4.7/5 - (159 امتیاز)

برای محوطه‌سازی و اجرای آن، باید حتماً از متخصصین ماهر این امر کمک گرفت؛ چون این دسته از افراد می‌توانند آن محیط زیبایی که مورد انتظارتان است، ایجاد کنند. امروزه بسیاری از افراد به اهمیت داشتن فضایی زیبا که بتواند برای آنها آرامش به ارمغان بیاورد، پی برده­ اند از همین رو طرفداران دکوراسیون داخلی و طراحی محوطه، روزبه‌روز در حال افزایش هستند. شاید برخی از افراد این تصور را داشته باشند که صرف هزینه محوطه‌ سازی و اجرای آن، کار چندان معقولی به نظر نمی‌رسد؛ ولی واقعیت امر این است که افراد به دلیل تغییر سبک زندگی و دور شدن از فضای طبیعی، ناگزیر به‌ صرف این هزینه هستند.

دیدن نمونه کارهای زیبای محوطه سازی

محوطه سازی یا لنداسکیپ چیست؟

به زبان ساده، محوطه سازی را می‌توان روشی برای استفاده و قرار دادن عناصر مختلف ضروری در یک فضا تعریف کرد. شاید در نگاه اول تصور کنید که جدول بندی و مشخص کردن فضای سبز و راه‌ها تعریف مشخصی از محوطه سازی هستند، اما اینطور نیست و همه موارد فوق تنها اجزای یک پروژه پیچیده محوطه سازی هستند. محوطه سازی تنها به کاشت گل و گیاه و ایجاد فضای سبز در حیاط ویلا یا آپارتمان نیست. به عبارت دقیق تر، علاوه بر ایجاد فضای سبز مدرن در طرح سبزسازی، المان‌های مختلفی مانند آلاچیق، باربیکیو، آبنما، رودخانه، حوض و غیره با توجه به استانداردها و اصول ایمنی می‌باشد.

محوطه سازی در اصل استفاده از عناصر مختلف و قرارگیری مناسب آنها در کنار یکدیگر برای زیباتر شدن فضای بیرون است. محوطه سازی یک رشته گسترده در صنعت ساخت و ساز است. به عنوان مثال، ایجاد فضا در یک شهرک مسکونی یا در منطقه یک خانه یا ساختمان یک خانواده، همه چیز در متریال محوطه سازی گنجانده شده است.

محوطه سازی مناسب کجاست؟

محوطه سازی به یک جای خاص محدود نمی‌شود و هر فضایی که دارای چشم انداز باشد و به نوعی در مسیر عبور و مرور قرار بگیرد، برای ساخت محوطه مناسب است. محوطه سازی در معماری طیف گسترده ای را می‌تواند دربرگیرد و برای یک باغچه کوچک تا یک زمین بزرگ با کاربری‌های مختلف، می‌توان طراحی محوطه انجام داد. قطعا هر چه قدر فضا بزرگ تر باشد، طراح باید وقت و انرژی بیشتری صرف کند و قطعا هزینه طراحی محوطه در چنین شرایطی افزایش پیدا خواهد کرد. طراحان منظر و معماران برای هر فضا با توجه به کاربری و محدودیتهایی که وجود دارد، باید به نکات زیادی توجه کنند که در ادامه به برخی از این نکات پرداخته می‌شود.

طراحی محوطه

نکات مهم در طراحی فضای سبز محوطه چیست؟

گیاهان در طراحی فضای سبز عامل اصلی و نقش مصالح و متریال را در ایجاد یک فضای آرام و دلنشین دارند.
در واقع گیاهان با توجه به ویژگی‌های خاص خود یعنی حجم، شکل و فرم هندسی شان، می‌توانند در ایجاد یک فضا نقشی موثر داشته باشند.
در طراحی فضای سبز، گیاهان می‌توانند به صورت دیوار، سقف و کف به کار روند.
برای مثال اگر گیاهان به صورت انبوه و ردیفی کاشته شوند می‌توانند به شکل دیوار باشند. و یک دیوار سبز را تشکیل دهند.
شاخه‌های پهن و متراکم بالای درختان می‌تواند گزینه مناسبی برای سقف باشد که بعضا آلاچیق‌ها به همین نحو ایجاد می‌شوند.
از این رو گیاهان در یک فضا می‌توانند به راحتی بخش‌های مختلف را تفکیک کنند که نه تنها فضای سبز شما را تشکیل می‌دهند، بلکه می‌توانند یک  تقسیم بندی مناسب برای محوطه شما ایجاد کنند.

طراحی محوطه

پس از پیاده سازی یک طرح کلی، ممکن است در روند طراحی سایر بخش‌های نیازمند تغییراتی در طراحی فضای سبز باشیم، از این رو یک طراح و مهندس لند اسکیپ و محوطه سازی باید همه این احتمالات برای تغییرات را در نظر داشته باشد و البته محیط نیز پس از ایجاد تغییرات و اصلاحات انسجام خود را حفظ کرده باشد.

