4.8/5 - (26 امتیاز)

ویلا فلت به ویلایی گفته می‌شود که تنها یک طبقه باشد و فقط از یک سقف و کف تشکیل شده باشد.
کلمه فلت(flat) به معنا تخت، هموار، مسطح و صاف است و هیچ سقف و کف مشترک با طبقه دیگر ندارد.
طراحی ویلا فلت به گونه ای است که حداکثر اختلاف سطح آن با زمین یک متر است.
متراژ ویلا همکف معمولا بین 100 تا 200 متر از و معمولا بین 2 الی 3 اتاق خواب دارد.

ویلا همکف یا ویلای یک طبقه، بیشتر برای خانواده‌های کم جمعیت سه الی چهار نفر مناسب است و برای تعداد افراد بیشتر ویلا دوبلکس گزینه ی مناسب تری خواهد بود.
احتمالا امروز بیشتر واژه همکف را شنیده باشید تا فلت، که در واقع منظور همان فلت است.
ویلای فلت ساده ترین و قدیمی‌ترین سبک طراحی ویلا است، همچنین از نظر طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی بسیار ساده می‌باشد.

امروزه اما ویلا همکف همچنان طرفداران و علاقه مندان خود را دارد، همینطور با پیشرفت‌های معماری و طراحی و ساخت ویلا، ویلا‌های فلت بسیار شیک، زیبا و مدرن طراحی می‌شوند.
پس از آن که با ویلا همکف و طراحی آن آشنا شدیم، به برخی از مزایا و معایبی که ممکن است در ساخت ویلا فلت وجود داشته باشد می‌پردازیم.

ویلا فلت

مزایای ویلا فلت چیست؟

ویلا فلت از لحاظ اقتصادی هزینه کمتری برای ساخت دارد زیرا مصالح کمتری صرف خواهید کرد، البته این در صورتی است که شما هزینه زیادی بابت زمین نداشته باشید.
ویلا همکف از این جهت که متراژ کمتری دارد، راحت تر و با صرف هزینه کمتر میتوان آن را گرم کرد و انرژی کمتری مصرف میکند.
از لحاظ رفت و آمد و همینطور حمل اسباب و اثاثیه منزل نیز، به خاطر همکف بودن سهولت بیشتری دارد.

طراحی ویلا فلت

تقاضا برای ویلا یک طبقه به هیچ طبقه و سنی بستگی ندارد. زیرا صرف نظر از سن و توانایی برای همه خوب است. پلان ویلایی تک طبقه یکی از محبوب ترین پلان‌های معماری است.
با توجه به ماهیت ویلا که یک ساختمان مستقل است، بحث اشرافیت در طراحی ویلا جای نگرانی ندارد و ارتفاع کم یک طبقه مشکل تجاوز به حریم خصوصی را ایجاد نمی‌کند. یک ویلای یک طبقه اگرچه ساده است، اما گزینه‌های جذابی برای فضاهای داخلی ارائه می‌دهد و همه چیز مورد نیاز یک خانه مسکونی را بدون نیاز به بالا رفتن و پایین آمدن از پله‌ها در خود جای می‌دهد.
وجود خطوط افقی در صحنه باعث گسترش حجم و نما می‌شود. کوتاه و عریض بودن و نورگیرهای بلند از ویژگی‌های اصلی ساختمان‌های یک طبقه است.

معایب ویلا فلت جیست؟

یک جا بودن تمام فضاهای موجود در ویلا و خصوصی نبودن اتاق خواب‌ها، همینطور تمام صدا‌ها به راحتی به اتاق‌ها نیز انتقال میابد و ممکن است باعث آزار و اذیت استفاده کنندگان از اتاق خواب شود.

کوچک بودن فضاها برای تعداد افراد بیشتر، معمولا برای زمانی که شما مهمان داشته باشید و یا اگر به همراه خانواده دیگری بخواهید سفر کنید، ویلا فلت برای شما کافی نخواهد بود، در نتیجه بهتر است با صرف مقدار بیشتری هزینه، ویلا دوبلکس داشته باشید.

عدم بهره مندی از ویو و چشم انداز از مناظر اطراف، در ویلا دوبلکس یا تریبلکس به دلیل داشتن ارتفاع در طبقات بالا، به راحتی میتوانید از چشم انداز فضاهای اطراف استفاده کنید.

