4.6/5 - (19 امتیاز)

شهرک ویلایی، به مجموعه از ویلاها گفته می‌شود، درست مانند مجتمع‌های مسکونی در داخل شهر که از چندین ساختمان و بلوک‌های مختلف تشکیل می‌شوند،  در طراحی شهرک‌های ویلایی نیز یک مجموعه متحد الشکل، با طراحی نمای ویلا، پلان ویلا و طراحی داخلی ویلا مشابه یکدیگر و در قطعات زمین با یک متراژ ساخته شده است. خرید ویلا شهرکی امروزه بسیار رایج است، معمولا ساخت ویلاهای شهرکی توسط یک تیم، مدیریت و کنترل می‌گردند.
از جمله مزایای ویلای شهرکی برخورداری از نگهبانی است که باعث می‌شود با خاطری آسوده از تعطیلات بدون نگرانی از احتمال سرقت از ویلا خود، به محل زندگی برگردید.
تفاوت ویلای شهرکی و مستقل تنها در وابسته یا مستقل بودن زمینی که اشغال کرده‌اند، خلاصه نمی‌شود. قیمت از دیگر تفاوت‌های این دو سبک از ساخت ویلا است.

ویلا شهرکی ارزان و به صرفه تر از ویلاهای مستقل هستند، در شهر‌های شمالی، خرید ویلای شهرکی در محمود آباد، رامسر، گیلان، از جمله شهرهایی هستند که افراد زیادی تمایل به خرید ویلا شهرکی دارند.
از معایب شهرک ویلایی می‌توان به عدم تنوع و یکنواخت بودن طرح و بافت مسکونی منطقه نام برد، همچنین مشاع بودن زمین و عدم مالکیت مستقل زمین یکی دیگر از معایب شهرک‌های ویلایی است.
برخی از ویلا‌های شهرکی، به دلیل منفعت طلبی سازنده و برای بدست آوردن سود بیشتر، با تعداد و تراکم بالایی طراحی و اجرا شده اند و تنها نام ویلا را دارند و سکونت در آن به دلیل آشفتگی و شلوغ بودن بیش از حد، هیچ حس خوبی نسبت به سکونت در یک ویلای مدرن به ساکنین نمیدهد.

طراحی شهرک ویلایی

قوانین مشاعات شهرکهای ویلائی

مشاعات ویلایی یکی از مهم ترین قوانین شهرک ویلایی، است. حق و حقوق عده ای خاص که در یک موقعیت و شرایط یکسان زندگی می‌کنند و از آن استفاده می‌کنند، مشاعات گفته می‌شود.

فضاهای مشاع در یک شهرک ویلایی، فضاهای مشترک میان یک یا چند ساختمان ویلا گفته می‌شود. پارکینگ، محوطه تفریحی و یا فضای سبز ویلا، باشگاه ورزشی، یا حتی راهرو‌ها و پاگرد‌ها و… از فضاهای مشاع یاد شده هشتند.
بطور کلی فضای مشاع را می‌توان به صورت گسترده تر و مفهومی‌عمیق تر دانست و در نهایت شرایط استفاده از آن و تصمیم گیری در مورد آن را می‌توان با رای گیری و تصمیم گیری همگانی توسط ساکنین و هیئت مدیره، تعیین و تبیین کرد.
یک مثال برای ملموس شدن این موضوع، مشاع بودن فضای سبز به این معناست که نمی‌توانید به تنهایی در ساختار آن تغییری ایجاد کنید، البته منظور از تغییر، کاشت یا حذف یک گیاه نیست، منظور جابجایی یا حذف آن است.

طراحی شهرک ویلایی

قوانین ساخت شهرک‌های ویلایی

شهرک‌های ویلایی سه سبک مختلف دارند، شهرک ویلایی جنگلی، ساحلی و معمولی تقسیم می‌شوند.
با توجه به نام هر یک می‌توان دریافت که شهرک ویلایی جنگلی به جنگل راه داشته، شهرک ویلایی ساحلی به ساحل دسترسی دارد و شهرک‌های ویلایی معمولی به شهر‌ها نزدیک هستند.
بنابراین قوانین شهرک ویلایی برای ساخت و احداث با توجه به سبک و موقعیت هریک متفاوت خواهد بود.
برای ساخت و احداث شهرک ویلایی،  با قوانین و ضوابط طراحی شهرک ویلایی رو به رو هستیم.
زمین‌هایی که معمولا در آن شهرک‌های ویلایی احداث می‌شوند، زمین‌هایی در اطراف شهر‌ها و مانند سایر مناطق ویلایی در حومه قرار گرفته اند.
عموما اراضی به دسته کلی تقسیم می‌شوند: دایر، بایر، موات