یکی نکات مهم در طراحی فضای سبز پهنه بندی و تقسیم بندی و به اصطلاح عامیانه تر جانمایی درست و مناسب برای گیاهان و درختان است.
یعنی در تخصیص مناسب فضاها برای گیاهان و درختان با توجه به ویژگی‌های اقلیمی‌و رفتاری گیاهان برای رشد آنها در آینده و افزایش تراکم هر گیاه.
این ملاحظات جزء در نظر گرفتن تغییرات احتمالی برای هر فضای سبز است، در واقع آینده نگری یکی از نکات مهم در طراحی فضای سبز است.

محوطه سازی حیاط کوچک منزل چگونه است؟

همانطور که در قبل گفته شد هر چه فضای شما کوچکتر باشد باید با دقت نظر بیشتری به محوطه سازی حیاط منزل بپردازید.در فضاهای شهری و مجتمع‌های مسکونی با یک فضای زیبا می‌توانید جذابیت زیادی برای ساکنان و مهمانان به ارمغان بیاورید و به همین دلیل ارزش ملک شما بالا خواهد رفت.
استفاده از واش بتن و واش بتن چراغدار به جای موزاییک‌های معمولی جلوه ای صد چندان به محل سکونت شما خواهد داد. استفاده از سنگ رودخانه ای به جای چمن، هزینه‌های نگهداری و آبیاری را برای ساکنان بیش از 70 درصد کاهش خواهد داد.

محوطه سازی حیاط

محوطه سازی و شرایط مکانی محیط

یکی از مهم ترین کارهایی که پیش از طراحی محوطه با هر کاربری باید انجام شود، بررسی محل اجرای محوطه است. شاید یکی از دلایل مهمی‌که برخی از پروژه‌ها با شکست مواجه می‌شوند یا به نتیجه رضایت بخش دست پیدا نمی‌کنند، عدم توجه دقیق به این مرحله از کار باشد. بررسی محل شامل مواردی چون وضعیت آب و هوایی منطقه، جمع آوری اطلاعات درباره گونه‌های گیاهی منطقه مورد نظر، جهت وزش باد، بررسی وضعیت خاک، وضعیت آب، نوع آبیاری می‌شود.

محوطه سازی باغ ویلا

همچنین محدودیتهایی که برای طراحی و اجرای محوطه وجود دارد نیز باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. برای مثال، گاهی امکان حذف برخی از درختان وجود ندارد یا تاسیسات و ساختمانهایی در محل قرار گرفته اند که نمی‌توان آنها را حذف یا جا به جا کرد. یکی دیگر از محدودیتهایی که می‌تواند در پیش روی طراح قرار بگیرد، محدودیت‌های مالی است. به همین دلیل طراح باید تا جای ممکن محدودیت‌های مالی را نیز در نظر داشته باشد. البته در صورتی که کارفرما برای هزینه طراحی محوطه و هزینه اجرای محوطه سازی، مبلغ قابل توجهی را در نظر بگیرد، امکان استفاده از متریال‌های مرغوب تر فراهم خواهد شد. قطعا هر چقدر هزینه بیشتری برای ابتدای کار در نظر گرفته شود، عدم نیاز به تعمیرات و ترمیم قسمت‌های مختلف در آینده، به حداقل ممکن می‌رسد.

محوطه سازی و لزوم انجام آن چیست؟

در کشور ما ایران با توجه به متفاوت بودن شرایط آب و هوایی، میزان مصرف انرژی برای سرمایش و گرمایش در هر منطقه متفاوت است. استفاده از درختان و گیاهان نه تنها در مصرف انرژی به جهت سرمایش و گرمایش محیط می‌کاهد بلکه تاثیر مستقیمی‌در میزان گرمایش و سرمایش محیط دارد.
امروزه یکی از معضلات و مشکلات بشر، آلودگی هوا و وارونگی هوا می‌باشد و از راه‌های مقابله با این آلودگی توسعه و گسترش فضاهای سبز پیرامون محلهای زندگی انسان است که افزایش فضای سبز یکی از این راه‌ها می‌باشد. در علوم دانشگاهی امروزی به محوطه سازی معماری منظر نیز گفته می‌شود.

طراحی محوطه و محوطه سازی

محوطه سازی در معماری

عبارت معماری منظر را می‌توان اینگونه معنا کرد که هر پیشه و حرفه ای که قصد آن، طراحی و ساماندهی منظر باشد را معماری منظر گویند. به زبان ساده معماری منظر تلفیقی از علوم مهندسی شهرسازی در کنار مهندسی معماری می‌باشد که به طراحی و فضاسازی محوطه باز می‌پردازد .
از ویژگی‌های محوطه سازی در معماری می‌توان ایجاد دوستی و نزدیکی انسان و محیط زیست اطراف وی دانست. همچنین از دیگر ویژگی‌های محوطه سازی و معماری منظر بسط و گسترش ارتباط میان انسان و طبیعت ،القای زندگی و آرامش محیط به روح ادمی، ترمیم و اصلاح فضای سبز آسیب دیده به دست آدمی‌و گسترش افق دید انسان به زیبایی بصری در محیط پیرامون خویش است.

محوطه سازی در معماری

نمونه برداری از خاک محوطه

همانطور که اشاره شد، بررسی خاک یکی از کارهای مهمی‌است که در ابتدای کار باید مورد توجه قرار بگیرد. خاک نامرغوب، کار ساختمان سازی را با مشکلات جدی مواجه می‌کند به همین دلیل باید تمهیداتی را برای اصلاح خاک در نظر گرفت. برای این منظور خاک باید نمونه برداری شود و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار بگیرد. یکی دیگر از مواردی که نباید از نظر دور بماند، بررسی وضعیت خاک پیش از اجرای فضای سبز است.

