4.7/5 - (8 امتیاز)

در طراحی و ساخت ویلا، همواره مهم ترین عاملی که تعیین کننده نتیجه نهایی حاصل از تصمیم شماست، بودجه و میزان توانایی مالی کارفرما یا در واقع فاکتور مهم هزینه ساخت ویلا است.

اینکه تا چه حد بتوانید برای ساخت ویلای مورد علاقه خود هزینه کنید، بسیاری از موارد را از جمله موقعیت ویلاسازی، سبک طراحی ویلا، مصالح استفاده شده، متراژ بنا و زمین و… را تحت تاثیر مستقیم قرار میدهد و در نتیجه حاصل نهایی از آنجه را که می‌سازی نیز وابسته به تمامی‌موارد نام برده است. رابطه تاثیر گذاری ذکر شده، یک رابطه دو طرفه است، یعنی علاوه بر اینکه بودجه بر نتیجه نهایی تاثیر میگذارد، انتظارات شما نیز از یک ویلا بر قیمت تمام شده ویلا تاثیر گذار است.

هزینه ساخت ویلا

برآورد هزینه ساخت ویلا

برای برآورد هزینه ساخت ویلا باید موارد متعددی از جمله موقعیت قرارگیری زمین برای مثال اگر زمین بر روی شیب واقع باشد در این صورت هزینه گود برداری طبیعتا متفاوت است، نوع کاربری موجود و کنونی زمین شما برای اخذ مجوز‌های ساخت، میزان خاک برداری و مسیرهای دسترسی (خاکی یا آسفالته ) در گام اول مورد بررسی قرار بگیرد.
از موارد تاثیر گذار دیگر میتوان به اقلیم و آب و هوا و زمان شروع بکار عملیات ساخت ویلا، از عوامل موثر در برآورد هزینه  است چرا که در بعضی از مناطق کوهستانی با شروع بارندگی و فصل سرما عملیات ساختمانی به کندی پیش میرود و باعث افزایش هزینه‌های اجرایی از جمله ترابری و حمل و نقل برای کارفرما خواهد شد.
همچنین تجربه‌های اجرایی نشان داده است که روند پروژه در مناطق سردسیر کمی‌مشکل خواهد بود چرا که در نحوه استفاده از متریال مثل بتن‌های زودگیر و چسب بتن جهت گیرایی سریع تر سیمان یا ضد یخ بتن که همگی بر افزایش هزینه‌های اجرایی موثر خواهند بود.

نمای ویلا تریبلکس

تعداد طبقات و متراژ از عامل موثر دیگر در برآورد هزینه ساخت ویلا

واضح و مبرهن است که در محاسبه هزینه یک پروژه ساختمانی، متراژ بنا در واقع مهم ترین فاکتور در تخمین هزینه‌ها است به عنوان مثال اگر قصد طراحی ویلا دوبلکس یا تریبلکس (سه طبقه) را دارید که ارتفاع هر طبقه را بلندتر از واحد‌های آپارتمانی معمول می‌خواهید (ارتفاع یک واحد آپارتمانی در حدود 2.70 الی 3 متر است) پس میزان مصالح بیشتری برای ساخت به کار خواهد رفت.

عامل بعدی در قیمت گذاری ارزش ساخت سازه است

جنس و نوع اسکلت ویلا که میتواند فلزی، بتنی یا پیش ساخته (مثل سازهای ال اس اف) باشد و یا حتی در ساختمان‌های چوبی در تخمین هزینه‌های ویلا بسیار موثر است.
عموم بنا‌های ویلایی رایج در ایران از اسکلت بتنی و فلزی استفاده می‌کنند که این دو نوع سازه از نظر زلزله و استحکام ارجحیتی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت اما هر کدام دارای مزیا و معایب خاص خود می‌باشند.