در اصلاحات شهر سازی تعریف این سه زمین، اینگونه تعریف شده است، دایر به زمینی گفته می‌شود که در حال استفاده و کاربری است و در آن سازه‌هایی برقرار هستند، بایر به زمین‌هایی که پیش از این دایر بوده و اکنون نیست و قابلیت دایر شدن دارد و موات نیز به زمینی گفته شده که هیچ عقبه ای نداشته و تاکنون هیچ عملیات عمرانی در آن صورت نگرفته.

قوانین ساخت شهرک ویلایی برای هر سه نوع زمین یکسان بوده و برای هیچ یک، خصوصی و یا شخصی بودن و حتی دولتی بودن مالکیت آن، تاثیری در اعمال قوانین ندارد.

قوانین ساخت شهرک ویلایی در نوع زمین و دریافت مجوز خلاصه نمی‌شود، قانون دیگری  وجود دارد از جمله اصول شهرک سازی  در معماری و شهرسازی که تمام این اصول برای بالا بردن یفیت زندگی ساکنین و آسایش بیشتر آنها و در طول سالیان توسط تجربیات شخصی افراد به دست آمد و وضع شده.
البته این قوانین با توجه به موقعیت و شرایط زندگی جوامع می‌تواند متفاوت و منعطف باشد.. برای توضیح این ضوابط، بیان می‌کینم که این قواعد به چه مواردی توجه دارند:

  • مساحت کل زمین در نظر گرفته شده برای احداث شهرک ویلائی
  • مساحت تخصیص یافته برای طرح و پلان شهرک ویلایی
  • تعداد ویلاهای در نظر گرفته شده
  • مساحت هر یک از ویلاها
  • عرض گذرگاه‌های اصلی و فرعی
  • تعیین حریم هر ویلا بر اساس تعداد نفرات ساکن در آن‌ها
  • تعیین مساحت پارکینگ‌های هر ویلا
  • تعیین مسیر و سیستم فاضلاب
  • تعیین زهکش‌ها و آب‌راه‌ها
  • تعیین محل قرار گرفتن پست برق، گاز و آب و نحوه انتقال مولفه‌های انرژی
  • دسته‌بندی و منطقه‌بندی برای ویلاهایی که هم ارتفاع نیستند

موراد ذکر شده تعداد کمی‌از مواردی بود که در قوانین ساخت شهرک ویلایی به آن‌ها توجه می‌گردد. پروژه ساخت شهرک ویلایی یک پروژه گسترده و عظیم است و لازمه آن داشتن یک تیم متخصص و مدیر برای راهبری و کنترل پروژه است. مواردی که در این موضوع دخیل هستند بسیارند و قطعاً یک تیم مجرب باید روی آن کار کنند.

طراحی شهرک ویلایی

ورودی شهرک ویلایی

ورودی شهرک‌های ویلایی، باید یک سازه شاخص و کانون توجه در منطقه باشد و نگاه‌ها را مجذوب کند تا افراد ترغیب به ورود به شهرک شوند.
از این رو در طراحی شهرک ویلایی ارتفاع سردر شهرک ویلایی بلند تر است. محل قرار گیری سردر که در واقع ورودی اصلی شهرک است باید دارای دسترسی مناسب از کوچه‌ها و سایر نقاط شهرک داشته باشد.
سردر ورودی شهرک ویلایی، نه تنها یک سازه برای ورود است، بلکه برای تامین امنیت شهرک، دارای یک فضای نگهبانی که این بخش نیز باید دارای یک استراحتگاه و جایی مانند خابگاه و سرویس بهداشتی و سایر موارد لازم باشد.
از وظایف اصلی یک نگهبان، کنترل و نظارت بر ورود و خروج مهمنان و سایر مراجعین، نظارت و هدایت اتومبیل‌ها و کنترل ورود و خروج اثاثیه است. این موارد تنها بخش کوچکی از مسئولیت‌های مهم و سخت یک نگهبان است، در نتیجه برای تامین امنیت شهرک نقش نگهبانی بسیار مهم و ارزشمند است پس باید فضایی راحت و امن برای چنین فرد مهمی‌در نگهبانی و سردر شهرک در نظر گرفته شود.