یکی از علت‌های مهمی‌که گیاهان در برخی پروژه‌ها دچار مشکل می‌شوند، عدم توجه دقیق به وضعیت خاک است. شاید یک مهندس فضای سبز یا مهندس خاک بتواند با لمس فیزیکی خاک یا نگاه کردن به آن پی به وضعیت کلی خاک ببرد. ولی گاهی در برخی از گونه‌های گیاهی، موارد دیگری چون PH خاک نیز مورد بررسی باید قرار بگیرد.
برای این منظور باید خاک به درستی نمونه برداری و به آزمایشگاه خاک ارسال شود. اهمیت این موضوع در شرایطی که محوطه سازی یک زمین چمن مطرح باشد، دو صد چندان خواهد شد. گاهی برخی گیاهان و درختان به شوری خاک یا آهک، حساس هستند. در نتیجه دانستن وضعیت خاک و نیاز گیاهان، ضروری است و معمولا به جای اصلاح خاک، باید گیاهان مقاوم را انتخاب کرد.

طراحی محوطه

نقشه و پلان محوطه سازی

یکی از کارهای بسیار مهمی‌که باید پیش از طراحی محوطه مد نظر داشت، نقشه برداری از محوطه است. نقشه برداری در تمامی‌زمین‌ها به ویژه زمین‌های بزرگ، یکی از کارهای بسیار مهمی‌است که نباید آن را نادیده گرفت. نقشه برداری به ویژه با دستگاه‌های مخصوص مثل تئودولیت و توتال، وضعیت خاکبرداری و خاکریزی را برای محوطه سازی مشخص می‌کند. این مرحله باید با دقت بالایی انجام شود و ترجیحا مهندسین عمران بهتر است مسئولیت این بخش از کار را بر عهده بگیرند.

نقشه و پلان محوطه سازی

در طراحی محوطه طرح‌های ساده بزنید!

طراحان منظر و معماران پس از جمع آوری اطلاعات دقیق، باید کار طراحی محوطه را شروع کنند. برای این منظور در ابتدا باید طرح‌های ساده و مختلفی با توجه به سلیقه کارفرما و در نظر داشتن محدودیتها آماده کرد. بعد از اینکه طرح اولیه به صورت اتود دستی یا پلان اولیه در نرم افزار آماده شد، باید مرحله اول را با کارفرما نهایی کرد تا در صورت تمایل کارفرما، طرح به صورت سه بعدی مدل شود.
هزینه طراحی محوطه بدین شکل بالاتر است ولی مزیت انجام این کار را نمی‌توان انکار کرد. چون محوطه سازی پیش از اجرا قابل رویت است. در واقع، طراحی فضای سبز بدین شکل برای کارفرما ملموس تر خواهد شد و تمامی‌موارد یاد شده، منجر به صرفه جویی در وقت و هدفمندتر شدن کارها خواهد شد.

محوطه سازی حیاط ویلا

محوطه سازی ویلا مدرن و کلاسیک

ویلاها به ویژه ویلاهای خارج از شهر، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و افراد دوست دارند ساعاتی از وقت خود را به ماندن در ویلا اختصاص بدهند. همین مسئله اهمیت محوطه سازی ویلا را دو صد چندان کرده است. چنانچه محوطه سازی ویلا در نظر گرفته نشود، از نظر بصری آشفتگی ذهنی ایجاد خواهد شد. محوطه سازی ویلا، می‌­تواند به بهینه سازی محیط، کمک کند. آن دسته از باغ‌هایی که برای شان محوطه سازی صورت می‌گیرد، فضاهای هدفمند تری خواهند داشت. علاوه بر این، دسترسی به گیاهان و رسیدگی به آن‌ها در شرایطی که محوطه سازی ویلا صورت بگیرد، راحت تر است.

محوطه سازی در معماری، محدودیتی ندارد و همان طور که اشاره شد برای هر فضایی می‌توان طراحی محوطه انجام  داد. ولی محوطه سازی ویلا بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد. پلان محوطه سازی ویلا باید متناسب با متراژ زمین باشد. به عبارت روشن تر در متراژهای کوچک نباید ساختمان و تاسیسات آنقدر وسیع در نظر گرفته شوند که عملا نسبت ساختمان به فضای سبز ویلا بیشتر باشد.

در زمین‌های کوچکی که متراژ زیادی از آن‌ها به ساختمان اختصاص پیدا می‌کند، عملا محدودیت کاشت برای گیاهان به وجود می‌آید. گیاهانی که برای فضای سبز ویلا با این مشخصات انتخاب می‌شوند، اغلب باید کوتاه قد با بافت نرم یا بافت ریز باشند. استفاده از درختانی چون سرو شیراز، سرو ناز، سرو خمره ای برای فضاهای کوچک مناسب نیستند. علاوه بر این در طراحی فضای سبز یک زمین کوچک، نمی‌توان به صورت هم زمان استخر، برکه و آبنما استفاده کرد چون جلوه چندانی نخواهد داشت.