لازم به ذکر است بدانید که سازه بتنی در حال حاضر نسبت به فلزی مقروم به صرفه تر است و به طور تقریبی حدود 25 درصد هزینه تمام شده آن کمتر می‌شود و به همین دلیل خواهان بیشتری دارد.
البته سبک طراحی ویلا و نوع محاسبات سازه در ابعاد و نوع و جنس تیر‌ها و ستون‌ها بسیار موثر است پس محاسبات سازه توسط مهندسین طراح باید بهینه شده باشد و فاصله بین ستون‌ها و ابعاد آن در بهترین حالت ممکن قرار بگیرند.

قیمت ساخت ویلا

تاسیسات ویلا، از عوامل مهم در مدیریت هزینه است

امروزه با توجه به گستردگی و تنوع سیستم‌های تاسیسات ساختمان، به کار بردن هر یک از آن‌ها نیز معایب و مزایایی دارد، از این رو استفاده از یک تاسیسات مناسب می‌تواند کمک شایانی در مدیریت هزینه‌ها توسط کارفرما داشته باشد.

مثلا برای سیستم گرمایش ویلا، طراحی و ساخت شومینه و بخاری هزینه اجرای پایینی دارند اما گرمای مطلوبی مثل سیستم داکت اسپیلت یا گرمایش از کف نخواهند داشت، البته انتخاب هر یک بستگی به اقلیم منطقه نیز دارد، که کدام یک بیشتر مناسب است.
همچنین اگر قصد اجرای استخر، سونا یا جکوزی را دارید لازم است قبل از اجرا همه موارد اجرایی از لحاظ سازه و نوع تاسیسات مورد نیاز استخر خود را در نظر داشت.

سبک طراحی در تخمین هزینه ساخت ویلا

سبک طراحی از دیگر عوامل موثر در هزینه ساخت ویلا است. در ساخت ویلا مدرن یا ویلا کلاسیک علاوه بر تفاوتی که در طراحی هریک وجود دارد، مصالح به کار رفته نیز متفاوت است، بعنوان مثال متریال کاربردی در ویلا با نما مدرن در مقایسه با  نما کلاسیک که پرکار تر است و با متریال سنگی انجام میشود، به طبع هزینه بر تر است و قیمت نهایی ساخت بیشتری نسبت نماهای مدرن دارند.
همچنین برخی از نماهای مدرن نیز که حجم‌های چیچیده دارند و یا از متریال چوب بصورت گسترده در نما استفاده شده، هزینه ساخت را طبعا بالا می‌برند.
در طراحی ویلا نوع سقف نیز از دیگر عوامل موثر خواهد بود.
در ویلاهای موجود در مناطق پر باران از سقف‌های شیبدار استفاده می‌شود که این مدل سقف‌ها دارای تنوع زیادی از لحاظ متریال است.

محوطه سازی

محوطه سازی ویلا مدرن

دکوراسیون داخلی و محوطه سازی در قیمت ساخت ویلا

ساخت ویلا بدون توجه به تزیینات آن بی معناست. طراحی دکوراسیون داخلی از جمله مواردی است که در مراحل نهایی و اخری ویلا قرار دارد و توجه به آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
دکوراسیون داخلی ویلا  که شامل طراحی کابینت آشپزخانه، طراحی سقف‌های کاذب در آشپزخانه و یا سرویس بهداشتی نورپردازی‌ها، طراحی دیوارها،‌هارمونی رنگ و .. است و برای اینکه فضای مطلوب را داشته باشید بهتر است حتما برآورد از آن را در نظر داشته باشید.
علاوه بر این بعد از اتمام این عملیات نوبت به اجرای محوطه سازی ویلا میرسد محوطه سازی شامل طراحی فضاهای دسترسی به ویلا، آبنما، آلاچیق، گل آرایی و  فضای سبز ویلا، جانمایی فضای پارکینگ، سبز است.
لذا در برآورد هزینه نهایی ساخت ویلا حداقل 20 الی 30 درصد اضافه تر، بر هزینه‌های اجرای ویلا، جهت اجرای محوطه و دکوراسیون داخلی در نظر بگیرید.