نداشتن صرفه اقتصادی برای ساخت ویلا فلت با توجه به هزینه‌های بالای زمین و ملک، معمولا اگر ویلا خود را دوبلکس بسازید شاید بتوانید بخش از آن را اجاره دهید و در طول زمان سرمایه اولیه خود را بازگردانیدف در نتیجه داشتن یک ویلا همکف از این جنبه اقتصادی نخواهد بود.

راهکار‌هایی برای طراحی یک ویلای یک طبقه جذاب

شاید این تفکر در برخی افراد وجود داشته باشد که همکف و یک طبقه بودن ویلای فلت باعث شود به لحاظ طرح‌هایی جذاب و گیرا و مانور دادن در ایده‌های جدید و مدرن معماری، محدودیت داشته باشیم. اما با پیشرفت معماری و ارائه ایده‌های جدید، امروز ویلاهای فلت در طرح‌ها و سبک‌هایی بسیار نوین و زیبا طراحی و اجرا می‌شود.

یکی از راه‌هایی که کمک به جذابیت ویلا به سبک فلت می‌کند، هم سطح کردن فضا‌های داخلی ویلا در یک راستا است، بخصوص فضاهایی که به لحاظ عملکرد، دارای کاربری مکمل هستند. اگر بخواهیم این نکته را برایتان بهتر تفهیم کنیم، به مثال زیر توجه کنید.

اتاق خواب، حمام، کلوزت و یا اتاق رختشویی بهتر است تا در یک راستا و یا بصورت دو به دو مجاور طراحی شوند و از فضای تی وی روم، غذاخوری، آشپزخانه و نشیمن کاملا مجزا باشند. این هم جواری و هم سطح بودن فضاهای مکمل باعث اجتناب از طراحی راهرو‌های عریض و طویل در طراحی داخلی ویلا فلت شما می‌شود.

طراحی داخلی ویلا مدرن

راهکار بعدی، طراحی سقف و دیوار‌های مرتفع می‌باشد، با در نظر گرفتن ارتفاع‌های بلند برای سقف و دیوار‌ها، نه تنها به نمای ویلا خود یک جلوه خاص و با شکوه می‌دهید، بلکه باعث بزرگ تر بنظر رسیدن فضای داخلی و در واقع دلباز شدن داخل ویلا می‌شوید.

از طراحی سقف‌های شیروانی و طراحی فضای شیروانی نباید غافل شد چرا که این بخش باعث می‌شود تا ویلا مرتفع تر بنظر رسد و همچنین قسمت تحتانی شیروانی‌ها، یک فضا را به شما ارائه می‌دهد که میتوانید بعنوان انباری برای وسایل اضافی تان استفاده کنید.

تغییرات جزئی کوچک، تغییراتی بزرگ در نمای کلی ویلا  خلق می‌کند. شما با ایجاد یک سری تغییرات اندک در اصول و شیوه‌های معمول طراحی ویلا، در واقع با شکستن یک سری سبک‌های متدوال و رایج و جایگزینی با ایده‌هایی نو البته با رعایت استاندارد‌های طراحی، میتوانید خالق نمایی جذاب و خیره کننده در ویلا باشید. فراموش نکنید، یک طبقه بودن این گونه ویلاها مانع نماسازی‌های جذاب نیست، با تنوع دادن به اندازه پنجره‌ها و حالت‌های مختلف سقف، همچنین با ایجاد تو رفتگی و برآمدگی‌ها و بازشو‌هایی در سطوح نما، طراحی ویلا دارای نمایی گیرا و جذاب می‌شود.

خلق فضاهای متنوع در دکوراسیون داخلی. درست است که در ویلا فلت و یک طبقه همه ی بخش‌ها در یک طبقه و تراز ارتفاعی جانمایی می‌شوند اما یکی از راه‌های ایجاد تنوع زیباتر شدن فضاهای داخلی که همگی در یک تراز هستند، تغییر ارتفاع سقف با ایجاد سقف‌های کاذب می‌باشد. پایین آوردن سقف در بخشی از فضای نشیمن، یا ایجاد نورگیر با سقف‌های شیشه ای مکان دنجی را ایجاد می‌کند و از یکنواختی فضا می‌کاهد.