محوطه سازی ویلا نیز به اندازه طراحی خود ویلا حائز اهمیت است و باید برای آن زمان کافی صرف شود تا به نحو احسن طراحی و اجرا شود.
لازم است بگوییم، که محوطه سازی تنها مختص به ویلا نیست، در سایر مکان‌ها، مجتمع مسکونی، ساختمان‌های اداری و تجاری، پاساژ و مراکز خرید و تفریحی و رستوران، بیمارستان، هتل و… هر مکانی با هر نوع کاربری می‌تواند محوطه سازی منحصر به فرد خود را با رعایت اصول و استاندارد‌های طراحی و اجرا را داشته باشد.
اما آنچه که در حیطه فعالیت‌های شرکت ویرا طرح اسپرلوس مطرح است، محوطه سازی ویلا است.
حتما تصاویر زیبا و عکس از محوطه سازی ویلا و باغ ویلاهای زیادی را تاکنون دیده اید. زیبایی بصری یک محوطه سازی یک نکته مهم و اولویت اصلی در محوطه ویلا است اما زیباترین محوطه سازی ویلا، آن است که نه تنها زیبایی داشته باشد بلکه استاندارد‌های لازم در طراحی محوطه و لند اسکیپ در آن وجود داشته باشد و همچنین تمام فاکتور‌های به کار گرفته شده در آن متناسب با نیاز کارفرما، کارایی کامل داشته باشد، بخصوص در محوطه سازی ویلا کوچک که شما با محدودیت فضا رو به رو هستید و انتخاب درست و به جای المان‌های طراحی منظر هنر و مهارت یک مهندس لنداسکیپ را می‌طلبد.

محوطه سازی حیاط ویلا چگونه است؟

در گذشته تمرکز افراد در طراحی ویلا بود ولی به مرور زمان، محوطه سازی حیاط ویلا نیز مورد توجه قرار گرفته است. اگر یک ویلا به خوبی طراحی و اجرا شده باشد ولی حیاط آن مورد توجه قرار نگرفته باشد، زیبایی ویلا زیر سئوال خواهد رفت. حیاط ویلا بر اساس سبک ویلا باید طراحی شود. به عنوان مثال، نمی‌توان برای یک ویلا که به سبک مدرن طراحی شده، طراحی حیاط ویلا را به سبک طبیعت گرایانه یا کلاسیک انجام داد.
عدم تناسب بین ساختمان و محوطه، برای مخاطب ایجاد آشفتگی بصری خواهد کرد. طراحی حیاط ویلا یک کار تخصصی است و برای این منظور باید از مهندسان منظر و فضای سبز کمک گرفت. انتخاب گیاهان در طراحی حیاط ویلا به اندازه انتخاب متریال اهمیت دارد پس کارفرما برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید همکاری لازم را با مهندس مجری برای انتخاب گیاهان داشته باشد.

محوطه سازی حیاط ویلا

انواع سبک‌های طراحی محوطه کدامند؟

برای محوطه سازی باغ و ساختمان آن، باید یک سبک خاص را مد نظر قرار داد. محوطه سازی می‌تواند به سبک‌های مختلفی انجام بگیرد که می‌توان به سبک کلاسیک (باغ مراکشی، باغ ایتالیایی، باغ فرانسوی، باغ اسپانیایی، باغ انگلیسی قبل از قرن 18) سبک مدرن (باغ آمریکایی معاصر)، سبک طبیعت گرایانه (باغ ژاپنی، باغ چینی، باغ انگلیسی بعد از قرن 18) اشاره کرد. محوطه سازی به شکل باغ ایرانی، در سبک کلاسیک قرار می‌گیرد و برای محوطه سازی باغ به این سبک باید حتما متراژ بالایی وجود داشته باشد و فضای کوچک مناسب این نوع سبک باغ سازی نیست.
در سبک مراکشی، گیاهان نواحی گرمسیری مانند نخل‌ها، غالب هستند. محوطه سازی باغ به سبک مراکشی بیشتر مناسب جنوب و شمال کشور است البته با لحاظ تمهیداتی می‌توان آن را در سایر نقاط کشور که آب و هوای سردسیری نداشته باشند، نیز اجرا کرد. محوطه سازی به شکل باغ فرانسوی، یکی از گزینه‌های خوب برای طراحی محوطه در مناطق سردسیری محسوب می‌شود. چون اغلب گیاهان این سبک، به سرما مقاوم هستند. برای انواع دیگر باغ سازی محدودیت چندانی به لحاظ گیاهی وجود ندارد و می‌توان طراحی محوطه را با توجه به سبک‌های دیگر هم انجام داد.

