5/5 - (7 امتیاز)

به طور کلی در سبک‌های طراحی ویلا مدرن و ویلا کلاسیک، شاخصه و ویژگی‌های بارزی وجود دارد که موجب تمایز میان این دو سبک طراحی ویلا شده است.

در ادامه این مبحث به شرح بیشتر و تمایزات این ویژگی‌های بارز می‌پردازیم.

  • نمای ویلا
  • متریال و هزینه‌های ساخت
  • حجم و هندسه سازه
  • دکوراسیون داخلی

طراحی نمای ویلا کلاسیک

معمولا نمای کلاسیک که با عنوان نمای رومی‌شناخته می‌شود، که اخیرا در کشور ما مورد استفاده و توجه سازندگان قرار گرفته است

یک دلیل که موجب محبوبیت این نما عدم بهره مندی از یک سبک خاص در نما است که نظر مردم را به خود جلب می‌کند و افراد از لحاظ حسی بصری به دلیل وجود قواعد و معیارهایی در این نما مانند تقارن، استفاده از جزئیات و ریزه کاری‌های زیاد، تناسبات کلیدی و… که به واسطه متریالی مانند سنگ اجرا می‌شود، می‌تواند حس شکوه و عظمت، در واقع نوعی از خودنمایی و لوکس بودن را در معرض دید همگان قرار دهد که میتواند باعث محبوبیت و رضایت از سوی کارفرما شود.

طراحی ویلا کلاسیک

طراحی نمای ویلا مدرن

این نوع طراحی نمای ویلا نیز از اصول طراحی و قوانین معماری مدرن و خاص خود تبعیت می‌کند. تفاوت عمده و اساسی این سبک طراحی نما با نماهای کلاسیک حذف تزئینات و جزئیات پرکار از نما و جایگزینی با فرم‌های ساده تر شدن و استفاده از عناصر ساده و صریح در نما است. اگر به نماهای کلاسیک دقت کرده باشید، مصالح بکار رفته در آن‌ها یک نوع است و طرح بصورت یک دست اجرا شده این در حالی است که در نمای مدرن معمولاً بیش از یک مصالح مورد استفاده قرار گرفته است، البته این استفاده چندگانه با حفظ انسجام و تعادل میان آنهاست و باید از شکستگی بیش از حد فرم‌ها، ایجاد فرم‌های نامتعارف و بهم ریختگی نما جلوگیری کرد.

طراحی ویلا مدرن

مصالح و متریال به کار رفته در ویلا مدرن و کلاسیک و هزینه ساخت

در ویلا مدرن از متریال متفاوتی به نسبت ویلا کلاسیک استفاده می‌شود، در سبک‌های مدرن سه متریال چوب، سنگ و شیشه بسیار کاربردی و محبوبند، در نتیجه برای شناخت بهتر هرگاه ویلایی که با تمرکز بر چنین مصالحی ساخته شده بود، میتوان گفت سبک طراحی آن مدرن بوده است.
چیزی که باعث شده این سه متریال باهم آمیخته و استفاده شود، علاوه بر مرغوبیت و مقاومت بالا، به لحاظ رنگ هم با هم متناسب و هماهنگ هستند.

اما در سبک ویلا کلاسیک تمرکز بر استفاده از سنگ‌های لوکس و گران قیمت است.در واقع سنگ پای ثابت متریال در ساخت ویلا کلاسیک است.

همین موضوع باعث میشود که هزینه ساخت ویلاهای کلاسیک به دلیل وجود سنگ‌های گران بالا تر باشد.

فرم‌ها و هندسه سازه در ویلا مدرن و کلاسیک

یک نکته بارز در تفاوت فرم و هندسه حجم‌ها این است که عمدتا در طراحی ویلا کلاسیک از اشکال منحنی و بدون گوشه استفاده می‌شود؛ این در حالیست که در سبک مدرن از اشکال مشخص هندسی و مکعبی و گوشه‌دار استفاده می‌شود.

ساخت پنجره‌ها و نورگیر‌های بزرگ، عدم وجود تقارن در ویلا مدرن بارز است اما نتیجه نهایی بسیار منسجم و منظم می‌باشد.

برخلاف این موضوع طراحی ویلا به سبک کلاسیک یکی از اساسی ترین ویژگی‌ها، داشتن پوسته ی سازه ای به صورت کاملاً متقارن است.

همچنین ساخت ستون‌ها و سقف‌های بلند در اکثر ویلا‌های کلاسیک به چشم میخورد تا جایی که خیلی از افراد با این نشانه سبک کلاسیک را تشخیص می‌دهند.

طراحی ویلا کلاسیک

دکوراسیون داخلی ویلا مدرن

در سبک مدرن سادگی حرف اول را میزند و تجمل‌گرایی در این سبک معنایی ندارد.
یک ایده پیشنهادی و کاربری برای شرایطی که فضای خانه شما کوچک است و نور کافی دریافت نمی‌کند، آن است که به سراغ سبک مدرن بروید زیرا سادگی در چیدمان علاوه بر اشغال فضای کمتر باعث بزرگ و باز تر به نظر رسیدن فضا می‌شود. هماهنگی در طرح و رنگ و بافت وسایل را فراموش نکنید.

امروزه اکثرا به دلیل کوچک بودن ویلا‌ها و کم شدن هزینه‌های مالی، چیدمان سبک مدرن نیز طرفداران خاص خود را دارد.

طراحی داخلی ویلا

دکوراسیون داخلی ویلا کلاسیک

در دکوراسیون داخلی ویلا کلاسیک، تجمل‌گرایی حرف اول را میزند و بهتر است برای ویلایی با متراژ بالای 90 متر از سبک چیدمان کلاسیک استفاده شود.

در نتیجه:

دکوراسیون مدرن،

  • مناسب برای چیدمان ویلاهای کوچک
  • سادگی در تمام عناصر
  • عدم استفاده از تزیینات و جزییات اضافه

دکوراسیون کلاسیک:

  • مناسب برای چیدمان ویلاهای متراژ بالا و بزرگ
  • تجمل گرایی و شلوغ بودن محیط به دلیل استفاده از وسایل بزرگ و پرزرق ‌و برق در محل

در کنار تمام مواردی که راجع به تفاوت‌های ویلا مدرن و کلاسیک گفته شد، همچنین نورپردازی این ویلاها نیز تفاوت‌هایی به چشم میخورد که لازم است تا به صورت مختصر در مورد آنها صحبت کنیم.

طراحی داخلی ویلا مدرن

نورپردازی نما مدرن و کلاسیک

از آنجا که در ویلاهای مدرن از چند نوع متریال مختلف استفاده می‌شود، نورپردازی مناسب با متریال به مراتب سخت است، این در حالی است که زمانی می‌خواهند یک ویلای کلاسیک را نورپردازی کنند، دستشان باز است و به سهولت می‌توانند نورهای افقی و عمودی به کار بگیرند.

در ویلاهای کلاسیک اکثرا از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده می‌شود، در حالی که نماهای مدرن رنگ‌های تیره و گرم به کار می‌رود.

شرکت ویرا طرح اسپرلوس در سایه بیش از یک دهه فعالیت در زمینه طراحی و ساخت ویلا، در اغصی نقاط کشور، با تیمی‌مجرب و کارآزموده در خدمت شما عزیزان است تا برای هر سبک و سلیقه با بهترین کیفیت و امکانات به روز در ساخت و ساز انواع ویلا، پاسخگوی نیاز شما کارفرمایان باشد.