5/5 - (7 امتیاز)

ویلای نئوکلاسیک

ویلای نئوکلاسیک در قرن ۱۸ و ۱۹  میلادی، از مهم ترین سبک معماری، در بلاد اروپایی بوده است. این سبک ابتدا از ایتالیا و بعد هم در فرانسه طرفداران زیادی پیدا کرد.

با نگاهی متفاوت به تاریخ، این معماری مانند معماری پست مدرن، به گذشته توجه ویژه‌ای داردتعریف ساده ای که از نئوکلاسیک می‌توانیم بیان کنیم، این است که نئوکلاسیک پوششی قدیمی‌بر روی امکانات مدرن می‌باشد.

ویژگی‌های ویلای نئوکلاسیک

  • استفاده از آینه‌های بزرگ
  • بهره گیری از متریال‌های ساخته شده از فلزات، با تلفیقی از چوب، شیشه، بتن، فولاد و سنگ
  • دیزاینی  از مبلمان‌های مخملی و همچنین مبلمان سبک کلاسیک، که مدرنیته شده است.
  • رنگ آمیزی با رنگ‌های کرم، طلایی با تلفیقی از رنگ‌های چشمگیر بنفش، قرمز و فیروزه ای
  • بهره گیری از سقف آویزهای زینتی بلند (لوستر)
  • استفاده از المان‌های معماری کلاسیک، که با نورپردازی مدرن همراه شده
  • رعایت اصول هندسی کلاسیک، در همجواری هنرهای زیبای معاصر

نئوکلاسیک یکی از  پرطرفدارترین روشهای طراحی است، که از ترکیب سنت‌ها با شاخص‌های طراحی امروزی پدید آمده و مخاطب خود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ویلای نئو کلاسیک

نما در طراحی ویلای نئوکلاسیک

همانگونه که از نام آن پیداست نئوکلاسیک گرایش جدیدی است به سبک‌های تاریخی و به دنبال زنده نگاه داشتن سنت، در زندگی و سلیقه نوین می‌باشد. به طور خاص سادگی اشکال هندسی و ستون‌های عظیم رومی‌و البته یونانی با سرستون‌های اختصاصی در نمای ویلا، از عموم ویژگی‌ها است که در نمای ویلای نئوکلاسیک دیده می‌شود. شاخص‌های تزیینی کمتری نسبت به سایر سبک‌های معماری در این نما وجود دارد و با دوری از تجمل‌گرایی به دنبال شکل ساده‌ای در معماری است .

ویژگی‌های نما در ویلای نئوکلاسیک

تقارن اجزا از مهم‌ترین ویژگی‌های این نما است که حاصل آن آرامش، سکون و البته ثبات است. وجود نقطه مرکزی که معمولاً ورودی ویلا است، نیز قابلیت خاص دیگری است. تاکید بر قرار گرفتن ورودی ویلا در مرکز، به علت جلو آمدگی ستون‌ها است، که البته تزیینات درب ورودی نیز مزید علتی است بر این امر مهم در نمای نئوکلاسیک.

بهره گیری از شاخصه‌های سنتی برگرفته از معماری گذشته یونان و روم، در کنار چشم نوازی و انعکاس لطف و زیبایی گذشته معماری، حس باشکوهی را در طراحی نمای ویلا برمی‌انگیزد. تصور کنید رواق بلندی را که در ارتفاع دو طبقه، با کمک ستون‌ها عظیمی‌نگه داشته می‌شود، که این ستون‌ها نه تنها در قاب ورودی ویلا، بلکه می‌تواند در سراسر نما ادامه یابد. لبه‌های قرنیزی پنجره‌ها و کنگره‌های چهارگوش، عواملی است که از سادگی نما می‌کاهد.

در طراحی ویلای نئوکلاسیک، بخش مرکزی نمای ویلا اهمیت بیشتری نسبت به سایر فضاها دارد ستون‌های بلند و قطور و سنتوری که در نما نشانگر نئوکلاسیسم می‌باشند، که با تکرار این ستون‌ها در ایوان‌های ویلا، موجب تقویت این رویکرد می‌شود. در عین حال این ستون‌ها تاکید بصری خاصی بر درب ورودی ویلا دارند. سنتوری و ستون‌های بلند کرنتی در نقطه مرکزی بنا، به صورتی تراش خورده به عنوان نمادی از شکوه و تجمل‌گرایی دوران کلاسیک، بدون تزییناتی خاص، مسیری است آرام در جهت حرکت تدریجی به سمت ساده گرایی نوین. استفاده از آجر در مسیر پیاده راه ویلا و امتداد و پیوستگی آن تا روی نما، ضمن ایجاد پیوستگی بصری، میتواند نمونه معاصر در طراحی و اجرای ویلای نئوکلاسیک باشد.

در طراحی نمای ویلاهای یک طبقه نیز، می‌توان از این سبک استفاده نمود، بهره گیری از پنجره‌های قوسی و  متقارن در دو سمت نما و پیش آمدگی یک فضای مرکزی، با ستون‌های قطور، می‌تواند در طراحی یک ایوان کلاسیک با حداقل المانهای تزیینی کمک شایانی به طراح بنماید. در این فضا استفاده از رنگ‌های روشن و همچنین طراحی ستون‌های نما، امتداد افقی این ویلای نئوکلاسیک یک طبقه را تعدیل می‌کند.

طراحی ویلای نئو کلاسیک

شما در برخورد اول با شخصی غریبه، که شناختی نسبت به شخصیت وی ندارید ، با توجه به ظاهر و پوشش آن فرد، یا انرژی مثبت می‌گیرید و از او خوشتان می‌آید و یا بالعکس. این مهم می‌تواند در مواجهه با نمای یک ساختمان هم اتفاق بیفتد، نمای یک ساختمان می‌تواند در نگاه اول آنچنان شما را شیفته و مجذوب خود  نماید ، که حتی از برخی نواقص داخلی آن بنا  چشم‌پوشی کنید.