محوطه سازی بیمارستان

طراحی محوطه بیمارستان یا محوطه سازی بیمارستان دارای تفاوت‌های بسیار زیادی با محوطه سازی در مکان‌های دیگر است. طراحی محوطه بیمارستان بر اساس ضوابط خاصی صورت می‌گیرد و معماران و طراحان منظر، باید آخرین دستورالعمل‌هایی که در این رابطه وجود دارد، مورد بررسی قرار بدهند. در بحث طراحی فضای سبز و اجرای فضای سبز بیمارستان، باید به برخی نکات توجه ویژه داشت.
برای مثال، از به کار بردن گیاهان آلرژی زا یا گیاهانی که گردافشانی زیادی دارند، باید اجتناب کرد. گیاهی چون پامپاس گراس که غالبا برای باغ‌های صخره ای، کناره برکه و آبنماهای بیرونی کاربرد دارد، نباید در طراحی فضای سبز بیمارستان انتخاب شود. بذرهای این گیاه به راحتی در هوا معلق می‌شوند و احتمال ورود آن‌ها به داخل بیمارستان وجود دارد. گیاهان پوششی، یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای بیمارستان‌ها محسوب می‌شوند که تا حدود زیادی از بلند شدن خاک و گرد و غبار جلوگیری می‌کنند. چمن با وجود داشتن نیاز آبی بالا، به تلطیف فضا کمک می‌کند و به دلیل بافت نرمی‌که دارد در طراحی محوطه بیمارستان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

محوطه سازی بیمارستان

یکی از مزایای چمن، کاهش آلودگی صوتی است. به ویژه در شرایطی که در طراحی فضای سبز، درخت نیز داخل محوطه چمن کاری در نظر گرفته شود. فقط باید در زمان اجرای فضای سبز به این نکته توجه داشت که تا جای ممکن از کود حیوانی به ویژه نوع تازه آن، استفاده نشود. چون تبدیل به محل تجمعی برای حشرات خواهد شد. برای کاهش مشکلات ناشی از کود حیوانی، بهره گیری از کمپوست منطقی به نظر می‌رسد. گل‌هایی که در محوطه سازی فضای سبز بیمارستان یا آسایشگاه‌های روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید دارای رنگ‌های خنثی مثل سفید باشند که بتوانند احساس آرامش را به وجود بیاورند. استفاده از گیاهانی با بافت خشن در طراحی فضای سبز بیمارستان یا آسایشگاه روانی، منطقی نیست.

محوطه سازی مهدکودک

برای طراحی محوطه مهدکودک، فارغ از دانش و مهارتی که طراح باید داشته باشد، ذوق، سلیقه، هنر و روانشناسی نیز در میان است. محوطه سازی مهد کودک، باید تابع رنگ‌های شاد باشد و به شکلی منطقی رنگ‌ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند. علاوه بر این، انتخاب گیاهان در طراحی محوطه مهدکودک، بسیار اهمیت دارد. گیاهانی که در مهدکودک مورد استفاده قرار می‌گیرند، علاوه بر سمی‌نبودن و فقدان تیغ، باید بافت نرم داشته باشند. غالبا درختچه‌ها بیش از درختان برای محوطه مهدکودک مناسب هستند به شرط آنکه میوه گیاهان در دسترس کودکان قرار نگیرد. درختچه‌های آرایش شده که به شکل پرنده یا جانوران دیگر هرس شده باشند، علاوه بر اینکه برای کودکان جذاب هستند، یک گزینه ایده آل برای طراحی فضای سبز مهدکودک به شمار می‌آیند.

در طراحی فضای سبز و اجرای فضای سبز مهدکودک باید به ایجاد پرچین توجه ویژه ای داشت تا کودکان وارد باغچه نشوند. پرچین‌ها ضمن رنگارنگ بودن باید سطح صافی داشته باشند تا باعث آسیب به کودکان نشوند. استفاده از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی برای کاهش آلودگی ناشی از دست زدن کودکان به خاک و کود، در محوطه سازی پیشنهاد می‌شود. بخشی از محوطه سازی باید به فضای بازی اختصاص پیدا کند. فضای بازی باید ایمن در نظر گرفته شود و در طراحی فضای سبز، درخت‌های سایه انداز در کنار فضای بازی مد نظر قرار بگیرد.

محوطه سازی بیمارستان

محوطه سازی مجتمع‌های تجاری و اداری

در طراحی محوطه مجتمع‌های تجاری و اداری، بیش از اینکه کاربردی بودن فضاهای سبز مد نظر قرار باشد، زیبایی اهمیت دارد. البته قسمت‌هایی را هم باید به شکل کاربردی در نظر گرفت. ولی ایجاد چشم اندازهایی که از دور هم دیده شوند، ضرورت دارد. گیاهانی که در محوطه سازی این نوع مجتمع‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیشتر گیاهانی با بافت نرم محسوب می‌شوند. گاهی در صورت ایجاد شرایط مناسب و نداشتن محدودیت در متراژ، می‌توان در فضای داخلی از نخل‌ها هم استفاده کرد به شرط آنکه سقف به اندازه کافی بلند و تهویه و نور کافی نیز وجود داشته باشد.

گیاهان گل دار در طراحی محوطه باید به گونه ای قرار بگیرند که احتمال چیده شدن آن‌ها به حداقل ممکن برسد. فلاور باکس‌ها، دیوارهای سبز و به طور کلی فضای سبز عمودی می‌تواند گزینه مناسبی برای مجتمع‌های تجاری و اداری باشد. حتی در شرایط دسترسی به بام می‌توان طراحی فضای سبز به صورت روف گاردن را مد نظر قرار داد.

محوطه سازی باغ

محوطه سازی باغ وابسته به عوامل متعددی است. در اینجا به اختصار دو مورد از آنها را بیان می‌کنیم که مهم ترین عامل کاربری باغ شماست، اینکه صرفا یک باغ با درختان یا گیاهان است یا باغ میوه بسیار مهم می‌باشد.

