5/5 - (3 امتیاز)

نورپردازی محوطه ویلا

یک مسله مهم در طراحی ویلا، نورپردازی محوطه ویلا به صورت صحیح و کاربردی است; تا علاوه بر اینکه در هنگام شب ایجاد روشنایی و امنیت برای ساکنین کند، موجب زیبایی و ایجاد منظره ای خاص در هنگام شب باشد.
همچنین باید بدانید که در کدام نقاط و از چه نوع روشی برای ایجاد روشنایی باید استفاده کرد. نورپردازی میتواند پراکنده یا نقطه ای باشد که در هر محل با توجه به موقعیت و شرایط آنجا باید از این روش‌ها استفاده کرد.

نورپردازی محوطه ویلا

اهمیت نورپردازی محوطه ویلا

بازی با نور و تاریکی، شاخص و جسورانه کردن ویژگی‌های محوطه و ایجاد کنتراست و تضادها و سایه روشن با استفاده از فرم‌ها و گیاهان و نورپردازی در محوطه از جمله اقدامات مورد اهمیت در زیبایی شناختی محوطه ویلا است.

از حمله دیگر موارد که در نورپردازی محوطه ویلا حائز اهمیت است میتوان به موارد زیر اشاره کرد

  • فضا‌های تاریک پتانسیل وقوع جرم و سرقت و ایجاد نا امنی را دارند. تحقیقات و مشاهدات میدانی پلیس نشان می‌دهد که با افزایش نور در فضای بیرونی، احتمال سرقت و خلاف کاهش می‌یابد
  • اگر مسیرهای عبور و مرور به خوبی روشن نباشند، امکان تلفات و آسیب دیدگی افراد وجود دارد

نقاط مهم در نورپردازی محوطه ویلا

در حیاط ویلا، مسیرهای رفت و آمد از جمله نقاط مهم در محوطه ویلا است که باید با نورپردازی مناسب مشخص شوند.
فضاهای توقف و مکث، مانند نشیمن و آتشگاه، آلاچیق و پرگولا‌ها و مکان‌هایی که محل نشستن است.

عرشه و سکوی کنار استخر، این ناحیه همچنین به علت انعکاس نور در آب جلوه زیبا و خاصی را در حیاط ویلا ایجاد میکند.
اختلاف سطح‌ها و پله‌های محوطه ویلا، گودی‌ها و بلندی‌ها، با نورپردازی باید مشخص شوند تا در هنگام عبور و مرور امنیت کامل داشته باشد.
ورودی و سردر ویلا، با یک نورپردازی خاص و استاندارد زیبایی و شکوه خیره کننده ای ایجاد کنید و همچنین باعث ایجاد کشش و جذابیت در ویلا شوید تا افراد به سمت ویلا و بنای شما جذب شوند.

نورپردازی ویلا

هزینه نور پردازی محوطه ویلا

اگر بخواهید هزینه نورپردازی محوطه ویلا خود را یک برآورد کلی داشته باشید، به جز قیمت‌های به روزی که عواملی متغیر هستند، فاکتور‌های ثابت دیگری از جمله موارد زیر وجود دارد که در مورد هر دو به طور مختصر توضیحاتی را آورده ایم:
لامپ‌های محوطه مدل‌ها و سبک‌های متفاوتی دارند و بستگی به میزان توان مصرفی آن‌ها دارد که هرقدر بیش تر باشد یعنی نور بیشتری تولید می‌کند و گران تر است.

  • پروژکتورها، چراغ‌های امنیتی هستند که باید میزان توان مصرفی شان متناسب با متراژ محوطه شما باشد. پایه قیمت پروژکتورها از 30000هزار تومان شروع میشود.
  • وال واشرها نیز نوعی از چراغ‌های امنیتی هستند و نوری خطی ایجاد میکنند که با پایه قیمت 30000تومان در بازار به فروش می‌رسند.
  • چراغ‌های سردر مناسب برای ورودی ویلا با پایه قیمتی 65000 تومان که البته در هنگام خرید این چراغ‌ها باید حواستان باشد حباب آن‌ها از جنس پلی کربنات نشکن باشد.
  • چراغ‌های دیواری با پایه قیمت 55000تومان که این چراغ‌ها برای محوطه‌های کوچک مناسب اند و بیش تر جنبه دکوراتیو و تزیینی دارند.

سایر فاکتور‌های مهم هزینه نورپردازی محوطه ویلا

  • نوع و مدل چراغ‌ها و تجهیزات به کار رفته
  • تعداد لامپ‌ها و تجهیزات الکتریکی
  • کیفیت و درجه بندی وسایل
  • مدت زمان اجرای نورپردازی توسط عوامل اجرایی
  • شرکت یا فرد یا تیم همکاری و متخصصین مشاور برای نورپردازی و تیم اجرایی که در هر شرکت ممکن است نرخ و دستمزد خود را داشته باشند
  • متراژ محوطه ویلای شما
  • مسافت ویلا تا محل استقرار فرد یا افراد اجرایی که هزینه‌های ایاب و ذهاب را متحمل می‌شوند.

اما شاید برای تان این مسئله ایجاد شود که نور پردازی بجز هزینه اولیه اجرایی، در آینده هزینه‌هایی مانند هزینه‌های مصرف برق را تحمیل میکند.
یکی از راه‌هایی که میتوانید برای کاهش هزینه مصرف برق در نورپردازی محوطه ویلا خود استفاده کنید، استفاده از حسگر حرکتی برای روشنایی‌های امنیتی است، مخصوصا اگر محوطه ویلای شما دارای پستی بلندی است و هم سطح نیست، در این صورت می‌توانید نورهای امنیتی را خاموش نگه دارید و به محض عبور از آن محدود و حس خطر آن‌ها خودشان روشن خواهند شد.