4.8/5 - (10 امتیاز)

نزدیک به ۲۰ سال است که خانه‌ها و ویلاهای پیش ساخته، در تمام نقاط جهان، که ایران هم از این قاعده مستثنی نبود، خواهان زیادی پیدا کرده است و این مهم به علت ویژگی‌های منحصر به فرد این نوع سازه، می‌باشد. اما این نوع از ویلاها، دارای تنوع زیادی بوده و همواره در حال به روز رسانی با توجه به نیاز مخاطب خود می‌باشد، که همین امر، موجب ایجاد سوالاتی در ذهن افرادی که قصد خرید و به کارگیری این سازها را دارند، شده است. قیمت، متریال به کار گرفته شده، زمان ساخت و مزایا و معایب سوالاتی است که، کارشناسان شرکت ویرا طرح اسپرلوس، با یک دهه تجربه در طراحی و ساخت ویلا سعی کرده‌اند که در این مقاله به آنها پاسخ دهند.

ویلا یا خانه‌های پیش ساخته، عموما در باغ شهرها و مناطق ییلاقی استفاده می‌شود و با متریال‌های پیش ساخته و سبک، ساخته شده‌اند و استفاده از آنها در مناطق شهری کمتر دیده می‌شود.

ویلای پیش ساخته

انواع ویلای پیش ساخته

با توجه به روش اجرایی و نوع متریال و قالب و ساختار استفاده شده در اجزای ویلاهای پیش ساخته میتوان آنها را به چهار دسته زیر تقسیم نمود.

  • سازه‌های بتنی
  • سازه‌های چوبی
  • سازه‌های ال اس اف
  • سازه‌های پنلی

با عنایت به شرایط آب و هوایی کشور ایران ما در شرکت ویرا طرح اسپرلوس، ویلاهای پیش ساخته پانلی را گزینه مناسبی برای پیشنهاد می‌دانیم. از مزایای این سازه می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت، مقاومت در برابر اتلاف انرژی، طول عمر بالا، قیمت تمام شده به صرفه و هزینه تعمیر و نگهداری ارزان اشاره کرد.

امکانات ویلاهای پیش ساخته

تمامی‌امکاناتی که در خانه‌های معمولی و لوکس قابل اجراست در این سازه‌ها نیز قابلیت طراحی و به کارگیری دارد. امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، کابینت مجهز آشپزخانه، کمد دیواری و…  که همه آنها بستگی به سلیقه و نیاز و بودجه شما دارد.

متریال مورد استفاده در ویلاهای پیش ساخته

چوب، فلز و ورق‌های گالوانیزه فولادی، که در ابعاد و اندازه‌های استاندارد در کارخانه ساخته شده و به ملک مورد نظر منتقل می‌شود و در آنجا مونتاژ می‌گردد متریال معمول ویلاهای پیش ساخته می‌باشد.

نحوه انتقال ویلای پیش ساخته به ملک

اولین سوالی که شاید برای مخاطب در این حوزه، به ذهن میرسد این است که آیا ویلاهای پیش ساخته در کارخانه مونتاژ شده و بعد از تکمیل به ملک ما، منتقل می‌شوند؛ که در پاسخ باید گفت اتلاق کلمه پیش ساخته به این سازه‌ها، به این معنی نیست که ویلا در کارخانه به صورت یکجا ساخته و سپس به محل مورد نظر منتقل می‌شود.

بلکه شاید از صفر تا صد احداث آن در محل ملک، صورت پذیرد و صفت پیش‌ساخته از این باب است;  که در این نوع سازه‌ها، از قطعات پیش ساخته استفاده شده، مثلاً دیوارها و سقف، که ضمن سبک سازی موجب افزایش چند برابری سرعت ساخت بنا می‌گردد. که البته این، سبک سازی، در جهت مقاومت در برابر زلزله بسیار مورد اهمیت است. همچنین عدم استفاده از ملات‌های سنتی سبب شده که این ویلاها در تمام شرایط آب و هوایی و تمام فصول سال بدون وقفه قابل ساخت باشند.

ویلاهای پیش ساخته

مزایای ویلاهای پیش ساخته

اگر بخواهیم به چند مزیت در مورد این سازه‌ها اشاره کنیم، میتوانیم موارد زیر را در نظر داشته باشیم.

1) سرعت چند برابری پیشرفت پروژه نسبت به سازه‌های سنتی

2) مقاومت در برابر زلزله و در نتیجه ایمنی

3)قابلیت جابجایی

4)عدم نیاز به فونداسیون

5) صرفه جویی در مصرف انرژی

6) قابلیت ساخت و ساز و پیشرفت پروژه در تمام فصول سال

7)سازگار با شرایط اقلیمی‌مختلف

معایب ویلاهای پیش ساخته

در کنار مزایای که در مورد این نوع سازه‌ها اشاره شد ، همچون هر عملیات ساختمان سازی دیگری، این سبک از ویلاها نیز دارای معایبی است که جهت تصمیم گیری درست می‌بایست به آنها توجه کرد، که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم.

1) پرداخت یکجای هزینه: بر خلاف ساخت ویلا‌هایی که با مصالح ساختمانی بنا می‌شوند ‌ که شما در چندین مرحله و طی پیشرفت پروژه هزینه‌های مربوطه را پرداخت میکنید، در خرید ویلاهای پیش ساخته می‌بایست کلیه هزینه را یکجا واریز نمایید.

2 ) مشکلاتی در نصب سازه‌ها

اگر زمین مورد نظر برای احداث و برپایی ویلای پیش ساخته شما، به هر دلیل با سازه خریداری شده تناسب نداشته باشد و دارای ناهمواری‌های غیر قابل رفع و موقعیت نامناسب باشد نصب سازه‌های مربوط ، به هم و ساخت ویلا ممکن نخواهد بود لذا قبل از خرید و سفارش حتما نقشه زمین را به تولید کننده مورد نظر ارائه دهید.

۳ ) ابعاد از پیش مشخص شده

خریداری یک اندازه مشخص و غیر قابل تغییر عیب دیگری است که در مقایسه با ویلا‌های عادی می‌شود برای این مدل ویلا متصور بود، در ویلاهای عادی شما بسته به نیاز و سلیقه خود می‌توانید اندازه کل یا بخش‌هایی از ساختمان را تعیین کنید.

4 )نصب فقط توسط افراد متخصص

نصب ویلاهای پیش ساخته در تخصص هر فرد یا گروهی نیست و شما می‌بایست حتماً از افراد آگاه و ماهر در این زمینه استفاده نمایید.

ویلای دوبلکس پیش ساخته

با توجه به اهمیت ظاهر ویلا برای اکثر افرادی که رویای داشتن یک ویلای لاکچری را در سر  دارند ، و البته هزینه‌های بالای این خواسته، ویلاهای پیش ساخته این امکان را در تحقق این رویا فراهم می‌نماید.

خانه‌های متوسط پیش ساخته

مناسب برای افرادی که تنها زندگی می‌کنند مساحت بین ۲۰ الی ۸۰ متر مربع در فضای بین یک تا یک و نیم طبقه که البته طراحی آن به طوری است که از همه فضاها به خوبی استفاده می‌شود و جایی برای نگرانی از بابت متراژ کوچک نیست.

در پایان اگر قصد خرید ویلایی پیش ساخته را دارید و در تصمیم گیری و رسیدن به هدف مورد نظر به نتیجه قطعی نرسیده اید; ما در شرکت ویرا طرح اسپرلوس آماده پاسخگویی به سوالات و شبهات شما می‌باشیم.