مناسب، استفاده از پنجره‌های دو جداره نیز توصیه می‌شود.

سقف‌های ویلا در اقلیم گرم و مرطوب

سقف‌های ویلا در این مناطق به صورت مسطح و ساده ساخته می‌شوند چرا که سقف‌های مسطح نوعی عایق حرارتی هستند و موجب جلوگیری از هدر رفت انرژی می‌شوند.

ارتفاع اتاق نیز در این منطقه از سایر مناطق اقلیمی‌ایران بیشتر است و گاه تا چهار متر می‌رسد.

طراحی ویلا در اقلیم گرم و مرطوب

متریال ویلا در ساخت ویلای اقلیم گرم و مرطوب

مصالح مناسب ساخت ویلا در اقلیم گرم و مرطوب عموما باید از دو جهت ویژگی‌های مناسب را دارا باشند.

اولا باید در مقابل گرما مقاوم باشند و دوم در مقابل رطوبت. از این رو برای انتخاب مصالح مناسب موضوع چالشی تر خواهد بود.

مصالح مورد نظر باید ظرفیت حرارتی کمی‌داشته باشند تا حرارت را را کمتر جذب کنند و یا اصلا جذب و ذخیره حرارت در آن صورت نگیرد. زیرا از لحاظ اقلیمی‌که مشکل اساسی گرمای بیش از حد منطقه می‌باشد، ذخیره حرارت در طول روز منطقی نیست و در شب مشکل ایجاد می‌کند. به استناد دلایل ذکر شده، چوب بهترین نوع مصالح در این مناطق است، چرا که چوب حرارت را به شدت کند انتقال می‌دهد و در نهیات این حرارت کسب شده در طی روز، روی سطح چوب باقی می‌ماند و با وزش نسیم نسبتا خنک در شب، چوب حرارت را از دست می‌دهد.

در ویلا‌های بومی‌این منطقه‌ها متریال بومی‌که رواج دارد و به کار برده می‌شوند، در دیوارها سنگ، خشت و یا آجر می‌باشد و پوشش سقف نیز از تیر چوبی، و پوشش‌های مدرن و ساخته شده به روش‌های جدید است. شایان ذکر است که برای ایجاد عایق حرارتی و رطوبتی در سقف بنا، سطح ورقه‌های چوبی با یک لایۀ خاک رس مرطوب و دو لایه کاه گل پوشانده می‌شود.

طراحی ویلا در متل قو

سبک طراحی ویلا در مناطق گرم و مرطوب

سبک طراحی ویلا در این اقلیم، معمولا طراحی ویلا مدرن است. ویلا مدرن تنوع بیشتر و محدودیت کمتر برای اجرا دارند و همچنین در شرایط مختلف آب و هوایی انعطاف پذیر تر است.

همچنین علاوه بر پروتکل‌هایی که در طراحی و اجرای ویلا مدرن وجود دارند، ویژگی منحصر به فرد ویلا‌ها در این منطقه داشتن شناشیل در نمای ویلا است.

شناشیل فضایی است مختص تهویه هوا و در واقع کمک به داشتن هوایی مطلوب تر در داخل ویلا میکند.

در واقع نوعی بالکن است که به سمت بیرون خانه و روبه معبر و با چوب ساخته شده که پیرامون و بیرون آن با نرده‌های مشبک پوشیده شده است تا هوا به راحتی در آن جریان یابد. همچنین برخی از ویلا‌ها دارای شناشیل بدون سقف هستند.