محوطه سازی باغ ویلا

مسئله دوم، موقعیت و اقلیم و به طور کلی شرایط آب و هوایی منطقه است که اگر دقت کرده باشید در هر منطقه یک محصول و گیاه خاص بهتر به عمل می‌آید، برای مثال اکثر افرادی که ساخت ویلا در دماوند انجام می‌دهند، عموما در باغ‌ها از درختان گردو یا سیب استفاده می‌کنند. هر دو مورد بالا عوامل تعیین کننده در انتخاب گیاهان برای محوطه سازی باغ شما بود.
اما به طور کلی محوطه سازی باغ یا باغ ویلا شامل مراحل و فعالیت‌های زیر می‌شود:

  •  ارائه طرح اولیه با توجه به اصول معماری، زیر ساخت‌های استاندارد و اصول زیبایی شناختی
  • انتخاب مصالح ساختمانی با توجه به معیار‌ها و علاقه مندی‌های کارفرما، نوع و شرایط اقلیم منطقه، زیبایی و‌هارمونی با سبک طراحی باغ ویلا
  • طراحی و ساخت المان‌ها و اشیای مورد استفاده در محوطه سازی و جانمایی مناسب آن‌ها
  •  اضافه کردن المان‌های دکوراتیو و اشیا تزئینی مانند آلاچیق، پرگولا، آبنما، نشیمن و آتشدان و…
  • جدول بندی، کف سازی، سربندی از مهم ترین اصول محوطه سازی باغ به شما می‌آیند و در عمر مفید یک محوطه سازی مناسب و استاندارد موثرند.
  • در نهایت گل کاری‌ها، نظم در کاشت گیاهان و درختان بصورت اصولی و نورپردازی زیبا و تخصصی می‌تواند شخصیت باغ شما را شکل دهد.

محوطه سازی باغ با آلاچیق و آبنما

اگر بخواهید محوطه باغ ویلای خود را فضاسازی کنید، محوطه سازی باغ با آلاچیق و پرگولا یکی از بهترین و پرطرفدار ترین گزینه‌هایی است که کمتر کسی به آن پاسخ منفی خواهد داد.

وقتی شما تصمیم به محوطه سازی می‌گیرید، با هدف استفاده از فضای باز بیرونی بنا این اقدام را می‌کنید پس باید در نظر داشت که در هر شرایط آب و هوایی و هر فصل سال بتوانید از زیبایی‌های محوطه خود بهره مند شوید.
آلاچیق و پرگولا یکی از اکسسوری‌های کاربردی در محوطه سازی باغ است.

آلاچیق یک فضای استراحت و نشیمن را به استفاده کنندگان می‌دهد و همچنین در شرایط مختلف آب و هوایی از شما محافظت میکند. آلاچیق باید در نقطه ای قرار گیرد که اولا بهترین دید را از محیط پیرامون به افراد بدهد و دوما در مسیر بادگیر و وزش باد قرار نداشته باشد.

المان بعدی در محوطه سازی، آّبنما است. آبنماهای باغی، انواع آبنما مدرن، آبنما دیواری، آبنما صخره ای، فواره‌ها و… هستند. آبنما ظاهر فوق العاده زیبا و جذابیت بصری خاصی را به حیاط باغ ویلا شما می‌دهد. آبنما‌ها می‌توانند به صورتی ترکیبی با استخر یا باغچه‌ها طراحی و اجرا شوند و یا همچنین به صورت کاملا مستقل و برای ایجاد یک نقطه کانونی جانمایی شوند که همه چیز بستگی به شرایط و متراژ محوطه و سایر المان‌های موجود در محوطه سازی باغ دارد.

محوطه سازی با آلاچیق و آبنما

هزینه اجرای محوطه سازی

هزینه طراحی محوطه، کاملا به کاربری آن وابسته است و مسلما هر چه متراژ زمین و ساختمان بزرگ تر باشد، هزینه اجرای محوطه سازی نیز بالاتر می‌رود. هزینه اجرای محوطه سازی نیز به موارد زیادی وابسته است که مهم ترین آن متریال محسوب می‌شود. استفاده از متریال مرغوب، بر هزینه اجرایی خواهد افزود. اصلاح خاک، نقشه برداری، عملیات خاکبرداری و خاک ریزی، مواردی هستند که باعث افزایش هزینه محوطه سازی خواهند شد. هزینه اجرای فضای سبز محوطه هم به عوامل زیادی بستگی دارد که مهم ترین آن، انتخاب گیاهان زینتی گران قیمت می‌تواند باشد.

محوطه سازی باغ با کمترین هزینه

برای محوطه سازی باغ و ویلا راه کار‌ها و سبک‌های زیادی وجود دارد که می‌توان هریک را به کار گرفت و با توجه به خواسته‌ها و ایده آل‌های خود، حیاط ویلا را محوطه سازی کرد.

اما اگر بودجه شما محدود باشد و دوست داشته باشید تا برای طراحی محوطه ویلا خود یک سری ایده‌ها را پیاده سازی کنید، می‌توانید با مدیریت بودجه خود و در پیش گرفتن ساز و کار‌های زیر، از یک طراحی محوطه بی نظیر و منحصر به فرد برای ویلای خود بهره مند شوید.