البته باید به این نکته توجه داشت، که طراحی و اجرای نما، جدا از سلیقه شما نیاز به رعایت استاندارد و قوانینی دارد که توسط شهرداری‌ها تصویب و ابلاغ شده است  و همچنین توجیه اقتصادی،  یکی دیگر از ملزومات طراحی نما در ویلای نئوکلاسیک یا انواع دیگر معماری‌هاست.

اصول طراحی نما در ویلای نئوکلاسیک

الف) توجه به شرایط اقلیمی: باید دقت داشت که ویلا در کجا و یا با چه شرایط آب و هوایی ساخته شده؟ بعضی از متریال‌ها برای هر نوع آب و هوایی مناسب نیستند.

ب) متریال و مصالح: یکی دیگر از مواردی که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، این است که آیا متریال مورد نظر یک ویلای نئوکلاسیک در منطقه ساخت بنا موجود است؟ یا باید از شهری دیگر تهیه و تامین گردد، که در این صورت هزینه حمل و نقل مصالح نیز به هزینه ساخت اضافه می‌گردد.

ج) اصول و ضوابط طراحی نمای نئوکلاسیک: توجه به قوانین ابلاغی شهرداری‌ها از نکات کلیدی در طراحی نما برای یک سازه می‌باشد.

 د) سلیقه کارفرما: توجه ویژه به سلیقه و ایده‌های ذهنی کارفرما در طراحی نما از مسائلی است که در طراحی اولیه می‌بایست، مدنظر طراح قرار گیرد.

ه) هزینه طراحی نمای نئوکلاسیک: اگر بودجه‌ای که برای طراحی نما در نظر گرفته شده، از ابتدا مشخص باشد، دست طراح را، برای انتخاب طرحی خاص  که هم استانداردهای مورد نظر را داشته هم بر گرفته از  سلیقه و ایده  کارفرماست و انتظارات کار فرما  در آن لحاظ شده را باز می‌گذارد.

 و) نورپردازی نمای نئوکلاسیک: همانطور که زیبایی نما در روز موجب شاخص شدن ویلای شماست، نورپردازی در شب نیز، اهمیت ویژه‌ای دارد و زیبایی بصری مضاعفی را در چشم مخاطب ایجاد می‌کند.

طراحی ویلا نئوکلاسیک

در واقع علت اصلی انتخاب طرح نئوکلاسیک، برای ویلا این است که، نظم، تعادل، تقارن، شکوه و عظمتی که در نمای ویلا دیده می‌شود، این امکان را به افراد می‌دهد که با انتخاب و گزینش این سبک از معماری، اعتبار و نظم خود را به رخ مخاطبین بکشند.

از ویژگی‌های دیگر این سبک این است که سادگی ویلای نئوکلاسیک، هزینه تمام شده را کاهش داده و به علت از بین رفتن هزینه‌های مربوط به المان‌های سنگی و سیمانی، صرفه و توجیه اقتصادی معقولی در مقایسه با سایر سبک‌های معماری دارد. ذکر این نکته به نظر ضروری است، که علیرغم مورد اشاره شده در مقوله سادگی، نئوکلاسیک بنایی است که اصالت و وقار خود را نیز حفظ کرده است.

عوامل کلی موثر در مطلوبیت ویلا نئوگلاسیک

 الف) از نظر فرهنگی: این مهم، یکی از اساسی ترین مسائل در انتخاب طرح ویلا میباشد. عنایت ویژه به عوامل فرهنگی و شیوه زندگی ساکنین محل مورد نظر، که اگر رعایت نشود، قطعاً باعث ایجاد مشکلاتی خواهد بود.

 ب) از نظر اقلیم: توجه به وضعیت اقلیم، از نظر شرایط زیستی، از مواردی است که مطابقت آن با عوامل جوی محلی، در ایجاد شرایط مناسب ویلا موثر است، همچنین رعایت فاصله همجواری مناسب و معقول از سازه‌های اطراف و انتخاب سطح و ابعاد مناسب جهت پنجره‌ها که تاثیر مستقیمی‌در میزان روشنایی و آفتابگیر بودن فضاهای مختلف ویلا دارد.

طراحی داخلی ویلا نئوکلاسیک

طراحی داخلی ویلا نئوکلاسیک

اشاره به برخی نکات در طراحی داخلی ویلا نئوکلاسیک نیز در این مبحث خالی از لطف نیست. شما با انتخاب طرح نئوکلاسیک می‌توانید، علاوه بر فراهم نمودن حس شکوه و عظمت برای ساکنین ویلا، از لوکس و بی‌آلایش بودن سبک مدرن نیز استفاده نموده و فضایی گیرا و زیبا را برای ایشان به ارمغان آورید. در این سبک از طراحی معمولاً رنگ‌های خنثی و روشن در مجاورت رنگ‌های قرمز و بنفش غالبند. ارمغان این تفاوت عاملی است در جهت زیبایی و‌هارمونی محیط.

اگر بخواهیم اشاره ای اجمالی در مورد  متریال  استفاده شده در داخل ویلایی با سبک نئوکلاسیک داشته باشیم  میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • میز کنسول با متریال سنگ و فولاد
  • بهره گیری از لمینت یا پارکت برای کف
  •  مبلمان چستر و مخمل
  • شیشه‌های رنگی با ارتفاع زیاد
  • آینه‌های بزرگ

 بهره گیری از مصالح سنگی، بتنی، چوبی و البته شیشه و فلز، عاملی است که هزینه‌های این نوع طراحی را در مقایسه با سایر سبک‌ها پایین آورده است.