محوطه سازی باغ

استفاده از بذر و نهال گیاهان پایدار و ارزان در محوطه سازی

استفاده از بذر و نهال گیاهان پایدار و ارزان نه تنها موجب داشتن یک محوطه همیشه سبز با پوشش گیاهی مقاوم به ارمغان میاورد بلکه جز هزینه‌های خریداری، هزینه‌های نگهداری از قبیل آبیاری، دارو‌های تقویتی و کود و سم نیز برای آن‌ها کمتر است . به این ترتیب شانس آن را خواهید داشت تا در ضمن زیباسازی و سرسبزسازی فضای تحت اختیار خود، هزینه کمتری خرج کنید.

نورپردازی بهینه و هوشمند محوطه

در بحث نورپردازی نیز می‌توانید با انتخاب‌های هوشمندانه و بهینه میزان قابل توجهی از هزینه کاهش دهید. کافی است که به جای به کار بردن چراغ‌های ال ای دی گران قیمت، از نور‌های معمولی به تعداد کمتر و بیتر در نقاطی از محوطه ویلا که بیشتر مورد استفاده قرار ی گیرد، مانند آلاچیق‌ها، استفاده کرده و پیچ و تاب زیادی به طراحی نورپردازی خود ندهید.

به این ترتیب تنها از نورپردازی ضروری استفاده می‌کنید و برخی از مناطق که می‌خواهید نور بیشتری داشته باشند را به این شیوه، با نور همراه سازید. همچنین نیازی نیست که حتما از طراح و مجری نورپردازی استفاده کنید و استفاده از لامپ‌های مناسب فقط در قسمت‌هایی که لازم است، کفایت خواهد کرد.

نادیده گرفتن تجهیزات اضافی در محوطه

برای  محوطه سازی باغ با کمترین هزینه می‌توانید از برخی از تجهیزات اضافی صرف نظر کنید و آن‌ها را حذف نمایید. به طور نمونه ضرورتی ندارد که همزمان هم آبنما داشته باشید و هم یک استخر بزرگ، در حالی که هریک به تجهیزات و سیستم‌های جداگانه نیز نیازمند است.

همچنین اقلامی‌چون زمین بازی و غیره نیز می‌تواند از فضای سبز شما حذف شده و به این شکل در هزینه‌هایتان صرفه جویی به عمل آید و علاوه بر آن نیز از فضای بیشتری برخوردار باشید.

کاهش هزینه‌های حصارکشی محوطه

محوطه سازی باغها را با روش‌های مختلفی می‌توان حصارکشی مختلفی کرد که سبک‌های مختلف آن‌ها، هزینه‌های مختلفی دارند. بسته به این که کدام یک از این سبک‌های حصارکشی را انتخاب کرده باشید، هزینه متفاوتی برایتان ایجاد خواهد شد پس می‌توانید با این همه با انتخاب یک الگوی حصارکشی ساده و وسایل و تجهیزات ارزان قیمت، صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها ایجاد کنید.

محوطه سازی ارگانیک یا اکولوژیکی چیست؟

قبل از شروع یک سوال اساسی وجود دارد که باید به آن پاسخ دهید. آیا آماده کاوش درحیطه محوطه سازی پایدار، طبیعی و ارگانیک هستید؟ آیا حمایت از اکولوژی محلی و بهبود محیط زیست برای شما مهم است؟

طراحی و محوطه سازی باغ ارگانیک میتواند بسیار هیجان انگیز باشد. اما مهم است که بدون برنامه  و کمک از افراد متخصص و مجرب شروع نکنید. محوطه سازی باغ به صورت ارگانیک در واقع یک سرمایه گذاری برای چندین سال آینده است. پایه و اساس محوطه سازی  ارگانیک یادگیری در مورد دارایی شما، نوع خاک شما، شرایط رشد و آنچه محوطه  شما برای شکوفایی نیاز دارد است.

در ادامه تیم مجرب ویرا طرح اسپرلوس به شما کمک می‌کند تا به راحتی از تاکتیک‌های محوطه سازی ارگانیک برای یک محوطه  سالم با کمترین تأثیرات زیست محیطی استفاده کنید. محوطه ویلا یا حیاط منزل شما، زیستگاه شهری گرده افشان‌ها و پرندگان را دعوت می‌کند و منظره ای سرزنده از داخل ویلا را ارائه می‌دهد. برای صاحبان ویلا  که نگران پایداری و حفظ محیط زیست هستند، محوطه سازی ارگانیک چیزی بیش از یک حیاط زیبا است. چگونه می‌توان با محدود کردن مصرف آب، دور ماندن از آفت کش‌ها و علف کش‌های شیمیایی و به حداقل رساندن تاثیر بر محیط زیست، حیاط زیبایی ایجاد کرد.در محوطه سازی ارگانیک در واقع ما مناظری را طراحی می‌کنیم که با عملکرد طبیعت هماهنگ باشد. هنر و علم طراحی و توسعه منظر باید مانند یک ترکیب موسیقی باشد: سمفونی از بینایی، صدا، طعم و لمس. باید حواس را درگیرکند و روح را تغذیه کند.

محوطه سازی باغ

عوامل کلیدی در محوطه سازی ارگانیک چیست؟

گیاهان مناسب انتخاب کنید

شناخت خاک و اکوسیستم خودیکی از اولین کارهایی که باید قبل از انجام یک پروژه محوطه سازی ارگانیک انجام داد ،آزمایش خاک آزمایش میتواند به شما کمک کند تا اسیدیته و سلامت خاک و همچنین مواد مغذی موجود در آن را درک کنید. محوطه ویلای شما  در واقع یک ریز اقلیم است که  با بررسی زوایای تابش خورشید در محوطه مورد نظر ،میزان سایه و نوع زمینی که دارید به شما  کمک میکند تا گیاهانی را انتخاب کنید که در شرایط خاص شما بهتر  رشد کنند.هنگامی‌که به پایداری و محوطه سازی ارگانیک  فکر می‌کنید، مهم است که گیاهی را انتخاب کنید که بتواند در منطقه شما رشد کند و همچنین با مقدار آفتاب و سایه ای که حیاط خاص شما فراهم می‌کند، به خوبی عمل کند. گیاهانی که در شرایط محوطه ویلا شما رشد می‌کنند بدون آفت کش‌ها و علف کش‌ها سالم تر می‌شوند. استفاده از یک گیاه عجیب و غریب اشکالی ندارد، فقط مطمئن شوید که در شرایطی مشابه آنچه منطقه و حیاط شما فراهم می‌کند تکامل یافته است. هرچند بهتر است منابع محلی را برای تامین لوازم باغبانی انتخاب کنید با این عمل شما علاوه بر حمایت از اقتصاد محلی باعث شده اید تا محصولاتی را تهیه کنید که در اکوسیستم شما رشد بهتری کنند.تحقیقات نشان داده است که گیاهان بومی‌و محلی حشرات خوب بیشتری را نسبت به گیاهان وارداتی و غیر بومی‌جذب میکنند.

گرده افشان‌ها و حشرات خوب را تشویق کنید

گرده افشان‌ها به ادامه چرخه زندگی در محوطه باغ شما کمک میکنند، بنابراین گیاهانی را انتخاب کنید که گرده افشان‌هایی مانند زنبورها، پرندگان، و سایر حشرات آنها را دوست داشته دارند همانطور که در بالا نیز ذکر شد، استفاده از گیاهان بومی‌به جذب حشرات مفید و افزایش تنوع زیستی کمک میکند; این ایده باغبانی و محوطه سازی ارگانیک را سرگرم کننده و آسان میکند پیاده سازی تکنیک‌های ارگانیک در روال محوطه سازی ارگانیک کمک می‌کند تا شما باغی سازگار با محیط زیست ایجاد کنید.

مالچ، مالچ، مالچ

هیمن می‌گوید: «خاک برهنه یک گناه بزرگ در باغبانی است. بدون پوشش مالچ محافظ، خاک خیلی سریعتر خشک می‌شود، به این معنی که باید زمان، پول و منابعی را صرف آبیاری گیاهان خود کنید تا آنها را زنده نگه دارید. مالچ رطوبت را در خاک نگه می‌دارد و کرم‌های خاکی را که خاک را سست و سالم نگه می‌دارند تغذیه می‌کند.

کاهش و استفاده مجدد

بسیاری از ما ضایعات غذایی داریم اگر قبلا آن را انجام نداده اید به راحتی میتوان از آنها به عنوان کود آلی استفاده کرد مراقب باشید پسماند‌های غذایی که به مواد شیمیایی آلوده شده اند را استفاده نکنید.

ضایعات” باغ نیازی به هدر رفتن ندارند! به‌عنوان مثال ، می‌توانید تکه‌های علف را روی چمن بگذاریدآنها خشک می‌شوند، به سطح خاک می‌افتند و غذای کرم‌های خاکی می‌شوند، که بریده‌ها را به کود آلی برای محوطه ویلا شما تبدیل می‌کنند. متخصصان ما در مدرن ویلا به شما پیشنهاد می‌کند که همین کار را با برگ‌های افتاده درخت انجام دهیدفقط آن‌ها را در یک توده کم و پهن جمع کنید. آنها را با ماشین چمن زنی خرد کنید، سپس به عنوان مالچ در گلدان‌ها و باغ‌های سبزیجات پخش کنید. علاوه براین در زمانی که صرف جمع آوری برگ و چمن‌ها می‌شود صرفه‌جویی می‌کنید، کمک به دفن کمتر زباله‌ها خواهید کرد و در هزینه کود و مالچ صرفه‌جویی خواهید کرد.

تا حد امکان از مواد شیمیایی استفاده نکنید

در حالی که استفاده از  مواد شیمیایی اغلب راه آسان و ساده ای است اما میتواند به خاک و آب‌های زیر زمینی آسیب برساند. استفاده  از محصولاتی مانند علف کش‌ها،آفت کش‌ها و گیاهان اصلاح شده ژنتیکی خودداری کنید.این محصولات مغایر با محوطه سازی ارگانیک بوده و برای مجیط زیست خطرناک می‌باشد. آفات را میتوان به طور طبیعی از طریق استفاده از محصولات ارگانیک یا با اجازه دادن به حشراتی که مقابل آفات هستن کنترل کرد.